ساعدنیوز
ساعدنیوز

سیستم اگزوز خودرو چگونه کار می کند؟

  چهارشنبه، 14 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
سیستم اگزوز خودرو چگونه کار می کند؟
سیستم اگزوز خودرو چندین عملکرد بسیار مهم دارد. این سیستم گازهای خروجی را از سیلندرها جمع‌آوری می‌کند، مواد مضر را از آنها حذف می‌کند، میزان سروصدای موتور را کاهش می‌دهد و گازهای خروجی تصفیه‌شده را در جای مناسبی که فاصله زیادی از سرنشینان دارد تخلیه می‌کند. اما این سیستم چگونه کار می کند؟ با ما همراه باشید.

چیزی که خودرو را به حرکت درمی آورد موتور احتراق داخلی آن است. موتور سوخت را همراه با هوا می سوزاند و گازهای داغ با فشار بالا ایجاد می کند و با نیروی خود، پیستون ها را حرکت می دهد. محصول جانبی این فرایند، گازهایی سمی هستند که اگر سیستم اگزوز نبود، وارد جو می شدند. این گازها برای انسان و محیط زیست بسیار خطرناک اند. بنابراین اگزوز بخشی بسیار مهم از خودرو است. در این مطلب قصد داریم درباره عملکرد اگزوز صحبت کنیم.

اگزوز چیست و چه کاری انجام می دهد؟

اگزوز به طور کلی از ملزومات تمام وسایلی است که از یک موتور درون سوز بهره می برند. بنابراین تمامی خودروهایی که به موتورهای درون سوز مجهز هستند شاهد اگزوز هستیم.برای توضیح بیشتر باید اضافه کرد که توان خروجی موتور، از احتراق مخلوط سوخت و هوا درون سیلندرها تامین می شود. اما احتراق صورت گرفته در درون موتور و سیلندرها، مانند هر انفجار دیگری، مقادری گاز و دود تولید می کند که باید از موتور و خودرو خارج شود. در صورت محبوس ماندن این گازها، موتور جوش آورده و به مرز انفجار می رسد.این اتفاق موتور را مانند یک زودپز که خروجی بخار آن بسته شده باشد، خطرناک می کند. البته این تنها وظیفه اگزوز نیست که در ادامه درباره وظایف آن توضیح می دهیم.

اگزوز خودرو

اگزوز چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

به طور کلی، وظایف اگزوز را می توان به شرح زیر بیان کرد:

  • خروج گازهای متشکل از احتراق بنزین
  • کنترل و کاهش سطح آلایندگی خودرو
  • کاهش و کنترل صدای موتور و دمای آن
  • کاهش و کنترل مصرف سوخت

بدون شک دودی که از اگزوز خارج می شود، نتیجه مستقیم احتراق صورت گرفته در موتور با دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد نیست و در میانه راه، در سیستم اگزوز از لحاظ دما، صدا و آلایندگی کنترل و تعدیل شده است.

منیفولد چیست و چگونه کار می کند ؟

بخش اول سیستم اگزوز را منیفولد هوا هم می نامند . این بخش در موتور های مختلف اتومبیل 2 جور است . در اتومبیل هایی با موتور های خطی ، در یک طرف موتور قرار دارند . در اتومبیل هایی با موتور خورجینی V شکل هم ، در 2 طرف موتور ایجاد می شوند . در واقع این بخش ، وظیفه دارد تا دود و گاز تولید شده در سرسیلندر ها را ، به سمت لوله اگزوز راهنمایی کند . پس منیفولد ها را باید قطعاتی بدانیم که وظیفه شان دریافت دود و گاز ناشی از احتراق در موتور و سیلندرها و هدایت آن ها به یک بخش دیگر است .

لوله های رابط اگزوز چه می کنند ؟

این لوله ها را می توانید داخل اگزوز مشاهده کنید . در واقع این لوله ها ، قطعاتی هستند که منیفولد ، انباره و سر اگزوز را به هم ربط می دهند . طراحان و سازندگان اتومبیل ها هم معمولا سعی می کنند در این حوزه سخت گیری زیادی کرده و برای این لوله ها از استاندارد های بالایی استفاده کنند . کارایی و عمر مفید این بخش را جنس ، طول ، شعاع قوس ها ، قطر اسمی لوله تعیین می کنند تا بتوانند اثر گذار تر ظاهر شوند .

کاتالیست کجاست ؟

در گاز های خروجی از موتور که حاصل احتراق در سیلندرها است ، گاز های سمی مثل کربن مونوکسید ، هیدروکربن و اکسید های نیتروژن وجود دارد . خروج همه این گاز های آلوده باعث آلودگی بیش از حد هوا می شود . اینجاست که پای کاتالیست ها به سیستم اگزوز باز می شود . کاتالیست ها در حقیقت قطعه هایی هستند که این گاز های آلوده را کاهش می دهند و گاز های خروجی از اتومبیل را تبدیل به گاز های غیر سمی و بی خطر می کنند . کارشناسان می گویند که اگر این قطعه درست کار کند تا 90 درصد این گاز های سمی گرفته می شود . در حقیقت کاتالیست یک نوع فیلتر در راه این گاز های خروجی است . کاتالیست ها ، چون نیاز به دمای 800 درجه سانتی گراد دارند ، در همان قسمت اولیه و بعد از منیفولد تعبیه می شوند .

منبع یا انباره اگزوز چه وظیفه ای دارد ؟

یکی از جالب ترین کار هایی که اگزوز ها انجام می دهند ، کاهش صدای گازهایی است که در احتراق موتور تولید می شوند . در داخل منبع یا انباره اگزوز ، مجموعه ای از لوله های سوراخ دار تعبیه شده است که این وظیفه را به عهده دارد . اگر به اتاق ها و استودیوهای آکوستیک شده سری بزنید ، می بینید که علاوه بر پوشاندن در ها و دیوارها ، سعی می کنند سطوح غیرهمگونی در دیوار ها هم ایجاد کنند تا صدا را مدیریت کند . شاید بتوان گفت که در منبع اگزوز هم چنین اتفاقی می افتد ، یعنی امواج صدای تولید شده در موتور ، منعکس شده و در نهایت کمتر می شود تا صدای خروج گازها ، گوش خراش نباشد .

شاید علاقه مند باشید که مکانیسم این کم شدن صدا را بیشتر بدانید . چنین است این مکانیسم : وقتی یک موج صدا وارد منبع اگزوز می شود ، 2 بخش می شود . بخشی وارد محفظه شده و بخشی هم بازتاب می یابد . موجی که وارد محفظه شده ، به دیوار منبع خورده و به سمت خارج بازتاب پیدا می کند . در نتیجه این موج ها داخل منبع اگزوز ، به هم خورده و هم را خنثی می کنند تا در نهایت صدای متعادلی را بشنویم . همه این کار ها در انباره اگزوز یا انبار صدا خفه کن اتفاق می افتد . جالب این که صداهای تولید شده در انباره ها نیز با توجه به جنس و ابعاد و دیگر خاصیت هایی که دارند ، منحصر به خودشان است .

لوله پخش کننده دود چیست؟

در نهایت این که وقتی عمل احتراق و فعل و انفعالات مربوط به بنزین در موتور و سیلندر ها انجام شد ، بخشی از هیدروکربن نسوخته ، منو اکسید کربن و دی اکسید کربن وارد منیفولد یا هدرز می شود . فشار این گاز ها خیلی زیاد است . حرارتی هم در حد کوره های ذوب فلزات دارند . در نهایت این که همه گاز ها و دود های تولید شده از سیلندرها بعد از عبور از منیفولد ، رابط ها ، کاتالیست و منبع اگزوز، وارد یک لوله پخش کننده دود اگزوز شده و به خارج اتومبیل هدایت می شوند . طراحی این بخش به شدت اهمیت دارد . چرا که اگر خوب طراحی نشود ، در شتاب و کارکرد موتور اثر منفی می تواند داشته باشد .

چطور طراحی نامناسب اگزوز قدرت را کم می کند؟

در بعضی از ماشین ها ، منیفولد گاز در بالای منیفولد دود نصب می شود . در این صورت برای بی صدا کردن دود ناشی از احتراق ، از 2 صدا خفه کن استفاده می شود . چنین ایده هایی برای موتورهایی که قدرت زیادی دارند ، امری نا گزیر است . در این صورت طراحی این صدا خفه کن ها در کم و زیاد شدن صدای ایجاد شده از اگزوز و موتور ، اثرگذار ظاهر می شود . این صدا خفه کن ها طوری طراحی می شوند تا گاز های خروجی موتور در آن به تدریج منبسط شده و از گرمایش کم شود . فشار این گاز ها هم کاسته می شود . اگر این فشار کم نشود ، باعث می شود تا قدرت موتور کمتر شود . اما چرا ؟ این فشار منفی می تواند از خروج گاز های تولید شده در موتور جلوگیری کند ؛ به همین راحتی می بینید که همه چیز به همه چیز ربط دارد ؛ مخصوصاً در طراحی موتور ها و ماشین ها.

سخن پایانی

لوله اگزوز ها دارای ویژگی های مختلفی هستند و برای استفاده از اتومبیل ها باسوخت های فسیلی ضروری می باشند چرا که اتومبیل ها و برای حرکت می بایست این سوخت ها را بسوزانند و هنگامی که موتور این سوخت ها را می سوزاند گاز های بسیار خطرناکی تولید می شود و این گاز ها می بایست از موتور خارج شوند. اگر این اتفاق نیفتد موتور منفجر خواهد شد و بنابر این می بایست کاری کرد که آن ها از موتور خارج شوند و اگر آشنایی با سیستم اگزوز خودرو و عملکرد آن را بدانید می دانید که این کار توسط سیستم اگزوز خودرو انجام می شود.آشنایی با سیستم اگزوز خودرو و عملکرد آن این کمک را به شما می کند تا بتوانید اجزای مختلف آن را بهتر بشناسید و در صورت نیاز آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (257 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (26 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (26 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه (10 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد