شرایط نگهداری برگ انجیری مونسترا، فر، ابلق و مینیاتوری

  چهارشنبه، 12 خرداد 1400   زمان مطالعه 14 دقیقه
شرایط نگهداری برگ انجیری مونسترا، فر، ابلق و مینیاتوری
گیاهان آپارتمانی پهن برگ و غول پیکر از جمله زیباترین و خاص‌ترین گیاهان آپارتمانی هستند که می‌توانید آنها را به دکوراسیون خانه و محل کارتان اضافه کنید. یکی از این گیاهان، برگ انجیری است که در ادامه شیوه نگهداری این گل زیبا خدمت شما عزیزان گفته میشود.

اگر به دنبال گیاهی دکوراتیو و زیبا برای قرار دادن در گوشه اتاق خواب ، پذیرایی و یا محل کار خود هستید ، یکی از بهترین گزینه های برگ انجیریست . برگ انجیری گیاهی با برگهای پهن و طراحی شده است که برگهای این گیاه با بریدگی های منظم رشد کرده و در انواع گونه های مختلف آن این شکاف ها طرحهای متفاوتی به خود می گیرند . این گیاه بومی جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است و در ایران بعضی گونه های آن در بازار یافت می شود . با توجه به فرم مدرن و زیبای این گیاه ، برگ انجیری محبوبیت زیادی در بین دوستداران گل و گیاه پیداکرده است و اگر شما نیز در این لیست قرار دارید ، این مقاله کمکتان می کند تا با شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری آشنا شده و اطلاعات بیشتری راجع به آن به دست آورید .

آشنایی با گل برگ انجیری و انواع آن

بگذارید پیش از اینکه با طرز و نحوه مراقبت از گل برگ انجیری آشنا شویم و بدانیم چگونه از گل برگ انجیری نگهداری کنیم، کمی با این گیاه آشنا شویم. گل مونسترا که در ایران از آن به عنوان برگ انجیری یاد می کنند، یکی از گل های تیره شیپوریان است که مقاومت بالای آن باعث شده است بتوان از آن در آپارتمان نگهداری کرد. تمام جذابیت آن نیز مربوط به برگ های پهن، شیار دار و زیبایش است. همین شیارها به کمک ساقه های نازک این گیاه آمده اند تا در برابر بارندگی های زیاد از آن حفاظت کنند و باعث جلوگیری از شکستگی ساقه ها شوند.

 گل برگ انجیری

ارتفاع برگ های آن در زادگاهش که جنگل های معتدل و مرطوب کشور مکزیک است به 30 متر می رسد. اما نگهداری آن در آپاتمان باعث شده است این ارتفاع بسیار کمتر شود. با این توضیحات با آمادگی بیشتری با نحوه نگهداری از گل برگ انجیری فر و پنجه شیری در خانه یا باغچه های آپارتمانی آشنا می شویم:

8 روش نگهداری از گل برگ انجیری فر، مینیاتوری، مونسترا در منزل

آنچه در بالا در مورد زادگاه و تیره برگ انجیری گفته شد، مقدمه کوتاهی بود برای اینکه بدانیم چگونه باید از این گیاه مراقبت کنیم. در واقع شرایط نگهداری از گل برگ انجیری فر، مونترا، مینیاتوری، ابلق در خانه و آپارتمان بستگی به دانش ما در مورد علایق و نیازهای این گل دارد. اینکه چگونه به گیاه آب بدهیم، دما و رطوبت اتاق را چگونه تنظیم کنیم، گلدان را در کجا نگه داریم که نور خوبی به آن برسد، چه خاکی برای گلدانش ترکیب کنیم و چه کودی به آن بدهیم همه از مواردی است که باعث سلامت یا بیماری های برگ انجیری(بیماری) می شود. بیش از این شما را برای گفتن 9 اصل مهم در نگهداری از این گیاه منتظر نمی گذاریم:

1-برای نگهداری بهتر از برگ انجیری روش صحیح آبیاری آن را یاد بگیرید

گیاهانی که در مناطق استوایی و مرطوب رشد می کنند به مرطوب بودن خاکشان عادت دارد و این مساله برایشان تبدیل به یک نیاز شده است. اما نگهداری در گلدان باعث می شود بر خلاف رشد این گیاه در طبیعت، آب دور ریشه جمع شود. بنابراین اولین چیزی که در نحوه و شرایط نگهداری از گیاه برگ انجیری در آپارتمان باید در نظر بگیرید مرطوب نگه داشتن خاک به صورتی است که باعث پوسیدگی ریشه نشود.. بنابراین یک بند انگشت را در خاک فرو کنید و به محض اینکه خاک خشک شد به آن آب بدهید. دقت کنید فواصل آبیاری در تابستان کمتر از زمستان است. آبیاری را تا زمانی که آب اضافی از ته گلدان خارج شود ادامه دهید و پس از آن آب زیر گلدانی را خالی کنید. در این صورت شرایط مراقبت از برگ انجیری را به زادگاهش نزدیک کرده اید.

2-نور کافی برای گلدانتان در نظر بگیرید

این گیاه، یکی از گیاهان مناسب کاشت در باغچه در مناطق شمالی کشور است. چرا که جنگل هایی که این گیاه در آن به وجود آمده و رشد کرده است پر از درخت هایی با برگ های زیاد و پهن بوده است. بنابراین نور کمی به برگ ها و ساقه های برگ انجیری می رسیده است. به همین دلیل نور مستقیم خورشید باعث می شود برگ ها رنگ پریده شوند، بسوزند و شیارهای خود را از دست بدهند. البته نرسیدن نور به آن نیز رشدش را متوقف می کند و سلامت گیاه را به خطر می اندازد. بهترین نحوه و طریقه پرورش و تکثیر گل برگ انجیری در خاک گلدان این است که آن را پشت پنجره قرار دهید تا نور غیر مستقیم را دریافت کند. پنجره های شمالی برای دریافت نور مناسب تر است.

3-دمای ساختمان را برای نگهداری از برگ انجیری تنظیم کنید

اکثر گیاهان آپارتمانی با محیط آپارتمان سازگار هستند و به راحتی با دمایی که برای بدن انسان مناسب است، می توانند رشد کنند. اما لازم است بدانیم هر کدام از آن ها در چه دمایی رشد بهتری دارند و چه دمایی برای آن ها مضر است. کمترین دمایی که این گیاه می تواند تحمل کند 10 درجه و بیشترین دما نیز 30 درجه سانتی گراد است. اما دمای ایده آل برای رشد بهتر آن 18 تا 24 درجه است.

اگر می خواهید با طرز نگهداری از گل برگ انجیری مینیاتوری و فر در خاک باغچه حیاط آشنا شوید، ابتدا باید به آب و هوای محل زندگیتان دقت کنید. اگر شب های بسیار سردی دارید بهتر است برگ انجیری را در باغچه خود نکارید و از آن در خانه مراقبت کنید.

4-رطوبت کافی برای رشد بهتر این گیاه در نظر بگیرید

به دلیل بارندگی های زیاد، میزان رطوبت نیز در جایی که این گیاه رشد کرده است بسیار بالا بوده است. پس لازم است هوای ساختمان مرطوب باشد. به طور مثال در روزهای خشک تابستان و زمستان لازم است با حرارت دادن آب، کمی به رطوبت محیط اضافه کنید. غیر از اینکه برای خوشایندش هوای اتاق را مرطوب نگه می دارید، لازم است خاک آن را نیز مرطوب کنید. اما گفتیم که ریشه نباید مدت زیادی در مجاورت آب باشد. پس بهترین شیوه و طریقه نگهداری از برگ انجیری در آپارتمان این است که زیر گلدانی آن را از شن یا سنگ ریزه پر کنید و در آن آب بریزید. با این روش خود گیاه رطوبت کافی را از زیر گلدانی جذب می کند. غبار پاشی روی برگ های گل برگ انجیری نیز بسیار موثر است.

5-از یک ترکیب مناسب خاک برای نگهداری برگ انجیری استفاده کنید

خاکی که برای مراقبت و پرورش گل برگ انجیری در خانه در نظر می گیرید باید علاوه بر سبک بودن، مغذی نیز باشد. چرا که خاک ضعیف باعث رشد بسیار کم و تغییر شکل برگ ها می شود. بنابراین طرز صحیح نگهداری از گیاه برگ انجیری در آب و هوای مناسب ایجاب می کند خاک را طبق خواسته آن ترکیب کنیم. بهترین ترکیب برای آن نیز عبارت است از:

خاک برگ + خاک باغچه + پیت ماس

همچنین به یاد داشته باشید قبل از کاشت گل در گلدان، خاک را به طور کامل زهکشی کنید.

6-برنامه منظم و درستی برای کوددهی در نظر بگیرید

زمانی که یک گل در محیط طبیعی و زادگاه خودش رشد می کند، خاک گیاه به طور طبیعی با فضولات پردندگان و حیوانات و حشرات تقویت می شود. اما وقتی آن را در خانه نگهداری می کنیم باید از کودهای شیمیایی برای تقویت آن استفاده کنیم. بنابراین اگر بخواهیم آموزش درستی از پرورش و نگهداری از گل برگ انجیری به شما بدهیم باید ابتدا زمان مناسب کوددهی را یادآوری کنیم. بهترین زمان برای کود دادن بهار و تابستان است. زمستان زمان استراحت برگ انجیری است و نباید به آن کود بدهید. کودهای کریستالون گزینه خوبی برای آن است که باید ماهی یکبار خاک را با آن تقویت کنید.

7-گلدان گیاه را به موقع عوض کنید

یکی از نیازهای این گیاه، نگهداری از برگ انجیری در گلدان مناسب است. گلدانی که به اندازه باشد و ته آن نیز سوراخ هایی برای خروج آب ایجاد شده باشد. علاوه بر این رشد ریشه های برگ انجیری به نسبت زیاد است. بنابراین باید مراقب اندازه گلدان باشید. چرا که گلدان تنگ باعث بیحالی برگ ها و رشد نامناسب آن می شود. زمانی که دیدی ریشه ها از خاک بیرون زده اند به هیچ وجه آن ها را قطع نکنید. بلکه گلدان مناسبی برای آن در نظر بگیرید. سعی کنید تعویض گلدان را در بهار و تابستان انجام دهید تا مزاحم خواب زمستانی برگ انجیری نشوید. این زمان سالی یکبار یا دو سال یکبار پیش می آید.

 گل برگ انجیری

8-برای تکثیر و پرورش برگ انجیری از روش های درستی استفاده کنید

تمامی روش های تکثیر برای پرورش همه گیاهان مناسب نیست. به همین دلیل زمان نگهداری و تکثیر برگ انجیری در خانه باید از روش های خاص خود این گیاه استفاده کنیم.

برای تکثیر گیاه آپارتمانی برگ انجیری 3 روش : 1. کاشت بذر 2. خوابانیدن ریشه های هوایی 3. تکثیر از طریق قلمه ساقه وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم .

1. کاشت بذر

بذر برگ انجیری را می توانید از گلخانه ها تهیه کرده و در بستر دارای کمپوست بکارید . آن را در بهترین شرایط نگهداری کنید تا زمانی که بذر ها جوانه دهند و پس از بزرگ شدن آنهارا در یک گلدان جدید و بزرگتر بکارید .

2. خوابانیدن ریشه های هوایی

برگ انجیری دارای ریشه های هوایی است که برای بهتر رشد کردن برگها و بزرگ شدنشان بهتر است آنها را در خاک بکارید و یا به یک چوب با خزه ببندید . همچنین از این ریشه ها برای تکثیر گیاه نیز استفاده می شود . تکثیر برگ انجیری از طریق خوابانیدن ریشه به این صورت است که باید ریشه ها به همان صورت که به گیاه وصل هستند ، داخل خاک دیگری بکارید و آبیاری کنید . زمانی که گیاه جدیدی سبز شد ، آن را از گیاه مادر جدا کنید .

برگ انجیری

3. قلمه گیری ساقه در بهار

یکی از بهترین روش های تکثیر برگ انجیری ، قلمه گیری از ساقه در فصل بهار و ریشه دار کردن آن است. برای این کار کافیست یک شاخه ی سالم دارای 2 یا 3 برگ را انتخاب کرده و با استفاده از قیچی باغبانی و یا چاقو آن را ببرید . قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ی 12 دارای خاک سبک مانند کمپوست بکارید . حتما توجه داشته باشید که قلمه را در عمق کم بکارید به صورتی که برگهای انتهایی از خاک بیرون بماند . برای ثابت ماندن قلمه بهتر است یک چوب یا میله ی آهنی را در کنار قلمه در خاک فرو ببرید و ساقه را به آن ببندید تا تکیه گاه قلمه شود .

بهترین شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری ، شرایط گلخانه ایست یعنی : دمای مناسب قلمه ها دمای 21 الی 23 درجه است . برای تامین رطوبت قلمه ها می توانید از یک کیسه پلاستیکی مانند نایلون فریزر استفاده کنید و روی آن چند سوراخ ایجاد کرده و روی قلمه ها بکشید . پس از طی چند هفته و ریشه دادن قلمه کیسه را برداشته و کوددهی محلول در آب را آغاز کنید .

چگونه سرعت رشد برگ انجیری را افزایش دهیم؟

این سوال یکی از پرتکرارترین سوالات در نگهداری از این گیاه به شمار می رود. پاسخ ما در اولین قدم، نور است!
میانبری در نگهداری از گیاهان وجود ندارد، در واقع علت همه مشکلات آنها فقط در نحوه نگهداری خلاصه می شود. برگ انجیری برای داشتن رشدی بیشتر، باید در محیطی با نور بسیار خوب قرار بگیرد. یعنی درست کنار پنجره ای نورگیر!
علاوه بر نور، به فاکتورهای دیگری مانند هوای گرم، خاکی با زه کشی عالی و کودی مناسب نیز نیاز دارید.

علت قهوه ای شدن برگهای برگ انجیری

یکی از دلایل لکه های قهوه ای گیاه برگ انجیری غبار پاشی در نور آفتاب می باشد، قطه های آب به عنوان شیشه عمل کرده و به برگ ها صدمه زده است.و دلایل مختلف دیگری برای ظاهر شدن لکه های قهوه ای بر سطح برگهای این گیاه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میشود. با رعایت نکاتی که در ادامه ذکر شده است میتوان جلوی قهوه ای شدن برگ های برگ انجیری را متوقف کرد.

نامناسب بودن رطوبت خاک

اگر نوک برگها در حال قهوه ای شدن هستند، احتمالا مشکل به خاک و آبیاری باز می گردد. اگر خاک بیش از حد سریع خشک شود یا آبیاری به قدر کافی صورت نگیرد، شاهد قهوه ای شدن نوک و لبه برگهای برگ انجیری خواهید بود.
هرگز اجازه ندهید تمام خاک خشک شود. آبیاری را به صورت کامل و عمقی انجام دهید، به طوری که هیچ بخشی از خاک خشک باقی نمانده باشد. این موضوع بسیار مهم است.

مشکلات قارچی

اگر گیاه شما دارای لکه های قهوه ای بر سطح برگ است، لکه هایی که با یک هاله زرد رنگ احاطه شده اند، شاهد نشانه های اولیه بیماری قارچی هستید.
اگر گیاه برای مدتی طولانی در شرایط خیس و مرطوب قرار بگیرد، قارچ ها به آن حمله خواهند کرد. بخصوص اگر گردش هوای مناسبی در اطراف گیاه و ریشه وجود نداشته باشد. دقت کنید که گاهی اوقات این مشکل با گیاهی تازه خریداری شده همراه است، بنابراین توصیه می کنیم هرگز از فروشگاه هایی که مراقبت های لازم را از گیاهان خود به عمل نمی آورند خرید نکنید.
اگر لکه هایی با مشخصات فوق در برگها مشاهده کردید، بهترین کار این است که تمام برگهای مبتلا را از گیاه جدا کنید. سایر برگها را نیز برای مدتی کاملا خشک نگه دارید و مواظب باشید هنگام آبیاری آنها را خیس نکنید.
این دو مورد، اساسی ترین موارد قهوه ای شدن برگ انجیری هستند. اگر علت مشکل گیاه شما این موارد نبود، میزان آبیاری را چک کنید.

علت زرد شدن برگهای برگ انجیری چیست؟

در اغلب اوقات، دلیل زرد شدن برگهای این گیاه به میزان آبیاری مربوط است.
اگر متوجه شدید برگهای بخش پایینی گیاه (به ویژه برگ های قدیمی ) در حال زرد شدن هستند، باید گیاه را آبیاری کنید. اگر خاک بیش از حد خشک باشد، ابتدا برگ های قدیمی شروع به زرد شدن می کنند. اگر به گیاه آب کافی نرسانید، زرد شدن ادامه خواهد داشت.
اما اگر برگ های جوان گیاه در حال تغییر رنگ بودند، و یا احساس کردید مشکل گیاه شما خشکی بیش از حد نیست؛ باید دلایل دیگری را بررسی کنید.

گاهی اوقات زرد شدن برگها در نتیجه آبیاری بیش از حد رخ می دهد. گیاه را در مکانی قرار دهید که بتواند به میزان کافی نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کرده تا خاک آن به خوبی خشک شود. همواره اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید.

علت دیگر، کمبود عناصر ضروری است. پس زرد شدن برگها فرصت خوبی برای کوددهی برگ انجیری است. یک کود مایع مناسب انتخاب کرده و آن را ضمن آبیاری به گیاه اضافه کنید.

علت پژمرده شدن برگ انجیری چیست؟

این اتفاق به دلیل خشکی یا خیسی بیش از حد خاک رخ می دهد. هر زمان که متوجه آغاز روند پژمردگی گیاه شدید، باید میزان رطوبت خاک را بسنجید. آیا کاملا خشک شده است؟ اگر بله، سریعا آن را به قدر کافی آبیاری کنید.
اما اگر حس کردید برگ انجیری در حال پژمرده شدن بوده و خاکش خیلی خیس است، یعنی گیاه از پوسیدگی ریشه رنج می برد.
اگر گلدان گیاه فاقد حفرات زه کشی متعدد باشد، ریسک ابتلای ریشه به پوسیدگی بسیار افزایش خواهد یافت. در این شرایط، گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه را به خوبی بررسی کنید. آیا می توانید بخش پوسیده را ببینید؟ آیا خاک بویی نامطبوع دارد؟
حال باید بخش های مرده ریشه را جدا کرده و تا حد ممکن خاک آنها را پاک کنید. سپس مجدد ریشه تمیز و بدون خاک را در گلدانی دیگر و خاکی تازه بکارید.

چرا برگ های جدید برگ انجیری قبل از باز شدن قهوه ای یا سیاه می شوند؟

اگر برگ های جوان گیاه شما قبل از گشوده شدن کامل، قهوه ای یا سیاه رنگ می شوند؛ گیاه در حال رنج بردن از نامتعادل بودن رطوبت خاک است. این اتفاق به معنای بسیار نامناسب بودن روند آبیاری توسط شماست. هرگز اجازه ندهید خاکش کاملا خشک شود و در عین حال از خیس کردن بیش از حد آن پرهیز کنید. هر زمان که سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کرده و تا خشک شدن مجدد آن، دیگر آبی به خاک اضافه نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان