شرایط پرورش و نگهداری گیاه اشک تمساح

  پنجشنبه، 07 بهمن 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
شرایط پرورش و نگهداری گیاه اشک تمساح
گیاه “اشک تمساح” دارای ریشه نازک و سفیدی می باشد که در ادامه این مطلب می توانید اطلاعات بیشتری درباره نگهداری و پرورش این گیاه زیبا بخوانید.

اشک تمساح با نام علمی Kalanchoe Daigremontiana و نام انگلیسی Bryophyllum از ساکولنت های خانواده Crassulaceae یا گل نازیان می باشد.اشک نوب آفریقا و مناطق گرمسیری ماداگاسکار است.اشک تمساح به نام گل لوستر، اشک عروس، Alligator plant ، Mother of Thousands و هم معروف است.ارتفاع گیاه اشک تمساح گاهی تا یک متر هم می‍رسد.برگ های این گیاه دندانه دار، خالدار و به رنگ های سبز روشن با لبه های سیاه رنگ دیده می شوند.شاخ و برگ ها ی لوله ای شکل همراه با برگ هایی با نقوش تیره خالدار از ویژگی های بارز این گونه از کالانوئه می باشد.گیاه اشک تمساح گیاهی است زنده زا و با ریختن جوانه های حاشیه برگ ها روی خاک مرطوب به راحتی تکثیر می شود.

علت نامهای متفاوت و عجیب این گیاه چیست ؟!

صفت زنده زایی در نامگذاری این گیاه حاکی از نوع تکثیر آن است. این گیاه دارای برگهای گوشتی، ضخیم بدون کرک و همیشه سبز است که بر روی یک ساقه ضخیم و به صورت تک رشد می کنند. در حاشیه برگها گیاهک های کوچکی رشد می کنند که همیشه یک ریشه نازک و سفید را به خود به همراه دارند و بعد از رسیدن به 4 برگ بسیار کوچک از گیاه جدا می شوند و در صورتی که روی خاک با شرایط مناسب فرود بیایند، تبدیل به گیاه مادر می شوند. به همین دلیل به آن گیاه زنده زا و یا مادر هزار فرزند می گ.یند و ریختن جوانه هیا روی برگ بر روی خاک نیز به اشک تشبیه شده که به دلیل رنگ و فرم برگها به تمساح به آن اشک تمساح نیز می گویند.

گیاه اشک تمساح

دمای مناسب برای گیاه اشک تمساح

گرچه این گیاه متعلق به مناطق گرمسیر می باشد اما دمای هوا تا صفر درجه و حتی پایینتر را البته اگر طولانی مدت نباشد می تواند تحمل نماید و حتی در هوای سرد گل می دهد. گرمای هوا را نیز می تواند تحمل نماید.

آبیاری گیاه اشک تمساح

آبیاری منظمی نیاز دارد و بهتر است که بین هر دو نوبت آبیاری اجازه دهیم که سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنیم. بنابراین آبیاری هفته ای یک مربته برای این گیاه کافی است. در طی زمستان باید آبیاری را کاهش داد و تا حدی گیاه را آب داد که فقط خاک به شکل کامل خشک نشود. آبیاری کم و یا زیاد این گیاه از جمله دلایل اصلی از بین رفتن آنان می باشند. آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه گیاه و لهیدگی و ریزش برگهای آن و آبیاری اندک نیز موجب خشک شدن و چروکیده شدن برگها و ریزش آنان و در نهایت از بین رفتن گیاه خواهد شد.

نور مناسب برای گیاه اشک تمساح

این گیاهان مکانی پر نور و روشن را ترجیح می دهند و هر مقدار که دمای میحط بالاتر رود نیز نور بیشتری را نیاز دارند. این گیاه روز کوتاه است و به بیان دیگر در اواخر زمستان و اوایل بهار که طول روزها هنوز کوتاه هستند به گل می نشیند. نور کم محیط در فصول رشد موجب بلند و باریک شدن ساقه ها، کم رنگ شدن برگها و همچنین ریزش گل می شود. نور شدید نیز می تواند موجب سوختن برگهای گیاه شود.

دمای مناسب برای گیاه اشک تمساح

محیط گرم را ترجیح می دهند و دما نباید به زیر 13 درجه سانتیگراد نزول کند. این گیاه به وزش باد بخصوص بادهای سرد نیز حساس است و آنرا در معرض وزش باد کولر قرار ندهید. دمای 30-15 درجه سانتیگراد برای رشد این گیاه مناسب است اما گیاه در دمای حدود 21 درجه سانتیگراد بهترین رشد را خواهد داشت. همچینن دمای بیش از 25 درجه در زمان شکل گیری جوانه های گل موجب تاخیر در رشد جوانه ها خواهد شد.

خاک مناسب برای گیاه اشک تمساح

این گیاه به خاکی سبک با زهکش مناسب نیاز دارد بخصوص اینکه به پوسیدگی ریشه ناشی از مرطوب باقی ماندن بستر کاشت حساس است . بکارگیری 60٪ پیت +40٪ پرلایت و یا هر مخلوط دیگری که سبک باشد و آب را در خود نگه ندارد ، محیط خوبی را برای رشد آن فراهم می کند. کمبود مواد غذایی موجب کاهش رشد گیاه، ریز شدن و پریدگی رنگ برگ ها و عدم شکل گیری و یا ریزش غنچه های گل می شود.

کوددهی گیاه اشک تمساح

در طی تابستان هر ماه یک بار با کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی، گیاه را تغذیه کنید.

تعویض گلدان گیاه اشک تمساح

زمان تعویض گلدان بعد از فصل گلدهی است و این گیاه در گلدانهای سفالی بهتر از گلدانهای پلاستیکی رشد می کند.

هرس گیاه اشک تمساح

از اواخر زمستان شروع به گلدهی می کنند. فصل اصلی گلدهی در بهار است و گلدهی تا اواخر بهار می تواند ادامه داشته باشد. زمانی که طول روز بلند می شود گلدهی گیاه نیز کاهش می یابد و در نهایت متوقف می شود. در طی سال می بایست برگهای خشک شده و ساقه هایی که به هر دلیل آسیب دیده اند از گیاه جدا کرد. اما کوتاه کردن و یا سرزنی ساقه ها بعد از اتمام فصل گل انجام می شود. بعد از تمام شدن گل می بایست گلهایی را که خشکیده و قهوه ای هستند را از گیاه جدا کرد. با این کار گیاه را به گلدهی بیشتر تشویق و فصل گلدهی را افزایش می دهیم.

همچنین بعد از اتمام فصل گلدهی ، می توان برخی ساقه های مسن گیاه را کوتاه کرد تا تولید ساقه های جوان تحریک شود بدین صورت که ساقه مسن را طوری کوتاه می کنیم که 3-2 جفت برگ روی آن باقی بماند. بعد از چنین هرسی معمولا آبیاری گیاه را نیز باید کمتر کرد زیرا به دلیل کم شدن حجم کل برگها ، گیاه به آب کمتری نیاز خواهد داشت. زمانی که ساقه های جدید شکل گرفتند می توان میزان آبیاری را بیشتر کرد. همچنین زمانی که عمل هرس و کوتاه سازی شاخه ها را انجام می دهیم بهتر است که زمان کوددهی گیاه ، کود را با نصف غلظت معمول که استفاده می کنیم به کار بریم.

تکثیر گیاه اشک تمساح

گیاه اشک تمساح تکثیر بسیار ساده ای دارد.متداول ترین روش های تکثیر این گیاه از طریق قلمه ساقه و جدا کردن جوانه های لبه برگ ها است.

تکثیر اشک تمساح از طریق قلمه زنی ساقه

برای تکثیر از طریق ساقه، از قلمه های انتهایی استفاده کنید.و بهتر است قلمه انتخاب شده دارای چند جفت برگ بالغ باشد.بعد از جدا کردن قلمه ها با استفاده از قیچی ضد عفونی شده، آن ها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا پینه ببندند.قلمه های ساقه را در خاکی با زهکشی مناسب بکارید.

تکثیر اشک تمساح از طریق جوانه های لبه ی برگ

جوانه هایی روی حاشیه برگ های اشک تمساح تشکیل می شود که این جوانه ها بعد از اینکه دارای ۴ برگ باشند از گیاه مادر جدا می شوند.در صورتی که بعد از جدا شدن روی محیط و بستر مناسب ریخته شوند قابلیت جوانه زنی و تکثیر دارند.

گلدهی اشک تمساح

گل های این گیاه غالبا شکوفا نمی شوند، اما زمانی که شکوفا شوند به شکل خوشه های متشکل از گل های صورتی و شبیه لوستر وارونه دیده می شوند.به همین دلیل این گیاه به گیاه لوستر هم معروف است.گلدهی اشک تمساح هر دو تا سه سال یکبار رخ می دهد و گل ها در زمستان شکوفا می شوند.اشک تمساح قابلیت بالایی در تکثیر دارد و هر جا جوانه های برگ روی خاک بریزد می تواند تکثیر شود.به همین دلیل به مادر هزاران بچه (Mother of Thousands) معروف است.این گیاه اغلب با گونه ی Kalanchoe delagoensis اشتباه گرفته می شود و شرایط رشد و صفات مشابهی دارد.این گیاه شاداب و بخشنده می تواند در برابر خشکسالی مقاومت کند، اگرچه وقتی به طور منظم آبیاری می شود عملکرد بهتری نیز دارد.نگهداری ساده ای دارد و برای دوست داران تازه کار گیاهان آپارتمانی گزینه بسیار مناسبی است.اشک تمساح به سرما و رطوبت بالای محیط حساس است.

آفات و بیماری گیاه اشک تمساح

سفیک پودری از جمله بیماری های احتمالی این گیاه است که در طی آن شبکه های سفید رنگ بسیار نرمی که مشاهده آنان سخت نیز است بر روی برگها تشکیل می شود و برگها به تدریج منقوط و زرد می شوند و نقاط مرده و خشکیده بر روی آنان شکل می گیرد. گیاه ممکن است کوتاه قامت بماند و گل شکل نگیرد. ایجاد تهویه مناسب در اطراف گیاه و عدم خیس شدن برگسار از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. شپشک آرد آلود ، شته و حشره سپردار قهوه ای از جمله آفات شایع این گیاه هستند


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (3 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) چه کسی بعد از رئیسی مسئولیت ها در دولت را برعهده می گیرد؟ /اصل مهم قانون اساسی درباره فقدان رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403
دیگران می‌خوانند   
حال و هوای سنگین و غصه دار بیت امام جمعه تبریز بعد از شهادت+عکس/یاران چه غریبانه رفتند از این خانه... ابراهیم رئیسی: نگویید تا سال بعد؛ معلوم نیست تا فردا اصلا باشیم!+ویدیو بهزاد پروین‌قدس: شهید آیت الله آل هاشم به من گفت روزی‌که به عنوان سومین شهید محراب به شهادت رسیدم این تصویر مرا چاپ کن +عکس واکنش محمود احمدی نژاد به خبر شهادت ابراهیم رئیسی ارادت ویژه سیدابراهیم رئیسی به تربت امام حسین در این ویدیو مشخص شد شهید حسین امیرعبداللهیان: همسرم برای سلامتی حاج قاسم هر روز صدقه می دادند+ویدئو/غم نمی‌دهد امان... روایت جالب امام جمعه شهید تبریز از واکنش پدرشان به امام جمعه موقت بودنش +ویدیو/ اولین پدر و پسر امام جمعه تصویری از حسین امیرعبداللهیان، دیپلمات شهید کشور در کنار 2 پسرش +عکس شهید آیت الله آل هاشم از زبان پدر: ایشان با اینکه پسر ما هست، من ایشان را به خودم پدر میدانم +ویدئو شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور تصویری از رییس جمهور در بالگرد با کفش های گلیِ و خاکی+ ویدئو/شهادت پایان راه خدمت... گوشه‌ای از زندگی امام جمعه مردمی و محبوب تبریز، شهید آیت‌الله آل هاشم +عکس/از سفره غذای ساده تا رفت و آمد با تاکسی ... اشک ها و بیقراری پدر آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+ویدیو/ پدر در سوگ فرزندی محبوب و مردمی تصاویر حضور یک فرد زنده در کنار لاشه بالگرد + ویدئو / او کیست؟ واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود توئیت متفاوت محمدباقر قالیباف برای شهادت ابراهیم رئیسی+عکس/ رفیق جان، سفرت بخیر/ دست این برادرت را هم بگیر افشای محمدجواد ظریف از مقصر حادثه بالگرد سیدابراهیم رئیسی در آنتن زنده تلویزیون+ویدیو شهید آیت الله آل هاشم: عزاداری مردم داغدار مقابل بیت امام جمعه تبریز در سوگ چهار سرباز ولایت+ ویدئو زندگینامه سیاسی سید ابراهیم رئیسی در یک نگاه تصویری از «نماز شب» شهید آیت الله رئیسی در هواپیما /شهادت پایان راه خدمت... آخرین قاب دونفره سیدابراهیم رئیسی و مالک رحمتی استاندار دهه شصتی تبریز ساعاتی قبل از شهادت+عکس زندگی شخصی و خصوصی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید سانحه هوایی+ فیلم بالگرد برخورد کرده با کوه نگاهی به مدرک دکترای شهید راه خدمت، سیدابراهیم رئیسی +عکس واکنش احمد ایراندوست به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی+عکس همسر ابراهیم رئیسی: فرزندانم به خاطر کاندیداتوری پدرشان خیلی گریه کردند/ خود من چند روز در بیمارستان بستری شدم! پیام‌های تسلیت باشگاه‌های لیگ برتری در پی شهادت رئیس جمهور+ عکس واکنش محیا دهقانی بازیگر سریال پایتخت به شهادت رئیس جمهور/ رئیس جمهور ایران درگذشت حضور پدر آیت الله شهید سیدمحمدعلی آل‌هاشم در میان مردم داغدار تبریز+ ویدئو/پدر به استقبال پسر می‌رود... استوری اینستاگرامی محیا دهقانی با شنیدن خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی+عکس ویدئویی دردناک از انتقال پیکر شهدای خدمت+ویدئو/مرد میدان ها نمیرد پشت میز... نگاهی به خانه پدری سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید کشورمان در مشهد+ویدیو بیانیه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت شهید مالک رحمتی (استاندار تبریز): بزرگترین سرمایه من که فرزند یک کارگرم دعای خیری است که مردم و پدر و مادرم خواهند کرد تا سرباز کوچکی باشم برای جامعه... واکنش حامد سلطانی مجری داغ دیده به شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه/ انا لله و انا الیه راجعون +عکس شعرخوانی همراه با بغض حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید کشورمان درباره شهادت +ویدیو/ دیدار به قیامت! واکنش باشگاه تراکتور به شهادت سید ابراهیمی رئیسی و هیئت همراه/ تسلیت به ملت شریف کشورمان +عکس ذوق و خوشحالی سیدابراهیم رئیسی از تفال به قرآن در نهاد ریاست جمهوری در زمان تحویل گرفتن دفتر کارش از حسن روحانی+ویدیو/ نکند خبری از شهادت بود... زندگی شخصی و خصوصی حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه از تولد تا شهادت+ فیلم بالگرد سقوط کرده و لحظه قطع امید از زنده ماندنشان پیام حسن روحانی در پی شهادت رئیس جمهور/ صفحه تلخی در کتاب انقلاب رقم خورد پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس
تیتر امروز   
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید سانحه هوایی+ فیلم بالگرد برخورد کرده با کوه
همسر ابراهیم رئیسی: فرزندانم به خاطر کاندیداتوری پدرشان خیلی گریه کردند/ خود من چند روز در بیمارستان بستری شدم!
پیام‌های تسلیت باشگاه‌های لیگ برتری در پی شهادت رئیس جمهور+ عکس
بیانیه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
زندگی شخصی و خصوصی حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه از تولد تا شهادت+ فیلم بالگرد سقوط کرده و لحظه قطع امید از زنده ماندنشان
پیام حسن روحانی در پی شهادت رئیس جمهور/ صفحه تلخی در کتاب انقلاب رقم خورد
استاندار آذربایجان شرقی که بود؟/ جوان ترین استاندار دولت سیزدهم
زندگی شخصی و خصوصی رئیس جمهور شهید/ سید ابراهیم رئیسی از تولد تا شهادت+ فیلم محل سانحه و آخرین تصویر قبل از سوار شدن به بالگرد
هیات دولت تشکیل جلسه فوری داد / بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه
چه کسی بعد از رئیسی مسئولیت ها در دولت را برعهده می گیرد؟ /اصل مهم قانون اساسی درباره فقدان رئیس جمهور
انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ...
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403