دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

شهر یئری گورستان انسان‌هایی که دهان نداشتند! + فیلم 

سه شنبه، 03 مرداد 1402
شهریئری یک محوطه باستانی در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل است. در این محوطه گورستانی با سنگ‌های عظیم، به شکل انسان‌هایی که دهان ندارند و شمشیر به دست گرفته‌اند به چشم می‌خورد. برای آشنایی با این مکان تاریخی عجیب با ما همراه باشید.

انسان‌های بی‌دهان در شهر یئری

شهر یئری از توابع و بخش‌های روستای ارجق در مشکین شهر اردبیل است که از لحاظ تاریخی بسیار مورد اهمیت می‌باشد. این منطقه در کنار رود قره‌سو، در 31 کیلومتری شرق مشگین شهر و 65 کیلومتری اردبیل واقع شده است. شهر یئری دارای سه بخش متفاوت از جمله دژ نظامی، قوشا تپه و یک قسمت دیگر می‌باشد، که در مجموع در زمینی به وسعت 400 هکتار قرار دارد. شهر یئری در زبان ترکی به معنی شهری زمینی می‌باشد. برخی بر این باورند که این کوهستان در زمان قدیم پرستشگاه بوده است.

ویژگی‌های گورستان یئری

شهر یئری دارای سنگ‌های ‌برافراشته و سنگ نگاره‌های زیادی است که با گذشت زمان فرسوده شده و سبب شده آسیب زیادی به این بازمانده‌های باستانی وارد شود به طوری که در گردباد سال1390 باعث تخریب و ویرانی بخش زیادی از محوطه مورد نظر شد. وجود 280 قطعه سنگ‌ افراشت باستانی که قدمت آن به بیش از 8 هزار سال پیش از میلاد می‌رسد توجه محققان را بیش از پیش به خود جلب کرده است. منطقه‌ای که قدمت آن به دوره نوسنگی و مس سنگی، مفرغ و نیز اوایل عصرآهن می‌رسد. ارتفاع این سنگ‌های برافراشته با تفاوت در اندازه آن بین 70 تا 360 سانتی‌متر است و نکته مهم و جالب‌تر آن اینکه این سنگ‌های برافراشته به شکل انسان است و چهره انسان بر روی آن‌ها نقش شده است. این نقش‌ها و حکاکی‌های سنگی به شکل انسان‌هایی است که دست به سینه گذاشته‌اند و بیشترشان دهان ندارند!

نقوش سنگ‌ها در گورستان یئری

سنگ‌نگاره‌های این گورستان با استفاده از سنگ‌های محکم، استخوان حیوانات و فلزات سخت شکل گرفته‌است و نقش‌هایی از بز کوهی، انسان در حالت‌های مختلف و چندین نقش نامشخص دیگر قابل مشاهده‌اند. علاوه بر این، نقوش انسان‌هایی وجود دارد که دهان ندارند و هنوز دلایل این نقوش کشف نشده است. سنگ‌نگاره‌های مناطق عمومی آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان، شباهت‌های ظاهری بسیار قریب به‌هم دارند، به‌طوری که گویی همه نقوش موجود در مناطق کلی آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان طی یک دوره و توسط یک هنرمند با یک سبک و طرح حکاکی شده‌اند. بیش‌ترین نقوش حکاکی شده بز کوهی است، چرا که بز کوهی نمادی از یک فرشته و برگرفته از اسطوره کهن است.

باور عجیب مردم در مورد گورستان یئری

از دیگر شگفتی‌های عجیب این منطقه می‌توان به تنها مجسمه‌ای که دهان دارد اشاره کرد. این مجسمه به شکل یک زن دارای دهان ساخته شده است که اطرافش را مجسمه‌های مردانی بدون دهان احاطه کرده‌اند. باورهای مردمان محلی در مورد این مسئله بیان می‌کند که باید علت را در فرهنگ مردم این منطقه جویا شد، چراکه در بین مردان این طایفه رسم بوده است که سبیل‌های خود را به قدری بلند نگه‌دارند که دهان آنها مشخص نباشد، و به همین دلیل تنها مجسمه‌ای که دهان داشته است متعلق به یک زن بوده است.

فیلمی عجیب از گورستان شهر یئری


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
ترجمه تخصصی متن
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ویراستاری تخصصی مقاله
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی