دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

سیستم دستیار هوشمند سرعت خودرو چیست و چگونه کار می کند؟ 

چهارشنبه، 19 مرداد 1401
سیستم دستیار هوشمند سرعت خودرو از سال ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا اجباری شد و هم‌اکنون خودروسازان در حال ارائه آن در برخی مدل‌ها هستند.ما در ادامه با این سیستم آشنا میشویم.

دستیار هوشمند سرعت (Intelligent Speed Assist) فناوری است که از دوربین یا GPS برای اعلام سرعت مناسب به رانندگان استفاده می کند. در شرایطی که سرعت خودرو از حد مجاز بیشتر شود، ISA به راننده به صورت صوتی و تصویری یا از طریق ویبره پدال گاز و غربیلک فرمان هشدار می دهد.دستیار هوشمند سرعت (ISA) در خودروهایی که به محدودکننده سرعت مجهز باشند، به صورت خودکار عمل می کند و اجازه افزایش سرعت را به راننده نمی دهد.خودروهایی می توانند از این سیستم استفاده کنند که دارای دوربین جلو و رادار تشخیص علائم راهنمایی و سیستم GPS باشند.با این حال، این فناوری جدید نیست و در حال حاضر، تعدادی از ماشین های موجود در بازار با آپشن رادار تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی عرضه می شوند و وقتی سرعت خودرو از حد مجاز عبور می کند، به راننده هشدار می دهد.

سیستم دستیار هوشمند سرعت خودرو چگونه کار می کند؟

سیستم مورد استفاده در خودروهای جدید در سال ۲۰۲۲ از یک دوربین و سیستم ناوبری ماهواره ای برای شناسایی محدودیت سرعت استفاده می کند؛ اگر سرعت خودرو از محدوده مشخصی بیشتر شود، دستیار هوشمند سرعت خودرو سوخت ارسالی به پیشرانه را محدود می کند تا وسیله نقلیه با سرعت محدودی به حرکت ادامه دهد.سیستم یادشده در هیچ نقطه ای ترمز را فعال نمی کند، بنابراین کاهش سرعت خودرو ملایم و تدریجی است. هنگامی که ISA وارد عمل شود، پدال گاز بی اثر خواهد شد. اما سیستم ISA که توسط اتحادیه اروپا مورد تأیید قرار گرفته، قابل غیرفعال شدن است؛ به این معنی که راننده می تواند آن را با محکم فشار دادن پدال گاز نادیده بگیرد. اگر راننده همچنان بالاتر از محدوده سرعت مجاز حرکت کند، سیستم به مدت چند ثانیه به راننده هشدار صوتی و تصویری می دهد.

سیستم احتمالاً به طور پیش فرض فعال است؛ به این معنی که هر بار خودرو روشن شود، سیستم فعال می شود اما راننده هر زمان بخواهد می تواند آن را غیرفعال کند. ETSC توصیه می کند که این ویژگی طی چند سال اول در خودروهای جدید گنجانده شود تا سیستم های ISA برای رانندگان بیشتر قابل قبول باشد. البته این بدان معنی است که سیستم دستیار هوشمند سرعت روزی می تواند به طور دائم فعال شود

مزایای دستیار هوشمند سرعت

دستیار هوشمند سرعت مزایایی را هم برای راننده و سرنشینان خودرو و هم برای دیگران دارد.

  • کاهش جریمه سرعت غیرمجاز:یکی از مزیت های مهم دستیار هوشمند سرعت، کاهش میزان و تعداد جریمه های رانندگی است که توسط پلیس راهور اعمال می شود. با کنترل مداوم سرعت مجاز و هشدار به رانندگان، دیگر خبری از جریمه برای سرعت غیرمجاز نخواهد بود.
  • افزایش ایمنی:سرعت غیرمجاز عامل اصلی ۳۰ درصد از تصادفات منجر به جرح و فوت است. سیستم ISA با هشدار دادن به رانندگان، خیابان ها و جاده ها را هم برای راننده و سرنشینان خودرو و هم برای دیگر ماشین ها و موتورسوارها و دوچرخه سوارها و عابران پیاده ایمن می کند.
  • کاهش مصرف سوخت:رانندگی با سرعت بالا، سوخت بیشتری از رانندگی با سرعت ثابت و مجاز مصرف می کند. رانندگان با استفاده از دستیار هوشمند سرعت می توانند مصرف سوخت را نیز کنترل کنند.
  • کاهش استفاده از بیمه:هر چه سرعت خودرو بیشتر باشد، احتمال تصادف نیز بیشتر می شود و هر چه تصادف بیشتر باشد، راننده مجبور است تا از بیمه خودرو بیشتر استفاده کند و این اتفاق روی ارزش و قیمت ماشین نیز تاثیر می گذارد. سیستم ISA با کنترل سرعت می تواند از بروز تصادفات پیشگیری کند.
  • کاهش آلایندگی:یکی دیگر از مزایای دستیار هوشمند سرعت، علاوه بر کم شدن هزینه و مصرف سوخت، کاهش آلایندگی خودرو است. هر چه سرعت بیشتر باشد، موتور بنزین بیشتری می سوزاند و در نتیجه، میزان گازهای خروجی نیز افزایش پیدا می کند.

معایب ISA

مثل همه سیستم های خودرو، دستیار هوشمند سرعت علاوه بر مزایا، معایبی هم دارد.

  • ضبط اطلاعات:سیستم ISA برای کنترل سرعت از GPS استفاده می کند و اطلاعات GPS ثبت و ضبط و ذخیره می شود. دلیل مخالفت بعضی راننده ها با این سیستم، ثبت اطلاعات است و این کار را تجاوز به حریم خصوصی می دانند.
  • عدم اجرا:هشدارهای صوتی و تصویری و لمسی دستیار هوشمند فقط به راننده اعلام می کند که «بهتر است» سرعت را کم کند و اجباری برای این کار وجود ندارد و همین اجباری نبودن باعث می شود تا بعضی رانندگان توجهی به این هشدارها نداشته باشند و سرعت را کم نکنند.
  • تداخل هشدارها:هشدارهای ISA می تواند با بعضی از رفتارهای راننده تداخل پیدا کند. مثلا وقتی راننده در حال استفاده از سیستم ناوبری است، هشدارهای دستیار هوشمند سرعت می تواند عملکرد نمایشگر را دچار تداخل کند.
  • هشدار نادرست:سیستم دستیار هوشمند برای تشخیص محدوده سرعت مجاز از دوربین و GPS استفاده می کند. داده هایی که از این ابزارها دریافت می شود ممکن است به دلایلی دقیق و درست نباشد و هشدارهای اشتباه به راننده داده شود.
  • تشخیص اشتباه:یکی دیگر از معایب ISA، تشخیص اشتباه محدوده سرعت مجاز است. این اتفاق در شرایطی می افتد که تابلوهای راهنمایی و رانندگی خوانا نباشد.

سیستم ISA چقدر دقیق است؟

باشگاه رانندگان آلمان (ADAC) در آزمایش های خود به نتیجه رسید سیستم ISA موجود در فورد S-Max که سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد، تقریباً در ۹۰ درصد مواقع دقیق عمل می کرد. شرکت موبایل آی (Mobileye)، یکی از تأمین کنندگان سیستم های ISA و تشخیص علائم راهنمایی در سال ۲۰۱۸ به پارلمان اروپا گفت که بهترین سیستم ها در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۹۵ درصد دقت دارند. گفته می شود قبل از اجباری شدن استفاده از سیستم ISA، هرگونه مسئله باقی مانده در این زمینه می تواند برطرف شود.

خودروهایی که هم اکنون دارای سیستم های ISA هستند

اکنون در روزهای آغازین استفاده از این فناوری قرار داریم، اما تعداد خودروهای مجهز به سیستم های ISA به عنوان گزینه استاندارد یا آپشن در حال افزایش است. از جمله این مدل ها می توان به فیات 500X، فورد S-Max، گلکسی و فوکوس، هوندا جاز، جگوار F-Pace و XF، جیپ رنگید، لندرور رنجرور ایووک و رنجرور و مرسدس بنز S کلاس اشاره کرد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
ترجمه تخصصی کتاب
زیبایی خاص و چشم نواز پریناز ایزدیار با مدل موی مجعد/ چشارو نگاا😍+عکس
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هزینه چاپ یک کتاب
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