شهید رجایی از مرگ نمی هراسید و رنگ امتیازطلبی نداشت

  شنبه، 06 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
سید محمد غرضی : شهید رجایی از مرگ نمی هراسید و رنگ امتیازطلبی نداشت
شهید محمد علی رجایی یکی از دولتمردان نمونه تاریخ انقلاب اسلامی است. شخصیت شهید رجایی حائز ویژگی هایی است که یک دولتمرد آرمانی در نظام جمهوری اسلامی باید همه آنها را یکجا داشته باشد تا شایسته خدمتگذاری ملت غیور ایران باشد. مردمی بودن و ایمان به انقلاب و امام و راه شهدا و زندگی بی آلایش تنها گوشه هایی از ویژگی های حیات این شهید والامقام است.

در پی اعلام عدم کفایت سیاسی بنی صدر و فرار او از ایران، در دوم مرداد ماه سال 1360 انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد و اضطراری در ایران برگزار شد و ملت با رأی قاطع سیزده میلیونی محمد علی رجایی را به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب کرد. او یک معلم بود. زندگی بی آلایشی داشت و خودش را سرباز امام و انقلاب می دانست. کسانی که با او از نزدیک آشنا بودند، بارزترین ویژگی اش را سادگی و عشق به خدمت به ملت معرفی می کنند. او از تاریخ 12 مرداد ماه 1360 تا 8 شهریور 1360 یعنی به مدت 28 روز رئیس جمهور ایران بود. با این حال، میراث فکری و عملی او به یکی از بخش های مهم سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد. در این سال ها، بسیار بوده اند، دولتمردان و سیاستمدارانی که تلاش کرده اند تا خودشان را با برَند شهید رجایی چهره کنند. از پوشیدن کت شهید رجایی تا نشستن بر سر سفره نان و پنیر و عکس گرفتن با کارگران و مردم رنج کشیده وطن! اما شخصیت شهید رجایی به اعتقاد بسیاری، بی همتا است. او به معنای تام کلمه یک انقلابی بود. سهم خواهی نمی کرد. برای نزدیکانش از امام و انقلاب و شهدا خرج نمی کرد. او از جهنمی سخن می گفت که در انتظار مسئولان خائن به ملت، امام، و انقلاب و شهدا است! او یک مسلمان بود. شهید رجایی نماد یک دولتمرد مخلص و خدایی بود. در آغازین روز هفته دولت به سراغ یکی از اعضای دولت شهید رجایی رفته ایم. سید محمد غرضی وزیر نفت دولت شهید رجایی بود. مهندس غرضی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری ساعد نیوز از ویژگی های درخشان و منحصربفرد شهید والامقام محمد علی رجایی می گوید. توجه مخاطبان عزیز را به مطالعه این گفتگو دعوت میکنیم:

تصویر

شهید رجایی یک مبارز مقاوم و معتقد بود/ او خود را از ملت می دانست و مثل بقیه مردم زندگی میکرد.

ساعد نیوز: حضرتعالی سابقه همکاری با شهید رجایی در دولت ایشان را داشتید. بفرمائید این شهید والامقام دارای چه خصلت های ویژه ای بوده که از وی به عنوان نماد و اقنوم دولتمردان آرمانی در نظام جمهوری اسلامی یاد می شود؟

سید محمد غرضی: او پیش از انقلاب فعالیت های گسترده ای بر علیه نظام طاغوت داشت. یکی از ویژگی های اصلی او این بود که وقتی ساواک او را می گرفت، هر اندازه هم او را شکنجه می کردند نم پس نمی داد! به همین دلیل ساواک از او متنفر بود. او ترسی از مرگ نداشت. عامیانه اش این است که او شخصیت یک دنده و مقاومی بود. تنها کسی بود که در مقابل ضد انقلاب و مخالفین امام به صورت جدی و سرسختانه ایستادگی می کرد. این که او را مردم این همه دوست دارند. او واقعاً یک زندگی ساده و بی آلایش داشت. مثل بقیه مردم زندگی می کرد. به همین دلیل در دل فقر بالأخص جای باز کرده است. یک معلم ساده بود که یک منزل کوچک در بهارستان داشت. به همین زندگی ساده هم قانع بود. اهل امتیاز طلبی هم نبود. این که به فکر بستن بار خودش باشد.

تصویر

امروز کار مسئولان تبدیل شده است به رقابت برای ذخیره کردن امکانات برای خود و فرزندانشان! این دقیقاً خلاف آن چیزی است که شهید رجایی به آن عمل می کرد، یعنی خدمت به ملت.

ساعد نیوز: شهید رجایی در کشور ما به نماد عدالت خواهی و فسادستیزی تبدیل شده است. بسیاری از سیاستمداران خودشان را به او منتسب می کنند تا نظر مردم را جلب کنند چون امروز مسأله اصلی جامعه ما عدالت و نابرابری است. چه اتفاقی افتاد که انقلاب اسلامی که عدالت یکی از آرمان های اصلی اش بود به این روز افتاد؟ چرا امروز ما با گذشت 5 دهه از عمر انقلاب اسلامی هنوز تشنه عدالت هستیم؟

سید محمد غرضی: برای این که قدرت انقلاب تبدیل شد به قدرت سیاسی. یعنی این تفکر حاکم شد که هر کسی هر چقدر بیشتر داشته باشد، قدرتمندتر است. امروز شاهد این هستیم که هر چقدر امکانات، وسایل و ابزار و سرمایه بیشتر در اختیار کسی باش، این مانع خیرات می شود. یعنی دیگر به مردم فکر نمی کند. پُست و مقام در جمهوری اسلامی امروز تبدیل شده است به ابزاری برای رسیدن به منافع دنیوی. مسئولین ما امروز امکانات معتنابهی در اختیار دارند که تا ده نسل بعد از آنها هم می توانند زندگی شاهانه ای داشته باشند. همین مسأله باعث شکاف بین مردم و نظام شده است و این شکاف باید با بازگشتن به سیره امام و شهدا و شهید رجایی و دولتمردان از جنس شهید رجایی پر شود.

تصویر

اسلام در ذهن امام، رنگ دیگری داشت/ شهید رجایی یکی از درخشانترین دستاوردهای مکتب امام بود.

ساعد نیوز: یکی از کلید واژه های سخنان حضرت امام خمینی (ره) به عنوان مرجع شهید رجایی و شهدای انقلاب اسلامی، عدالت و فسادستیزی است. امام همواره دولتمردان را به خدمت به خلق خدا تشویق می کردند. چه عنصری از سیره امام خمینی امروز فراموش شده است که باعث دور شدن مسئولان از مردم گردیده؟

سید محمد غرضی: اسلام در ذهن حضرت امام رنگ دیگری داشت. رنگ بهشتی داشت. رنگ مردم داشت. او هیچ امتیازی را برای خودش قبول نمی کرد. او هرگز به دنبال کسب امتیازی از طریق جایگاهش نبود. یادم می آید که به دلیل افزایش قیمت نفت، خُمس زیادی به دست امام رسید. امام بلافاصله این خُمس را بین طلبه ها تقسیم کرد. چیزی برای خودشان نگه نداشتند. این یعنی همان رنگ بهشتی! امام به نظر من کل سخنانشان الهامی بود. این طور نبود که بنشینند و درباره مطلبی سخن جمع کنند و بعد صحبت کنند. او عاشق بود و با عشق به اسلام و ملت جامعه را رهبری می کرد. به همین دلیل از دل این جامعه شهید رجایی بیرون آمد.

تصویر

امروز دولتمردان ما به درد امتیازطلبی دچار شده اند/ مردم باید مسئولین را قبول کنند چون دیگر امیدی به بازگشت دولتمردان امتیازطلب به آغوش مردم نیست!

ساعد نیوز: امروز شاهد یک شکاف بی سابقه میان ملت و دولت هستیم. عملکرد دولتمردان در این سالها مردم را نسبت به بسیاری از آرمان های انقلاب مأیوس کرده است. چه توصیه ای به مسئولان و دولتمردان در هفته دولت دارید؟ چگونه می شود که بار دیگر، دولتمردان به آغوش ملت بازگردند تا دوای درد آنها شوند؟

سید محمد غرضی: عکس این مطلب باید اتفاق بیفتد. این مردم هستند که باید مسئولین را قبول کنند. این غیرممکن است که امروز مسئولی بخواهد به سمت مردم برود. مسئولین امروز به درد امتیازطلبی دچار شده اند. کسی که بهشتی است و به خدمت به مردم می اندیشد دیگر سر یک پُست یا میز دعوا نمی کند. امروز طوری شده است که مردم دردشان را به کسانی می گویند که صاحب میزی نیستند ولی در میان مردم مقبولیت دارند. اولین کار همین دوای درد امتیازطلبی است. هرچه بر سر ما در این سالها آمده به دلیل همین امتیازطلبی مسئولین بوده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان