شناخت غیرت واقعی و غیرت بی جای مردان

  پنجشنبه، 29 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
شناخت غیرت واقعی و غیرت بی جای مردان
غیرت یکی از ویژگی های مردان محسوب میشود. در صورتی که بیش از حد نباشد و موجب ایجاد مشکل در روابط با همسر نشود یک ویژگی خوب محسوب میشود. ما در این مطلب غیرت بیجا و غیرت واقعی مردان را بررسی می کنیم.

تاکنون افرادی را در زندگی خود دیده اید که به اصطلاح خود را غیرتی بدانند با بالعکس نشانه ای غیرت درآنها دیده نمی شود؟ داشتن این صفت برای مردان خوب است یا بد؟ در زمانهای گذشته بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که یک مرد خوب باید نسبت به همسر و خانواده خود غیرت داشته باشد، بنابراین داشتن غیرت یکی از مهمترین خصوصیات مردها در ازدواج به شمار می رفت.

شوهر غیرتی

امروزه در اطراف خود زنانی را می بینیم که از حساسیت های بیش از اندازه همسران خود درباره نحوه پوشش، رفت و آمد ، رفتار و گفتار گله مند هستند.اینگونه مردها اغلب خود را با غیرت می دانند، اما آیا معنای غیرت این است؟ در این بخش درباره این موضوع بیشتر صحبت می کنیم.خداوند متعال غیرت را در مردان به صورت نگهبانی فطری و درونی برای مشخص کردن نسل ها به ودیعه گذاشته است. در تعریف غیرت آمده است که به معنای دفاع از موضوعی محبوب در برابر هرگونه دستبرد و تجاوز می باشد. این بخش را به بررسی همین مسئله مهم که این روزها نظرات مختلفی در موردش عنوان می شود اختصاص داده ایم.

راههای شناخت غیرت بی جا در مردان

  • توجه به نحوه سوال و پاسخ مردان:برخی مواقع مردان غیرت بی جای خود را در قالب سوالاتی مطرح می سازند و یا پاسخ هایی که به سوال شما می دهند نشان دهنده غیرت بی جای او است. مثلاً می پرسد:با محرم خود مانند پدر، برادر و عمو ی خود چگونه برخورد می کنید، من به حجاب کامل حتی در برابر محارم اعتقاد دارم. یا مثلا چرا با محارم خود مانند برادر، عمو یا دایی خود روبوسی کردی؟ و ...
  • تحقیقات محلی:می توان از دوستان، آشنایان و همسایگان فرد مورد نظر تحقیق کرده و ویژگی های رفتاری او را بهتر شناخت.
  • توجه به رفتارهای او در دوران نامزدی (قبل از عقد):در این دوران برخی از رفتارهای فرد نشان از غیرت بی جا است. به طور مثال هنگامی که بیرون می روید، به طور مداوم با نگاههای معنادار و حتی با چشم غره به شما می گوید که کارتان اشتباه است و حواس خودت را جمع کن. درحالیکه ممکن است کار اشتباهی انجام نداده باشید.
  • مشورت با افراد با تجربه یا متخصص:اگر به مراحل قبل هنوز هم به رفتارهای او شک داشته باشید ، بهتر است با افراد باتجربه و متخصص مانند مشاوران ازدواج مشورت کنید. گاه مشاور متخصص با دقت در برخی از حالات و رفتارها، برخی موارد را که شما قادر به درک آنها نیستید را بهتر متوجه می شوند. به همین دلیل مراجعه به مشاور ازدواج، می تواند موفقیت زندگی آینده شما را تضمین کند.

آیا غیرتی بودن، اشتباه است؟

اگر غیرت زیاد و ناسالم باشد، بله اشتباه است و به رابطه آسیب زیادی می زند چون کم کم خانم احساس می کند که در یک زندان قرار گرفته است و به او احساس خفگی و محدود شدن زیاد دست می دهد. برخی از روابط، حتی به خاطر غیرتی شدن های زیاد و ناسالم، بهم خورده اند. بنابراین بسیار مهم است که حساسیت ها و غیرت تان کنترل شده و در حد سالم باشد و نه بیشتر. حتی اگر سعی کنید خودتان را جای طرف مقابل بگذارید، شاید به این نتیجه برسید که حساسیت زیاد و مداوم شما را هم اذیت خواهد کرد و قطعا خودتان هم دوست نخواهید داشت که شریک عاطفی تان آن قدر شما را کنترل کند که احساس کنید به شما اعتماد ندارد یا باعث شود زندگی شخصی تان مختل شود. اگر در رفتار خود یا رابطه تان، این موارد وجود دارد، پس غیرتی شدن شما و یا مردتان بیش از حد است:

  • اجازه نمی دهد با خانواده و دوستان خود معاشرت کنید و یا با آنها گاهی بیرون بروید.
  • کنترل می کند که دقیقا چه زمانی که خانه خارج شدید و چه زمانی برگشتید و اگر کمی این زمان بیشتر شود، به شدت عصبانی می شود و رفتارهای ناسالمی از خود بروز می دهد.
  • قوانینی تعیین می کند که در زمان های مشخص شده، حتما باید آنلاین شوید، به او پیام دهید یا تماس بگیرید و اعلام حضور کنید.
  • اگر آنلاین نباشید یا به تماسش پاسخ ندهید، به شدت عصبانی می شود.

در صورتی که این موارد در رفتار شما یا رابطه تان نباشد و شما از غیرتی شدن مردتان، احساس خفگی و محدود بودن نکنید، این حد از غیرتی بودن مشکلی را ایجاد نمی کند و خوب است.

مرد پرخاشگر

مرد باغیرت واقعی چه شکلی است؟

غیرت از ویژگی های مهم در مردان محسوب می شود که بسیاری از زنان دوست دارند همسرشان تا حدی این ویژگی را داشته باشد. مرد باغیرت، جزء مردان مناسب برای ازدواج محسوب می شود.ممکن است شما نیز در بین دوستان و آشنایان خود زنانی را دیده باشید که از غیرت زیاد مردان خود شکایت می کنند. مردانی که مدام به نوع پوشش همسر، رفتار و رفت و آمدهای آنان حساسیت نشان می دهند. این مردان در نظر بسیاری افراد مرد غیرتی به حساب می آیند. اما واقعا غیرتی بودن به این معنا نیست. این دسته از رفتارهای کنترلی و سخت گیرانه هیچ ربطی به نشانه های غیرت در مردان ندارند و تنها مایه عذاب و دشواری و در برخی موارد مسبب اختلافات و مشکلات خانوادگی هستند. همچنین بسیاری از مردان تنها سعی دارند تا زورگویی و قدرت خود را به نشانه غیرت نشان دهند.

محافظت از اعضای خانواده

حـمایت از همسر جزو اولین اصول یک زندگی مشترک موفق است. مردان غیرتی نسبت به حریم خانواده ی خود و به ویژه خانم های خانواده حساس هستند. نشانه های غیرت در مردان باید به صورت نگهبانی و محافظت از خانواده از لحاظ فطری و درونی باشد.در واقع غیرت به معنای دفاع از افراد محبوب در برابر تجاوز، آزار و دستبرد به آن هاست. نشانه های غیرت در مردان تنها با گیر دادن به پوشش و رفتار تعیین نمی شود. بلکه باید به رفتار او توجه کنید. آیا در محافظت و نگهداری از شما در برابر آسیب های جسمانی و روانی خود را به زحمت می اندازد؟ آیا برای امنیت خانواده تلاش می کند؟ متاسفانه بعضی از مردان در ابتدای زندگی مشترک چنین وانمود می کنند که نگران آسیب های احتمالی هستند که ممکن است متوجه همسرشان باشد. اما پس از مدتی تغییر رفتار پس از ازدواج در آن ها نمایان شده و به بهانه غیرتمندی تحکم و تسلط همه جانبه خود را آغاز می کنند.

پاکدامنی

از نظر اسلام همان طور که زن باید پاکدامن و عفیفه باشد، مرد هم باید دارای عفت و پاکدامنی باشد. این پاکدامنی اگر چه از یک سو وظیفه دینی و اسلامی هر فرد مسلمان است، اما از سوی دیگر، چون بخشی از آثار و منافعش مربوط به همسر است، مرد باید آن را کاملا مراعات کند. یکی از نشانه های غیرت در مردان پاکدامنی است. اگر مردی ادعا می کند که نسبت به خانواده ی خود غیرت و حساسیت دارد باید خود نیز عفت و پاکدامنی داشته باشد و به اصولِ خانواده احترام بگذارد. غیرت واقعی ابتدا خود فرد را از گناه حفظ می کند. در واقع یکی از وظایف مرد در زندگی مشترک قراردادن خانواده در اولویت و حفظ حرمت های خانوادگی است که این امر میسر نخواهد شد مگر در سایه غیرت آمیخته به خلوص و پاکی مردانه.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (24 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (24 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (15 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
(عکس) عاشقانه ها و رمانتیک بازی همسر مهدی سلوکی ، بازیگر سریال طوبی/ فقط ببین چه خلاقیت و سلیقه ای به خرج داده خانوم👌
درخواست طلاق بر سر عمل دماغ / می‌خواستی زن نگیری!!!
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!