شرایط پرورش و نگهداری خرگوش لوپ

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
شرایط پرورش و نگهداری خرگوش لوپ
مراقبت از خرگوش خانگی شامل تضمین رژیم غذایی مناسب و کامل، تمیز کردن محل زندگی خرگوش و پیراش او است تا حیوان تمیز و سالم باقی بماند. در این مقاله به چگونگی مراقبت از یکی از محبوب‌ترین گونه‌های خرگوش، یعنی خرگوش لوپ می‌پردازیم

یکی از نژادهای محبوب خرگوش که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود، خرگوش لوپ است. اگر سرپرستی این خرگوش را به عهده گرفته اید یا تصمیم دارید در آینده از این نژاد مراقبت کنید، ادامه مقاله را برای آشنایی کامل با نژاد لوپ مطالعه کنید. این خرگوش ها عموما بسیار آسان گیر و دوست داشتنی هستند. برای یک بزرگسال که برای اولین بار صاحب خرگوش می شود، خرگوش های لوپ گزینه مناسبی هستند و به راحتی تربیت می شون و حیوانات خانگی بسیار مطیعی هستند.

تاریخچه خرگوش لوپ

از نوادگان خرگوش اروپایی، خرگوش لوپ می باشد. زمانی که خرگوش اروپایی با نژاد هایی دیگر جفت گیری کرد خرگوش لوپ به وجود آمد. خرگوش لوپ دارای گوش هایی کشیده و بلند است که به علت افتادگی گوش هایش قادر به تکان دادن آن ها نیست. یکی از دلایل بلندی گوش های خرگوش محدودیت فضا و گرما بوده است که باعث شده خرگوش با گوش هایی بلند حتی تا ۷۶ سانتی متر به وجود بیاید.ین خرگوش ها از قرن نوزدهم حاصل جفت گیری خرگوش اروپایی با نژاد های دیگر بوده و تا کنون به حداکثر تعداد رسیده است.

انواع خرگوش لوپ

لوپ ها در رنگ ها و انواع مختلف می باشند. تمامی نوع لوپ ها با یک دیگر متفاوت است. به طور معمول وزن و ابعاد به خصوص ظاهر خرگوش بستگی به نوع آن دارد. برای مثال لوپ آمریکایی خز پشمالو و ضخیمی نسبت به سایر لوپ ها دارد و یا اکثر لوپ ها دارای خز کوتاهی می باشند. پس می توانید با توجه به زمانی که قرار است در صرف رسیدن به خرگوش تان بکنید. نوعی از آن را انتخاب نمایید. در ادامه به توضیح خصوصیات چند نوع خرگوش لوپ می پردازیم.

خرگوش لوپ فرانسوی

از بزرگترین نوع نژاد لوپ می توان به خرگوش لوپ فرانسوی اشاره کرد. خرگوش های لوپ فرانسوی دارای گوشی بلند تا ۳۰ سانتی متر می باشند. وزن این نوع خرگوش حدود چهار کیلو و پانصد گرم می باشد. این خرگوش برای زندگی نیاز به فضای بزرگ دارد. به همین دلیل باید در محیطی خارج از خانه و یا خانه ای با فضای بزرگ زندگی کند. خرگوش لوپ فرانسوی بسیار شیطون و بازیگوش است. او فعالیت بدنی بالایی دارد به همین دلیل باید فضایی زیادی در اختیار او قرار دهید.

خرگوش لوپ انگلیسی

خرگوش لوپ انگلیسی به عنوان یک نژاد فانتزی از خرگوش ها شناخته می شود که در قرن نوزدهم با استفاده از تکنیک های پرورش انتخابی در انگلستان ایجاد شده است. کارشناسان عقیده دارند که خرگوش لوپ انگلیسی ممکن است اولین خرگوش توسعه یافته توسط انسان و قدیمی ترین نژاد خرگوش خانگی باشد. از آن جایی این گونه خرگوش های لوپ شهرت خاصی در عدم فعالیت دارند دچار مشکلاتی همچون چاقی می شوند. گوش خرگوش های انگلیسی حداقل ۵۰ سانتی متر می باشد.

