دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / ادامه تحصیل / تحصیل در خارج / تحصیل در کشور ترکیه /

شرایط کار ضمن تحصیل در کشور ترکیه 

چهارشنبه، 06 تیر 1397
کد خبر: 9038
ساعدنیوز: مطالعه این مطلب برای دانشجویانی که در حال تحصیل درترکیه هستند و تمایل به اشتغال و کار ضمن تحصیل در آنجا را دارند، می تواند مفید باشد.

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه  کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب باختر آسیا و خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقه بالکان منطقه‌ای در جنوب خاور اروپا قرار دارد.

زبان بیش تر مردم در ترکیه ترکی است ولی در کنار آن زبانهای کردی، زازاها، ترکی آذربایجانی در میان گروه‌های قومی استفاده می‌شود. گروه‌های قومی کوچک‌تری چون لازها، ارمنی‌ها، عربها، و چرکس‌ها به تنوّع زبانی و فرهنگی این کشور افزوده‌اند.

کار در ترکیه در سال ۲۰۱۸ به دلایل زیادی از سوی متقاضیان مهاجرت به خصوص متقاضیان ایرانی انتخاب می شود. یکی از مهم ترین دلایل تقاضای کار در ترکیه از سوی این افراد مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت دائم ترکیه است.اما در این مقاله به بررسی شرایط کار ضمن تحصیل در کشور ترکیه می پردازیم تا مورد استفاده ی داوطلبان کار ضمن تحصیل در ترکیه قرارگیرد.

متاسفانه دانشجویان بین المللی هیچ حق قانونی برای کار کردن نه در ادارات دولتی و یا حتی ادارات و مراکز خصوصی را ندارند ولی دانشگاه های ترکیه محققان خارجی و بین المللی را می پذیرد و درب دانشگاه ها بر روی محققان بین المللی باز است. هم دانشگاههای دولتی و هم دانشگاه های خصوصی کارمندی غیر ترک(خارجی) استخدام می کنند که در این راستا می توان دانشگاه هایی معتبر بین المللی مانند دانشگاه بغازیچی استانبول، دانشگاه فنی خاور میانه در آنکارا که هر دو عمومی هستند را نام برد و در میان دانشگاه های خصوصی می توان دانشگاه خصوصی سابانچ و بیلگی،  Koc، (همه در استانبول) و هم دانشگاه بیلکنت در آنکارا را نام برد.عدم دانش زبان(ترکی) تنها مانع اصلی  اخذ شغل موقت در ترکیه نمی باشد، دانشگاه هایی در ترکیه وجود دارد که دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود و مراکزی وجود دارند که زبان انگلیسی در آنجا رایج است.

در مورد کار ضمن تحصیل در ترکیه، قابل ذکر است بعضی از دانشگاه های خصوصی به عنوان دانشگاه انگلیسی زبان تاسیس شده اند و اکنون در حال رقابت با دانشگاه های دولتی به دنبال جذب کارکنان حرفه ای در جایگاه هیئت علمی بین المللی و همچنین محققان است.  همچنین موسسات تحقیقاتی وجود دارد که به زبان فرانسه و آلمانی آموزش ارائه میدهد.علاوه بر این بسیاری از دانشگاه ها پایه و اساس خود را بر این قرار داده اند که دانشجویانی را در مقطع کارشناسی ارشد و مخصوصا دکترا به صورت بورس کامل می پذیرند که گاهی به برخی از اساتید در انجام تحقیقات ، آموزش و یا تهیه آمار و… کمک و همراهی می کنند. در همه این حالات، نیازی نیست که دانشجویان بین المللی به زبان ترکی تدریس کنند و یا زبان ترکی بیاموزند.

برای پیدا کردن کار حتما می بایست از طریق اینترنت بسیار جستجو و تحقیق نمایید و همچنین یک روزمه بسیار قوی در باب تخصصات و سابقه کار و همچنین موارد دیگر به طور کامل ارائه نمایید زیرا جهتاقامت در ترکیه بسیاری از شرکت ها هستند که به زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی،اسپانیایی، عربی، روسی و…  صحبت می کنند لذا چنانچه شرایط شما را پذیرند قطعا شما را دعوت به مصاحبه خواهند نمود که البته بهترین شرایط برای اشخاصی که خیلی متخصص هستند کار در سفارت خانه ها، کنسول گری ها و سازمان های غیر دولتی می باشد اما همیشه برای این مشاغل رقابت بسیار شدیدی وجود دارد. یکی از کارهایی که میتوان کرد ، آموزش زبان مادریتان در آموزشگا های زبان یا بصورت خصوصی خواهد بود. در ترکیه عطش بسیاری برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد ، بنابراین پیدا کردن این قبیل کارها شاید کار آسانی باشد.البته بهترین شرایط کاری با بهترین شرایط به کسانی تعلق میگیرد که  مدارکی مانند TESOL, TOEFL, CELTA و یا PGCE را داشته باشند.

برخی از شرکت های بزرگ بین المللی و یا سازمان های مطبوعاتی هستند که برای برخی از شعبه های خود در سراسر ترکیه نیاز به روزنامه نگار، ویراستار و سردبیر دارند که در این شرایط نیز امکان پیدا کردن کار وجود دارد.

در باب کار ضمن تحصیل در ترکیه، اگر شما در حالی که در ترکیه هستید کار پیدا کنید ممکن است مجبور شوید که از کشور خارج شوید و درخواست ویزای کار نمایید و با ویزای کار مجددا وارد ترکیه شوید. لذا برای دانشجویانی که در ترکیه تحصیل خود را به اتمام می رسانند امکان اخذ اقامت وجود ندارد و می بایست یا از طریق سرمایه گذاری و یا با ویزای کار به کشور ترکیه بازگردند و به صورت موقت در آن کشور اقامت داشته باشند.

پس از مهاجرت به ترکیه در حال حاضر در قانون مرتبط با اجازه کار، شرط متقابلی وجود دارد. بدین معنی که اگر یک فرد تبعه ترکیه در کشور شما بتواند بدون اخذ اجازه کار، کار کند، شما هم میتوانید در ترکیه بدون اخذ اجازه کار، کار کنید. با این حال اگر ترکیه در نهایت به اتحادیه اروپا بپیوندد، بدین معنی خواهد بود که اغلب اروپاییان قادر به کار در ترکیه بدون اخذ اجازه کار خواهند بود.

اشتغال در ترکیه، عمدتا توسط قانون کار ترکیه و قانون اتحادیه صنفی اداره میشود. اجازه کار توسط وزارت کار داده شود. بعد از پیدا کردن کار در یک شرکت ترکیه ای ، شرکت باید از طرف فرد خارجی درخواست اجازه کار کند. در این حالت هیچ تضمینی وجود ندارد که وزارت، به طور قطع اجازه کار به فرد خارجی بدهد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC