شهید یعنی همیشه جاوید/ روز شهید چگونه به تقویم اضافه شد؟

  سه شنبه، 22 اسفند 1402 ID  کد خبر 379476
شهید یعنی همیشه جاوید/ روز شهید چگونه به تقویم اضافه شد؟
ساعدنیوز: 22 اسفند که در تقویم به نام «شهید» مزین شده، روز پاسداشت از انسان های وارسته‌ای است که برای دفاع از دین، انقلاب و کرامت انسانی از جان خود گذشتند و شهید شدند. شهید یعنی شاهد، گواه، ناظر، همیشه جاوید و کسی که زنجیرهای اسارت روح خود را پاره کرد و آزاد شد.

به گزارش ساعدنیوز به نقل از ایرنا، بسیاری از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس در اسفندماه آسمانی شدند و با خون خود این ماه را به ماهی سرخ در تاریخ دفاع مقدس بدل کردند.

اگر تورقی در تاریخ دفاع مقدس داشته باشیم، خواهیم دید انسان های وارسته ای چون حمید باکری در 6 اسفند1362 در جزیره مجنون، حسین خرازی فرمانده لشگر 14 امام حسین(ع) در عملیات تکمیلی کربلای پنج در هشتم اسفند 1365، امیر حاج امینی دهم اسفند در عملیات کربلای پنج ، محمد ابراهیم همت فرمانده لشکر محمد رسول الله (ص) در 17 اسفند 1362 در عملیات خیبر، مهدی باکری فرمانده لشکر عاشورا در عملیات بدر در 25 اسفند 1363 و سردار عبدالحسین برونسی فرمانده تیپ 18جواد الائمه (ع) از لشگر 5 نصر در سال 1363 در عملیات بدر در شرق دجله به شهادت رسیدند. به همین دلیل 22 اسفند برای پاسداشت این انسان های آزاده به عنوان روز شهید نامگداری شده است.

شهادت عشق به وصال محبوب در زیباترین شکل است. شهید آگاهانه و به خاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن، کشته شدن «فی سبیل الله» را انتخاب می‌کند. یعنی شهید در راهی کشته می‌شود که هر دو ارزش «آگاهانه بودن» و «فی سبیل الله» را داراست و مرگی این چنین به تعبیر پیامبر «ص» شریف‌ترین و والاترین نوع مردن است. حضرت علی (ع) نیز این نوع مرگ را گرامی‌ترین نوع مردن می‌داند.

همچنین 10 آیه در قرآن کریم وجود دارد که در آنها به طور صریح درباره کسانی که در راه خدا کشته شده باشند، سخن به میان آمده و از مفاهیمی چون زنده بودن شهید، رزق شهید، آمرزش گناهان شهید، ضایع نشدن عمل شهید، مسرت و خوشحالی شهید، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید استفاده شده است.

یاد شهیدان، یادبود ارزش‌های انسانی است و پاسداشت آنان، تجلیل از برترین خصائل بشری است. ایران اسلامی وام‌دار خون پاک و رشادت کسانی است که با اقتدا به حضرت سیدالشهدا(ع)، راه شهادت را در پیش گرفتند و از آرمان‌هایشان دفاع کردند.

گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان وارسته و آشنایی نسل جوان با ایثارگری‌های رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس از ضروریات امروز جامعه است. شهیدان؛ مفهوم والا و انسانی ایثار و از خودگذشتگی را برای جامعه به ارمغان می‌آورند و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره آنان و کار بزرگی که کرده‌اند روحیه جوانان را شاداب و انقلابی نگه می‌دارد.

برگ زرین تاریخ رشادت مردم ایران

در جنگ تحمیلی که از 31 شهریور سال1359 آغاز و تا 29 مرداد 1367 ادامه یافت، مردم ایران برای حفظ امنیت و سرزمین خود بیش از 197 هزار شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرده‌اند، استان اصفهان با 21 هزار و 887 شهید، استان تهران با 20 هزار و 579 شهید و استان خراسان رضوی با 15هزار و 144 شهید دارای بیشترین تعداد شهید در بین استان ها است.

جانبازان سربلند دفاع مقدس برگ دیگری از این تاریخ سراسر افتخار هستند، تعداد جانبازان دفاع مقدس در کشور 629 هزار و 390 نفر است که از این تعداد استان تهران با 62 هزار و 645 جانباز دارای بیشترین جانباز است؛ بیشترین فراوانی سن شهادت هم 20 سال با 26 هزار و 260 شهید است.

سند افتخار تهرانی‌ها از دوران دفاع مقدس هم این‌گونه می‌درخشد: از میان 24 هزار شهید پایتخت، هزار و 200 خانواده دارای چند شهید، 250 شهید از ادیان توحیدی هستند و هزار و 333 نفر در ترور، موشک باران و بمب گذاری‌ها در سطح شهر تهران به شهادت رسیدند.

روز شهید چگونه به تقویم اضافه شد؟

یک سال پس از انقلاب اسلامی در 22 اسفند سال 1358 به دستور امام خمینی (ره) بنیاد شهید تأسیس شد. 25 سال بعد یعنی در سال 1383 این روز با عنوان «روز بزرگداشت شهدا» نام‌گذاری و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و وارد تقویم رسمی کشورمان شد.

سابقه اولیه این نهاد به دوران آغاز قیام امام(ره) به سال 1342 باز می گردد. بعد از قیام خونین 15 خرداد 1342 گروهی از روحانیون انقلابی و مبارز و افراد نیکوکار به دستور امام(ره) ماموریت یافتند تا به خانواده های شهدا رسیدگی کنند که این کار در طول سال های مقاومت و مبارزه ادامه یافت و در سال های 1356 تا 1357 دامنه وسیع تری پیدا کرد.

وظایف اصلی بنیاد شهید

احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی، زنده نگه داشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهیدان، جدّیت در امور فرهنگی خانواده های شاهد، خوداتکایی و قانونمند کردن ارائه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه، محور فعالیت های این نهاد است.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت هفته بزرگداشت شهدا (18 اسفند) قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 به پشتوانه ایثار ملت اشاره و تاکید کرد: این ملت به جای این که به قبیله و حزب و خودش فکر کند، به آرمان ها و ارزش های اسلامی و ایرانی فکر کرد و این روحیه را در دوران زرین دفاع مقدس به اوج رساند. دنیا کم جنگ تجربه نکرده و تعداد کشته شدگان در جنگ های دنیا هم بسیار بیشتر از شهدای ما در دوران دفاع مقدس است اما چطور از دفاع مقدس و شهدای ما امروز در عرصه تاریخ به عنوان دورانی درخشان ذکر می شود؟ دلیل این چیزی نیست جز روحیه ایثار و شهادت بی وصف رزمندگان ما و ایثار و شهادت برای هدفی بالاتر و آنچه عزت به می دهد، مساله فداکاری برای اررزش های الهی و ایستادگی در برابر ظلمی جهانی است.

وی افزود: یاد شهدا، امیدآفرین است، تکریم خانواده عزتمند شهدا که ایثارگری خود را نشان دادند و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه اصلی متولیان بنیاد شهید است. بنیاد شهید باید یک سازمان فکری انقلابی باشد تا مسئولیت های عمومی همگان را در قبال خانواده های ایثارگران یادآوری کند. در گذشته به تدریج بنیاد شهید به یک سازمان خدماتی تبدیل شده بود اما در دولت سیزدهم تلاش بر این شد تا با بازطراحی مجموعه فعالیت ها، ساختار آن تا حدی به ریل اصلی مد نظر امامان انقلاب بازگردد، تلاش دو ساله ما این بوده نهادی راهبردی، تمدن ساز و بیمه کننده انقلاب اسلامی ایجاد کنیم و در این مسیر لازم بود آگاهی بخشی عمومی صورت بگیرد.

برگزاری 33 ویژه‌برنامه در هفته بزرگداشت شهدا

متولیان بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و قدردانی از خانواده شهدا و ایثارگران امسال 33 ویژه برنامه برای بزرگداشت هفته شهدا در نظر گرفته اند. رونمایی از سامانه برخط خدمات بنیاد شهید مبنی بر خدمات عادلانه و جامع، برگزاری اولین آیین بانوان دانشگاهی شهید، برپایی نمایشگاه محصولات کارآفرینان ایثارگر، حضور فرزندان پسر شهدای مدافعان حرم در برنامه پیشرفت در بوشهر، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی، اجرای طرح ویزیت و پایش سلامت رایگان برای خانواده شهدا و ایثارگران، عیادت از بیماران جامعه هدف در خانه و بیمارستان ها، دیدار از خانواده شهدای اخیر کرمان، پویش مردمی دیدار با خانواده ایثارگران و پویش سلام شهید برای قدردانی از خانواده شهدا از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای بزرگداشت هفته شهداست.

برپایی نمایشگاه به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دستاوردهای بنیاد شهید در سراسر کشور و در مجلس شورای اسلامی، پویش هر شهید یک نهال، تبلیغات محیطی در سطح شهر با عنوان «روز شهید»، تجلیل از خانواده‌هایی که تک فرزند آنها به شهادت رسیده اند، قدردانی از خانواده ایثارگران و برگزاری یادمان شهدای کرمان در گلزار شهدای این شهر، از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته در این هفته است

همچنین راویان و پیام‌آوران شهدا، به مناسبت هفته شهدا برای درک زیست شهدا و سختی و مشقت‌هایی که ایثارگران و جانبازان داشته اند، برنامه‌هایی را در مدارس و حسینیه‌ها اجرا می‌کنند، کلیپ‌های از شهدا در فضای مجازی منتشر می‌شود و تئاترهای خیابانی از سوی مروجان فرهنگی در شهر اجرا می‌شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب: من از وقتی که رهبر شده‌ام آجیل نخوردم، مگر فقرا آجیل می‌خورند؟ (178 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق علی دایی در بیمارستان هنگام عیادت چهره های مشهور از شهریار ایران+عکس/ از خوش و بش همسر دایی با کی‌روش تا احوالپرسی فردوسی‌پور و عابدزاده (162 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: رفته بودم عروسی دیدم نون و پنیر و هندونه میدن گفتم مگه عروسی نیس اینجا دوماد گفت میخوام حزب اللهی باشم آخه این خُل بازیا چیه +ویدئو😂👌 (136 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (131 نظر) خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "مَمَّد" ها حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍 (74 نظر) فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (77 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ غول بابلسری و گرگ پارسی (59 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (55 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (50 نظر) رونمایی همسر شاهرخ استخری از جواهرات ظریف و نگین دارِ زیبا و شیکش/ خاص، اعیانی و ایرانی پسند+عکس (46 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک کافی شاپ اصفهانی برای پاکبانان حماسه آفرید/ به شما باید گفت فرشته زمینی+عکس (46 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (45 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (42 نظر) خلاقیت منحصر به فرد یک هموطن تهرانی برای طراحی دَرب خانه به شکل بُرج آزادی پربازدید شد+عکس/ مغز نگو معدن طلاست👌 (30 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (25 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعلام تعداد فوتی های سقوط امروز هواپیما در کرج /خلبان فوت شد
عکسی از نابغۀ 9 ساله که توسط معلم هنرش استعدادش کشف شد/ ورژن جدید یا راهی خواهم یافت یا راهی خواهم ساخت
ویدیو/ توصیۀ مهم "رضا تهرانچی" خالق صنایع غذایی ویتانا "بیسکوییت مادر" به کارآفرینان جوان
(تصویر) راز 3000 ساله فاش شد؛ نردبانی که به قلب تاریخ می‌رسد! آیا با این کلید اسرار تمدن هیتی آشکار می‌شود؟
ویدیو/ حجت‌الاسلام موسوی واعظ: "کفش" در فرهنگ اعراب فحش و توهین بدی است مخصوصاً اگر سمت کسی نشانه گرفته شود...
اولین جمله‌ای که رهبر معظم انقلاب پس از به هوش آمدن گفت/ دکترها قطع امید کرده بودند، فشار آقا 2 بود+عکس
فوت و فن خانه‌داری؛ طرز تهیه میوه خشک، روش‌هایی طلایی و بدون سیاه شدن+ نگهداری اصولی
چرا دولت در ایران از جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی مشکل دارد؟
یک نظامی اسرائیل: گنبد آهنین حتی یک موشک ایرانی را هم ساقط نکرد
ویدیو/ شب شعر فوق خنده‌دار مهران مدیری با شعرهای بی‌وزن و قافیۀ خلاقانه/ نسبت او من پَهَنم.../ نصف سیبیل‌هاشو خورد
ویدیو/ پاسخ به شبهۀ ایرانی بودن "کوروش کبیر" به روایت پروفسور "عبدالمجید ارفعی"/ شجره‌نامۀ کوروش در استوانۀ بابل چه می‌گوید؟
کیهان: رهبری در انتخاب اعضای کابینه دخل و تصرفی ندارند
برنامه حضور وزرای پیشنهادی در مجلس به روایت معاون پارلمانی رئیس جمهور
چرا احتمال دارد موجودات فضایی از وجود انسان‌ها باخبر باشند؟ +عکس
بمباران یک مدرسه در مرکز غزه با بیش از 100 شهید!
منتخب روز   
پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو