شنیده شدن صدای مهیب در سرابله و علت آن

  شنبه، 27 فروردین 1401 ID  کد خبر 201109
شنیده شدن صدای مهیب در سرابله و علت آن
ساعدنیوز: فرماندار چردول با اشاره به انفجار مهیب توام با لرزش زمین ‌صبح امروز در سرابله گفت: ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه های زیرین زمین است.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز به نقل از مشرق، سعید رضا کریمیان فرماندار چرداول با اشاره به انفجار مهیب صبح امروز که توام با لرزش زمین در سرابله حادث شد اظهار داشت: نفجار مهیب صبح امروز که توام با لرزش زمین در سرابله ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه های زیرین زمین است.

وی با اعلام آماده باش نیروهای امدادی در منطقه و تشکیل ستاد بحران و پیش بینی اتفاقات ناشی از حادثه گفت: تاکنون هیچ مرجعی وقوع زمین لرزه را در این شهر گزارش نکرده اما در سنوات گذشته نیز چنین صداهایی در شهرستان چرداول شنیده شده و موجب ترس و اضطراب شهروندان شده و این انفجارات هرچند توسط تیم های ارزیاب زمین شناسی و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

کریمیان در بیان نتیجه اقدامات انجام شده توسط زمین شناسان و کارشناسان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به این نکته اکتفا کرد و گفت: محققان معتقدند که انفجار مهیب این منظقه ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه های زیرین زمین است.

فرماندار چرداول به سابقه این انفجار و صداهای مهیب که در عمق زمین شهروندان را دل نگران و مضطرب کرده است گفت: سابقه این صداها از زمان پس از زلزله سال ۹۶ سرپل ذهاب به بعد است.

علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در تاریخ ۱۴اردیبهشت ۱۳۹۸ علت صداهای مهیب در شهرستان چرداول را ناشی از خزش زمین به صورت زمین لرزه در دامنه تاقدیس دانست و گفت: صدای به گوش رسیده در سرابله مشابه به سایش دو سنگ آسیاب به نظر می رسد که خود می تواند نتیجه خزش زمین به صورت زمین لغزه در دامنه تاقدیس لانه باشد.

وی خاطر نشان کرد: این خزش به صورت حرکت آرام لایه های آهکی سازند آسماری بر روی بخش های مارنی این سازند در حال روی دادن است و به لحاظ مخاطرات ، این پدیده زمین شناختی برای مردم شهر سرابله به عنوان تهدید فوری تلقی نمی گردد.

سلام امینی از نمایندگان وقت استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی نوبت عصر سه شنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸مجلس شورای اسلامی خواهان رسیدگی به موضوع شد و گفت: پس از گذشت یک سال و شش ماه از زمین لرزه سرپل ذهاب که در استان ایلام نیز احساس شد ، صداهای عجیب شهر سرابله موجب رعب و وحشت مردم این منطقه شده است بنابراین از وزرای کشور و علوم، تحقیقات و فناوری می خواهم که به صورت جدی این مورد را بررسی کرده و برای آن علاجی بیابند.

با این وصف و علی رغم سابقه طولانی این اتفاق و تکرار آن هر سال این اتفاق تکرار و کاهاً ۵ الی ۶ ماه این صداها به صورت شبانه آسایش مردم را بر هم می زند و مسئولان در موقع حادث شدن انفجار به بررسی موقت موضوع می پردازند و سپس این اتفاق به فراموشی سپرده می شود تا انفجار و حادثه دیگر و اخبار مجدد از این دست که امید است مسئولان صداهای مهیب را مورد واکاوری کارشناسی قرار دهند چرا که هرچند به گفته علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در کوتاه مدت خطر فوری برای منطقه نیست اما در آینده می توان به خطرناک بودن موضوع فکر کرد و از طرفی گذشت ۴ سال از ایجاد این صداها بنظر می رسد "زمان خطر فوری" به سر آمده باشد و برای آن چاره ای اندیشیده شود.

جالب توجه آن که اتفاق امروز صبح که مردم را ساکن کوچه و خیابان ها و سکنی در پارک و فضای باز کرده است تا کنون مورد توجه و بررسی هیچ مقامی در استان ایلام واقع نشده است و صرفا فرماندار شهرستان آن هم در حد "اتفاق خاصی نیفتاده است" پاسخگوی رسانه ها است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (460 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (148 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (87 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (69 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (50 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (27 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (27 نظر) خلاقیت عاشقانه یک مادر ایرانی برای پختن پیتزا حماسه آفرید/ مامان نگو معدن طلا بگو+عکس (27 نظر) نگاهی به ست ورزشی زرد قناری بهروز تابانی شیرشاه ایرانی در سالن بدنسازی فوق لاکچری/ رقیب تبریزی هادی چوپان در حال درخشیدن +فیلم (23 نظر) خلاقیت خنده دار راننده شمالی، با نوشته پشت کامیون حماسه ساز شد/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (24 نظر) نگاهی به کیک تولد شکلاتی آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (22 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (22 نظر) زهرا گونش نه مرسی ما آیتک سلامت داریم / فیلم درخشش ستاره آذری چشم رنگی والیبال ایران در زمین مسابقه 😍 (21 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار کُردستانی با عکس رونالدو حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂👌+عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس شهاب حسینی باعث جدایی این کارگردان از نامزدش شد+ویدئو حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی