ساعدنیوز
ساعدنیوز

شرایط و مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

  شنبه، 26 مرداد 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
شرایط و مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری
ساعد نیوز: یکی از مشکلات مهم و نگران کننده کشورمان در سالیان اخیر بحث بیکاری و فراهم نبودن موقعیت شغلی برای متقاضیان کار است.

تلاش های زیادی از جانب مسئولان کشور در جهت رفع معضل بیکاری در مقاطع مختلف و در دولت های گوناگون صورت پذیرفته ولی ما همچنان شاهد فراگیر بودن معضل بیکاری در بین جوانان و متقاضیان کار هستیم که قطعا تبعات و آسیب های اجتماعی و خانوادگی زیادی را به همراه دارد. مفهوم کار و فواید کار در سلامت روحی و جسمی و سازندگی که کار در قدرتمند سازی بنیان جامعه، خانواده و فرد به همراه دارد؛ در مفاهیم دینی و دیدگاه بزرگان تاریخ این مرز و بوم، بسیار مشهود می باشد.

از سوی دیگر؛ امنیت شغلی برای آن دسته از اشخاصی که در حوزه های مختلف مشغول به کار هستند نیز، موضوع نگران کننده و دغدغه آوری قلمداد می شود که بایستی فکر و برنامه ریزی مناسبی برای این موضوع در نظر گرفت.

بیمه بیکاری به عنوان راهکاری جهت حمایت از بیکاران قلمداد می شود که طبق شرایط خاصی به اشخاص بیکار تعلق می گیرد.

مفهوم بیمه بیکاری از منظر قانونی

مفهوم بیمه بیکاری از منظر قانونی این است که فرد تحت نظارت و قانون اداره کار، رفاه و تامین اجتماعی در یک مجموعه شاغل باشد و بدون رضایت و اراده اش توسط کارفرما اخراج شود.

در این مواقع تا زمانی (محدود) که فرد بیکار شده در مجموعه ای تحت قانون اداره کار مشغول به اشتغال شود؛ مشمول بیمه بیکاری اداره کار شده و حقوق ماهیانه دریافت می نماید. مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری طبق قوانین اداره کار دارای محدودیتی زمانی می باشد. طبق قانون اداره کار؛ افراد مجرد تا سقف ۳۶ ماه و افراد متاهل تا سقف ۵۰ ماه می توانند از حقوق بیمه بیکاری برخوردار باشند.

نکته حائز اهمیت در خصوص ماههایی که شخص بیکار از حقوق بیمه بیکاری استفاده می نماید این است که؛ این مدت زمان جزو سوابق بیمه ای شخص مربوطه به حساب می آید.

شرایط و ضوابط استفاده از بیمه بیکاری

در بالا با مفهوم کلی بیمه بیکاری آشنا شده اید. حال نوبت آن فرا رسیده که به صورت شفاف و روان شما را با شرایط و ضوابط پراهمیت استفاده از بیمه بیکاری آشنا نماییم.

اگر بخواهیم فهرستی از این شرایط را بیان نماییم؛ می توانیم داشته باشیم:

شخص بیکار شده بایستی تحت قانون اداره کار، رفاه و تامین اجتماعی استخدام و بیمه شده باشد تا امکان برخورداری از بیمه بیکاری را در اختیار داشته باشد.

تابعیت جمهوری اسلامی ایران برای شخص بیکار شده الزامی است و افرادی که تبعه ی کشورهای دیگر می باشند؛ نمی توانند از بیمه بیکاری اداره کار بهره مند شوند.

شخص بیکار شده نبایستی از کار افتاده محسوب شود. موضوع از کار افتادگی بر اساس تشخیص پزشک معتمد و در چارچوب روندی قانونی بررسی می شود.

بازنشستگی یا مستمری بگیری توسط افراد، ممانعت در خصوص دریافت حقوق بیمه بیکاری را در پی دارد.

شخص بیکار شده بایستی دارای حداقل ۶ ماه سابقه بیمه در پرونده خود باشد تا بتواند از بیمه بیکاری بهره مند شود.

نکته۱: در برخی از موارد دیده شده است که؛ حداقل مدت زمان سابقه بیمه ای، به میزان ۱۲ ماه نیز افزایش یافته است.

نکته ۲: لازم به ذکر است که در برخی از موارد استثنایی همچون؛ سیل، زلزله، جنگ، آتش فشان و… مدت زمان خاصی برای سابقه بیمه شخص بیکار شده لحاظ نمی شود و حتی یک روز سابقه بیمه نیز، امکان بهره مندی از حق و حقوق بیمه بیکاری را برای شخص به همراه دارد.

طبق قانون اداره کار؛ شخص بیکار شده بایستی ظرف مدت زمان ۳۰ روز از تاریخ بیکار شدن، به اداره کار مراجعه نموده و مراتب را اطلاع داده و اعلام آمادگی خود را در خصوص مشغول شدن در مجموعه کاری دیگر، به اطلاع این اداره برساند.

نکته: در بسیاری از موارد دیده شده است که وکیل اداره کار گروه وکلای یاسا؛ با استفاده از شرایط حقوقی برقرار در خصوص بیمه بیکاری، پس از مدت زمان ۳۰ روز نیز پرونده بیمه بیکاری شخص بیکار شده را وارد روند قانونی کرده است.

قطع شدن بیمه بیکاری و حقوق مربوط به بیمه بیکاری

شاید سوالی که برای شما مخاطبا محترم گروه وکلای یاسا پیش آمده این است که؛ چه مواردی منجر به لغو بیمه بیکاری و قطع شدن پرداخت بیمه بیکاری به شخص بیکار شده می شود؟

پاسخ به این سوال را در چارچوب موارد ذیل عنوان می نماییم:

اشتغال به کار فرد بیکار شده؛ منجر به لغو بیمه بیکاری و قطع شدن پرداخت حقوق مربوط به بیمه بیکاری می شود.

امتناع و قبول نکردن فرصت های شغلی پیشنهادی اداره کار از جانب شخص بیکار شده بدون توجیه و دلایل منطقی؛ سبب لغو بیمه بیکاری شده و پرداخت حقوق شخص قطع می شود.

فوت شخصی بیکار شده منجر به لغو بیمه بیکاری می شود. البته حق و حقوق همسر و اولاد متوفی در چارچوب قانونی دیگر پرداخت می شود.

در صورتی که اثبات شود، ادعا و دلایل شخص بیکار شده به منظور دریافت بیمه بیکاری و حقوق کذب می باشد؛ حقوق بیمه بیکاری شخص مربوطه قطع خواهد شد.

بدیهی است که؛ با اتمام مدت زمان قانونی پرداخت حقوق بیمه بیکاری، دوره بیمه بیکاری شخص بیکار شده به اتمام می رسد و دیگر حقوقی در خصوص بیمه بیکاری برای وی واریز نخواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ارائه به اداره کار جهت دریافت بیمه بیکاری

  • ارائه اصل و کپی برابر اصل شده شناسنامه.
  • ارائه اصل و کپی برابر اصل شده کارت ملی.
  • ارائه اصل و کپی برابر اصل شده صفحه اول دفترچه بیمه تامین اجتماعی
  • مدارک مربوط به اطلاعات حساب بانکی همچون؛ شماره حساب، شماره کارت، شماره شبا و…
  • ارائه نامه مجموعه کاری شخص بیکار شده مبنی بر قطع همکاری با شخص مربوطه.
  • و…

متقاضیان دریافت بیمه بیکاری حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از زمان بیکار شدن؛ فرصت دارند از مجموعه محل کارشان، نامه مربوط به قطع همکاری را دریافت نموده و با مراجه به اداره کار و ارائه مدارک فوق، نسبت به درخواست برقراری بیمه بیکاری و واریز حقوق بیمه بیکاری اقدام نمایند. این اداره با بررسی و سپری کردن روند قانونی و اداری نسبت به رسیدگی به پرونده بیمه بیکاری شخص بیکار شده اقدام لازم را انجام می دهد.

توجه داشته باشید که پس از طی شدن روند قانونی و مقرر شده حق بیمه بیکاری؛ شخص مربوطه بایستی در تاریخ و زمان مشخصی، نسبت به مراجعه به مراکز کاریابی تعیین شده اقدام نماید و مباحث مربوط به حضور و غیاب و شرایط مربوط به دوران برخورداری از بیمه بیکاری را سپری نماید.

نکته حائز اهمیت در بحث بیمه بیکاری این است که؛ هزینه و پرداختی خاصی برای پیگیری مراحل دریافت بیمه بیکاری وجود ندارد و در یک پروسه دو تا سه ماه، روند برقراری حقوق بیمه بیکاری انجام می شود.

جدول مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری بر اساس سابقه بیمه

سابقه ی بیمه

مدت زمان پرداخت حقوق بیکاری

برای افراد مجرد

برای افراد متاهل

۶ تا ۲۴ ماه

۶ ماه

۱۲ ماه

۲۵ تا ۱۲۰ ماه

۱۲ ماه

۱۸ ماه

۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه

۱۸ ماه

۲۶ ماه

۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه

۲۶ ماه

۳۶ ماه

۲۴۱ ماه به بالا

۳۶ ماه

۵۰ ماه

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (283 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (107 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (50 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو نوشته تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی درباره حمل بار با ماشینش+ویدیو/ اینجور صحنه ها مختص شهر اولین ها ست و بس👌
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده