دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / ادامه تحصیل / تحصیل در خارج / تحصیل در بلژیک /

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در کشور بلژیک 

چهارشنبه، 13 تیر 1397
کد خبر: 9439
ساعد نیوز: با توجه به اهمیت اخذ اقامت پس از تحصیل، برای دانشجویان در حال تحصیل در بلژیک، در این مقاله به بررسی شرایط اخذ اقامت در این کشور میپردازیم.

کشور بلژیک که برای سال های متعددی به عنوان سومین کشور توسعه یافته جهان شناخته شده است یکی از بهترین گزینه ها جهت مهاجرت از جمله مهاجرت تحصیلی است. کشور بلژیک در سال های اخیر در زمینه توسعه علم و دانش بسیار فعال بوده و از دانشجویان نخبه و محققان استقبال می کند. کسانی که خارج از اتحادیه اروپا ، قصد ادامه تحصیل در بلژیک را دارند می بایست درخواست ویزای دانشجویی کنند. ویزای دانشجویی از نوع ویزای نوع D و یا ویزای بلند مدت است که به دانشجو اجازه می دهد تا پایان دوره تحصیل خود در بلژیک بمانند. اقامت تحصیلی که به دانشجویان داده می شود موقتی بوده و هرسال می بایست تمدید گردد. دانشجویان خارجی می بایست در موسسات آموزش عالی که توسط دولت بلژیک به رسمیت شناخته شده اند ، تحصیل کنند.

اشتغال به کار در حین تحصیل

دانشجویان خارجی که در حال تحصیل در بلژیک هستند مجوز کار نوع C را دارند که به آن ها این اجازه را می دهد تا حد اکثر ۲۰ ساعت در هفته بتوانند کار کنند. البته در هنگام تعطیلات مدارس و دانشگاه ها ، دانشجوی خارجی  برای کار کردن نیازی به مجوز کار نخواهد داشت.
چه اتفاقی پس از اتمام تحصیل در بلژیک میفتد ؟
طبق قانون ، پس از آنکه تحصیل تبعه خارجی و اعتبار ویزای تحصیلی وی به پایان رسید ، این شخص می بایست به کشور خود بازگردد. با این حال ، بسیاری از مهاجران ، به دنبال این هستند تا بتوانند اقامت پس از تحصیل در بلژیک را دریافت نمایند.
برخلاف برخی کشور های دیگر مانند هلند ، مقامات دولتی اجازه اقامت پس از تحصیل در بلژیک را بعد از انقضای ویزای دانشجویی به آن ها نمی دهند و بنابراین فارغ التحصیلان اجازه ماندن و جستجوی کار را نخواهند داشت.
به این ترتیب دانشجویان خارجی می بایست قبل از اتمام دوره تحصیلشان ، نسبت به اقامت بعد از تحصیل در بلژیک خود را آماده کنند و اقدامات لازم را انجام دهند. با توجه به اینکه کشور بلژیک هیچ طرح و برنامه ای برای تسهیل کردن مهاجرت دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیلی در این کشور ندارد ، به همین دلیل دانشجویان می بایست که فرایند مهاجرت را به صورت استاندارد پیگیری و دنبال کنند.

اقامت پس از تحصیل در بلژیک از طریق اشتغال

ساده ترین گزینه برای فارغ التحصیلان اخیر که قصد اقامت پس از تحصیل در بلژیک را دارند این است که اقامت خود در بلژیک را با اشتغال در این کشور تضمین نمایند. این امر مستلزم آن است که شخص خارجی واجد شرایط دریافت یکی از انواع مجوز های کار بلژیک را داشته باشد تا بتواند به واسطه آن اقامت دریافت نماید.

انواع مجوز کار

ساده ترین نوع ویزای کار ، ویزای کار B می باشد که برای جویندگان کار از کشور های خارجی که مهارت های بالا و خاصی دارند در نظر گرفته شده است. با این حال ، در عمل ، فارغ التحصیلان کشمکش و تلاش بسیاری می کنند تا بتوانند از حقوق و دستمزدی که برای کارکنان با مهارت بسیار بالا درخواست شده است ، بهره مند شوند. این حقوق تقریبا به میزان ۴۰,۰۰۰ یورو در سال می باشد.
بنابر این پیشنهاد می شود که دانشجویان ،  در جستجوی گزینه کار آموزی باشند. اگر یک تبعه خارجی دارای مدرک آموزشی عالی و دانشگاهی باشد و همچنین در یک دوره ی کارآموزی قرار داشته باشد که این دوره بتواند مهارت های او را در زمینه رشته تحصیلی خود ارتقا دهد ، دولت بلژیک ممکن است یک مجوز کار به عنوان کار آموز به این شخص بدهد. برای این منظور ، کارآموز باید کمتر از ۳۰ سال داشته باشد و دوره کار آموزی وی نیز می بایست تمام وقت باشد. علاوه بر این کارآموز نمی تواند در هیچ فعالیت مالی دیگری شرکت نماید و قرارداد کار آموزی باید برنامه آموزشی ، تعداد ساعات کار و همچنین حقوق و دستمزد را در خود داشته باشد. لازم به ذکر است که این حقوق نباید کمتر از حد اقل حقوق تضمین شده قانونی در بلژیک باشد.
مدت اعتبار مجوز کارآموزی در بلژیک و اقامت مربوط به آن یک سال است. با این حال ، تجربه های کاری بسیاری که کارآموز در این یک سال به دست می آورد باعث می شود که بتواند موقعیت شغلی خود را در غالب کارمند با مهارت بالا حفظ کند و در بلژیک بماند.
اقامت پس از تحصیل در بلژیک از طریق خود اشتغالی و تجارت
برای دانشجویان خارجی این امکان فراهم است که بتوانند در طول تحصیل و یا پس از فارغ التحصیلی در یک فعالیت تجاری خاص شرکت داشته باشند. آن ها می توانند یک تجارت جدید را راه اندازی نموده و خود را به عنوان یک خود اشتغال ، ثبت نام نمایند. در بعضی موارد، این گروه از اتباع خارجی می بایست برای فعالیت های اقتصادی و کاری خود در بلژیک نسبت به دریافت کارت حرفه ای (Professional Card) اقدام نمایند.

اقامت دائم پس از تحصیل در بلژیک

بسیاری از دانشجویان خارجی در مورد دریافت اقامت دائم پس از تحصیل در بلژیک پرس و جو می کنند. بنابر قاعده کلی ، تمامی اتباع خارجی می بایست به صورت قانونی به مدت ۵ سال در کشور بلژیک حضور داشته باشند تا بتوانند اقامت دائمی بلژیک را دریافت کنند. با این حال ، لازم به ذکر است که در هنگام محاسبه این ۵ سال ، نصف مدت زمانی که صرفا از طریق ویزای دانشجویی در بلژیک حضور داشته اید محاسبه خواهد شد.

اقامت پس از تحصیل در بلژیک از طریق ازدواج

اتباع خارجی که در بلژیک ازدواج کنند ، به این معنا نیست که بتوانند به سرعت اقامت این کشور را دریافت کنند. در هنگام درخواست اقامت دائم می بایست با همسر بلژیکی خود در حال زندگی کردن باشید . به طور کلی برای دریافت اقامت از طریق ازدواج یکی از موارد زیر الزامی است:
•    می بایست زوجین به مدت سه سال در بلژیک زندگی کرده باشند . این مورد در صورتی ممکن که در هنگام درخواست اقامت ، فرد خارجی اجازه حضور بیش از سه ماه در بلژیک را نداشته باشد.
•    در صورتی که تبعه خارجی مجوز اقامت بیش از سه ماه در بلژیک را داشته باشد ، اگر زوجین به مدت ۶ ماه در بلژیک زندگی کرده باشند می توانند نسبت به دریافت اقامت اقدام کنند.
با توجه به شرایطی که برای اقامت از طریق ازدواج در بلژیک وجود دارد ، بنابر این کسانی که تمایل به دریافت اقامت پس از تحصیل در بلژیک از طریق ازدواج دارند ، می بایست قبل از فارغ التحصیل شدن در بلژیک ازدواج کرده و با همسر خود زندگی کنند. بنابر این می توان گفت که اگر شخصی تا هنگام فارغ التحصیل شدن در بلژیک ازدواج نکند ، تقریبا ممکن است نتواند در این کشور بماند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس