سوالات متداولی که در مورد کفش ها می پرسند

  پنجشنبه، 09 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
سوالات متداولی که در مورد کفش ها می پرسند
كفش‌های چرمی مناسب ترین جنس كفش است، زیرا انتقال هوا بین پوست و خارج از كفش برقرار می‌شود. اما كفش‌هایی كه جنس آنها صد درصد پلاستیك است باعث ایجاد عرق در پا شده و با جلوگیری ازجریان هوا زمینه بروز اختلالات و ناهنجاریهای پوستی فراهم می شود.كفش راحت، كفشی است كه دارای ارتفاع مناسب بوده و پا در كفش احساس راحتی كند

كفش های چرمی مناسب ترین جنس كفش است، زیرا انتقال هوا بین پوست و خارج از كفش برقرار می شود. اما كفش هایی كه جنس آنها صد درصد پلاستیك است باعث ایجاد عرق در پا شده و با جلوگیری ازجریان هوا زمینه بروز اختلالات و ناهنجاریهای پوستی فراهم می شود.كفش راحت، كفشی است كه دارای ارتفاع مناسب بوده و پا در كفش احساس راحتی كند. معمولا نباید كفی كفش سفت بوده و فشار را فقط به یك نقطه منتقل كند.وی درباره بهترین شكل و فرم كفش گفت: توزیع یكسان وزن بدن به جلو و عقب پا بهترین شكل كفش می باشد البته كفش های پاشنه بلند باعث انتقال بیشتر وزن به جلوی پا شده و توصیه می شود كه به مدت طولانی درطول روز استفاده نشود.دكتر تركان با اشاره به استفاده از كفش های لژدار كه ارتفاع كفی كفش از قسمت پاشنه تا پنجه پا ادامه دارد و اختلاف آن یك تا دو سانت نیست، اظهار داشت: معمولا نوك باریك و پاشنه بلند كفش باعث انتقال وزن بدن به جلوی پا و تغییر شكل درانگشتان و بیرون زدگی استخوان پا به خارج می شود.
تداوم در استفاده از این كفش ها باعث جمع شدن استخوان پا شده و به طرف مخالف كشیده می شود.این ناهنجاریها معمولا دردهای ناراحت كننده ای را درافراد ایجاد می كند كه تغییر شكل استخوان پا برگشت ناپذیر استو در نتیجه فرد مجبور به پوشیدن كفش سفارشی می شود.این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی با بیان اینكه بر خلاف تصور مردم به خصوص زنان كه صندل و دمپایی را راحت ترین كفش می دانند، كفش مناسب كفشی است كه كاملا پا را در برگیرد، توصیه كرد كه خرید كفش حتی الامكان در ساعات بعد ازظهر كه پا به بزرگترین حجم خود رسیده انجام شود. زیرا تورم و افزایش حجم عضلات پا در بعدازظهر در بزرگ ترین حالت آن است.وی با بیان اینكه بیشترین دردها و ناراحتی های كمر و پا به خاطر كفش نامناسب است، تصریح كرد: در مجموع تنها درصد بسیار كمی از كفش ها استاندارد هستند و معمولا از نظر جنس، مدل، قرارگیری پاشنه ونحوه توزیع وزن مناسب نیستند اما متاسفانه بیشتر مردم از كفش های روتین استفاده می كنند.تركان با اشاره به كفش های ورزشی و یا شبیه اسپرت كه راحت ترین كفش هاست، اعلام كرد: كفش های چرمی مناسب ترین جنس كفش است، زیرا انتقال هوا بین پوست و خارج از كفش برقرار می شود. اما كفش هایی كه جنس آنها صد درصد پلاستیك است باعث ایجاد عرق در پا شده و با جلوگیری ازجریان هوا زمینه بروز اختلالات و ناهنجاریهای پوستی فراهم می شود.

سوالات متداول در مورد کفش ها

1- چرم بهترین جنس است؟
بهترین جنس برای کفش، چرم است. در كفش های چرمی، پا كمتر عرق می كند. کفش هایی با جنس پلاستیکی یا حتی پارچه ای، اگر از مارک های معروف هم باشند، مناسب نیستند. چون هم تمیزکردنشان سخت است و هم پا در آنها احساس راحتی نمی کند.
2- پاشنه بلند کمردرد می آورد؟
بهتر است كفش 2-1 سانتی متر پاشته داشته باشد ولی پوشیدن این نوع كفش ها باعث پادرد می شود و احتمال پیچ خوردگی را بالا می برد. احتمال بدشكل شدن پا هم وجود دارد. یكی از علل انحراف شست پا ، بیرون زدگی استخوان كنار پا ، سوار شدن انگشتان روی هم و... می تواند پوشیدن كفش نامناسب و پاشنه دار باشد.مهم تر آنكه پوشیدن كفش های پاشنه دار احتمال بروز آرتروز در مفصل زانو را بیشتر می كند.
3- بهتر است بچه ها کفش ساق دار بپوشند یا بدون ساق؟
وقتی بچه کفش ساق دار نپوشد، خودش سعی می کند بیشتر تعادلش را حفظ کند و به این ترتیب، عضلاتش قوی تر می شود و امکان بر هم خوردن تعادل او هنگام راه رفتن و پیچ خوردن پایش هم کمتر می شود. اگر همیشه کفش ساق دار پای بچه باشد، تعادل موقع راه رفتن را یاد نمی گیرد. شاید بتوان گفت همانطور که بچه تا زمین نخورد، راه رفتن یاد نمی گیرد، تا کفش ساده هم نپوشد، برقرارکردن تعادل هنگام راه رفتن را نخواهد آموخت! از طرف دیگر، وقتی پای بچه پیچ می خورد که یک نیروی اضافه به آن وارد شود و نتواند تعادلش را حفظ کند. حالا اگر کفش ساق دار برای فرزندمان تهیه كنیم، این نیروی اضافی به زانوی او وارد می شود و ممکن است در درازمدت مشکلات بسیار بزرگ تری برای زانوهای او پیش بیاید. اگر کفش ساده پای بچه باشد، شاید بتواند به هر ترتیب تعادلش را حفظ کند و آسیبی به مچ یا زانویش هم نرسد.
4- كفش جا باز نمی كند؟
حتما برایتان پیش آمده که هنگام خرید کفش، به فروشنده بگویید کفش برایتان کمی تنگ است و فروشنده ادعا کند این کفش بعد از مدتی جا باز می كند. فراموش نكنید توجیهی برای باز شدن کفش وجود ندارد و کفش باید از همان روز اول در پای شما راحت باشد. چون بعد از مدتی پا و كفش شما به تعادل می رسند، پا هم می تواند تغییر شكل دهد و فرم كفش را به خود بگیرد. كفش مناسب كفشی است كه دقیقا اندازه پا باشد و بعد از مدتی تغییر نكند.


5- پابرهنه ها زودتر راه می افتند؟
تحقیقات نشان داده اند که هرچه بچه ها بیشتر پابرهنه بمانند، زودتر راه می افتند! حتی خیلی از متخصصان می گویند بچه هایی هم كه راه می روند، باید فقط بیرون از منزل و آن هم برای محافظت از پایشان کفش بپوشند. شاید برایتان جالب باشد بدانید پژوهشگران به تازگی قبیله ای را در هند مورد بررسی قرار داده اند که در آن افراد تا سن 17 یا حتی 20 سالگی هم کفش نمی پوشند و ثابت شده است مشکلات مربوط به پا مانند صافی کف پا یا انحراف انگشت شست پا در آنها بسیار کمتر از آمریکایی یا اروپایی هاست که از سنین خیلی كم کفش به پا می كنند. بنا بر نتایج این تحقیق، متخصصان اعلام کردند پا به خودی خود، خیلی خوب و بدون دردسر رشد می کند و مشکلی برایش پیش نمی آید و بیشتر مشکلات مربوط به پا در کودکان به دلیل نوع کفش آنهاست.

ضد آب کردن کفش های کتانی

برای ضد آب کردن کفش های کتانی خود اصلاً نیاز به انجام کار پیچیده ای ندارید. تنها چیزی که برای این کار لازم دارید، یک عدد شمع معمولی و یک سشوار است.یک شمع برداشته و آن را از وسط نصف کنید.این تکه شمع را به دقت به تمام فسمت های کفش خود بمالید.حال با یک سشوار گرم شروع به دمیدن هوای گرم به کفش نمایید. هوای گرم سشوار باعث ذوب شدن شمع موجود بر روی کفش شده و بدین ترتیب شمع به تمام بافت کتان نفوذ می کند.کار تمام شد و شما به همین راحتی کفش کتانی خود را ضد آب کردید. برای امتحان می توانید کمی آب بر روی کفش ها ریخته و نتیجه را مشاهده نمایید.

کفش کتانی بچگانه

خرید کفش کتانی بچگانه کمی با خرید کفش کتانی مردانه یا زنانه متفاوت است. چرا که افراد بزرگسال می توانند میزان راحتی کفش را خودشان بررسی کنند، اما به سختی می توان میزان رضایت کودک را از کفش کتانی متوجه شد.در این صورت نوک پنجه کفش کودک را بررسی کنید تا انگشتان کودکتان در کفش خم نشده باشد. همچنین در قسمت پاشنه کفش، در صورتی که انگشتتان به راحتی وارد کفش شد، بهتر است یک سایز کوچک تر تهیه کنید. پیش از آنکه کودکتان پایش را داخل کفش کرد، جوراب پای او کنید. این کار باعث می شود که کفش تنگ و کوچک برای کودکتان تهیه نکنید.در صورتی که کودکتان کم سن است، بهتر است برای او کفش چسبی بخرید تا به راحتی کفش را به پا و آن را از پا خارج کند. اما در صورتی که کودکتان بستن بند کفش را آموخته است، کفش بندی می تواند چالش خوبی برای او باشد.

همه کفش های کتانی مناسب ورزش نیستند!

اگرچه بسیاری از مردم به کفش های راحتی، کفش کتانی می گویند، اما برخی از این مدل کفش ها مناسب ورزش و تمرینات ورزشی نیستند. برای مثال در دو سال اخیر کفش های کتانی بزرگ با لژهای بلندی وارد بازار شدند که اصلا مناسب تمرینات ورزشی و حتی دویدن نیستند. این مدل کفش ها همچون کفش پاشنه بلند تنها جنبه زیبایی دارند و در مهمانی یا قرارهای دوستانه مورد استفاده قرار می گیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (478 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (140 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (107 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (23 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (23 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (15 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
روایتی از دوران بیماری رهبر معظم انقلاب: از انتخاب بیمارستان دولتی حاکی از ساده زیستی رهبر تا استفاده صحیح از بیت المال/زندگی رهبر همانند طبقه پایین جامعه...
برنده بهترین عکس عروسی سال 2023 چه کسی است؟/عروس دامادی که برنده جایزه 1500دلاری شدند!
اردوغان: پزشکیان ترک است، کردی می‌تواند صحبت کند و به فارسی مسلط است
(ویدئو) خوانندگی فرزاد فرخ در اتاق خوابش / صداش یه آرامشی داره
تصاویر مهدی طارمی در جشن قهرمانی پورتو/ببین چطور پرچم ایرانو گذاشته رو شونه هاش/ حامدآهنگی، شجاع خلیل زاده و حسین کنعانی چه قلبایی براش کامنت گذاشتن😍/اژدها همیشه خانه من خواهد بود
نامه تعیین جانشینی رهبری جعلی است!
توضیحات سخنگوی هیئت رئیسه درباره استعفای پزشکیان از مجلس
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!