خرگوش لوپ هلندی

لوپ هلندی در هلند و در طی بیش از یک دهه پرورش یافت. نژادهایی که به ظاهر برای لوپ هلندی ترکیب شده و به پرورش آنها کمک کرده اند شامل کوتوله های هلندی و لوپ فرانسوی هستند. این نوع خرگوش لوپ میانگین وزن کم و سبکی دارد که حدودا به یک و نیم کیلو گرم می رسد. یکی از خانگی ترین خرگوش های لوپ، خرگوش لوپ هلندی می باشد. خرگوش لوپ هلندی، خرگوشی باهوش، مهربان می باشد و دارای روحیه خشن نیست. موهای این نوع خرگوش بسیار کوتاه است و پشمالو نیست، خود نیز به خرگوش کوتوله معروف است.

خرگوش لوپ آمریکایی

خرگوش ها نژاد لوپ آمریکایی خرگوشی همانند خرگوش لوپ هلندی می باشد، با این تفاوت که لوپ آمریکایی بسیار پشمالو می باشد، که رسیدگی به آن دشوار و زمان بیشتری لازم دارد. این نوع خرگوش وزنی کم و سبک دارد که حدودا به دو کیلو گرم می رسد. این نوع خرگوش ترکیب خرگوش آنگورا و لوپ هلندی می باشد. خرگوش لوپ آمریکایی از بازیگوش ترین خرگوش های لوپ است.

خصوصیات ظاهری خرگوش لوپ

هر خرگوش ویژگی هایی دارد که ویژگی های خرگوش های را به شما می گوییم.

  1. گوش ها : این حیوانات خرگوش هایی با گوش هایی بسیار بلند می باشند که طول گوش های شان حداکثر تا هفتاد و شش سانتی متر می رسد. این خرگوش ها به خرگوش هایی با گوش های بلند و افتاده معروف هستد.
  2. رنگ خرگوش های لوپ : خرگوش های لوپ دارای رنگ های متفاوتی می باشند، رنگ این خرگوش ها اعماز بلو ( آبی )، سفید، سفید کاراملی، مشکی، قهوه ای و چند رنگ می باشد.
  3. موهای خرگوش های لوپ : این حیوانات دارای موهایی بلند و نرم می باشد. همچنین به اصطلاح پشمالو بودن، وی را از سایر خرگوش ها متمایز می سازد. همچنین زیبایی خرگوش های لوپ زبان زد خاص و عام می باشد. همچنین این را باید در نظر گرفت که تمامی خرگوش های لوپ شبیه به هم نیستند. مثلا سایز و اندازه خرگوش لوپ انگلیسی، فرانسوی، خرگوش لوپ هلندی و… با یک دیگر متفاوت است.
خرگوش لوپ

اخلاقیات خرگوش لوپ

خرگوش لوپ خرگوشی است که می تواند بهترین حیوان خانگی برای شما باشد. زیرا این خرگوش، حیوان خانگی اجتماعی می باشد و بسیار با هوش و مهربان است. خرگوش های لوپ در دسته بندی خرگوش هایی هستند که می توان به راحتی به آن ها بسیاری از فرمان ها را آموزش داد. برای مثال فرمان نه یا اسم وی یا فرمان های مختلف را با کمک تشویقی که می تواند تکه ای هویج ( هویج به علت قند زیاد برای خرگوش به طور مداوم پیشنهاد نمی شود. بهتر است که گاهی به عنوان تشویقی به وی هویج دهید ) به او یاد بدهید.

همچنین در صورت انجام کاری از جانب خرگوش لوپ به علت شیطون بودن وی و این که عاشق پریدن، دویدن است، که از نظر شما در جایی ممنوعه است می توانید با قاطعیت به وی نه بگویید و او نیز متوجه حرف شما و درخواست تان می شود. خرگوش های بسیار دوست داشتنی و پر طرفدار لوپ خرگوش هایی بازیگوش می باشند که پریدن و دویدن جزو سرگرمی روزانه آن ها می باشد. خرگوش ها نیز می توانند بعضی اوقات پرخاشگر و عصبی شوند اما شما می توانید با محبت کردن به وی و نوازش او جلوی پرخاشگری او را بگیرید. همچنین ممکن است بعضی اوقات تا یادگیری محل دستشویی خود و یا غیره خراب کاری نیز بکند به شما پیشنهاد می کنم در تربیت خرگوش صبور و در آموزش به وی سر سخت باشید تا نتیجه ای مطلوب بگیرید.

خانه مناسب را برای خرگوش لوپ

هنگامی که خرگوش به منزل آورده شود، به خانه ای زیبا و تمیز نیاز دارد. بعضی از نکاتی که باید برای خانه خرگوش خود در نظر داشته باشید:

  • شما می توانید خرگوش لوپ خود را خارج از منزل نگه دارید، اما باید فکر کنید که چگونه آب و هوای خارجی بر روی خرگوش شما تاثیر می گذارد.
  • قفسی خارج از خانه باید با توری پوشیده باشد تا از آسیب حشرات به خرگوش جلوگیری شود. همچنین باید در برابر روباه، سگ و گربه محافظت شود چرا که ممکن است برای خرگوش خطر آفرین باشند.
  • اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، خرگوش به طور مرتب به آب تازه و تمیز و همچنین مقذار زیادی سایه نیاز دارد. اگر آب و هوا خیلی گرم می شود، ممکن است لازم باشد حیوان را برای مدت زمانی در داخل خانه قرار دهید.
  • اگر شما در آب و هوای سرد زندگی می کنید، خرگوش شما نیاز به یک قفس گرم دارد تا در شب یخ نزند.
  • قفس خرگوش خود را از دسترس دیگر حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  • قفس باید در اندازه 60 سانتی متر در 60 سانتی متر در 1/2 متر باشد و کف محکمی داشته باشد.
  • خرگوش لوپ باید بتواند روی پای خود ایستاده و همچنین به راحتی دراز بکشد، بنابراین به همین ترتیب قفس را بسازید. اندازه قفس باید حداقل 3 برابر اندازه خرگوش باشد.
  • نژادهای بزرگ لوپ مانند نژاد فرانسوی، به دلیل اندازه بزرگ نیاز به فضای بیشتری برای اقامت دارند.
  • سعی کنید یک جعبه مقوایی کوچک که در آن یونجه وجود داشته باشد، به عنوان نوعی “اتاق خواب” برای خرگوش ایجاد کنید. این مکان برای خرگوش شما جهت پنهان کردن یا خوابیدن است.
  • یک ظرف بستر که در آن مقداری روزنامه باشد در قفس خرگوش قرار دهید. این کار زمان تمیز کردن را کاهش می دهد و خرگوش را برای استفاده از توالت آموزش می دهد.
  • روزانه جعبه بستر را تمیز کنید و محل خواب و یونجه های قفس را هر هفته تعویض کنید.

تغذیه خرگوش لوپ

خرگوش ها معده بسیار حساسی دارند و همچنین عاشق خالی کردن معده شان هستند. با توجه به این دو ویژگی، در اینجا برخی راهنمایی های تغذیه ای برای خرگوش شما آورده شده است:

  • رژیم غذای خرگوش لوپ باید شامل پلت، سبزیجات تازه و یونجه باشد.
  • حیوان خود را با پلت خرگوش با کیفیتی که از ذرت، سیب زمینی یا آجیل است، تغذیه کنید. پلت های تازه باید روزانه مورد استفاده قرار گرفته و باید حاوی فیبر زیاد و پروتئین کم باشند.
  • خرگوش از یونجه و چمن تغذیه می کند تا دندان های خود را به شکل خوبی حفظ کند و به هضم غذای جامد خود نیز کمک می کند. بنابراین جو دو سر، تیتوئی و چمن و همچنین یونجه برای یک خرگوش گوش آویزان ایده آل هستند. یونجه باید تازه، تمیز و خشک باشد. قبل از تغذیه خرگوش مواد را از نظر قارچ و کپک بررسی کنید.
  • حیوان خانگی خود را بیش از حد تغذیه نکنید، خرگوش های مسن تر باید روزانه با یک هشتم فنجان پلت تغذیه شوند.
  • برای سبزیجات، تنوع کلید است. سبزیجات برگ سبز مانند کاهو رومیایی، بروکلی، برگ قاصدک، شاهی و کلم مناسب هستند. مصرف هویج را کم کنید، آنها می توانند بیش از حد نشاسته دریافت کنند. کاهو یخ زده، ذرت، لوبیا، نخود فرنگی، پیاز، و هر بذر یا دانه ای را به خرگوش خود ندهید.
  • میوه ها به دلیل داشتن قند فراوان نباید زیاد مصرف شوند، به صورت گه گاه استفاده کنید. باید دانه و پوست آن ها کنده شوند و فقط در مقادیر کوچک مورد استفاده قرار گیرند.
  • خرگوش لوپ شما یک انسان نیست، بنابراین غذاهای فرآوری شده، نان، شکلات، چیپس یا بیسکویت به او ندهید.
  • خرگوش ها مقدار زیادی آب می نوشند، پس اطمینان یابید که خرگوش آب آشامیدنی تازه و تمیز در اختیار دارد. برای ذخیره آب در قفس، از یک کاسه کوچک، کم عمق و ضد زنگ استفاده کنید.
  • ظروف نگه داری آب و غذا را به طور روزانه تمیز نمایید.

تمیز کردن و پیرایش خرگوش لوپ

نکاتی برای تمیز و آراسته نگه داشتن خرگوش:

  • خرگوش های لوپ دارای گوش های آویخته و آویزان هستند، از این رو بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. گوش های خرگوشتان را با دقت بررسی کنید. به دنبال عفونت و یا کنه باشد و مجرای گوش را با دقت بررسی کنید.
  • اگر گوش های خرگوش بوی بدی داشت یا اگر موم زیادی در گوش ایجاد شده بود، فورا با دامپزشک تماس بگیرید.
  • خرگوش ها تولید مثل زیادی می کنند. برای جلوگیری از تبدیل خانه خود به یک خانه پر از خرگوش، در زمان مناسب آن ها را اخته و عقیم کنید.
  • خرگوش های گوش آویزان حیوانات خانگی بسیار تمیزی هستند، به طوری که خودشان اطراف چشم ها، بینی و گوش های خود را تمیز می کنند، اما لازم است موهای آنان به طور مرتب شانه شود تا موهای سست از بین بروند.
  • اگر خرگوش تان دارای پشم کوتاه خزی است، بنابراین یک برس آرام روزانه لازم است تا موهای شکسته را از بین ببرید.
  • اگر موی پشمی یا بسیار بلند داشت، دو بار در روز برس کنید.
  • در طول فصل ریزش مو خرگوش، مقدار زیادی از موها ریخته می شود، بنابراین خرگوش خود را حداقل سه بار در روز برس کنید.
  • ناخن خرگوش شما می تواند خیلی بلند شود و در هنگام تمیز کردن می تواند به خود صدمه بزند. بنابراین، ناخن ها را هر از مدتی باید کوتاه کنید. در صورتی که تجربه ای ندارید بهتر است با دامپزشک مشورت نمایید.

ورزش خرگوش لوپ

خرگوش لوپ نیاز به پیاده روی دارد، بنابراین اجازه دهید که در اطراف فضای امنی در خانه بگردد. با دقت مراقب خرگوش باشد، ممکن است به طور تصادفی سیم های برق را بجود. خرگوش را دور از دیگر حیوانات خانگی و هر گیاه لامپ مانند مانند نیلوفر و ازالیا (اگر خورده شوند برای خرگوش سمی هستند) نگه دارید.

تعامل با خرگوش لوپ

کسانی که در مورد چگونگی بزرگ کردن یک خرگوش لوپ، نگران هستند، باید بدانند که این خرگوش ها بسیار اجتماعی هستند و تمایل زیادی دارند تا با شما بازی کنند. شما باید با آن ها صحبت کرده، بازی کنید و برای یک دوره زمانی کنارشان باشید، در غیر این صورت آن ها بسیار تنها می شوند. خرگوش ها دوست ندارند بلند شوند، اما اگر می خواهید این کار را بکنید، آن ها را از راه درست بلند کنید. برای این کار یک دست در پشت پاهای جلو و دست دیگر در پایین لگن خرگوش قرار دهید. اگر نمی توانید برای خرگوش لوپ خود وقت بگذارید و مجبورید او را برای مدت زمان طولانی تنها بگذارید، یک خرگوش لوپ دیگر بگیرید تا با یکدیگر سرگرم شوند.

بیماریها و مشکلات خرگوش لوپ

شایع ترین مشکلات دامپزشکی خرگـوش ها که می تواند خطر ساز باشد و باید برای درمان آنها با یک دامپزشک متخصص مشورت شود، عبارتند از :عفونت گوش، عفونت دستگاه ادراری، آبسه یا ورم چرکی، ریزش مو، خارش پوستی، مشکلات دندانی (بخصوص دندان پیشین و دندان آسیاب)، سرطان رحم (در ماده خرگوش هایی که نازا نشده اند)، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (به عطسه کردن ، آبریزش چشم یا بینی خرگوش دقت کنید)، اتساع شکم، کاهش فعالیت یا عدم فعالیت در دستگاه گوارش (که ممکن است منجر به گرفتگی مدفوع در روده شود)، تغییر یا عدم تعادل در راه رفتن.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (314 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (207 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (172 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (101 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد