ساعدنیوز
ساعدنیوز

شرایط پرورش و نگهداری گیاه کالیسیا 

  یکشنبه، 09 آبان 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
شرایط پرورش و نگهداری گیاه کالیسیا 
گیاه کاسیلیا جزء گیاهان عنکبوتی طبقه بندی می شود که پرورش و مراقبت از آن آسان است و شبیه به گیاه عنکبوت است و به راحتی می تواند گیاه های جدید تولید کند. کاسیلیا یک گیاه مینیمال است و گزینه مناسبی برای نگهداری در منزل می باشد. با ما همراه باشید تا با نحوه نگهداری و پرورش این گیاه آشنا شوید.

کالیسیا٬ گیاهی رونده و آویز که به آن عروس چمن و یا برگ بیدی مینیاتوری هم می گویند اما با توجه به تفاوت آن با گیاه برگ بیدی بهتر است نام اصلی گیاه ( کالیسیا ) را به کار ببریم. با اینکه برگ بیدی ها هم زیبایی خاص خودشان را دارند اما ظاهرشان با گیاه کالیسیا کاملا متفاوت است.

معرفی گیاه کالیسیا

گیاه کالیسیا به خانواده گیاهان اسپایدر ورت برمی گردد. همچنین بومی نواحی غربی است و در قسمت های جنوبی آمریکا و آرژانتین هم یافت می شود . نام این گیاه از یک کلمه یونانی گرفته شده است که به معنای زیبایی می باشد.گیاه کالیسیا گلبرگ های مقابل به هم دارد، رنگ ان سبز است . برگ های آن تر و تازه هستند و گاهی اوقات خطوط بنفش هم در آن ها دیده می شود. این گیاهان در انتهای فصل پاییز برگ های خود را به رنگ بنفش پررنگ در می آورند و کم کم باید در این فصل ها آب دادن را برای این گیاه کم کنید. گیاه کاسیلیا، یک گیاه سوکولنت محسوب می شود که شکوفه های زیبایی دارد. معمولا این گیاه در معرض نور مناسب خورشید دوام می آورند و ترجیح می دهند که در یک محیط مرطوب قرار بگیرند.

مشخصات کلی کالیسیا

نام علمی: callisia
خانواده: برگ بیدیان
بومی: آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، مکزیک
نام های مرسوم: برگ بیدی مینیاتوری، بانوی صورتی، کالیسیا

گیاه کاسیلیا

کاربرد گیاه کاسیلیا

برای ایجاد یک محیط سالم، گیاهان خانگی می توانند در داخل منزل هوا را تصفیه کنند، اکسیژن رسانی را افزایش دهند، علاوه بر این که گیاه کاسیلیا یک درمان خانگی هم محسوب می شوند. می توانید برگ های آن را مستقیم جدا کنید، آن را بجوید تا دل درد و مشکلات هاضمه در شما برطرف شود. به همین دلیل گیاه کاسیلیا را یک آنتی بیوتیک، آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان طبیعی می نامند. در کشور روسیه برگ های کاسیلیا معمولاً به عنوان پماد برای مشکلات پوستی هم استفاده می شود.برای درمان سرماخوردگی ، مشکلات قلبی، سرطان، مشکلات معده و همچنین التهاب و آرتروز هم از آن استفاده می کنند. برگ های آن را به صورت خشک شده برای دم کردن چای هم استفاده می کنند. روغن کاسیلیا معمولاً برای درد مفصل یا عضله استفاده می شود و کبودی ها را بهبود می بخشد.

نحوه پرورش گیاه کاسیلیا

این گیاه معمولاً باید در معرض نور جانبی قرار بگیرد و ترجیح می دهد که در یک محیط مرطوب و شرجی باشد. هر جایی که جوانه و ریشه این گیاه بتواند با خاک تعامل داشته باشد، می توانید منتظر آن رشد آن باشید . این گیاه بومی نواحی آمریکای جنوبی و همچنین مکزیک است بنابراین در نواحی سرد هم خوب دوام می آورد اما به عنوان یک گیاه داخل خانه هم گزینه مناسبی است. اگر در منزل گلخانه هم دارید، می توانید برای داخل گلخانه گیاه کاسیلیا را خریداری کنید و آن را داخل سبد های آویز قرار دهید. هر چقدر که این گیاه نور بیشتری دریافت کند، خطوط بنفش روی آن زیباتر خواهد شد اما مراقب باشید که بیش از حد آن را در معرض نور شدید خورشید قرار ندهید زیرا ممکن است باعث خشک شدن گیاه شود. زمانی که برگ های گیاه کاسیلیا رشد می کند، از اطراف گلدان و سبد آویزان می شود بنابراین باید یک فضای مناسب را برای آن ها فراهم کنید.

میزان آبیاری مورد نیاز کالیسیا

کالیسیا گیاهی است که محیط مرطوب را دوست دارد اما آبیاری بیش از اندازه و محیط مرطوب برای کالیسیا بسیار مضر است و باعث زردشدن برگ های کالیسیا و نازک و ضعیف شدن ساقه های سطحی و پوسیده شدن پی و ریشه گیاه می شود. مراقب باشید که خاک گیاه خشک نشود و زمانی برای آبدهی به کالیسیا اقدام کنید که سطح خاک گیاه رطوبتش را از دست داده باشد یعنی تقریبا هر سه روز یک بار به آن آب بدهید.از بغل گلدان به کالیسیا آب دهید و روی ساقه ها و برگ های گیاه آب نریزید. اگر متوجه خشک شدن نوک برگ های کالیسیا شدید باید بدانید که گیاه رطوبت خاک و محیط را از دست داده پس اقدام به آبدهی و غبار پاشی گیاه کنید. روزانه در اول صبح غبارپاشی را فراموش نکنید.

کود مورد نیاز کالیسیا

در فصل بهار، تابستان و ماه های پاییز حتماً باید از کود گیاهی استفاده کنید. کود گیاهی با نسبت 10_10_10 به صورت ماهانه برای این گیاه مناسب است. در فصل زمستان هم باید کود دادن را متوقف کنید و مراقب باشید که دفعات کمتری به گیاه آب دهید و همچنین مراقب باشید که حشرات به این گیاه حمله نکنند.

نور مورد نیاز کالیسیا

نور فیلتر شده یا همان نور پشت پنجره بدون پرده البته با فاصله بهترین شرایط نوری برای کالیسیا است . این گیاه نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. نور آفتاب مستقیم برای کالیسیا ضرر دارد و تنها نور آفتاب صبح زمستان آن هم به مدت 1 الی 2 ساعت به این گیاه آسیب نمی رساند. زرد شدن یا سبز کمرنگ برگهای این گیاه عدم دریافت نور کافی برای کالیسیا را می رساند. با رسیدن نور زیادتر از حد به کالیسیا گیاه به سمت رنگ صورتی، بنفش و قرمز گرایش پیدا می کند. عدم دریافت نور کافی سبب رشد علفی گیاه و دراز و باریک شدن ساقه ها و فاصله گرفتن برگ ها از هم می شود.

ترکیب خاک مناسب برای کالیسیا

مخلوطی از یک قسمت خاک بر، یک قسمت شن،یک قسمت کوکوپیت و پرلیت با زهکش مناسب، خاک مناسب برای کالیسیا است. استفاده از کوکوپیت و پرلیت برای حفظ رطوبت خاک مناسب است زیرا این کار میزان آبدهی را کاهش می دهد و احتمال پوسیدگی گیاه کمتر خواهد شد.

گل دهی کالیسیا

گل دادن کالیسیا کار ساده ای است. کافی است در طول دوره استراحت گیاه (فصل زمستان)، مکانی خنک با دمای 12 درجه سانتی گراد، خاکی خشک تر و کوددهی کمتر را برای آن تامین کنید، تا در فصل بعد گل دهی را آغاز کند. کالیسیای الگانس می تواند در اواخر زمستان گل هایی سفید و بلند (حدود 20 سانت) بدهد.کالیسیای معطر می تواند در اواخر تابستان گل هایی سفید با عطری شامه نواز بدهد که برای چند هفته باقی می ماند. کالیسیای رپنس گل هایی سفید رنگ و خوشه ای می دهد که در تابستان شکوفا می شود.

قلمه زدن گیاه کاسیلیا

این روش بسیار ساده است. مراحل قلمه زدن به شرح زیر می باشد:

  • برای این کار کافی است یک ساقه سالم و تازه را از گیاه انتخاب کنید و به عنوان قلمه جدا کنید. بهتر است این کار را در بهار تا تابستان انجام دهید و شاخه ای که انتخاب می کنید بین سه الی شش برگ داشته باشد و حداقل هشت سانت باشد.
  • ساقه را از زیر گره برگ ها ببرید و برای این کار از چاقو یا قیچی تیز و تمیز استفاده کنید.
  • برگ های نیمه پایینی ساقه را جدا کنید تا گیاه بتواند در آن قسمت ریشه های خود را گسترش دهد.
  • نیمه پایینی ساقه را درون ظرف آب قرار دهید تا بعد از چند هفته، اولین نشانه های ریشه زدن را مشاهده کنید. به محض اینکه ریشه ها به حدود سه سانت رسیدند گیاه آماده انتقال به گلدان است.
  • یک گلدان هفت سانتی که سوراخ زهکشی داشته باشد برای این گیاه عالی است. جنس گلدان می تواند پلاستیکی یا سفالی باشد.
  • نیمه پایینی گیاه را درون یک خاک مناسب با زهکشی خوب قرار دهید و اجازه دهید برگ های قلمه خارج از گلدان باشد.
  • گیاه را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و با قرار دادن گلدان در یک کیسه پلاستیکی به مدت چند هفته، رطوبت کافی را برای آن تامین کنید.
  • هر دو روز کیسه پلاستیکی را برای 30 دقیقه باز کنید تا هوای کافی در اطراف گلدان به جریان بیفتد. این کار برای جلوگیری از ایجاد بیماری نیاز است. بعد از حدود یک ماه می توانید کیسه پلاستیکی را جدا کنید و از گیاه مانند یک کالیسیای بالغ نگهداری کنید.

هرس کردن کالیسیا

ساقه هایی را هم که بسیار بلند شدند و ساقه های جانبی را هرس کنید تا گیاهتان زیباتر و جان دوباره بگیرد و پرپشت شود.

تعویض گلدان کالیسیا

برای تعویض گلدان کالیسیا باید هر سه سال یک بار و در فصل بهار اقدام کرد. گلدانی انتخاب کنید که یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد و حتما از خاکی تازه استفاده کنید و گیاه را با همان خاک قدیمی نکارید. کالیسیا گیاهی حساس است و ممکن است در اثر شوک تعویض گلدان آسیب ببیند، به همین خاطر تا زمانی که احساس نیاز نکردید این کار را انجام ندهید.
24 ساعت قبل از تعویض گلدان به گیاه آب کافی دهید تا به ریشه ها کمک کنید در اثر انتقال دچار شوک نشوند. اگر محل زندگی گیاه شما نور کمی دارد از پرلیت در کف گلدان استفاده کنید تا زهکشی بهتری داشته باشد.

سمی بودن کالیسیا

کالیسیا جزء گیاهان سمی محسوب می شود و خورده شدن آن توسط انسان ها و حیوانات خانگی خطرناک است. خوردن این گیاه باعث استفراغ، تهوع و از دست دادن اشتها می شود.

مشکلات نگهداری کالیسیا

کالیسیا مانند هر موجود زنده دیگری ممکن است دچار بیماری یا مشکلاتی شود که با شناخت نشانه های آن می توان گیاه را به سرعت درمان کرد و از مرگ آن جلوگیری کرد. در ادامه، مشکلات و بیماری های گیاه کالیسیا را با هم مرور می کنیم.

آب دهی کم

یکی از معمول ترین مشکلات در نگهداری این گیاه، آب دهی کم است. نشانه های معمول برای این مشکل، پژمردگی، زرد شدن برگ ها و توقف رشد است. نور بیش از حد خورشید می تواند خاک را به سرعت خشک کند، تبخیر آب را سرعت بخشد و گیاه را دچار کم آبی کند. بنابراین بهتر است گیاه در محلی با نور غیرمستقیم و کمی سایه باشد. همچنین می توانید نوبت های آب ددهی را بیشتر کنید.فراموش نکنید که کالیسیا در طبیعت در مناطق جنگلی رشد می کند که از نور مستقیم در امان است و زمینی مرطوب دارد. تا زمانی که مواظب خشک شدن خاک گیاه هستید هیچ نگرانی بابت کم آبی وجود ندارد.

نور نامناسب

یکی دیگر از مشکلات کالیسیا آفتاب سوختگی است. نور بیش از حد خورشید می تواند باعث سوختگی برگ ها شود که خود را با قهوه ای شدن، ترد شدن برگ ها، خشک شدن لبه برگ ها و توقف رشد گیاه نشان می دهد.کمبود نور نیز می تواند باعث آسیب به گیاه شود اما نه به اندازه نور زیاد. نور کم نیز می تواند باعث حفظ بیش از حد رطوبت در خاک شود که به گیاه آسیب می زند. یکی دیگر از مشکلات نور نامناسب تغییر در رنگ برگ ها است. نور ناکافی می تواند باعث از بین رفتن دو رنگی برگ ها شود. نور زیاد نیز می تواند این دو رنگ بودن را تشدید کند.

شوک های گرمایی

یکی از دلایل آسیب دیدن کالیسیا نزدیکی بیش از حد آن به وسایل گرمایشی است. این گیاه باید حداقل چهار متر با هر وسیله گرمایشی مانند شومینه، رادیاتور یا بخاری فاصله داشته باشد. نزدیکی به این وسایل می تواند باعث افزایش سرعت تبخیر در گیاه و کاهش رطوبت در اطراف آن شود که معمولا باعث خشکی و قهوه ای شدن لبه برگ های گیاه می شود.

پوسیدگی ریشه

کالیسیا می تواند در معرض پوسیدگی ریشه قرار گیرد. نشانه های این مشکل شامل زرد شدن سریع برگ ها، توقف رشد و جمع شدن ساقه هاست. گیاهی که در محیطی با نور بسیار کم و یا در خاکی بیش از حد مرطوب زندگی کند، مستعد پوسیدگی ریشه می شود.برای بررسی این مشکل باید گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه های آن را به دقت چک کنید. اگر ریشه ها زرد رنگ باشد مشکلی وجود ندارد، اما اگر ریشه ها قهوه ای و لزج شده باشند یعنی گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده است و باید سریعا نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

رطوبت نامناسب

رطوبت بسیار کم می تواند لبه برگ های گیاه را قهوه ای کند. این مشکل معمولا در فصل های سرد رخ می دهد که وسایل گرمایشی در داخل خانه روشن است، تمام درها و پنجره ها بسته است و رطوبت هوا کاهش پیدا می کند.برای حل این مشکل می توانید از دستگاه های بخور، یک ظرف آب یا قرار دادن گیاه در محیط های مرطوب تر خانه مانند آشپزخانه یا حمام استفاده کنید. با این کار برگ های آسیب دیده درمان نمی شوند اما برگ های جدید به صورت سالم و سرحال رشد می کنند.

آب دهی زیاد

زرد شدن برگ های قدیمی یکی از نشانه های واضح برای آب دهی زیاد است که معمولا مقصر اصلی آن نور کم است. این درست است که کالیسیا با نور کم مشکلی ندارد، اما نور کم به معنای دیرتر خشک شدن خاک گیاه و دیرتر تبخیر شدن آب از سطح برگ هاست. به همین خاطر در شرایط کم نور باید میزان آب دهی را نیز کمتر کرد.چیزی که معمولا افراد از آن غافل می شوند این است که ریشه های گیاه نیاز به جریان هوا دارد و یک خاک بیش از حد مرطوب باعث کاهش جریان هوا در اطراف ریشه می شود. حفظ تعادل بین یک خاک بیش از حد مرطوب و یک خاک خشک مهم ترین کاری است که شما باید برای نگهداری از کالیسیا انجام دهید.

بیماری ها و آفات

کالیسیا ممکن است مورد حمله بیماری ها یا آفات مختلف قرار بگیرد. کنه تار عنکبوتی، شته، مگس سفید، شپشک آردی و ریشک بال آفاتی هستند که ممکن است به این گیاه حمله کنند.از سوی دیگر بیماری هایی مانند بوتریتیس، لکه های برگی، سفیدک سطحی و پوسیدگی ریشه بیماری هایی است که ممکن است گیاه را مبتلا کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

2 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
2 سال پیش

عالی بود. جمع بندی شده و نکات ظریف
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (218 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (13 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر) 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه (10 نظر)
دیگران می‌خوانند   
راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد دانش آموزی که داماد معلمش شد+ ویدئو/به این میگن دانش آموز زرنگ ... 7 راه حل ساده برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک 5 ترکیب ساده و ارزان برای تمیز کردن لیوان کدر با 3 ترفند ساده لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانید 4 خاصیت عجیب وایتکس برای شاداب شدن گیاهان آپارتمانی (فیلم) حامد آهنگی: ما تو جکوزی چیزایی از سید جواد هاشمی دیدیم که تا حالا ندیده بودیم! معرفی مهم‌ترین موزه‌های استانبول اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! جنجالِ بیلبورد پرحاشیه در تهران؛ شباهت کاراکتر مافیای زباله به بهنام بانی!+عکس آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت +عکس خوانندگی خنده دار حامد آهنگی به زبان چینی/ سلطان اشعار نامفهوم😂+فیلم تعریف و تمجید پسر شقایق فراهانی از مادرش + ویدئو/مامانش چه ذوقی میکنه باورش نمیشه ...! تحلیل خنده دار مهران مدیری از تبلیغات تلویزیونی/ رب گوجه فرنگی چه ربطی به کیک داره آخه!! +فیلم کادوی عجیب و معنادار بهرنگ علوی برای مهران غفوریان؛ آدامس ترک سیگار!+ویدیو/ بخاطر دخترت خریدم (فیلم) ماجرای عکس معروف حاج قاسم که روی زمین خوابیده و برگ های پاییزی روی ایشان ریخته / عسل خانم تنها تسکین دهنده روزهای ناراحتی سردار ... چیدمان قاشق چنگال های خوشگل و شبرنگ فریبا نادری روی میز شام رنگی و مفصلش برای بازیگران/ چه باسلیقه عکس هایی که شایعه رابطه داماد و مادرزن بودن مریم امیرجلالی و مجید یاسر را بر سر زبان‌ها انداخت! تاب بازی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری با دخترش پناه در بلژیک+ویدیو/ چه مامان باحوصله و پایه‌ای😍 صفی الدوله “سریال گیل دخت” در کنار همسر هنرمند و دختر زیباش +عکس عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم عربی حرف زدن دم دری و خنده دار حامد آهنگی با علی انصاریان/ اهلا وسهلا حبیبی😂+فیلم تصاویر جهانی از پَرش بلند حسن یزدانی کشتی گیر ایرانی/ برگای رونالدو با این عکس ریخت +عکس گریه‌های تلخ و دردناک ساکنین روستای امامزاده ابراهیم در رشت پس از آتش سوزی مهیب چند روز پیش+ویدیو/ تصاویر قبل و بعد گویای همه چیزه تصویری از منوچهر هادی و یکتا ناصر در پشت صحنه سریال دل قبل از طلاقشان/چهره شاد هنرمندان و لبخندی که دیگر نیست +عکس رونمایی از مادر کم سن و سال و محجبه امید نورافکن ستاره فوتبال/ همیشه کنار هم و سلامت +عکس آیت‌الله جنتی: رهبر انقلاب، جوانی ما را قبول ندارند! +فیلم نگاهی به موتور سوزوکی امیرمحمد یزدانی کشتی گیر افتخار آفرین/ علاقه خاص آقای ورزشکار به موتورها +عکس روایت قابل تامل مهناز افشار از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرتش+ویدیو/ داغ بودم نفهمیدم! (عکس) وقتی همسر خلاق یک آقا تی شرتی منحصر به فرد برای او می دوزد! / مروری بر تی شرت های دو سال اخیر با یک مارک و سراسر جیب!!! چهره دلنشین و مظلوم آقای شمر سریال مختارنامه در واقعیت/ با این استایل عمرا بشناسیدش!+عکس وقتی رضا داوودنژاد خودش زمان فوتش را اعلام میکنه+فیلم (عکس) روش خلاقانه یک کارگر ساختمانی برای صرفه جویی در وقت در فضای مجازی پربازدید شد / قشنک تهدید صاحبکار رو به فرصت تبدیل کرده! امتناع مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران چینی و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (عکس) وقتی یک مادر حداکثر استفاده رو از شلوارهای جین خانواده میکنه! / یعنی نذاشته یک سانتی متر به هدر بره!😃 (فیلم) شوخی خنده دار شهاب حسینی و پژمان جمشیدی با اسم یک دختر/ بیچاره دختره کشت خودشو😂 (عکس) کیک تولد پروانه ای بارانا، دختر علیرضا بیرانوند / تولد با تم دلتنگی برای بابا و پاسخ بابا به یکی یه دونش از هزاران کیلومتر دورتر! ویدئویی از تدریس محمود احمدی نژاد برای دانشجویان مختلط مهندسی عمران (عکس) استایل دهه شصتی حامد آهنگی در دوران مدرسه با پیراهن پلنگی و شلوار خمره‌ای! / از همون موقع تو مدرسه آتیش میسوزوند! ویوی فوق العاده چشم نواز آپارتمان مهدی قائدی در دوبی رو به برج های شیخ نشین در استوری همسر سابقش / فقط لباس عربی و دمپایی قائدی😁
تیتر امروز   
راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! امتناع مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران چینی و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است! (ویدئو) صحنه‌ی آخرالزمانی همنشینی آتش‌فشان و صاعقه! راز قدرت مانور مگس‌ها در این تصویر فاش شد! (ویدئو) بیک، از فرانسه تا ایران به روایت علی‌اکبر رفوگران ویدئویی عجیب از بازی کردن یک دانشجو سر کلاس درس / وقتی پدر و مادرت فکر می‌کنن داری تو دانشگاه درس می‌خونی 😂 (ویدئو) چند لحظه قبل از انقراض دایناسورها را ببینید (تصویر) با عجیب‌ترین میوه‌ی دنیا آشنا شوید! بازگشت دلار به کانال 59هزار/ دلار تلگرامی خریدار ندارد دانلود آهنگ جدید "خط قرمز» سهراب پاکزاد +فیلم/ انگار اصلا بی تو یجوریه تنها برم توی جمعا میره توهم اخمام...
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ...