دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

شورش گروه واگنر ضربه جدی به موقعیت ارتش متجاوز روسیه در اوکراین وارد می سازد 

شنبه، 03 تیر 1402
کد خبر: 345434
ساعدنیوز: دکتر حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح علل شورش گروه واگنر علیه پوتین پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما و در تحلیل تحولات طوفانی ساعات اخیر در جبهه اوکراین در پی شورش گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین علیه پوتین و دولت روسیه و خبرهای منتشره درباره ورود نیروهای واگنر به روستوف روسیه گفت: واقع مطلب این است که اگر بخواهیم سمت و سوی این تحولات را به درستی تحلیل کنیم باید ماهیت گروه واگنر را به درستی بشناسیم. این گروه تخمین زده میشود که متشکل از 50 هزار نفر است که عمدتاً از خلافکارها و زندانیانی هستند که مورد عفو قرار گرفته اند تا در جبهه اوکراین بجنگند. این اتفاقی که در رابطه با واگنر و دولت روسیه رخ داده است، تجربه بزرگی می تواند برای کشورهایی باشد که خلافکاران و زندانیان و افراد خطرناک را برای سرکوب یا جنگ سازماندهی می کنند. این افراد خلافکار برای جنگ در جبهه اوکراین سازماندهی شده بودند و در حال حاضر بر علیه دولت سازمان دهنده یعنی روسیه شورش کرده اند.

بهشتی پور با اشاره به ماهیت غیرقانونی عناصر گروه واگنر افزود: این افراد ذاتاً با قانون و قواعد مخالفند و اصولاً چنین افرادی به فرماندهی متمرکز تن نمی دهند و همیشه پراکنده و متشتت عمل میکنند. شاید چنین افرادی در میدان نبرد شجاعانه بجنگند و حتی دستاوردهایی هم داشته باشند ولیکن به خاطر روح آنارشیستی ای که بر آنها حاکم است به راحتی می توانند به ضد خودشان تبدیل شوند. روسیه سابقه استفاده از این افراد در آفریقا را داشت و به خاطر تجربه موفقی که در آنجا داشت، تصمیم گرفت از این نیروها در جبهه اوکراین هم استفاده کند. ولی به تعبیر مولوی "از قضا سرکنگبین صفرا فزود/ روغن بادام خشکی می نمود"! آقای پوتین چنین تصور می کرد که این گروه می تواند گرهی در تجاوز نظامی اش به اوکراین باز کند، ولی با تمرّد این گروه خلافکار مواجه شد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: واگنر یک سری خواسته هایی از وزارت دفاع روسیه دارد که از قرار معلوم به خاطر بروکراسی بسیار پیچیده این وزارتخانه و نیز محدودیت امکانات، برآورده نشده است. گروه هایی مثل گروه واگنر ماهیتاً با بروکراسی میانه خوبی ندارند و طبیعتاً پاسخ منفی وزارت دفاع روسیه به خواسته های واگنر منجر به چنین واکنش تندی شده است. نکته دیگر آن که واگنر بیش از آن که زیر نظر وزارت دفاع روسیه باشد، تحت امر اداره اطلاعات و امنیت فدرال روسیه است. وزارت دفاع روسیه فرماندهی نیروهای مسلح روسیه را برعهده دارد برعکس وزارت دفاع در ایران که مسئول پشتیبانی و امور لجستیک است و نقش فرماندهی ندارد. اما واگنر ذیل فرماندهی وزارت دفاع روسیه تعریف نشده است و همان طور که گفته شد، تحت سلطه اداره اطلاعات و امنیت فدرال روسیه است. به هر صورت، امروز این گروه به ضد خودش تبدیل شده است و چالشی جدی را برای روسیه ایجاد کرده است. البته پیشتر هم نشانه هایی از این چالش وجود داشت ولی تمرد اخیر از دستورات و تهدیداتی که از سوی یوگنی پریگوژین مطرح شده بزرگترین نشانه این چالش است.

بهشتی پور در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر شورش گروه واگنر بر علیه پوتین بر تحولات مهم در جبهه اوکراین گفت: انشقاقی که میان پوتین و واگنر رخ داده است به نظر من، موضع روسیه را تضعیف خواهد کرد. حتی اگر نهایت ماجرا کنار زده شدن پریگوژین از فرماندهی واگنر باشد، ضربه بزرگی به روسیه وارد خواهد شد. واگنر آن قدر قوی نیست که بتواند پوتین را ساقط کند، ولی یک ضربه جدی به هیمنه دولت روسیه و پوتین محسوب خواهد شد.

این کارشناس مسائل خارجی درباره اقدامات احتمالی سخت از سوی کرملین در صورت تداوم بحران واگنر از جمله استفاده از سلاح های هسته ای کوچک در جبهه اوکراین گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد و روسیه بخواهد به سمت سلاح هسته ای برود، این یک خودکشی سیاسی-امنیتی برای پوتین و روسیه خواهد بود. واقعاً استفاده از سلاح هسته ای رویداد سهمگینی است که مو را بر تن انسان سیخ میکند. به اعتقاد من، دشوار بتوان تصور کرد که روسیه از سلاح هسته ای استفاده کند و هیچ پاسخ متقابلی دریافت نکند! اخیراً یکی از تحلیلگران روسی مقاله ای منتشر کرده است که در آن درباره درگیری های آمریکا در مناطق مختلف و حجم پرونده های واشنگتن صحبت شده و چنین ادعا شده که آمریکا به دلیل این موضوعات حتی در صورت استفاده روسیه از بمب اتم، پاسخ متناسب نخواهد داد! به نظر من، این ادعای غلطی است. حتی اگر آمریکا جواب ندهد، کشورهای اروپایی ای که بمب اتم در اختیار دارند، وقتی مسأله بقاء مطرح می شود حتماً استفاده می کنند. و اگر چنین اتفاقی بیفتند حتی وضعیتی بدتر از ناکازاکی و هیروشیما می تواند پیش بیاید. آنجا آمریکا توجیهی برای این کارش داشت و می گفت که برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم این کار را کرده است ولی در جبهه اوکراین با یک تجاوز نظامی روبرو هستیم که پوتین اسم آن را عملیات ویژه نظامی گذاشته است. بنابراین، من معتقدم که اگر روسیه به استفاده از سلاح هسته ای روی آورد، جنگ جهانی سوم دور از انتظار نخواهد بود. امیدوارم پوتین به اندازه عاقل باشد که اشتباه تجاوز به خاک اوکراین به اشتباهی مرگبارتر یعنی استفاده از سلاح هسته ای پیوند ندهد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
شیطنت بامزه نبات دختر کپی برابر اصل مامان سپیده در مطب دکتر در بلژیک+ویدیو/ شلوغ کردنش هم دوست داشتنیه😍
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ویراستاری تخصصی مقاله
ترجمه تخصصی کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه