سوالات متداول در مورد انجام لیزر لیپولیز

  جمعه، 06 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
سوالات متداول در مورد انجام لیزر لیپولیز
لیزر لیپولیز برای نواحی مختلف بدن از جمله بازوها، غبغب، پشت، پهلوها، شکم، رانها، و سینه آقایان (ژینکوماستی) قابل انجام است. البته مقداری از چاقی شکمی، در واقع مربوط به چاقی عمقی (تجمع چربی در احشای داخل شکمی) است که این مورد، چه با لیپولیز، و چه با لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی قابل رفع نیست.

بیشترین آمار جراحی پلاستیک دنیا پس از جراحی بینی، مربوط به لیزر لیپولیز است. این روش بین سنین ۱۸ تا ۶۰ توصیه می شود و بیشترین مراجعه کنندگان آن بین سنین ۶۰-۴۰ سال قرار دارند چرا که کاهش وزن عاید شده در آنها از درد و شدت فرسایش زانوها و کمر نیز کم می کند.البته در افراد بالای ۶۰ سال نیز بشرطی که از نظر قلبی عروقی و جسمانی مشکلی برای عمل نداشته باشند قابل انجام است. لیزر لیپولیز جدیدترین تکنولوژی در کاهش میزان چربی زیر پوست است که معمولا طی یک جلسه برای رفع چاقی های موضعی و در پی آن پیکرتراشی متناسب با اصول زیبایی شناسی بکار می رود. این روش در سال ۲۰۰۶ به تایید FDA رسیده و طی سالهای پس از آن سیر تکاملی خود را پیموده است و در حال حاضر بعنوان روشی مطمئن تر و تاثیرگذارتر مورد قبول واقع شده است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از یک میلیارد نفر در جهان اضافه وزن دارند (BMI بیش از ۲۵) و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از آنها دارای ۳۰BMI> (مبتلا به چاقی) می باشند. شایع ترین این چاقی ها هم چاقی موضعی در نواحی شکم و پهلوهاست که خود با افزایش خطر بیماری های قلبی و افزایش فشار خون، چربی خون، ابتلا به دیابت نوع ۲ (مقاوم به انسولین)، آرتروز، و چندین نوع سرطان همراه است. علاوه بر این، می تواند بر زیبایی فرد و در پی آن روحیه و اعتماد به نفس فرد نیز تاثیرگذار باشد. در نقطه مقابل آن، داشتن تنی سالم همراه با اندام متناسب می تواند موجب کاهش ابتلا به بیماری های دیگر و نیز افزایش اعتماد به نفس فرد و بدست آوردن موقعیت های تکرار نشدنی شغلی، اجتماعی، و پیوندهای خانوادگی مناسب برای فرد شود. مجموعه این موارد، لزوم رفع چربی های اضافی بدن را صد چندان می کند. مسلما برای رسیدن به اندام متناسب راه های غیرمعقول زیادی وجود دارد که بدترین نوع آن توسل به مواد مخدر مهلکی است که متاسفانه در مواقعی عواقب جبران ناپذیری در بر دارد.

در سالهای اخیر تکنیک های استفاده از ارتعاشات اولتراسوند و نولیزر وارد صحنه خرد کردن چربی های بدن و از بین بردن سلول های چربی شده است که اختصارا به این تکنیک ها، لیپولیز گفته می شود. البته لازم به توضیح است که لیپولیز با لیزر نسبت به روش اولتراسونیک این برتری را دارد که احتمال آسیب حرارتی در آن کمتر است چرا که حداکثر تخریب بافتی در اطراف پروب لیزر تا ۲ میلی متر است ولی حوزه تخریب اولتراسونیک در حد چند سانتی متر می باشد.

بدنبال تایید لیزر لیپولیز توسط سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA)، تکنولوژی نیز روز به روز در این زمینه نوآورتر شده و در حال حاضر از انواع طول موج های لیزر در این زمینه استفاده می شود که دو مورد آن کاربردی تر می باشد:

لیزر Diode پالسی nm980 و nm1064، و نیز لیزر Nd:Yag nm1444 که در این مسیر از بقیه پیشی گرفته و تاییدیه FDA را در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بدست آورده اند که فایل pdf این تاییدیه ها نیز در سایت گزارش شده است. در مرکز ما از هر دوی این دستگاه ها جهت لیپولیز هوشمند استفاده می شود تا بصورت انتخابی تری فقط لایه چربی زیر پوست مورد هدف قرار می گیرد و عروق و اعصاب و پوست ناحیه حداقل تاثیرپذیری را داشته باشد. این تاثرگذاری انتخابی بر بافت مدیون نوع تکنولوژی برتر لیپولیز است که تکنولوژی کروموفور نامیده می شود و بیشترین جذب و تاثرگذاری بر بافت زرد رنگ چربی (یعنی براساس تفاوت رنگی بافتی که در مسیر تابش لیزر قرار دارد) اعمال می کند. این تکنولوژی برتر وجه تسمیه لیزر لیپولیز هوشمند است که بصورت هنرمندانه ای باعث کاهش عوارض می گردد.

لیزر لیپولیز برای نواحی مختلف بدن از جمله بازوها، غبغب، پشت، پهلوها، شکم، رانها، و سینه آقایان (ژینکوماستی) قابل انجام است. البته مقداری از چاقی شکمی، در واقع مربوط به چاقی عمقی (تجمع چربی در احشای داخل شکمی) است که این مورد، چه با لیپولیز، و چه با لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی قابل رفع نیست. به بیان دیگر، منطقه ای از شکم که این روشها بر روی آن اعمال اثر می کنند جدار شکم (و چربی موجود در آن) است.

عوارض احتمالی لیپولیز کدامند؟

در این روش درمانی عوارض ناشایع است ولی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت، نادر است هر چند استفاده از آنتی بیوتیک برای کاهش احتمالی عفونت توصیه منی شود.
  • نامنظمی، ممکن است در ناحیه ای ایجاد شود اما میزان آن در مقایسه با لیپوساکشن بسیار کمتر است.
  • اسکار، از آنجایی که محل ورود فیبر لیزر بسیار کوچک است، ناشایع است. هر چند که ممکن است وجود داشته باشد.
  • سوختگی پوست، این حالت ناشایع است و اگر پزشک معالج تجربه کافی در این زمینه داشته باشد این مشکل به ندرت پیش می آید.
  • شلی پوست، معمولا بعد از لیپولیز پوست جمع می شود ولی اگر پوست بیمار خیلی شل باشد ممکن است به طور کامل جمع نشده و نیاز به جراحی داشته باشد.
  • خونریزی و کمی کبودی در محل عمل می تواند به وجود آید که بعد از مدتی بهبود خواهد یافت.
  • نبود تقارن، ممکن است نداشتن تقارن به صورت موقت دیده شود که ناشی از ورم بیشتر در یک سمت در مقایسه با سمت دیگر است. اگر عدم تقارن بعد از چند ماه باقی بماند، قابل اصلاح است.

طول مدت زمان انجام لیزرلیپولیز چقدر می باشد؟

بطور متوسط زمان لازم برای انجام لیزر لیپولیز 5/1 تا 3 ساعت می باشد. البته بسته به وسعت محل یا محل هایی که قرار است تحت لیزر لیپولیز قرار گیرند و بزرگ یا کوچک بودن جثه فرد، این زمان ممکن است کوتاه تر یا طولانی تر باشد.

آیا بعد از لیزر لیپولیز نیازی به بستری شدن می باشد؟

لیزر لیپولیز بسته به وسعت آن ممکن است تحت بی حسی موضعی یا تحت بیهوشی عمومی انجام گیرد. در اکثریت موارد، فردی که تحت عمل لیزر لیپولیز قرار می گیرد، بعد از چند ساعت مرخص می شود ولی در مواردی که وسعت انجام لیزر لیپولیز زیاد بوده و به ویژه اگر تحت بیهوشی عمومی انجام شده باشد توصیه می شود که بیمار حداکثر به مدت 24 ساعت بستری و تحت نظر باشد.

چه فردی کاندید ایده آل برای انجام لیزر لیپولیز است؟

  1. از نظر جسمانی سالم باشد و حداکثر اضافه وزن او نسبت به وزن ایده آل 10 تا 15 کیلوگرم باشد.
  2. فردی که تجمع چربی موضعی در یک یا چند نقطه از بدن دارد که به ورزش و رژیم غذایی مقاوم است.
  3. فردی که از وجود این تجمعات چربی ناراحت بوده و قصد دارد به طور دائم از شر آن خلاص شود.

در چه مواردی نباید از لیزر لیپولیز استفاده کرد؟

  1. زنان باردار یا مادران شیرده
  2. افرادی که دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب (Pacemaker) دارند.
  3. افرادی که دچار مشکلات کبدی یا نارسایی کبدی هستند.
  4. این روش برای درمان چاقی کاربرد ندارد، بنابراین افرادی که شاخص جرمی بدن (BMI) آن ها بالاتر از 30 است، کاندید مناسبی برای لیزر لیپولیز نیستند.
  5. وقتی فرد انتظارات غیرواقع گرایانه از آنچه که با این روش به دست آید، داشته باشد.

نحوه محاسبه BMI چگونه است؟

BMI یا شاخص جرمی بدن (Body Mass Index) بر اساس فرمول زیر به دست می آید:

مجذور قد بر حسب متر/وزن بر حسب کیلوگرم = BMI

به عنوان مثال اگر وزن فردی 85 کیلوگرم و قد او 170 سانتی متر (7/1 متر) باشد،

BMI او عبارت خواهد بود از:

4/29 =( 7/1 × 7/1) /85 = BMI

یعنی این فرد دچار اضافه وزن می باشد.

در جلسه مشاوره لیزر لیپولیز پزشک معالج تان چه کاری انجام می دهد؟

در جلسه مشاوره پزشک مزایا و خطرات لیزر لیپولیز را برای شما توضیح می دهد. سپس به ارزیابی شما پرداخته و مشخص می کند که با توجه به وضعیت سلامت تان و محاسسبه BMI کاندید مناسبی برای این عمل هستید یا خیر و به طور واضح توضیح خواهد داد که این روش به شما چه کمکی می تواند بکند.

آیا لیزر لیپولیز پیشرفته در نواحی ای از بدن که لیپوساکشن معمولی را نمی توان به کار برد، مورد استفاده قرار می گیرد؟

بله، وجود نور رنگی قابل مشاهده در انتهای فیبر لیزر به پزشک این اجازه را می دهد که محل دقیق نوک فیبر لیزر را تشخیص داده و نواحی مورد نظر را با دقت زیاد درمان کند. لیزر لیپولیز پیشرفته در نقاطی از بدن که استفاده از لیپوساکشن معمولی مناسب نیست (مانند صورت، گردن، پشت و زانو) بسیار مفید است.

آیا درمان با لیزر لیپولیز در یک جلسه انجام می شود؟

به طور معمول درمان با لیزر لیپولیز یک جلسه ای است. در بالغین وقتی سلول های چربی برداشته می شوند، دوباره تکثیر نمی یابند. اگر بعد از انجام لیزر لیپولیز اضافه وزن پیدا کند، چربی به طور عمده در نواحی درمان نشده تجمع پیدا می کند. بعد از حصول نتایج نهایی، اگر پزشک شما از نتایج راضی نباشد ممکن است برای بهبود نتایج، روتوش یا touch up را برای شما انجام دهد.

چه مدت بعد از انجام لیزر لیپولیز نتایج آن ظاهر می شود؟

به طور تیپیک شما بهبودی قابل توجهی را طی یک تا 2 هفته بعد از درمان مشاهده خواهید کرد اما در بعضی نواحی مانند گردن و غبغب شما می توانید نتایج را سریعتر مشاهده کنید. از آنجایی که میزان ترمیم و متابولیسم در افراد مختلف، متفاوت است. برای نمایان شدن کامل نتایج درمان معمولا 3 تا 4 ماه و گاهی اوقات 6 تا 12 ماه وقت لازم است. این مساله به دلیل این است که بدن به طور طبیعی برداشتن (جذب) چربی های آزاد شده را ادامه می دهد تا آن که چیزی از آن ها باقی نماند.

هر چند بیشتر بیماران از همان روز اول وقتی ناحیه درمان شده را بین 2 انگشت خود فشار می دهند، می توانند کاهش میزان چربی را احساس کنند. علاوه بر آن، چون لیزر باعث آزاد شدن حرارت می شود، این مساله منجر به جمع شدن تدریجی پوست در نواحی درمان شده می شود و در نتیجه وقتی به مرور زمان چربی ها جذب می شوند، پوست بیمار شل نمی شود. در صورتی که بیمار رژیم غذایی معقول را رعایت کند و فعالیت ورزشی متعادل داشته باشد تا مانع از افزایش وزنش در آینده شود، نتایج به دست آمده از این دو روش می تواند دائمی باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (38 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (29 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (29 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (28 نظر) تور عروس و آرایش شبیه عروس، ترکیب جدید بهاره رهنما برای جدیدترین استوری اش بعد از بازگشت از کربلا+ عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (24 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (20 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (19 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (17 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (16 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) رونمایی شهاب حسینی از جدیدترین عکس فرزاندان خودش و همسر سابقش/ آقا پسرشون بزرگ تر از خودشونن (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 3 تیر 1403
محسن تنابنده: برای صحنه های کُشتی گرفتنم در سریال پایتخت 11 کیلو وزن کم کردم!/ روایت نقی معمولی از آسیب های وارده بر بدنش طی فیلمبرداری از کُشتی گرفتنش
مرگ 2 کودک هنگام تمرین تیراندازی پسر جوان
فال ابجد روزانه یکشنبه 3 تیر 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 3 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «میزنم قدم» مسعود صادقلو+فیلم/ ببین هم واسه تو آدم زیاده هم واسه من ...
نگاهی به اتاق خواب هنری و ساده نیما شعبان نژاد+عکس/چقدرم شلخته و شلوغ و پلوغه...
حکم اعدام توماج صالحی لغو شد
عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرشان در بیمارستان دولتی/ 20 روز بستری به صورت ناشناس و احوالپرسی رهبری در آخرین روز حضور همسرشان در تخت بیمارستان
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
تذکر جدی رهبر انقلاب به هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری: از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنید
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 3 تیر 1403 + فیلم
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
این زن خاطرات دوران جنینی‌ خود را در شکم مادرش به یاد دارد😲