شکستگی فرش چیست؟ و چگونه آن را از بین ببریم؟

  سه شنبه، 04 خرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
شکستگی فرش چیست؟ و چگونه آن را از بین ببریم؟
شکستگی فرش مسئله ای است که بر اثر عوامل مختلفی که در این متن به آنها اشاره خواهیم کرد اتفاق می افتد. این مسئله مختص نوع خاصی از فرش نبوده و هم در مورد فرش های دستباف و هم فرش های ماشینی امکان رخداد آن وجود دارد، هر چند که فرش های ماشینی بیشتر دچار شکستگی می شوند.

در این مقاله قصد داریم به چند و چون رفع شکستگی فرش بپردازید و اینکه دلایلی که باعث شکستگی فرش شده و راه های مقابله با آن و در نهایت روش از بین بردن شکستگی را توضیح خواهیم داد برای همین منظور ابتدا باید تعریف درستی از شکستگی فرش داشته باشیم.

تعریف شکستگی فرش

شکستگی فرش که گاها آن را با الفاظی مانند تا خوردگی یا کیستی اشتباه میگیرند عبارت است از تا خوردن و از بین رفتن بافت فرش در قسمت تا خوردگی می شود که بعد از صاف شدن نیز به همان شکل باقی می ماند.این شکستگی عواملی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

علت شکستگی فرش

برای رفع شکستگی فرش ابتدا باید به دلایل آن بپردازیم. شکستگی فرش از جمله دغدغه¬ ها و معضلات در حوزه فرش می باشد که جالب است بدانیم فرق نمی کند فرش ماشینی باشد یا دستباف در همه نوع از فرش ها اتفاق می افتد و کاملا جلوه زشتی به فرش داده و به چشم می آید. دلایل شکستگی فرش چندین مورد است که به تشریح آن ها خواهیم پرداخت:

شانه و تراکم بالای فرش

اولین عامل در مورد شکستگی فرش های ماشینی شانه و تراکم بالای فرش است. به عبارتی وقتی شانه و تراکم فرشی بالاتر باشد یعنی آن فرش به اصطلاح سنگین باشد امکان شکستن آن بیشتر است. هر چند که این مسئله در مورد فرش های ماشینی با تراکم بالایی که در بافت آنها از کناف استفاده شده است کمتر اتفاق می افتد، زیرا این نوع فرش ها دارای مقاومت بیشتری هستند به خصوص اگر کناف های بکاررفته در آنها از نوع نرم باشند.
از طرف دیگر چون فرش های ماشینی با تراکم بالا گرانقیمت تر نیز هستند پس در صورت ایجاد شکستگی رفوگری آنها نیز هزینه بر است.

بافت سست فرش

این مشکل معمولا در ماشین های دست بافت اتفاق می افتد زیرا که فرش های ماشینی بافت محکم و ثابتی دارند. بعضی از قالی ها یا فرش ها به دلیل داشتن بافت سست در گذر رمان تا خورده و دچار شکستگی می شوند.

تا کردن غیراصولی

گاهی پیش می آید که فرشها به جای لول شدن تا می شوند.مثلا برای جابجا شدن فرش هنگام اسباب کشی فرش مانند پتو تا می شود که از اصلی ترین دلایل شکستگی فرش می باشد و به الیاف فرش آسیب خیلی شدید وارد می کند یا هنگامی که فرش بزرگتر از اندازه اتاق است قسمت از فرش را تا می کنند که به مرور زمان شکستگی های شدیدی در فرش اتفاق می افتد. بر طبق گفته های بزرگان صنعت فرش بالای ۹۰ درصد شکستگی ها به همین خاطر می باشد.

در حالت کلی شکستگی در فرش های ماشینی بیشتر اتفاق می افتد تا فرش های دستباف ولی در نوعی از فرش های ماشینی احتمال شکستگی به هیچ عنوان وجود ندارد و دلیل آن هم کلفت بودن کنف(kanaf) در این نوع از فرش ها می باشد. بنابراین هر چقدر کنف نازک تر احتمال شکستگی فرش بیشتر می شود.

اگر فرش دستباف یا ماشینی دارید که تراکم بالایی ندارد نیازی به دقت در حمل و نقل و جابجایی آن ندارید زیرا احتمال شکستگی خیلی پایین می باشد و همچنین در صورت شکستگی رفوی آن و رفع شکستگی فرش به آسانی صورت می پذیرد و هزینه پایینی دارد.

راهکار عملی جلوگیری از شکستگی فرش

راهکار عملی برای جلوگیری از ایجاد شکستگی در فرش ها به هنگام جابه جایی جمع کردن اصولی آنها است. برای این منظور می توانید فرش را به صورت استاندارد یعنی به صورت لول، جمع کرده و جابجا کنید. همچنین به رعایت تناسب در اندازه فرش و اندازه اتاق و محیطی که آن را پهن خواهید کرد دقت داشته باشید.این نکته را همیشه در نظر داشته باشید هیچگاه فرش ماشینی را ( به خصوص آن دسته ای که تراکم و شانه بالایی دارند) به روش تا کردن جمع نکنید. (دقیقا مثل زمانی که میخواهید یک زیر انداز یا روفرشی را تا کنید) این کار به شدت میتواند به الیاف فرش شما آسیب جدی وارد کند که یک نمونه آن ایجاد شکستگی در فرش است. اما راه حل چیست؟ راه حل بسیار ساده است اینکه فرش را همیشه به حالت استاندارد آن ، لول کنید. مطمئن باشید با رعایت همین نکته ساده که به شما گفتم تا درصد بسیار بالایی میتوانید از این معضل جلوگیری کنید.این راهم بارها گفته ایم که فرش های ماشینی از این دسته بسیار حساس اند و باید با حساسیت بیشتری از آنها مراقبت کنید به دلیل اینکه این فرش ها چون بسیار الیاف پری(por) دارند و اگر مشکلی برای آنها پیش بیاید رفوی آنها بسیار کار دشوار و به همان نسبت هزینه برداری است. اما اگر فرش ماشینی دارید که تراکم و شانه آن پایین است به هیچ عنوان در جمع کردن این فرش ها زیاد لازم نیست حساسیت به خرج دهید چون این نوع فرش ها چون سبک هستند چه فرش را جمع کنید و چه آنرا لول کنید ( البته حالت استاندارد بهتر است که لول کنید) هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. و رفوی این نوع فرش ها چندین برابر راحت تر و کم هزینه تر از فرش های دسته ی قبل است.

استثناء!

دسته ای از فرش های ماشینی در بازار به فروش میروند در حینی که تراکم و شانه بالایی داند فرش هایی بسیار مقاومی هستند به طوری که هیچ گاه دچار معضل شکستگی نخواهند شد آن هم تنها به یک علت است: در فرش ، اصطلاحی داریم به نام کنف( kanaf) که در بافت فرش به کار میرود اگر این کنف ها نازک باشند فرش نرم و احتمال اینکه بشکند بسیار کم است. اما اگر این کنف ها درشت باشد احتمال شکستگی در هنگام تا کردن فرش وجود دارد.

آیا فرش دستبافت هم دچار شکستگی میشود یا خیر؟

نظرات متفاوتی وجود دارد اما فرش دستبافت هم ممکن است مثل فرش ماشینی دچار شکستگی شود. اما باید بگوییم حساسیت فرش های دستبافت نسبت به فرشهای ماشینی در این مورد کمتر است .

و یکی از علل شکستگی فرش دستبافت میتواند به نوع بافت آن بستگی داشته باشد. مثلا بعضی از قالی ها و قالیچه ها از بافت بسیار سستی برخورداند که با تا خوردن فرش در مدت زمان طولانی قابل شکننده اند. که البته علت بافت سست به نحوه بافت بافنده بازمیگردد.

روش رفع شکستگی فرش

اگر به دنبال راه حلی هستید که در منزل خودتان رفوی فرش را انجام دهید باید بگوییم این کار مانند این است که بگویید می خواهید خودتان فرش خانه تان را ببافید. قطعا برای کسانی که بافتن فرش بلد هستند کار امکان پذیری می باشد ولی برای افراد عادی این کار قابل انجام نیست.

برای ترمیم و تعمیر فرش روش ساده وجود ندارد که بتوانید به کمک آن خودتان سراغ رفع شکستگی فرش را بروید بنابراین بهتر است به سراغ یک فرد توانا در این حرفه و یا کارگاه های رفوی فرش بروید و کار را به آنها بسپارید تا با استفاده از ابزارهای مخصوص رفو و تکنیک های موثر اقدام به رفع شکستگی فرش کنند.

البته برای تاخوردگی و یا افتاد جای پای میز و صندلی روی فرش روشهای متفاوت وجود دارد که همانطور که در اول مقاله گفتیم نباید این موضوع ها را با شکستگی و روش رفع شکستگی فرش یکی دانست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد