دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / ادامه تحصیل / تحصیل در خارج / تحصیل در لهستان /

شرایط کار ضمن تحصیل در کشور لهستان 

چهارشنبه، 27 تیر 1397
کد خبر: 10042
ساعدنیوز: مطالعه این مطلب برای دانشجویانی که در حال تحصیل درلهستان هستند و تمایل به اشتغال و کار ضمن تحصیل در آنجا را دارند، می تواند مفید باشد.

سالیانه بسیاری از افراد مشتاق به ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور لهستان می باشند و با اخذ ویزای تحصیلی کشور لهستان از مزایا و امکانات این کشور بهره مند می شوند. هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است اما بسیاری از افرادی که برای تحصیل در این کشور اقدام می کنند شرایط کار ضمن تحصیل در لهستان را مورد نظر قرار می دهند، چرا که با کار ضمن تحصیل در کشور لهستان امکان تامین بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی را خواهند داشت. کشور لهستان اجازه کار ضمن تحصیل را به دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشور اعطا نموده است و شرایطی خاصی را برای دانشجویان برخی از کشورها در نظر گرفته است که در این مقاله به تشریح شرایط و نکات کار ضمن تحصیل در لهستان می پردازیم.

کاریابی در کشور لهستان برای متقاضیان تحصیل در این کشور به کشور مبدا متقاضی وابسته است اما پروسه دشواری نبوده و دانشجویان می توانند به کار ضمن تحصیل در لهستان بپردازند. بسیاری از دانشجویان خارجی در کشور لهستان در کنار مطالعات خود به کار ضمن تحصیل به صورت پاره وقت می پردازند. برخی از این افراد مشغول به سپری نمودن دوره کارورزی یا کارآموزی می باشند که تحت نظر کارفرما مرتبط با دوره تحصیلی جهت اخذ تجربه کاری صورت می گیرد. متقاضیانی که از اتحادیه اروپا برای کار ضمن تحصیل در لهستان اقدام می کنند می توانند  بدون درخواست اجازه کار در تمام طول سال به کار پاره وقت مشغول شوند. در صورتی که متقاضیان کار ضمن تحصیل در لهستان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا باشند باید تنها در طول ماه های ژوئیه، اوت و سپتامبر برای کار درخواست نمایند و مشغول به کار گردند همچنین این افراد باید اجازه اقامت معتبر را دارا باشند.

مجوز انجام کار پس از فارغ التحصیلی

ادامه تحصیل در کشور لهستان پس از فارغ التحصیلی در یک مقطع، بسیار شایع بوده و حدود ۸۰ درصد از دانشجویان، پس از پایان  دوره ی کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز به تحصیل خود ادامه می دهند، همچنین بسیاری از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی اقدام به انجام کار در این کشور می نمایند. معمولاً پس از فارغ التحصیلی مدت زمانِ مشخصی را به فارغ االتحصیلان اجازه می دهند در این کشور بمانند و به دنبال شغل باشند. در این مدت اقامت دانشجویان به صورت قانونی تمدید می گردد و به محض یافتن شغل، مدت اقامت در این کشور به نسبت قرارداد کار تمدید می گردد. چنانچه فردی فارغ التحصیل رشته های مهندسی و فن آوری اطلاعات باشد، می تواند در شرکت های چند ملیتی مانند مایکروسافت، اینتل و گوگل که در کشور لهستان نیز شعبه دارند، مشغول به کار شوند.

لهستان به عنوان جزیره سبز در اتحادیه اروپا شناخته می شود و این کشور به سرعت در حال پیشرفت اقتصادی بوده و با این حال هنوز هم به طور قابل توجهی هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین تر است. به طور کلی، کلِ هزینه های اولیه شامل هزینه های اسکان، غذا و حمل و نقل حدود ۲۰۰-۴۰۰ یورو در ماه می باشد. همچنین هزینه های تحصیل در این کشور نیز بسیار رقابتی است و حداقل ۲۰۰۰ یورو در سال می باشد که از میانگین هزینه های تحصیل در سایر کشورهای اروپایی پایین تر است. با توجه به هزینه های پایین تحصیل و زندگی در این کشور، چنانچه دانشجو موفق به یافتن شغل نیز بشود می تواند علاوه بر پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل، مقدار قابل توجهی، پس انداز نیز داشته باشد. 

انواع مجوز انجام کار در لهستان

در کشور لهستان پنج نوع مجوز انجام کار وجود دارد:

نوع A- این نوع مجوز به افرادی اعطا می شود که بر اساس قرارداد کاری یا قرارداد قانون مدنی توسط کارفرمای لهستانی و با ثبت نام رسمی در ادارات دولتی لهستان به کار مشغول شده اند. این نوع مجوز انجام کار پرطرفدارترین و محبوب ترین مجوز محسوب می گردد.

نوعB – این مجوز به افرادی اعطا می شود که به عنوان عضو هیات مدیره یا …، تنها برای مدت شش ماه در یک دوره ی دوازده ماهه مایل به انجام کار در لهستان باشند.

نوعC – این مجوز به افرادی اعطا می شود که جهت انجام کار در شعبات یک شرکت خارجی در کشور لهستان و برای مدت بیش از ۳۰ روز خواستارِ انجام کار در این کشور باشند.

نوعD-  این مجوز به افرادی اعطا می شود که در بخش های صادارتی یک شرکت خارجی مشغول به کار هستند و جهت بازاریابی یا موادری دیگر به لهستان وارد می شوند.

نوعE – چنانچه شغل فردی شامل هیچ یک از موارد فوق نگردد، این مجوز به او اعطا می گردد که البته این مجوز نادرترین نوع مجوز است

کار ضمن تحصیل

شما می توانید بخشی از هزینه آموزشی خود را با کار پاره وقت ضمن تحصیل پرداخت کنید.

دانشجویان بین المللی تا زمانی که در یک موسسه آموزشی ثبت نام کرده باشند، حق کار ضمن تحصیل در لهستان را دارند. دانشجویانی که اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند، همچنین باید اجازه اقامت معتبر داشته باشند. حق کار شامل همه دانشجویان می شود، از جمله کسانی که برای اولین بار در لهستان هستند، کسانی که برای سال اول تحصیلی دانشگاه ثبت نام کرده اند، و کسانی که به صورت تمام وقت در یک مدرسه زبان ثبت نام کرده اند.

۲۰ ساعت کار در طول تحصیل و همچنین ۳ ماه کار تمام وقت در طول تعطیلات مجاز است.

کار تمام وقت برای دارندگان کارت اقامت مجاز است.

کار در لهستان برای دانشجویان خارجی آسان تر است

از ۱ ماه می دانشجویان خارجی که در دوره تحصیلی تمام وقت در لهستان ثبت نام کرده اند، می تواند نه تنها در طول سه ماه تابستان بلکه در تمام طول سال در کشور ما بدون اخذ اجازه کار کنند.

مقررات جدید به خارجی ها امکان می دهد تا در طول دوره کلی اعتبار ویزای دانشجویی، یعنی سال تمام در لهستان کار کنند. این تغییر شامل همه دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته، ثبت نام تمام وقت در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی می شود و همچنین مقطع دکترا که بر اساس ویزای دانشجویی در لهستان اقامت دارند. دانشجویانی که بر اساس مجوز اقامت موقت در لهستان هستند، نیاز به داشتن اجازه کار ندارند.

تا کنون دانشجویان خارجی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل در لهستان بر اساس ویزا و بدون داشتن اجازه کار تنها در طول ماه های تعطیلات یعنی ژوئیه، اوت و سپتامبر اجازه کار در اینجا داشته اند. دانشگاهیان ساکن در لهستان تا کنون نه تنها اجازه کار در تمام سال را نداشته اند، بلکه همچنین امکان اخذ اجازه کار برای سخنرانان مهمان (به مدت ۳۰ روز در سال) نبود. این امکان تنها برای دانشگاهیان ساکن خارج از کشور میّسر بود.

در شهرهای لهستانی پیدا کردن کار پاره وقت برای دانشجویان ساده است. دستمزدها به صورت نظام مند افزایش می یابد، به طوری که بسیاری از دانشجویان لهستانی کار ضمن تحصیل را انتخاب کرده و شروع به کار می کندد. در هر صورت، اجازه کار در لهستان بستگی به کشور مبدا دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله !
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب