شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا

  یکشنبه، 27 خرداد 1403 ID  کد خبر 392964
شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا
ساعدنیوز: برخی محصولات نمایش خانگی در حال عبور از خط قرمزی‌اند که پیش از این در فضای سینما و نمایش خانگی چندان سابقه نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از تابناک، یکی از دعوا‌های پرتکرار چند سال اخیر در حوزه فرهنگ دعوا برای مسئله نظارت بر شبکه نمایش خانگی بوده؛ صدا و سیما که خود را متولی سریال‌سازی در کشور می‌داند تا پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ناظر مناسبی قلمداد نمی‌کرد و با داعیه حساسیت بهتر و بیشتر این چالش را در صلاحیت خودش می‌دید.

بعد از گذر از دعوا‌های اساسی و طولانی‌مدت که صدای اعتراض بسیاری از دلسوزان فرهنگی کشور را بلند کرده بود، از حدود 2 سال پیش و با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این دعوا، بالاخره صدا و سیما پیروز این نبرد شد و میخ خود را به عنوان ناظر انحصاری تولیدات شبکه نمایش خانگی سفت کرد.
حالا، اما بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهی از شروع این مسئولیت، ساترا برای چندمین بار در شبکه نمایش خانگی و با بروز چندباره گاف‌های متعدد نشان داده که بر خلاف ادعا‌هایی که داشته نتوانسته از عهده نظارت بر نمایش خانگی به درستی بربیاید.
مدتی قبل، پس از اتمام پخش یک سریال عربی، ساترا تازه متوجه فضای ضدایرانی آن شد و با هزینه زیادی دستور حذفش از خروجی پلتفرم‌ها را صادر کرد.

پخش تیتراژ سریال پرطرفدار «پوست شیر» با صدای ابراهیم حامدی، خواننده مسئلهدار آن‌طرف آب که سابقه توهین به خانواده شهدا و اهل بیت در رزومه خودش و خانواده‌اش بسیار پررنگ است هم یکی دیگر از گاف‌های پر سر و صدای ساترا بود که چند روز بعد از پخش دستور اصلاح آن صادر شد.

تازه‌ترین حاشیه پر چالش در محصولات نمایشی اخیر هم شکسته شدن قبح شرب خمر و «لمس» نامحرم است که در برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی در حال تکرار است. مجموعه نمایش خانگی «در انتهای شب» که این روز‌ها حسابی توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند، در یکی دو قسمت اخیر صحنه‌هایی دارد که برخی‌ها معتقدند از خط قرمز شرعی عبور می‌کند.

در سکانس جنجالی حرکات موزون پارسا پیروزفر و احترام برومند، این مورد بسیار به چشم آمد؛ اگرچه برومند 77 ساله است و خصوصا با طراحی گریم و شخصیت مبتلا به آلزایمرش در این سریال، ممکن است از نظر برخی تماشاگران، آنچه که رخ داده، چندان عجیب نباشد. با این حال، به اعتقاد بعضی ها، عبور از این خط قرمز دیرین هنر‌های نمایشی، در این اثر اتفاق افتاد. در همان قسمت ضربه‌ای نیز که شخصیت علیرضا داوودنژاد به صورت هدی زین‌العابدین می‌زند، ظاهرا مشمول همین امر است و البته یکی دو مورد میان پیروزفر و زین‌العابدین تکرار می‌شود که از نگاه بخشی از مخاطبان موجب تعجب است.
مدتی قبل هم هنرپیشه‌های سریال نمایش خانگی «مرداب» از همین خطوط قرمز عنوان شده، عبور کرده بودند، اما توجه چندانی به آن نشد. عجیب و البته جالب توجه است که پل مجاری پخش کننده هر سه سریال چالش‌برانگیز شبکه نمایش خانگی که از چند خط قرمز مختلف عبور کرده‌اند، همگی متعلق به یک پلتفرم خاص است!
در این میان، برای برخی از کارشناسان روشن نیست ساترا به عنوان یکی از پر سر و صداترین نهاد‌های ناظر کشور که با داعیه توجه و حساسیت بیشتر و بدون در نظر گرفتن مسئله تعارض منافع، مسئولیت این حوزه را از وزارت ارشاد گرفته است مشغول کدام امر مهم دیگر است که نمی‌تواند به درستی از عهده نظارت بر خطوط قرمز باشد و از تکرار آن جلوگیری کند.
نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه باشد این است که مبادا هشدار «آوردن کلاه»، منجر به بریده شدن سر پلتفرم‌ها از سوی ساترا و صدا و سیما شود!

توضیحات ساترا

نظر به انتشار گزارشی تحت عنوان «بازی سریالی روی خطوط قرمز؛ تشویش، نتیجه نظارت صدا و سیما بر خویش» در خبرگزاری تابناک به اطلاع می‌رساند تمام مصادیقی که آن خبرگزاری از آن‌ها یاد کرده است جزو مواردی بوده است که طبق کاربرگ اعلام شده به سکو‌های نمایش خانگی لازم بوده است قبل از انتشار اصلاح شوند، اما متاسفانه تعداد کمی از سکو‌های نمایش خانگی در پخش اول، برخی اصلاحات مصوب شورای صدور مجوز ساترا را اعمال نکرده‌اند و پس از تذکر از سوی ساترا، نسبت به اصلاح موارد یاد شده اقدام کردند.
لازم بذکر است با توجه به اینکه ارتقاء سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی یکی از ماموریت‌ها و دغدغه‌های اصلی صداوسیما بوده و هست، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) برای بهبود روند و تغییر مسیر برخی سکو‌های قانون گریز و سودجو، پیگیری مستمر دارد و البته این سالم سازی نیازمند همراهی و اهتمام ویژه قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی برای فراهم سازی امکان برخورد بازدارنده با تخلف‌های مذکور است.


2 دیدگاه
  دیدگاه ها
زهرا
6 روز پیش

خوشم نیامد
زهرا
6 روز پیش

از پازسا پیروزفر این کار بعید بود دوست نداشتم لطفا قانونهای موجود را رعایت کنید
پربحث های هفته   
محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (57 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (26 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (23 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (22 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (20 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (18 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (18 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (16 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (15 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (15 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
توضیحات اینستاگرامی امیر جعفری درباره رابطه‌اش با بابک زنجانی
فال روزانه امروز دوشنبه 4 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 4 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 4 تیر ماه 1403
عجیب ترین اسامی نوزادان در ثبت احوال/ از قزتمام و شش پر ونارنگی تا گیلاس و عرعر و آبجی مار 😂
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 4 تیر 1403+فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 4 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 4 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «خاطره» از مصطفی راغب+فیلم/ خاطرات خوب شمال محاله یادم بره...
وضعیت خانه و زندگی فرزند ارشد رهبر معظم انقلاب در روزهای ابتدایی دامادی
لیستی کامل از بازیگرانی که برای بار دوم ازدواج کرده اند+عکس
گنده لات خیابان پاسداران به آخر خط رسید
طناب پوسیده عاشقی بر گردن زن جوان/مادرشوهرم عکس دختران زیبا را به همسرم نشان می‌دهد و...
ماجرای شناسنامه پاکستانی مصطفی پورمحمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
ناگفته هایی از سعید جلیلی؛ از پنچر شدن ماشین پراید و نداشتن لاستیک زاپاس تا ناهار خوردن با کارگران و کارکنان اداری