معرفی شهر زیبای ثلاث باباجانی

  پنجشنبه، 15 مهر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی شهر زیبای ثلاث باباجانی
ثلاث باباجانی در فصل بهار یکی از معدود مناطق سرسبز ایران است و در این فصل آب و هوایی به منحصربفرد دارد. جاذبه های طبیعی و کوههای سرسبز منظره ای دلنشین مهیا می کند تا لنز های دوربین به تمام معنا گوشه ای از این جاذبه دیدنی را به تصویر بکشند.

ثَلاثِ باباجانی (به کُردی: سه لاسی باوه جانی)، یکی از شهرستان های استان کرمانشاه ایران و یکی از چهار شهرستان منطقه هورامان در استان کرمانشاه است. این شهرستان، در سال ۱۳۸۱ به عنوان شهرستان شناخته شد؛ و قبل از آن یکی از بخش های شهرستان جوانرود بود که بعد از تجزیه جوانرود این شهرستان تشکیل و تعداد زیادی از روستاهای جوانرود به ثلاث باباجانی داده شد تا به حد نصاب شهرستان برسد.مرکز این شهرستان شهر تازه آباد با جمعیتی بالغ بر شانزده هزار نفر می باشد. ازگله دیگر شهر آن است. به سبب سکونت سه طایفه مهم باباجانی (باوه جانی)، قبادی و تایجوزی، نام ثلاث به این شهرستان اطلاق شده است این شهرستان دارای حدود ۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی است که حدود ۲۰۰۰۰هکتار۲۰۰۰ هکتار آن آبی است ودر حال حاضر از ۱۰۰ هکتار آن به شیوه آبیاری بارانی بهره برداری صورت میگیرد ،همچنین حدود۱۰۰۰ هکتار باغ میوه که عمدتا سیب ،گردو و انگور است ،در این شهرستان حدودا ۱۵۰ هزار راس دام سبک و ۱۴۰۰۰ راس دام سنگین وجود دارد و و جهاد کشاورزی شهرستان دارای سه مرکز دهستانی و بخش بنامهای خانه شور، ازگله و زمکان است بخش ازگله گرمسیری و دو بخش دیگر سرد معتدل هستند، و مدیر جهاد کشاورزی در حال حاضر مهندس بهمن دارابی می باشد.ثلاث باباجانی که به کردی (شارستانی سه لاسی باوه جانی) خوانده می شود به سبب سکونت سه طایفه مهم باباجانی (باباجانی / باوه جانی)، قبادی و ولدبیگی، نام ثلاث به این شهرستان اطلاق شده است و ظاهراً به علت اهمیت بیشتر طایفه باباجانی و نیز حکومت رئیس این طایفه بر منطقه به ثلاث باباجانی معروف شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان پاوه، از مشرق به شهرستان جوانرود، از جنوب به شهرستانهای اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب و از مغرب به خاک عراق محدود و شامل دو بخش مرکزی و ازگله است.باغات سیب و هلو مزارع گوجه و خیار و تخمه آفتابگردان ثمره زراعت این مردم زحمت کش است.در پاییز هم طبیعت چند رنگ میرآباد هنر نقاشی پرودگار طبیعت را آشکار می کند میرآباد با فاصله ۳۰ کیلومتری از شهرستان ثلاث واقع شده است و مناظر زیبا و سراب های پر آب نه تنها امروزه بلکه تاریخی چند هزار ساله دارد و سند آن هم تپه تاریخی میر آباد است. زمستان سرد هم با گرمای دلچسب ازگله کم رنگ می شود. ازگله در ۴۰ کیلومتری این شهرستان قرار دارد و آب و هوایی گرمسیری دارد . باز هم در زمستان منطقه های خانه و شور و شیخ صله گرما بخش طبیعت بی جان هستند این مناطق هم در ۳۰ و ۴۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار گرفته اند و جدای از مناظر طبیعت منطقه عملیاتی جنگ ایران و عراق بوده اند که آثار آن هم در روستای شیخ صله موجود است.

مردم شهر ثلاث باباجانی

مردم شهرستان ثلاث باباجانی به ۱-زبان کردی با گویش سورانی و لهجۀ جافی۲- کوردی گورانی تکلم می کنند.دین مردم این شهرستان۱- اسلام و مذهب آنان تسنن۲- یارستان است.

موقعیت شهر ثلاث باباجانی

شهرستان ثلاث بابا جانی از جنوب با شهرستان های سرپل ذهاب و دالاهو؛ از شرق با جوانرود همجوار و از غرب هم با کشور عراق مرز مشترک دارد.

پیشینه ی شهر ثلاث باباجانی

در تقسیمات کشوری ۱۳۱۱ ش، نام «باباجانی کردستان» به عنوان بلوک ذکر شده است. در ۱۳۳۱ خ. «بخش ثلاث» مشتمل بر دهستان های باباجانی، قبادی و ولدبیگی / سرقلعه ولدبیگی و ۱۰۸ آبادی، یکی از بخش های شهرستان کرمانشاهان در استان پنجم بود. در ۱۳۵۵ خ. بخش باباجانی به مرکزیت آبادیِ اَزْگَله در شهرستان پاوه تشکیل شد و مشتمل بر دهستان های خانه شور، ازگله، جیگران و سرقلعه بود. در خرداد ۱۳۸۱، به موجب تصویب نامه هیئت وزیران، این بخش از شهرستان جوانرود جدا و شهرستان شد.از مناطق تاریخی ثلاث باباجانی می توان به باقی مانده شهر درنه اشاره نمود که بنابر منابع تاریخی قدمت چند هزار ساله دارد، به طوری که هرودوت پدر تاریخ در ۲۵۰۰ سال پیش به صورت διà Δaρνɛων از آن نام برده است. بطلمیوس، فیلسوف اخترشناس و جغرافی دان مشهور یونانی (۹۰–۱۶۸ میلادی) هم این شهر را قرن ها پس از هردوت مورد توجه قرار می دهد. درنه که اکنون روستایی کوچک و دورافتاده در منطقه دۆڵی ده ره (دولی دره) می باشد به مدت چند قرن مرکز حکومت های نیرومند کُردی درتنگ، حلوان و باجلان بوده است.

جاذبه های گردشگری شهر ثلالث باباجانی

این شهرستان آب و هوایی مناسب، طبیعتی بسیار زیبا و کم یاب دارد و با داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی گوناگون، همه ساله پذیرای گردشگرانی از سراسر استان و کشور می باشد.

روستای سفید برگ

روستای سفید برگ(روستای سفید برسپی ور ) از توابع جوانرود در ۱۸ کیلو متری این شهرستان قرار دارد . این روستا دارای قدمتی چندین هزار ساله است و همچنین در قدیم پایتخت تابستانه سومریان بوده روستای سفیدبرگ دارای ۲۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ نفرمیباشد. روستابین سه کوه قرار گرفته و رودی پر اب از بین روستا می گذرد و به رود خانه ی سیروان می ریزد این روستا را بهشت گم شده زمین نامیده اند .در یک کیلومتری روستا پرورش ماهی بزرگی قرار دارد که مکانی تفریحی برای مهمانان این روستا به حساب می اید .مردم روستای سفید برگ بسیار خون گرم و مهمان نوازاند .بقعه ی شیخ محمد در ۱۰۰ متری روستا واقع است و این بقعه دارای کرامت های بزرگی است که مردم برای خواسته هایشان به انجا میروند .

روستای سفید برگ ثلاث باباجانی

روستای کانیرش

روستایی کوچک با مردمی خون گرم و مهربان وجود دارد که از طرف شمال غرب با کشور عراق،ازسمت شرق با شهرتازه آباد از جانب شمال به منطقه خانه شور و از طرف جنوب به روستای کیله سفید محدود است.کانی رش حد فاصل بین تازه آباد ثلاث و ازگله است. این روستا دارا ی برای روستاهای همجوارش مانند: برکر،پشتکر،کانی خنجر(یعقوب جان)،نیمه کار گاری،نقده، فیاد و سردسیر است. روستای کانیرش یک باب مدرسه ی سه کلاسه دارد که در اصل برای تحصیل دانش آموزان راهنمایی ساخته شده است چند سال قبل یک مدرسه ی ابتدایی داشت،که به علت فرسوده بودن تخریب شدودانش آموزان ابتدایی ضمیمهی مدرسه ی راهنمایی گردیدند.

روستای کانیرش ثلاث باباجانی

روستای هلول

روستای هلول در استان کرمانشاه/شهرستان ثلاث باباجانی/بخش مرکزی/دهستان زمکان قرار داردطبق آخرین سرشماری سال ۱۳۸۵دارای ۱۰۵ خانوار می باشد. جمعیت آن هم ۴۹۸ نفر است. طبق گزارش فائو ۲۰۰۹و سازمان جنگل ها و مراتع کشورو خاک منطقه تیپ لومی می باشد. با توجه به برآورد اقلیمی نگارنده بارش این روستا در حدود ۶۰۰تا ۷۰۰ میلیمتر در سال است. این روستا در قسمت جنو.بی کوه بندی گز و در قسمت جنوب غربی کوه ژاله استقرار یافته است. بیشتر زمین های کشاورزی روستا به غیر از زمین های نزدیک به چشمه سراب هلول (هفت کانی)از تیپ دیم هستند.

روستای هلول ثلاث باباجانی

چشمه ریزه

چشمه ریزه که در درمان بیماری های کلیوی بسیار مؤثر است در این شهرستان و از دل كوه های سر سبز آن می جوشد . این چشمه در ۲۰ کیلومتری شرق شهر تازه آباد قرار دارد . کوه های منطقه دارای گیاهان دارویی فراوانی می باشند و رود زمکان پرآب ترین رود این شهرستان است كه سرچشمه ی آن از دل كوه بوده و آبشاری بكر و تماشایی را بی ادعا به بینندگان و مشتاقان طبیعت عرضه می كند .روستای تازه آباد امین محصور در تپه های سر سبز و زیبا ، دارای چشم اندازی بسیار لطیف است .

چشمه ریزه ثلاث باباجانی

آبشار زیبای شیخ صله

این آبشار در نزدیکی روستای مرزی شیخ صله و در نزدیکی رودخانه قالیچه قرار دارد.

طاق بستان

از جاهای دیدنی ثلاث به شمار می رود. بعد از گشت و گذار در اطراف شهرستان کرمانشاه، به خود شهر وارد شوید. برای اقامت در هتل های کرمانشاه یا می توانید هتل «پارسیان» و «کوروش» را انتخاب کنید که از کیفیت و قیمت بالایی برخودارند یا این که با هزینه ای نسبتاً مناسب تر به سراغ هتل های «رسالت»، «سینا» و «داریوش » بروید که در سراسر شهر پراکنده شده اند. مهم ترین و مشهورترین بنای تاریخی کرمانشاه، «طاق بستان» است که از جاهای دیدنی کرمانشاه به حساب می آید. مجموعه ای عظیم و زیبا از شکارگاه شاهان ایرانی که از سنگ نوشته ها و حکاکی ها در دل سنگ مربوط به دوران ساسانی تشکیل شده است. در محوطه طاق بستان دریاچه کوچکی احداث شده است و راه ورود و دسترسی به این طاق برای نگهداری بیشتر از این بنا بسته شده است.

سراب صحنه

از جاهای دیدنی ثلاث به شمار می رود. یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه منطقه سراب صحنه است. این منطقه در شهر زیبای صحنه در ۵۵ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. سراب صحنه، طبیعتی بکر و دیدنی را پیش رویتان نمایان می کند که از حجم زیبایی های آن در حیرت فرو می روید.کوه های سر به فلک کشیده، باغ های زیبای میوه، آبشار تماشایی و وجود غاری جذاب در این منطقه، باعث شده تا گردشگران و طبیعت گردان توجه ویژه ای به سراب صحنه داشته باشند.سراب صحنه در حقیقت دره ای با درختان بلند و قدیمی است که در محلی به نام دربند قرار گرفته است. آنطور که گفته اند، این منطقه زیبا و تماشایی، تفرجگاه بسیاری از شاهان ایران بوده است و قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد. آبی که در این دره جاریست، از چهار چشمه نشات می گیرد که در سال های گذشته آبشاری کوچک نیز در آنجا وجود داشته است.

سراب صحنه ثلاث بابجانی

مسجد شافعی ها ؛ شاهکار معماری مذهبی کرمانشاه

از جاهای دیدنی ثلاث به شمار می رود. یکی دیگر از جذاب ترین جاهای دیدنی کرمانشاه، مسجد شافعی ها نام دارد. این مسجد زیبا که از مساجد اهل سنت به شمار می رود، جزو شاهکارهای بی نظیر معماری اسلامی در ایران است که چشم بینندگان را به خودش خیره می کند. معماری این مسجد بسیار خاص و هنرمندانه است و گنبد جذاب و گلدسته های بلند بالای آن به زیبایی خودنمایی می کنند.نمای داخلی مسجد با گچبری های دیدنی و مزین به آیات قرآن پوشیده شده است. نقاشی های هنرمندانه داخل بنا، کتیبه هایی با خط طغرا، مناره های فلزی طلایی رنگ، نمای بیرونی سفید رنگ مسجد شافعی ها و … از جمله تماشایی ترین تزیینات این مکان مذهبی به شمار می رود.

 مسجد شافعی‌ها ثلاث باباجانی

تکیه معاون الملک ؛ یادگار قاجاریه

از جاهای دیدنی ثلاث به شمار می رود. از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه می توان به تکیه معاون الملک اشاره کرد که از باشکوه ترین مکان های فرهنگی دوره قاجار به شمار می رود. این تکیه به دست شخصی به نام حسین خان معین الرعایا، معروف به معاون الملک، ساخته شده است. تکیه زیبای معاون الملک به جهت برگزاری مراسم های مذهبی، نوحه خوانی، سینه زنی و … ساخته شد. علاوه بر این ها، در تکیه معروف کرمانشاه به رفع اختلافات قومی و عشایری نیز پرداخته می شد. در دوره مشروطه، عده ای این تکیه را به توپ بسته و آتش زدند اما سال ها بعد تکیه معاون الملک توسط حسن خان معاون الملک بازسازی و مرمت شد و امروزه یکی از جاذبه های دیدنی کرمانشاه است.

تکیه معاون الملک  ثلاث باباجانی

و در پایان...

جاهای دیدنی ثلاث هر گردشگری را به خود جذب میکند از جاذبه های دیدنی گرفته تا جاذبه های تفریحی. به شما پیشنهاد میشود حتما به جاهای دیدنی ثلاث سری بزنید و لذت کافی را ببرید. برای آشنایی بیشتر با این جاهای دیدنی ثلاث با ما در ساعد نیوز همراه باشید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان