تست روانشناسی/ آیا شما فرد متعصبی هستید؟

  پنجشنبه، 06 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
تست روانشناسی/ آیا شما فرد متعصبی هستید؟
تعصب سد و مانعی بین افراد به وجود می آورد و باید کوشش کرد تا این سد شکسته شود و افراد به یکدیگر نزدیکتر شوند و بتوانند یکدیگر را بهتر بشناسند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تعصب عبارت از نظر یا عقیده مطلوب یا نامطلوب و محبت یا نفرت نسبت به یک چیز یا یک شخص است که معمولاً رنگ عاطفی دارد و بر هیچگونه تحقیقی مبتنی نمی باشد و فرد را از تفکر منطقی درباره آن چیز یا شخص باز می دارد.

فرد متعصب همه افراد متعلق به گروههای دیگر از جمله اجتماعی، مذهبی، جنسی، نژادی و غیره را به عنوان افراد پایین تر از خویش طبقه بندی می کند و با آنان بر اساس این انگیزش رفتار می کند.

رفتار فرد متعصب نسبت به دیگران رنگ دشمنی پیدا می کند ولی در مورد خودش یک حالت خود شیفتگی یا عشق به خود داشته و خطاهای خود را موجه می داند و در انتقاد از خطاهای دیگران زیاده روی می کند.

اعتقادات پذیرفته شده درباره افرادی که تعصب علیه آنان در جریان است، یکی از دلایل ایجاد تعصب است.

این اعتقادات به ندرت بر تجارب شخصی متکی است و معمولاً مبتنی بر نظرات قالبی درباره ی ویژگیهای شخصی افراد متعلق به گروه خاصی است.

عواطف و احساسات همراه با تعصب که از بی تفاوتی سرد تا کینه ورزی تلخ و خشونت بار می تواند در تغییر باشد، از دیگر عوامل تشکیل دهنده تعصب می باشد.

آيا بدون اين كه متوجه باشيد تعصباتي داريد؟ پرسشنامه زير اين موضوع را به طرز بهتري توضيح مي دهد.

1- بعد از جمع آوري تمامي حقايق و واقعيت ها، براي هر سوال تنها يك جواب درست باقي مي ماند.
درست غلط

2- خودم را كاملا سنتي مي دانم و برخوردي محافظه كارانه دارم.
درست غلط

3- در زمينه هاي مختلف اجتماعي، تحصيلي، و يا حرفه اي، با كساني كه زمينه اي متفاوت با من دارند در رقابت هستم.
درست غلط

4- در رسيدن به موفقيت مالي هميشه با دشواري روبه رو بوده ام.
درست غلط

5- نسبت به اغلب مردم تحصيلات رسمي كمتري دارم.
درست غلط

6- هميشه آرزو مي كنم از قدرت روان شناسي زيادي برخوردار باشم.
درست غلط

7- معتقدم كه جنايتكاران بايد به اشد مجازات محكوم شوند.
درست غلط

8- سوﺀظن من بيش از دوستانم است.
درست غلط

9- درباره ساير گروه هاي قومي اطلاع بسيار كمي دارم.
درست غلط

10- نسبت به اغلب والدين، پدر و مادر من بسيار سختگير و متوقع بودند.
درست غلط

محاسبه امتيازات:
براي محاسبه امتيازات خود به هر جواب ”درست“ يك امتياز بدهيد.

امتياز 3-1: شما انسان بالغ، عاقل، و رها از هر تعصبي هستيد.

امتياز 7–4: در حد متوسطي تعصب داريد. به خاطر داشته باشيد كه هميشه امكان پيشرفت وجود دارد.

امتياز 10-8: در برخورد با ديگران رفتار تعصب آميز داريد. بهتر است درباره كساني كه نسبت به آن ها تعصب داريد بيشتر مطالعه كنيد.

آيا شما فردي متعصب هستيد؟
تعصب در جوامع مختلف تعاريف و ارزش هاي متفاوتي دارد. در جايي به عنوان غيرت و مردانگي و مسووليت پذيري تعريف مي شود و داراي ارزش و اهميتي فوق العاده اي است. اما در خيلي از جوامع امروزي تعصب در نقطه مقابل انعطاف پذيري قرار گرفته است و افراد متعصب را در رديف مردان و زنان انعطاف پذير خشك و بي روح و مقرراتي و سرد مي شناسند. در اين جا به ده خصيصه از ويژگي هاي مضر تعصب مي پردازيم و آن را تست مي كنيم تا ببينيم تا چه اندازه خصايص منفي و مخرب تعصب در ما وجود دارد.

غرض ورزي: برداشت هاي مغرضانه و عجولانه و ناآگاهانه از وقايع حوادث و برخوردهاي ما با ديگران مي تواند از نشانه هاي تعصب و جهل در ما باشد. يك لحظه تمركز كنيد و خود را در دادگاه وجدان خويش متصور نماييد كه چقدر با برداشت هاي متعصبانه باعث رنجش خود و ديگران شده ايم. چندين بار با خود عهد كرديم كه ديگر اين گونه قضاوت نكنيم اما چون ريشه اين معضل در نسل هاي بسيار پيشين ما وجود دارد غالبا دچار اين گونه تنش ها خواهيم شد.

عدم تحمل ابهام: ”موضوع بايد شفاف سازي شود. لطفا حرف خود را رك بزنيد. طفره نرويد هر چه مي دانيد بگوييد حتي اگر حقيقت به ضرر من تمام شود موضوع بايد همين امروز تمام شود.“ جملات فوق از زبان افراد متعصب بيشتر شنيده مي شود.

به وجدان خود مراجعه كنيم و صحنه هايي را مجسم كنيم كه در آن مصلحت و حكمت فداي حقيقت و بي تدبيري ما شده اند.

ميل به تسلط داشتن بر ديگران: افراد متعصب فقط مايلند حرف بزنند چون خيلي چيزها بلدند كه ديگران نمي دانند و حرف ديگران براي آن ها تكراري و بي ارزش است، ديگران بايد فقط گوش كنند حتي آن ها حاضر نيستند بدانند كه بازخورد و تاثير حرف هايشان در ديگران چه بوده زماني هم كه به ظاهر به ديگران گوش مي كنند در حقيقت گوش نمي كنند فقط مجالي براي ادامه بحث خود مي يابند.

مقاومت در برابر تغيير و نوآوري: بدترين و بزرگ ترين مانع رشد در كشورهاي عقب مانده مقاومت در برابر تغيير و نوآوري است اين بدان معنا نيست كه اين كشورها بايد هر چه را كه از دنياي متمدن به آن ها رسيده بي كم و كاست و بدون مقاومت بپذيرند بلكه به اين معني است كه قبل از آن كه ديگران ما را تغيير دهند خودمان خود را تغيير دهيم.

ديگران را مسوول نابساماني هاي خود دانستن: اين حالت تعصب آميز هميشه در حالات بحراني و تنش زا بيشتر بروز مي كند. افراد متعصب هميشه به دنبال متهم هستند. و از مكانيزم هاي جبراني استفاده مي كنند.

بي سوادها متعصب ترند: آمار و ارقام نشان دهنده اين حقيقت است كه هر چه سطح سواد كمتر باشد عصبيت در افراد بيشتر است.

اهميت بيش از اندازه به نظم و انضباط: نظم خوب است اما به شرط آن كه به يك رفتار وسواس گونه تبديل نشود كه تخطي از آن به مثابه يك جرم يا گناه نابخشودني تلقي شود.

جهان را ناامن و غريب ها را دشمن دانستن: اصولا ترس از ناشناخته ها يك عكس العمل متعصبانه است. از كودكي ما را براي خيلي از ناشناخته ها و كنجكاوي در آن ها بر حذر مي داشتند. اين ترس در ما و با ما بزرگ شد. انسان هاي متعصب نسبت به غريبه ها رفتار خوشي ندارند.

تربيت در خانواده هاي بسيار اصول گرا: بسياري از خصلت ها به ويژه تعصبات خشك، موروثي هستند كه از پدر يا مادر به فرزندان منتقل مي شود حتي اگر آن ها در دوران اوليه و مياني سن خود عكس العمل مخالفي نسبت به خانواده از خود نشان دهند نهايتا رنگ اصل خود را مي گيرند. بايد نسبت به رفتارهاي گذشتگان خود كمي تامل نماييم و با ديده انتقاد محاسن و معايب خصلت هاي موروثي خود را بررسي كنيم و بعد به قضاوت بنشينيم.

پافشاري بر آن چه كه اطلاعات كمي از آن داريم: هر چه ميزان اطلاعات ما از علوم يا هر چيز ديگر كمتر باشد و اصرار ما بر دانستن نسبت به آن ها بيشتر تجلي يابد حالات عصبيت در ما بيشتر نمود پيدا مي كند. و غالبا با رفتارهاي پرخاشگرانه در برابر ديگران ظاهر مي شويم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
(عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403