شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار و رادیو تا انگشتر و ساعت !

  سه شنبه، 22 خرداد 1403 ID  کد خبر 392252
شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار و رادیو تا انگشتر و ساعت !
ساعدنیوز: این مجموعه عکس حاوی تصاویر خیره‌کننده‌ای از دوربین‌های قدیمی جاسوسی است که برخی از آن‌ها به شکل مبتکرانه‌ای در اشیاء روزمره پنهان شده بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، این مجموعه عکس حاوی تصاویر خیره‌کننده‌ای از دوربین‌های قدیمی جاسوسی است که برخی از آن‌ها به شکل مبتکرانه‌ای در اشیاء روزمره پنهان شده بودند.این دستگاه‌ها، از دوربینی که در جعبه کبریت پنهان شده تا دوربینی که به شکل ساعت جیبی برای انجام عکسبرداری مخفی استتار شده، نمایشی از طرح‌های مبتکرانه گذشته هستند که قدمت برخی از آن‌ها به دهه 1880 بازمی‌گردد.

برخی از این دوربین‌های خاص شبیه به کتاب، پاکت سیگار، دوربین دوچشمی، پخش‌کننده رادیو و حتی تفنگ دستی ساخته شدند.

یکی از جالب‌ترین نمونه‌ها، دوربین سیگاری است که پس از جنگ جهانی دوم طراحی شد اما هرگز به تولید انبوه نرسید.

نمونه‌ی جالب دیگر، دوربین جاسوسی Lucky Strike است که بین سال‌های 1949 تا 1950 توسط شرکت توسعه Mast برای سپاه سیگنال ایالات متحده ساخته شد. این دوربین طوری طراحی شده که در بسته‌بندی بیرونی یک پاکت سیگار Lucky Strike قرار بگیرد.

دوربین جاسوسی Lucky Strike اواخر دهه 1940 توسط ارتش ایالات متحده ساخته شد

این دوربین با وجود اندازه کوچکش، می‌توانست 18 عکس 16 میلی‌متری با سرعت‌های شاتر متفاوت بگیرد. با این حال، هرگز از آن بطور گسترده استفاده نشد و قطعه‌ای مبهم از تاریخ باقی ماند.

در دهه 1950، دو دوربین برای پلیس ژاپن ساخته شدند که هر دو بر پایه تپانچه بودند. دوربین اصلی Doryu به دلیل استفاده از فیلم 9.5 میلیمتری به جای فرمت رایج‌تر 16 میلی‌متری، نتوانست طرفدار پیدا کند. زمان به روزرسانی این مدل دوربین، افسران به دوربین تپانچه رقیب Mamiya روی آورده بودند که در نهایت استفاده از آن نیز متوقف شد.

در این مجموعه، قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین دوربین عبارت است از یک دوربین ساعتی ساخت جِی. لَنکَستِر در سال 1886. این دوربین یک شاهکار واقعی بود که به شکل ماهرانه‌ای به یک ساعت جیبی مبدل شده بود.

ساعت 1904 Ticka به کاربر اجازه می‌داد عکس‌های مخفیانه بگیرد

این مجموعه دوربین چند سال پیش در Bonhams به حراج گذاشته شد، جایی که جان بَدلی، متخصص، توضیح داد:

«منشا این دوربین‌های مخفی به قرن نوزدهم برمی‌گردد، زمانی که 99.9 درصد از عکس‌های گرفته‌شده، پرتره‌های کلی و مبهم بودند.

عکس‌های گزارشی بسیار کم بودند و اگر می‌خواستید از سوژه‌ها در حالت طبیعی عکس بگیرید، باید محتاطانه رفتار می‌کردید.

بیرون آوردن دوربین و عکاسی از مردم بسیار توهین‌آمیز تصور می‌شد. به همین دلیل، مخترعان راه‌های مختلفی برای پنهان کردن دوربین‌ها در اشیاء روزمره مانند کتاب‌ها، ساعت مچی و حتی حلقه‌ها پیدا کرده بودند.

بسیاری از این دوربین‌ها فقط محض تفنن ساخته می‌شدند، اما برخی از مدل‌ها نیز برای جاسوسی‌های جیمز باندی ساخته شدند.

ارتش ایالات متحده، درست پس از جنگ جهانی دوم دوربینی ارائه کرد که در پاکت سیگار لاکی استرایک پنهان شده بود، در حالی که پلیس ژاپن چندین نمونه از آن را شبیه تپانچه ساخته بود.

جای تعجب نیست که بسیاری از این دوربین‌ها، با شکست تجاری مواجه می‌شدند، بنابراین تعداد کمی از آن‌ها ساخته میشد، اما این دقیقاً همان چیزی است که سبب ارزش امروزی آن‌ها شده است.

امروزه ما دوربین‌ها را در تلفن‌هایمان پنهان می‌کنیم و عکاسی هیچ‌وقت به این اندازه محبوب نبوده است.

بیشتر این دوربین‌ها متعلق به مجموعه‌داری است که در طول سالیان، آرشیو ارزشمندی از این دوربین‌ها را گردآوری کرده؛ دوربین‌هایی که حالا جنبه‌ای از عکاسی را برای ما روشن می‌کنند که بسیاری از آن آگاه نیستند.»

این دوربین ساعتی ABC که سال 1948 ساخته شده، دارای یک لنز در پشت بدنه ساعت است

این دوربین ساعتی سال 1886 در اختیار یک نماینده زن بوده استدوربین اسلحه‌ای سال 1954 با فیلم 16 میلی متری، یکی از دو دوربین اسلحه‌ای در اختیار پلیس ژاپن این دوربین تپانچه‌ای مدل 1952 مامیا نیز ساخت ژاپن است

این دوربین کتابی سال 1888 در آلمان ساخته شده است

دوربین مخفی Mast محصول 1950دوربین جلیقه‌ای مخفی مدل 1886، لنز آن از سوراخ دکمه بیرون آمده استدوربین روسی مینوکس به شکل رادیو

دوربین حلقه ای محصول 1981 ایتالیا

هفت تیر عجیب Le Photo ساخت فرانسهاین دوربین پلیس اکسپو از نیویورک بین سال‌های 1911 تا 1924 به فروش رسید

این دستگاه سال 1886 به عنوان دوربین ساعتی با الگوی بهبود یافته توصیف شد و یکی از معدود نمونه‌های باقیمانده است که به جای فیلم از صفحات عکاسی در تصویر در پیش زمینه استفاده می‌کند

دوربین ساعتی 1894 به کاربر اجازه می‌داد به سرعت دستگاه را بیرون بیاورد، یک عکس مخفی بگیرد و آن را بدون دیده شدن به جیب خود برگرداند

برچسب ها: تاریخ عجایب

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (38 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (25 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (20 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (17 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (17 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (16 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (14 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (11 نظر) بازیگر زنِ جوانِ سینما: من نماز خوندن رو از شهاب حسینی یاد گرفتم+ویدیو (10 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 4 تیر 1403+فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 4 تیر 1403
سکانس خنده دار حمید لولایی و رضا عطاران در بزنگاه: وقتی میپرسن آقاجون مگه تو بیمارستان نمرد و میگن نه 90 درصد جونش تو نونوایی در اومد ده درصدش تو بیمارستان+ویدئو
دانلود آهنگ جدید «خاطره» از مصطفی راغب+فیلم/ خاطرات خوب شمال محاله یادم بره...
وضعیت خانه و زندگی فرزند ارشد رهبر معظم انقلاب در روزهای ابتدایی دامادی
لیستی کامل از بازیگرانی که برای بار دوم ازدواج کرده اند+عکس
گنده لات خیابان پاسداران به آخر خط رسید
طناب پوسیده عاشقی بر گردن زن جوان/مادرشوهرم عکس دختران زیبا را به همسرم نشان می‌دهد و...
ماجرای شناسنامه پاکستانی مصطفی پورمحمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
ناگفته هایی از سعید جلیلی؛ از پنچر شدن ماشین پراید و نداشتن لاستیک زاپاس تا ناهار خوردن با کارگران و کارکنان اداری
(عکس) تصویر دیده نشده از مسعود پزشکیان در کنار شهیدی که پیکر پاکش به دریا پیوست ...
نسبت فامیلی قاضی زاده هاشمی با وزیر دولت روحانی چیست؟
قرار پدرانه پورمحمدی با دختران ایران: من فقط پدر سه دختر نیستم بلکه حافظ امنیت همه دختران ایرانم...
چرا آمریکا ظریف را تحریم کرده؟
200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی ایده آل است، اما تحریم هستیم/ تکنولوژی لازم داریم تا پول