شرایط پرورش و نگهداری دلقک ماهی

  چهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
شرایط پرورش و نگهداری دلقک ماهی
دلقک ماهی یک ماهی زیبا و دوست داشتنی، با خطوط سفید و نارنجی اش طرفداران بسیاری دارد. ما در این مطلب ضمن معرفی این ماهی زیبا، شرایط نگهداری از آن را هم بررسی می کنیم.

دلقک ماهی یا شقایق ماهی یکی از شناخته شده ترین ماهیان آکواریومی آب شور جهان است. تا کنون حدود بیست و هشت گونه از از این ماهی در طبیعت شناسایی شده است. دلقک ماهی ها به دلیل رنگ های جذابشان و همچنین وفق پذیری بالا در شرایط آکواریومی بسیار در میان علاقمندان به آکواریوم آب شور محبوب هستند. به دلیل اینکه دلقک ماهی ها در محیط طبیعی بین شقایق های دریایی زندگی می کنند به نام شقایق ماهی نیز شناخته می شوند.

بین دلقک ها و شقایق ها نوعی همزیستی مسالمت آمیز وجود دارد، به نحوی که شقایق با شاخک های سمی خود از دلقک ها در مقابل شکارچیان محافظت می کند و دلقک ها نیز بخشی از غذای خود را جهت تغذیه شقایق ها در اختیار آن ها قرار می دهد. دلقک ها بر روی پوست بدن خود نوعی پروتئین دارند که آن ها را در مقابل نیش شقایق ها و خورده شدن توسط آن ها حفظ می کند. عمر دلقک ماهی آب شور بیش از 20 سال است. گونه هایی از این ماهی در خلیج فارس هم وجود دارند.بعد از فیلم موفق در جستجوی نمو (Finding Nemo) که برنده اسکار بهترین انیمیشن 2003 شد محبوبیت این ماهی در بین آکواریوم داران به شدت افزایش یافت.

زیستگاه دلقک ماهی

این ماهی بومی آب های گرم اقیانوس هند از جمله دریای سرخ و اقیانوس آرام، جنوب شرقی آسیا، ژاپن و مالزی است، دلقک ماهی در طبیعت در تپه های مرجانی زندگی می کند و همچنین دریاهای آرام و تالاب هایی که عمق کمی دارند برای این ماهی زیستگاه ایده آلی است، جلبک ها و شقایق های دریایی و میگوهای کوچک در این اعماق به وفور یافت می شوند که این ماهی ها از جلبک ها و میوه ها تغذیه می کنند و شقایق های دریایی هم زیستگاه آن ها محسوب می شود.دلقک ماهی راه راه از دسته ماهیان مقاوم آکواریوم های آب شور محسوب می شود. این ماهی بیشتر اوقات روز را در فضای باز آکواریوم شنا می کند و کمتر خود را در میان مرجان ها پنهان می کند.

چرخه زندگی دلقک ماهی

چندین بار در سال، ماهی دلقک ها زیر شقایق میزبان خود لانه می سازند. نر همسر ماده خود را تا لانه دنبال می کند، جایی که صدها و حتی هزاران تخم می گذارد. نر از تخم ها تا زمان تخلیه محافظت می کند و ماهی های ماده فقط در مواردی به آن ها کمک می کنند. ماهی دلقک جوان همیشه نر است. در نهایت، بزرگترین ماهی این گروه ماده می شود. یعنی با گذشت زمان به ماهی ماده تبدیل می شود.بارها دیده شده که دلقک ماهیان در آکوآریوم تخم ریزی کرده اند . تخم این ماهیان نسبتا بزرگ است و نوزادان درشتی نیز از آنها خارج می شود. همین امر سبب می شود که بتوان لاروها را به آسانی با غذا های زنده معمول تغذیه نمود .

ویژگی ظاهری دلقک ماهی

این ماهی دارای بدنی کشیده است که در باله پشتی خود فرورفتگی دارد که دارای دو پره است در نوع percula false در باله پشتی خود ۱۱ عدد خار دارد ولی در نوع percula true در باله پشتی خود ۱۰ عدد خار وجود دارد. طول بدن این ماهی در حدود ۴ سانتی متر است و کوچکتر نیز دیده می شوند، جثه جنس ماده از نوع نر بزرگتر است، این ماهی در پشت آبشش، در میانه بدن و در پایین باله دمی خود داری نوار سفید رنگی است، نواری که در میانه بدن وجود دارد واضح تر است و به سمت سر یک شکل مثلثی ایجاد کرده است. بر روی نوارها و باله ها طرح های به رنگ مشکی دیده می شود که بسیار درخشان است و زیبایی خاصی به این ماهی می دهد. باله دمی در این نوع ماهی حالت گردی دارد بنابراین این ماهی به خوبی نمی تواند شنا کند. طول عمر این ماهی در حدود ۶ سال است ولی بیشتر نیز گزارش شده است دلقک ماهی به رنگ های نارنجی، مشکی و سفید است و دارای طرح های مختلفی بر روی بدن خود است.

دلقک ماهی

ویژگی رفتاری دلقک ماهی

این ماهی بسیار مقاوم است و توانایی این را دارد که با هر شرایطی خودش را تطبیق بدهد، ماهی بسیار صلح جو است فقط بر سر قلمرو خود تهاجمی رفتار می کند بنابراین نباید از دو گونه از این ماهی ها در کنار یکدیگر نگه داری کنید. دلقک ماهی با شقایق دریایی نوعی رابطه هم زیستی دارد و در کنار همدیگر زندگی می کنند و نکته خیلی جالب اینکه این ماهی به شاخک های سمی شقایق دریایی مقاوم است و که به دلیل وجود مخاط خاصی که بر روی بدن این ماهی وجود دارد. دلقک ماهی ها در کنار شقایق دریایی زندگی می کنند بنابراین توسط حیوانات دیگر شکار نمی شوند، به دلیل وجود این ماهی ها در کنار شقایق دریایی جانوران دیگر نزدیک می شوند که توسط شقایق دریایی شکار می شوند و غذایشان تامین می شود و به این صورت زندگی مسالمت آمیزی دارند. محل زندگی این ماهی بیشتر در صخره های مرجانی ودر آب شور دریا است.

انواع دلقک ماهی

دلقک ماهی دارای انواع مختلفی است. دلقک ماهی اسلاریس از معروف ترین انواع این ماهی است که دارای بدنی به رنگ نارنجی است و سه نوار عمودی به رنگ سفید دارد، نوعی دیگری از این ماهی به نام اسلاریس سیاه وجود دارد که رنگ بدنش سیاه است. انواع مختلفی از دلقک ماهی وجود دارد که عبارتند از:

  • ماهی اسلاریس دانه برفی
  • اسلاریس دانه برفی یخ سیاه
  • ماهی اسلاریس دانه برفی ممتاز
  • اسلاریس دانه برفی سیاه
  • ماهی اسلاریس کاراملی
  • اسلاریس نیمه شبی
  • ماهی اسلاریس دومینو
  • اسلاریس میس بار
  • ماهی اسلاریس میس بار اکستریم بسیار سیاه

تغذیه دلقک ماهی

این ماهی همه چیز خوار محسوب می شود، تغذیه آن در طبیعت با جلبک ها، سخت پوستان کوچک، شاخک های شقایق دریایی، خوشه های ساق پا، تخم ماهی ها و لاروها انجام می شود. در داخل آکواریوم تغذیه کلون فیش با استفاده از سبزیجات ، گوشت صدف، میگو، میگوی میسیس، میگوی آب نمک و اسکویید انجام می شود و حتی می توانید ماهی یخ زده خرد شده را به این ماهی ها بدهید.اگر در آکواریوم خود سطح جلبک کم وجود داشته باشد که حاوی اسپیرولینا است به عنوان سبزیجات مناسب هستند. ماهی بزرگ دو بار در روز باید تغذیه شوند و ماهی های نوجوان ۳ یا ۴ بار در روز فقط این نکته را فراموش نکنید که مقدار غذایی که می ریزید باید در عرض ۳ دقیقه بخورند و غذای اضافی را حتما از آکواریوم خارج کنید تا آب همیشه تمیز نگه داری شود.

آکواریوم مورد نیاز برای دلقک ماهی

معمولا اولین سوالی که پیش می آید اندازه آکواریوم و حجم تانک مورد نیاز برای نگهداری از دلقک ماهی است. این موضوع به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. با این حال به طور کلی حتی فضاهای کم نیز برای دلقک ماهی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. حداقل اندازه تانک برای دلقک ماهی اسلاریس، 80 لیتر می باشد.هر چند افرادی که در زمینه نگهداری از ماهیان آب شور تجربه کافی دارند می توانند این ماهی را در حجم های پایین تر نیز نگهداری کنند و حتی گاهی دیده می شود که برخی از پرورش دهندگان در آکواریومی 40 لیتری، یک جفت از این ماهی را برای تخم گذاری قرار می دهند.

دلقک ماهی ها برخلاف برخی از ماهیان دیگر، به فضای زیادی برای شنا کردن نیاز ندارند و معمولا در فضایی کوچک به طرف بالا و پایین شنا می کنند. وجود یک شقایق دریایی یا مرجان در تانک، باعث خوشحالی دلقک ماهی خواهد شد و او می تواند از آن به عنوان پناهگاه استفاده کند.مشکل اصلی تانک های کوچک نیاز آنان به نظافت و نگهداری بیشتر نسبت به فضاهای بزرگتر است. در آکواریوم های کوچک، مواد سمی مانند آمونیاک یا نیترات تاثیر بیشتری روی پارامترهای آب دارند که در نتیجه آن کیفیت آب کاهش پیدا کرده و رشد جلبک ها و ایجاد محیط زیستی ناسالمی را در پی خواهد داشت. در آکواریوم های کوچک وجود یک سیستم تصفیه آب بسیار حیاتی است و در کنار آن نیز آب تانک باید به طور مرتب تعویض شود. وجود یک دستگاه پروتئین اسکیمر نیز می تواند بسیار مفید واقع شود. با این حال اگر آب آکواریوم به طور منظم تعویض شود، وجود این دستگاه ضروری نخواهد بود.

پارامترهای آب برای دلقک ماهی

دمای آب باید در حدود 23 تا 27 درجه سانتیگراد باشد و هنگام تخم گذاری میزان دما باید کمی افزایش پیدا کند. pH آب باید بین 8 تا 8.4 و شوری نیز بین 1.021 و 1.026 باشد. دیگر پارامتر های آب هم باید در رنج استاندارد آکواریوم های آب شور باشند ( آمونیاک: 0، نیترات و نیتریت: کمتر از 2 ppm).در تانک باید کمی جریان و جابه جایی آب وجود داشته و نور کافی نیز فراهم شود. اگر از شقایق دریایی نیز در اکواریوم نگهداری می کنید سیستم نوری شما باید بسیار قوی و مناسب باشد در غیر این صورت نیازی به سیستم های نوری پیچیده نیست.

ماهی های سازگار با دلقک ماهی

این ماهی ها بسیر سازگار هستند و در طبیعت با انواعی از ماهی های صخره ای زندگی می کنند همچنین می توانند در مخازن کوچک و تنگ نیز زندگی کنند. بسیار رایج است که این ماهی ها را با شقایق ها جفت می کنند البته آن ها بدونه همزیستی با شقایق ها می توانند زنده بمانند و زندگی کنند، شقایق های مناسب عبارتند از، شقایق نوع حبابی، شقایق باشکوه و شقایق دریایی چرمی

از جمله ماهی های کوچک می توان ماهی Damsel fish، Butterfly fish، Wrasses را نام برد، میگوهایی مثل میگوی نعناع و میگوهای هارلکوین را نیز می توانیم نام ببریم که کار تجزیه مواد غذایی زاید را انجام می دهند و بسیار می تواند سود مند باشد. از ماهی های تهاجمی و همچنین سایر گونه های دلقک ماهی نباید در کنار این ماهی نگه داری شود چون به سرعت به هم حمله می کنند و به یکدیگر آسیب می رسانند.

تکثیر دلقک ماهی

در دمای بالا در حدود ۸۳ درجه فارنهایت این ماهی ها شروع به جفت گیری می کنند و در حدود ۵ روز تخم ریزی را شروع می کنند، تخم ریزی دلقک ماهیها به شدت تحت تاثیر نور پردازی آکواریوم است، ماهی ماده در زمان تخم ریزی بسیار پر خاشگر می شود و ماهی نر حرکاتی را انجام می دهد تا توجه ماهی ماده را جلب کند که به رقص دلقک ماهی معروف است.

قبل از تخم ریزی محل تخم ریزی را تمیز می کند که این کار را با گاز گرفتن دور و بر خود انجام می دهد، در داخل مرجان ها و شقایق ها تخم ریزی انجام می شود، تخم ها به رنگ نارنجی هستند که جنس نر از این تخم ها مراقبت می کند چون تخم ها ممکن است فوری قارچ بزنند ماهی خیلی زود بر روی تخم ها باله می زند و با این کار خود اکسیژن نیز به تخم ها می رساند. با گذشت زمان رنگ تخم ها روشنتر می شود و چشم های دلقک ماهی در آن نمایان می شود و بعد از ۸ روز بچه ماهی ها از تخم خارج می شوند و بعد از گذشت ۱۶ روز بچه ماهی ها به بلوغ می رسند.

بیماری دلقک ماهی

این ماهی ها بسیار مقاوم است و کمتر مستعد بیماری هستند اگر ph آب مناسب نباشد و یا به ماهی شوک وارد شود دچار بیماری می شوند و ممکن است از بین بروند. کلا ماهی های آب شور بیشتر از ماهی های آب شیرین مستعد بیماری های انگلی، قارچی و باکتریایی هستند. از بیماری ها می توان به بیماری ایچ و بیماری مخملی اشاره کرد که عامل این بیماری ها انگل است. برای جلوگیری از این بیماری ها هر وسیله ای که وارد آکواریوم می کنید تا چند روز قرنطینه کنید و همچنین آب آکواریوم به طور مرتب تعویض شود و از فیلتراسیون و دستگاه اکسیژن حتما استفاده کنید.

دانستنی های مفید درباره دلقک ماهی

  • رشد ماهی های کوچک با جیره غذایی مناسب، تقریباً 6٪ وزن بدن در روز است.
  • ماهی های جوان در این گونه، تحت فشار قابل توجهی از ساختار سلسله مراتبی قرار دارند. بدین معنی که این ماهی های جوان، توسط نرهای بزرگ تر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. درنتیجه، ماهی های کوچک تر دارای تغذیه محدودتری هستند. تنها در صورت حذف یک نر بزرگ تر (به عنوان مثال مرگ)، ماهی های کوچک تر به رشد بهتری دست پیدا می کنند.
  • این ماهی بر خلاف بسیاری از ماهی ها از خانه خود خیلی دور نمی شود.
  • نگهداری چند گونه مختلف از این ماهی در یک آکواریوم کار درستی نیست.
  • نگهداری از دلقک ماهی برای افراد مبتدی مناسب است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (460 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (320 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (301 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (245 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (212 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (181 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (110 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (80 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو