ساعدنیوز
ساعدنیوز

شرایط نگهداری و پرورش گیاه کالاتیا گورخری یا زبرینا کالاتیا

  چهارشنبه، 25 اسفند 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
شرایط نگهداری و پرورش گیاه کالاتیا گورخری یا زبرینا کالاتیا
گیاه گورخری یک گیاه تزیینی زنده است که می‌تواند در بسیاری از خانه‌ها پیدا شود و شاخ و برگ‌های برجسته و رنگ‌های روشنش را به نمایش بگذارد. ما در این مطلب نحوه پرورش و نگهداری از این گل زیبا را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

گیاه آپارتمانی کالاتیا گورخری (Calathea zebrina) از خانواده «Marantaceae» بومی مناطق گرمسیری از جنوب شرقی برزیل است. کالاتیا گورخری, گیاهی بسیار زیبا و جذاب است، که در صورت مساعد بودن شرایط رشد گیاهی، مناسب برای پرورش در محیط های پوشیده مانند خانه، دفاتر و ادارات است.گیاه آپارتمانی کالاتیا گورخری، گیاهی چندساله است. این گیاه دارای برگ های بیضی شکل با حاشیه دندانه دار می باشد; که ارتفاع آنها به یک متر می رسد. قسمت فوقانی برگ های آن به رنگ سبز تیره و قسمت زیرین به رنگ بنفش، قرمز و زرد است. کالاتیا گورخری از خویشاوندان نزدیک گیاه نماز است و مانند آن هنگام شب برگ های آن تا می شوند. این گیاه سریع الرشد گل های سفید مایل به ارغوانی تولید می کند.

شیوه نگهداری کالاتیا گورخری

این گیاه جاودانه ممکن است در تابستان گل های بنفش یا سفید تولید کند؛ اما بسیار بعید است که در داخل خانه شکوفه دهد. این مشکلی برای بسیاری از باغبان ها و صاحب خانه ها نیست، چون این گیاه بیشتر برای شاخ و برگ پرشکوهش نگهداری می شود. در واقع بسیاری از مردم ساقه گل گیاه خود را قبل از جوانه زنی حذف می کنند؛ پس نگران این موضوع نباشید که عدم گلدهی گیاهتان از جذابیتش بکاهد.پس از معرفی گیاه کالاتیا گورخری به شیوه نگهداری ان میپردازیم.

 کالاتیا گورخری

نور مناسب برای کالاتیا گورخری

حتی اگر کالاتیا در خواستگاه اصلی خود نیز باشد، مکانی دارای سایه نسبی را ترجیح می دهد. اگر کالاتیا گورخری را در خانه و به عنوان گیاهی آپارتمانی نگهداری می کنید، باید نوری غیر مستقیم و کم تا متوسط برای آن فراهم کنید. اجازه ندهید نور خورشید به طور مستقیم به آن بتابد، بخصوص در بعدازظهر که گرم ترین قسمت روز است. در غیر این صورت، برگ ها رنگ خود را از دست می دهند، نقاط قهوه ای رنگ بر سطح آنها پدیدار شده و یا شدیدا می سوزند.اگرچه در نور کم رشد بهتری دارد، اما اگر در محیطی کاملا تاریک قرار بگیرد، سرعت رشد خود را از دست خواهد داد و ساقه هایی پژمرده ایجاد خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی افتاد، آن را به مرور زمان به مکان های روشن تری ببرید.

آبیاری کالاتیا گورخری

یکی از چالش برانگیزترین بخش های نگهداری از کالاتیا گورخری این است که بتوانید خاک آن را بدون غرقاب کردن، همواره مرطوب نگه دارید. کالاتیا دوست ندارد در خاکی کاملا خیس زندگی کند، اما در عین حال نباید خشکی را نیز تجربه کند. اگر خاکش کاملا خشک شود، گیاه پژمرده خواهد شد و برگها لوله ای مانند می شوند.تلاش کنید تا چنین شرایطی برای گیاه ایجاد نشود، چون وارد آمدن این نوع استرس ها آسیب هایی جدی به کالاتیا وارد می کند.در حالی که گیاه به صورت فعال در حال رشد است، یعنی در طول بهار و تابستان، باید میزان آبیاری را برای مرطوب نگه داشتن خاک افزایش دهید. با آمدن زمستان، گیاه وارد فصل خفتگی خود شده و رشد با سرعت کمتری ادامه می یابد، پس باید میزان آبیاری را نیز کاهش دهید.

خاک این گیاه باید هفته ای چند بار مرطوب شود، البته این مساله ممکن است با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای محیط متفاوت باشد. بهترین زمان آبیاری برای این گیاه زمانی است که چند سانت بالایی خاک کمی خشک شده باشد. آبیاری باید به حدی باشد که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود و در سینی زیر گلدان جمع شود. مواظب باشید که آب جمع شده در زیر سینی با گلدان در تماس نماند زیرا می تواند باعث دیرتر خشک شدن خام و در نتیجه آسیب به ریشه های گیاه شود.

آبی که به دمای محیط رسیده است در مقایسه با آب سرد برای کالاتیا بهتر است. آب سرد می تواند به گیاه شوک وارد کند.کالاتیا گورخری به کیفیت آب نیز حساس است. اگر آب لوله کشی شما سنگین بوده و دارای مقادیر بالای فلوئور و کلر باشد، در نوک برگ لکه هایی قهوه ای رنگ ایجاد خواهد شد. استفاده از آب فیلتر شده یا آب باران را برای آبیاری کالاتیا توصیه می کنیم. می توانید آب لوله کشی را نیز در ظرفی روباز بریزید و اجازه دهید برای یک شب باقی بماند تا میزان اضافی کلر آن خارج شود.

دما و رطوبت مناسب برای کالاتیا گورخری

کالاتیا گورخری متعلق به مناطق گرمسیری است، پس دمای معتدل برای آن مناسب است. کالاتیا را همواره در بازه دمایی 24-18 درجه سانتی گراد حفظ کنید. نباید در نزدیکی دستگاه های سرمایشی/ گرمایشی قرار بگیرد.بالا بودن رطوبت هوا برای حفظ درخشندگی برگها بسیار ضروری استبرای افزایش رطوبت هوا از دستگاه های مرطوب کننده یا سینی پر از آب کمک بگیرید. اگر نور خوبی در آشپزخانه و حمام خود دارید، می توانید کالاتیا را در آنجا نیز قرار دهید. همیشه گیاهانی را که به رطوبت نیاز دارند، در کنار هم قرار دهید.

خاک مناسب برای کالاتیا گورخری

بهتر است برای این گیاه از خاکی حاصلخیز، دارای ترکیبات ذغال سنگ و با زه کشی مناسب استفاده کنید.از خاکی سنگین استفاده نکنید، زیرا این نوع خاکها رطوبت را بیش از حد در خود نگه می دارند و باعث بیمار شدن گیاه می شوند.از طرف دیگر، خاکی با میزان بالای ماسه نیز برای کالاتیا مناسب نیست، چون خیلی سریع آب را از خود عبور می دهد و گیاه فرصتی برای جذب آن پیدا نمی کند. بهترین ترکیب خاک برای کالاتیا گورخری این است : یک قسمت خاک گلدان، دو قسمت ذغال سنگ، و دو قسمت پرلیت.

کوددهی کالاتیا گورخری

در طول فصول رشد، هر ماه کود مایع حلال در آب به آن بدهید. این کود را در یک چهارم قدرت استفاده کنید. از کوددهی بیش از حد پرهیز کنید و سالی چند بار خاک را به خوبی شست و شو دهید تا عناصر معدنی در خاک تجمع نکنند.

تکثیر کالاتیا گورخری

تکثیر این گل زیبا به چند روش ممکن است که در ادامه مراحل آنها بیان می شود.

تکثیر کالاتیا گورخری از طریق قلمه ساقه

  • در فصل بهار و تابستان اینکار را انجام دهید .
  • قلمه هایی به طول ۷ الی ۱۰ سانتی متر از گیاه مادر زیر بند جدا کنید .
  • برگ های قسمت پایین قلمه را تا جایی که در خاک قرار می گیرد را حذف کنید ( چند برگ باقی بماند ) .
  • بستر مناسبی از کمپوست گلدانی + پرلیت آماده کرده و قلمه ها را درون آن بکارید .
  • آبیاری کرده و روی قلمه ها را با نایلون شفاف و دارای تهویه بپوشانید .
  • قلمه را در محیط سایه روشن و به دور از نور مستقیم خوشید نگهداری کنید .
  • دمای مورد نیاز برای ریشه دهی قلمه ها ۱۶ الی ۲۰ درجه ی سانتی گراد می باشد .
  • هر هفته ۲ الی ۳ مرتبه قلمه ها را آبیاری کنید ( غبارپاشی هم انجام گیرد ) .
  • پس از گذشت ۲ ماه ریشه خواهند زد .
  • پس از ریشه زدن ، می توانید نایلون را بردارید .

تکثیر کالاتیا گورخری از طریق تقسیم بوته

  • در فصل بهار و تابستان اینکار را انجام دهید .
  • ابتدا گیاه را از گلدان ، به آرامی خارج کنید .
  • سپس با یک ابزار تیز به تقسیم بوته های آن بپردازید .
  • هر بوته باید دارای ریشه و چند برگ باشد . بستر مناسبی از کمپوست گلدانی + پرلیت آماده کنید .
  • هر یک از بوته های دارای ریشه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر بکارید .
  • برای تامین رطوبت گیاه ، می توان بلافاصله بعد از کاشت آن را آبیاری کرد و روی گیاه را با یک نایلون شفاف پلاستیکی و دارای تهویه پوشانید (برای تهویه نایلون می توانید چند سوراخ در آن ایجاد کنید) .
  • گلدان گیاه را در محیط سایه روشن و دور از نور مستقم خورشید در دمای ۱۶ الی ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید .
  • پس از گذشت ۱/۵ تا ۲ ماه گیاه شما ریشه پر می شود . در این صورت باید نایلون آن برداشته شود .

تمیز کردن برگهای کالاتیا گورخری

در صورتی که غبار­پاشی قادر به تمیز کردن برگها نباشد با پارچه یا اسفنج خیس برگها را هفته ­­ای یک بار تمیز کنید. روغن ولک هم می تواند برای تمیز کردن برگ گیاه استفاده شود.

سمی بودن کالاتیا گورخری

کالاتیا گورخری برای انسان ها و حیوانات سمی نیست.

مشکلات و بیماری های کالاتیا گورخری

اگر گیاه را بیش از حد آبیاری کنید، شاهد فاسد شدن ریشه خواهید بود. اگرچه کالاتیا تقریبا بدون آفت است، اما ممکن است مورد حمله کنه تار عنکبوتی، شته و یا شپشک قرار بگیرد. که البته قابل رفع میباشد.

لوله شدن برگهای گیاه کالاتیا گورخری

اگر در شب این اتفاق می افتد طبیعت برگها است چنانچه در طول روز حاشیه برگها به طرف وسط خم می­ شوند هوا خیلی سرد است ، گلدان را به محل گرمتری انتقال دهید، رطوبت خاک را بازدید و در صورت احتیاج آبیاری را شروع کنید.

سوختن برگ های گل کالاته آ گورخری

غبارپاشی در زیر نور خورشید و یا استفاده از اسپری های براق کننده است. به هیچ عنوان گیاه را در زیر نور مستقیم خورشید مه پاشی یا غبار پاشی نکنید . این عمل را در سایه و در هنگام صبح و عصر انجام دهید. به هیچ عنوان از اسپری های براق کننده و پاک کننده شیمیایی برای پاک کردن برگ ها استفاده نکنید.

رنگ پریدگی برگ های کالاتیا گورخری

علت اصلی آن نور کم محیط و یا در برخی موارد تابش بیش از اندازه نور است . گیاه را در محیطی سایه روشن و به دور از نور مستقیم خورشید انتقال دهید .

پیچیدگی و پژمردگی برگ های گل کالاتیا گورخری

علت اصلی آن سرما ، یا آبیاری کم و تشنگی گل می باشد . گلدان را به محیط گرم تر منتقل کنید . گیاه را در هفته ۲ الی ۳ مرتبه در فصول گرم آبیاری کنید .

خم و آویزان شدن برگ های کالاتیا گورخری

علت اصلی آن دمای بالا است . گلدان را به محیط خنک تری انتقال داده و روزانه عمل غبارپاشی را برای حفظ رطوبت آن انجام دهید .

پیدایش تار عنکبوت در سطح زیرین برگ های کالاتیا گورخری

گیاه شما دچار کنه ی تار عنکبوتی قرمز شده است. برای از بین رفتن آن ها می توان از سموم کنه کش چون مالاتیون هر ۱۴ روز یک بار استفاده کرد . غبارپاشی هم باعث از بین رفتن آن ها می شود .

خم شدن و به وجود آمدن لکه های قهوه ای در برگ های کالاتیا گورخری

علت اصلی آن آبیاری بیش از اندازه است . همانطور که اشاره شد همانقدر که آبیاری کم برای گیاه مشکل ساز است ، آبیاری بیش از اندازه هم می تواند باعث از بین رفتن ریشه و تشکیل لکه های قهوه ای در سطح برگ ها شود . برای جلوگیری از این مشکل ، اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبیاری کمی خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید . آبیاری را به موقع و درست انجام دهید .

تشکیل زخم های پنبه ای در برگ های کالاتیا گورخری

گیاه شما مورد حمله ی شپشک های آرد آلود قرار دارد . برای از بین رفتن آن ها می توان از محلول صابون با آب یا محلول مایع ظرف شویی با آب استفاده کرد . به این شکل که محلول را بر روی یک پارچه بریزید و در سطح زیرین برگ ها بکشید. در صورت نیاز از سموم سیستمیک مثل کونفیدور ( ایمیداکلوپراید ) هر هفته ۱ مرتبه در فصل بهار و تابستان استفاده کنید .

ریز ماندن برگ های کالاتیا گورخری

علت اصلی آن کمبود مواد غذایی در خاک می باشد . می توانید خاک گلدان را تعویض و با خاک جدید جایگزین کنید . در غیر این صورت می توان از کودهای مخصوص گل و گیاهان آپارتمانی چون کود ۲۰ – ۲۰ – ۲۰ هر ۱۵ الی ۳۰ روز یکبار در فصول رشد ، گیاه را تغذیه کرد .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (281 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (72 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (44 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (8 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره دلنشین و معصومانه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در کودکی/ زیبایی ذاتی و خیره کننده سوپراستار ایرانی+عکس خلاقیت جذاب و تحسین برانگیز شهرداری شیراز در نصب المان زیبا و فاخر/ اصیل و ایرانی پسند+عکس گوشه‌ای از خانه شیک و امروزی پیمان معادی با دکوراسیون لوکس و منحصر به فرد/ ساده ولی زیبا و خاص+عکس دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه!
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس