سوغاتی های خوشمزه قزوین

  چهارشنبه، 27 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
سوغاتی های خوشمزه قزوین
قزوین شهر زیبایی است که اماکن دیدنی قابل توجهی دارد و گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند. سوغات قزوین نیز همانند جاذبه‌های گردشگریش بسیار متنوع و جذاب است. ما در این بخش از ساعد نیوز خوشمزه ترین سوغات قزوین را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

قزوین یکی از شهرهای پیشکسوت در زمینه شیرینی های سنتی از زمان های دور است، زنان هنرمند این مرز و بوم در مناسبت های مختلف شیرینی های خوشمزه ای می پزند. امروزه روال سنتی آن همچنان پا برجاست اما به صورت کارگاهی هم نیز درست می شود. سفر به قزوین شما را، علاوه بر آثار تاریخی فراوان، با شیرینی های لذیذ و صنایع دستی نفیسی آشنا می کند که در نوع خود بی نظیر هستند. اگر شما هم مشتاق آشنایی با سوغاتی های جذاب قزوین هستید، با ما همراه باشید تا با تمام سوغات قزوین آشنا شوید.

شیرینی های قزوین متداول ترین و مهم ترین سوغاتی های این دیار هستند که انواع بسیاری دارند. در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

نان نازک قزوین

نان نازک در میان اهالی قزوین پرطرفدار است. این نان بسیار ترد بوده و روی آن مغزهای گوناگونی ریخته می شود؛ بنابراین اگر به قزوین سفر کردید، نان نازک این استان را با نام هایی چون شیرینی نازک پسته ای، نازک بادامی و نازک گردویی پیدا خواهید کرد. بمنظور تهیه نان نازک قزوین، اولین سوغات قزوین که به سراغش می رویم، خمیری از آرد، تخم مرغ و خمیرمایه تهیه شده و به شکل لایه ای نازک پهن می شود؛ مغز پسته، بادام یا گردو را روی خمیر پهن شده ریخته و پس از رول نمودن برش می زنند.

نان نازک قزوین

باقلوای قزوین

شیرنی باقلوا در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران درست می شود، اما هرکدام ویژگی مخصوص به خود را دارند و هیچ یک را نمی توان بر دیگر برتری داد بلکه این ذائقه است که می تواند باقلوای شهری را بر شهر دیگری ترجیح دهد. ازاین رو باقلوای قزوین با باقلوای شهرهایی چون یزد، تبریز و شیراز رقابت می کند و به دلیل تنوع در طعم و طرز تهیه جذاب تر است و بر اساس شکل ظاهری می توان باقلوای قزوین را به باقلوا پیچ، گل رز، پرچمی تقسیم بندی کرد.

باقلوای قزوین

نان برنجی قزوین

نان برنجی سوغات بسیاری از شهرهای ایران ازجمله کرمانشاه، یزد و قزوین است. این شیرینی از آرد برنج، آرد گندم، شکر، روغن جامد، تخم مرغ و گلاب تهیه می شود و شما می توانید آن را در انواع گوناگونی چون نان برنجی ساده و زعفرانی در شیرینی فروشی های سراسر استان پیدا کنید.

نان برنجی قزوین

قطاب قزوین

قطاب به عنوان یکی از سوغاتی های یزد شناخته می شود اما در قزوین می توانید نوع متفاوتی از آن را بیابید. این شیرینی در قزوین با ماست، تخم مرغ، کره، شکر، آرد، بیکینگ پودر، بادام، هل و دارچین تهیه می شود و از پودر پسته برای تزیین آن استفاده می کنند.

 قطاب قزوین

نان چایی

نان چایی نوعی شیرینی سنتی در قزوین است که زنان قزوینی آن را برای عید نوروز و دیگر جشن ها و مراسم خود تهیه می کنند. در تزئین نان چایی از کنجد و پسته استفاده می شود.

نان چایی

نان چرخی قزوین

نان چرخی قزوین شباهت بسیاری به نان چایی دارد همان طور که از نامش مشخص است با چرخ دستی مخصوص، چرخ می کنند روی نان چرخی با تخم خرفه یا پسته پوشانده می شود. این شیرینی بسیار خوشمزه است.

نان چرخی قزوین

شیرینی اتابکی قزوین

شیرینی اتابکی که به شیرینی ولیعهدی نیز معروف است یکی از شیرینی های اصیل قزوین بوده که آن را فقط در شهر قزوین می توان پیدا کرد که از شکر کمی دارد شیرینی اتابکی را به صورت سنتی در دو رنگ درست می کنند، امّا در حال حاضر از انواع قالب ها و تزئین ها برای این شیرینی استفاده می کنند.

شیرینی اتابکی قزوین

کیک شربتی

کیک شربتی نوعی کیک لوزی شکل است که بافت بسیار لطیفی دارد. کیک شربتی با پسته و نارگیل تزئین می شود. پس از آماده شدن، این کیک به صورت لوزی برش خرده و روی آن شربتی حاوی شکر، گلاب و هل ریخته می شود.

کیک شربتی

شیرینی نان قندی قزوین

نان قندی قزوین با نان قندی های دیگر شهرهای ایران تفاوت دارد. قزوینی ها این نان را در خانه های خود تهیه می کنند و خمیر آن را برای مدتی طولانی ورز می دهند. وقتی که خمیر آماده شد، قبل از اینکه درون فر قرار بگیرد، روی آن یک علامت به علاوه زده می شود. این کار به پخته شدن بهتر نان کمک می کند. اگر به قزوین سفر کردید این سوغات خوشمزه قزوین را از دست ندهید.

شیرینی نان قندی قزوین

شیرینی پادرازی

پادرازی قزوین، نوعی شیرینی سه رنگ بوده که با کمک پودر قند، روغن، تخم مرغ، آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، شیر، پودر زنجبیل، وانیل، زعفران و کنجد تهیه شده و یکی از متفاوت ترین سوغات قزوین به شمار می رود.

پادرازی

شیرینی بادامی

نام دیگر شیرینی بادامی قزوین، قرابیه است و از پودر بادام، پودر پسته، پودر قند، آرد، پودر هل و روغن تهیه می شود. مهارت سنتی پخت این سوغات قزوین در فهرست میراث ناملموس کشور، به ثبت رسیده است.

شیرینی بادامی

پنیر کوزه ای قزوین

از دیگر سوغات بسیار ویژه قزوین پنیر کوزه ای است که شاید در هیچ جای دیگر از ایران به چشم نخورد پنیر با طعم زیره است که در کوزه درست می شود. البته امکان دارد این پنیر به صورت ساده بدون طعم یا با طعم سبزی معطر دیگری باشد. در گذشته برای تهیه پنیر آن را بهمراه آب در کوزه ای میریختند و پس از آن در زیر خاک نگه داری می کردند و بعد از مدت ها آن را برای مصرف بیرون می آوردند. حال اگر علاقه به این پنیر دارید می توانید آن را از بازار قزوین تهیه کنید، این پنیر میتواند برای صبحانه، در کنار نان داغ و چای طعم بیاد ماندنی را ایجاد کند.

پنیر کوزه ای قزوین

میوه ها و خشکبار قزوین

در میان میوه های خوب قزوین که به انار سنگان و انگور و سیب و زردآلو می توان اشاره کرد، زغال اخته مهمترین و بیشترین رنگ و لعاب را به میوه فروشی ها می دهد در حدی که در روستای هیر برای آن جشن شکر گذاری می گیرند. جالب است بدانید که مرغوب ترین زغال اخته کشور از روستای هیر بالغ بر ۲۰۰ تن محصول تأمین می شود و از خشکبار آن نیز می توان به گردو بادام، فندق، پسته، کشمش اشاره کرد. چراکه قزوین استان پر نعمت ایران است که هر ساله چندین تن محصول گردو، بادام، فندق، پسته و کشمش تولید می کند. بهتر است گردوی تازه روستای هیر را نیز امتحان کنید.

زغال اخته

در این مقاله از ساعد نیوز ما شما را با دانستنی های مفید و کاربردی از شیرینی های خوشمزه قزوین آشنا کردیم، امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان