ساعدنیوز
ساعدنیوز

شهید رجایی از مرگ نمی هراسید و رنگ امتیازطلبی نداشت

  شنبه، 06 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
سید محمد غرضی : شهید رجایی از مرگ نمی هراسید و رنگ امتیازطلبی نداشت
شهید محمد علی رجایی یکی از دولتمردان نمونه تاریخ انقلاب اسلامی است. شخصیت شهید رجایی حائز ویژگی هایی است که یک دولتمرد آرمانی در نظام جمهوری اسلامی باید همه آنها را یکجا داشته باشد تا شایسته خدمتگذاری ملت غیور ایران باشد. مردمی بودن و ایمان به انقلاب و امام و راه شهدا و زندگی بی آلایش تنها گوشه هایی از ویژگی های حیات این شهید والامقام است.

در پی اعلام عدم کفایت سیاسی بنی صدر و فرار او از ایران، در دوم مرداد ماه سال 1360 انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد و اضطراری در ایران برگزار شد و ملت با رأی قاطع سیزده میلیونی محمد علی رجایی را به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب کرد. او یک معلم بود. زندگی بی آلایشی داشت و خودش را سرباز امام و انقلاب می دانست. کسانی که با او از نزدیک آشنا بودند، بارزترین ویژگی اش را سادگی و عشق به خدمت به ملت معرفی می کنند. او از تاریخ 12 مرداد ماه 1360 تا 8 شهریور 1360 یعنی به مدت 28 روز رئیس جمهور ایران بود. با این حال، میراث فکری و عملی او به یکی از بخش های مهم سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد. در این سال ها، بسیار بوده اند، دولتمردان و سیاستمدارانی که تلاش کرده اند تا خودشان را با برَند شهید رجایی چهره کنند. از پوشیدن کت شهید رجایی تا نشستن بر سر سفره نان و پنیر و عکس گرفتن با کارگران و مردم رنج کشیده وطن! اما شخصیت شهید رجایی به اعتقاد بسیاری، بی همتا است. او به معنای تام کلمه یک انقلابی بود. سهم خواهی نمی کرد. برای نزدیکانش از امام و انقلاب و شهدا خرج نمی کرد. او از جهنمی سخن می گفت که در انتظار مسئولان خائن به ملت، امام، و انقلاب و شهدا است! او یک مسلمان بود. شهید رجایی نماد یک دولتمرد مخلص و خدایی بود. در آغازین روز هفته دولت به سراغ یکی از اعضای دولت شهید رجایی رفته ایم. سید محمد غرضی وزیر نفت دولت شهید رجایی بود. مهندس غرضی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری ساعد نیوز از ویژگی های درخشان و منحصربفرد شهید والامقام محمد علی رجایی می گوید. توجه مخاطبان عزیز را به مطالعه این گفتگو دعوت میکنیم:

تصویر

شهید رجایی یک مبارز مقاوم و معتقد بود/ او خود را از ملت می دانست و مثل بقیه مردم زندگی میکرد.

ساعد نیوز: حضرتعالی سابقه همکاری با شهید رجایی در دولت ایشان را داشتید. بفرمائید این شهید والامقام دارای چه خصلت های ویژه ای بوده که از وی به عنوان نماد و اقنوم دولتمردان آرمانی در نظام جمهوری اسلامی یاد می شود؟

سید محمد غرضی: او پیش از انقلاب فعالیت های گسترده ای بر علیه نظام طاغوت داشت. یکی از ویژگی های اصلی او این بود که وقتی ساواک او را می گرفت، هر اندازه هم او را شکنجه می کردند نم پس نمی داد! به همین دلیل ساواک از او متنفر بود. او ترسی از مرگ نداشت. عامیانه اش این است که او شخصیت یک دنده و مقاومی بود. تنها کسی بود که در مقابل ضد انقلاب و مخالفین امام به صورت جدی و سرسختانه ایستادگی می کرد. این که او را مردم این همه دوست دارند. او واقعاً یک زندگی ساده و بی آلایش داشت. مثل بقیه مردم زندگی می کرد. به همین دلیل در دل فقر بالأخص جای باز کرده است. یک معلم ساده بود که یک منزل کوچک در بهارستان داشت. به همین زندگی ساده هم قانع بود. اهل امتیاز طلبی هم نبود. این که به فکر بستن بار خودش باشد.

تصویر

امروز کار مسئولان تبدیل شده است به رقابت برای ذخیره کردن امکانات برای خود و فرزندانشان! این دقیقاً خلاف آن چیزی است که شهید رجایی به آن عمل می کرد، یعنی خدمت به ملت.

ساعد نیوز: شهید رجایی در کشور ما به نماد عدالت خواهی و فسادستیزی تبدیل شده است. بسیاری از سیاستمداران خودشان را به او منتسب می کنند تا نظر مردم را جلب کنند چون امروز مسأله اصلی جامعه ما عدالت و نابرابری است. چه اتفاقی افتاد که انقلاب اسلامی که عدالت یکی از آرمان های اصلی اش بود به این روز افتاد؟ چرا امروز ما با گذشت 5 دهه از عمر انقلاب اسلامی هنوز تشنه عدالت هستیم؟

سید محمد غرضی: برای این که قدرت انقلاب تبدیل شد به قدرت سیاسی. یعنی این تفکر حاکم شد که هر کسی هر چقدر بیشتر داشته باشد، قدرتمندتر است. امروز شاهد این هستیم که هر چقدر امکانات، وسایل و ابزار و سرمایه بیشتر در اختیار کسی باش، این مانع خیرات می شود. یعنی دیگر به مردم فکر نمی کند. پُست و مقام در جمهوری اسلامی امروز تبدیل شده است به ابزاری برای رسیدن به منافع دنیوی. مسئولین ما امروز امکانات معتنابهی در اختیار دارند که تا ده نسل بعد از آنها هم می توانند زندگی شاهانه ای داشته باشند. همین مسأله باعث شکاف بین مردم و نظام شده است و این شکاف باید با بازگشتن به سیره امام و شهدا و شهید رجایی و دولتمردان از جنس شهید رجایی پر شود.

تصویر

اسلام در ذهن امام، رنگ دیگری داشت/ شهید رجایی یکی از درخشانترین دستاوردهای مکتب امام بود.

ساعد نیوز: یکی از کلید واژه های سخنان حضرت امام خمینی (ره) به عنوان مرجع شهید رجایی و شهدای انقلاب اسلامی، عدالت و فسادستیزی است. امام همواره دولتمردان را به خدمت به خلق خدا تشویق می کردند. چه عنصری از سیره امام خمینی امروز فراموش شده است که باعث دور شدن مسئولان از مردم گردیده؟

سید محمد غرضی: اسلام در ذهن حضرت امام رنگ دیگری داشت. رنگ بهشتی داشت. رنگ مردم داشت. او هیچ امتیازی را برای خودش قبول نمی کرد. او هرگز به دنبال کسب امتیازی از طریق جایگاهش نبود. یادم می آید که به دلیل افزایش قیمت نفت، خُمس زیادی به دست امام رسید. امام بلافاصله این خُمس را بین طلبه ها تقسیم کرد. چیزی برای خودشان نگه نداشتند. این یعنی همان رنگ بهشتی! امام به نظر من کل سخنانشان الهامی بود. این طور نبود که بنشینند و درباره مطلبی سخن جمع کنند و بعد صحبت کنند. او عاشق بود و با عشق به اسلام و ملت جامعه را رهبری می کرد. به همین دلیل از دل این جامعه شهید رجایی بیرون آمد.

تصویر

امروز دولتمردان ما به درد امتیازطلبی دچار شده اند/ مردم باید مسئولین را قبول کنند چون دیگر امیدی به بازگشت دولتمردان امتیازطلب به آغوش مردم نیست!

ساعد نیوز: امروز شاهد یک شکاف بی سابقه میان ملت و دولت هستیم. عملکرد دولتمردان در این سالها مردم را نسبت به بسیاری از آرمان های انقلاب مأیوس کرده است. چه توصیه ای به مسئولان و دولتمردان در هفته دولت دارید؟ چگونه می شود که بار دیگر، دولتمردان به آغوش ملت بازگردند تا دوای درد آنها شوند؟

سید محمد غرضی: عکس این مطلب باید اتفاق بیفتد. این مردم هستند که باید مسئولین را قبول کنند. این غیرممکن است که امروز مسئولی بخواهد به سمت مردم برود. مسئولین امروز به درد امتیازطلبی دچار شده اند. کسی که بهشتی است و به خدمت به مردم می اندیشد دیگر سر یک پُست یا میز دعوا نمی کند. امروز طوری شده است که مردم دردشان را به کسانی می گویند که صاحب میزی نیستند ولی در میان مردم مقبولیت دارند. اولین کار همین دوای درد امتیازطلبی است. هرچه بر سر ما در این سالها آمده به دلیل همین امتیازطلبی مسئولین بوده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه موبایل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (788 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (413 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (391 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (254 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (245 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (206 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (201 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (178 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (167 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (159 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (139 نظر) خلاقیت خنده دار راننده شمالی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آخه لامصب جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (132 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک برند خارجی در اختراع کیف برای نون بربری/ مشکل حمل و نقل بربری هم حل شد خدارو شکر😂+عکس (133 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (130 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دورهمی خانوادگی سپیده بزمی پور و دوستانش در یک ویلای متروکه! +عکس فیلم آخرین افطاری رهبر معظم انقلاب در کنار امام خمینی (ره) مانتو ژاکارد و مزونی یکتا ناصر+عکس/ عجب رنگ دلبری داره این مانتو! دانشجویان خارجی در بدو ورود به دانشگاه‌های ایران باید زبان فارسی یاد بگیرند 4 بازیگر فوت شده‌یِ سریال خانه به دوش پس از پایان فیلمبرداری+عکس/ روحشون شاد و یادشون گرامی هنرنمایی و انتقاد ایرج نوذری از تغییر لحن برخی افراد در آنتن زنده+ویدئو/ فقط خنده های المیرا شریفی مقدم😂 حضور رهبر معظم انقلاب در مراسم عقد مهدی هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی+عکس/ خجالتی بودن داماد در تصویر مشهوده پیشنهادات وسوسه برانگیز مریم رجوی و مسعود رجوی به اسرا چه بود؟ (عکس) پاسخ خنده دار دانش آموز به سوال ادبیات در ورقه امتحانی/ کاش کتابو یه ورق میزدی!! عیدی دادن ناصرالدین شاه سوژه شد /هیچ وقت آن‌قدر شاهزاده ندیده بودیم! خلاقیت خنده دار یک بانوی اهل فن ایرانی در استفاده کاربردی از دریل حماسه آفرید/ هم کدبانو هم فنی +عکس خلاقیت منحصربفرد در طراحی راه پله با الهام از میوه ها/ چشم نمیشه ازشون برداشت + عکس تصویری از پسر شهاب حسینی بازیگر قباد در سریال شهرزاد که از خودش بزرگتر است/به شهاب حسینی نمیخوره پسری به این بزرگی داشته باشه (ویدئو) تجربهٔ شیرین مرگ در کودکی و دیدن رنگ‌هایی از جنس نور/ استاد محمود فرشچیان در برنامهٔ زندگی پس از زندگی روایت می‌کند بیوگرافی و زندگینامۀ دکتر آذر اندامی باکتری‌شناس و کاشف واکسن شبه وبای التور در ایران نگاهی به چیدمان شیک هفت سین کریم باقری اسطوره فوتبال/ چه خونه زندگی داره+عکس خوانندگی بی‌نظیر شرکت کننده خوش صدای صداتو با آهنگ اصیل ایرانی/ چقدر فوق العاده سنتور میرنه+ویدیو جشن تولد ساده و خلوت بهرام افشاری بهتاش سریال پایتخت درکنار نوید محمدزاده و رفیق فابش+عکس (فیلم) خلاقیت جالب و جنجالی راننده اسنپ در محیط داخلی خودرو که غوغا کرده!/راننده خوش ذوق! (عکس) عاشقانه شاهرخ استخری و همسرش در ایام عید/ این دو زوج جنجالی هرروز جوان‌تر از دیروز می‌شوند! (عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و ....
تیتر امروز   
دانشجویان خارجی در بدو ورود به دانشگاه‌های ایران باید زبان فارسی یاد بگیرند آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! 4 بازیگر فوت شده‌یِ سریال خانه به دوش پس از پایان فیلمبرداری+عکس/ روحشون شاد و یادشون گرامی پیشنهادات وسوسه برانگیز مریم رجوی و مسعود رجوی به اسرا چه بود؟ عیدی دادن ناصرالدین شاه سوژه شد /هیچ وقت آن‌قدر شاهزاده ندیده بودیم! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی