سوپاپ کنترل هوا چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

  دوشنبه، 18 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
سوپاپ کنترل هوا چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟
قطعات کوچک بسیاری در موتور خودروهای درون‌سوز وجود دارند که فعالیت صحیح تک‌تک آن‌ها، منجر به کارکرد درست و بدون ایراد پیشرانه می‌شود. یکی از این قطعات کوچک، سوپاپ کنترل هوا است که یکی از اساسی‌ترین وظایف یعنی تنظیم ترکیب سوخت و هوا را برعهده دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سوپاپ کنترل هوا (IAC) روی دریچه سوخت موتور قرار دارد، جایی که با ECU خودرو کار می کند تا جریان هوا را به موتور تنظیم کند تا از برور مشکلات برقی جلوگیری کند. اگر کنترل گاز نبود، اکثر موتور ها خیلی مفید نبودند. آیا می توانید تصور کنید که موتور ماشین شما فقط می تواند با دور ۴۰۰۰ دور در دقیقه کار کند؟

سوپاپ کنترل هوا موتور را قادر می سازد تا هنگام توقف خودرو به راحتی کار کند، تا اینکه از کار بیفتد. این کار تا زمانی که پدال گاز را فشار دهید، حفظ می شود تا خودرو دوباره شروع به حرکت کند. در موتور های بنزینی، دور موتور به جریان هوا بستگی دارد که توسط بدنه گاز کنترل می شود.

پدال گاز اجازه می دهد هوا به داخل منیفولد ورودی عبور کند. دریچه گاز بیشتر به معنای هوای بیشتر و دور موتور بیشتر است. آزاد شدن پدال گاز باعث بسته شدن بدنه دریچه گاز و کاهش جریان هوا و دور موتور می شود.

سوپاپ کنترل هوا که به آن IAC یا دریچه کمکی هوا نیز گفته می شود، صفحات دریچه گاز بسته را دور می زند تا اطمینان حاصل شود موتور از کار نمی افتد. شیر IAC بسته به طراحی آن ممکن است بخشی از آن باشد، به بدنه دریچه گاز متصل یا از آن جدا است.

فرآیند کار سوپاپ کنترل هوا

برای بررسی نحوه کار این قطعه، نخست باید با مفهومی به نام دور بیکاری آشنا شویم. دور موتور خودرو هنگامی که در حالت درجا کار می کند، بسته به اتومبیل شما، در محدوده 500 الی 1500 دور بر دقیقه قرار دارد. این محدوده را دور بیکاری می نامند. دور موتور بیکاری در اتومبیل های اسپرت و سوپراسپرت، اندکی بالاتر و حدود 2500 الی 4000 دور بر دقیقه است.

بنابراین، در حالتی که خودرو روشن است اما پای راننده روی پدال گاز قرار ندارد و خودرو در حالت درجا کار می کند، موتور باید به آرامی فعالیت خود را ادامه دهد و هیچ گونه لرزشی حس نمی شود. افت دور موتور و لرزش پیشرانه، یکی از نشانه های وجود اشکال در سوپاپ کنترل هوا است.

همان طور که در قسمت قبل گفته شد، سوپاپ کنترل هوا قسمت کوچکی در کنار دریچه گاز را به خود اختصاص داده و جریان ورودی هوا را تنظیم می کند. این سوپاپ به طور مکرر باز و بسته می شود تا هوای مورد نیاز در هر لحظه به درون پیشرانه وارد شود.

نقش این قطعه هنگامی که موتور در حالت درجا کار می کند، بیشتر مشخص می شود. در این حالت، دریچه گاز بسته است؛ چراکه راننده تصمیم به حرکت نگرفته است و سوپاپ کنترل هوا باید با تنظیم میزان هوای ورودی به پیشرانه، موتور را در حالت درجا روشن نگه دارد. سوپاپ کنترل هوا روی قطعه ای یک پارچه به همراه دریچه گاز قرار دارد و با استفاده از انرژی الکتریکی فعالیت می کند.

شایع ترین مشکل این قطعه چیست؟

به طورکلی، دو مشکل سوپاپ کنترل هوا را تهدید می کند که عبارت از خرابی سوپاپ یا گرفتگی آن هستند. در این صورت، فعالیت خودرو در حالت درجا به مشکل برمی خورد و لازم است تا برای رفع این مشکل به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

به دلیل آن که سوپاپ کنترل هوا جریان ورود و خروج هوا به پیشرانه را کنترل می کند، امکان ایجاد گرفتگی در آن وجود دارد؛ چراکه هوای ورودی به موتور لزوما پاک نیست. ذرات معلق یا آلاینده ها، به مرور مجرای داخلی سوپاپ کنترل هوا را مسدود می کنند و باعث عملکرد نامناسب آن می شوند. گرفتگی طولانی مدت سوپاپ کنترل هوا، می تواند صدمات جبران ناپذیری را به این قطعه وارد کند؛ به همین دلیل، توصیه می شود در صورت وجود اشکال در سوپاپ کنترل هوا، فورا به تعمیرگاه مراجعه کنید تا از هزینه های گزاف ناخواسته در امان بمانید.

خرابی نیز یکی دیگر از مشکلات احتمالی این قطعه است. جریان الکتریکی این سوپاپ، توسط یک شیر الکتریکی تامین می شود و در صورتی که این شیر برقی به دلیل استهلاک یا ضربه یا دلایل دیگر از کار افتد، دیگر سیگنال الکتریکی به این قطعه ارسال نخواهد شد. در این وضعیت، سوپاپ کنترل هوا کاملا از کار خواهد افتاد و اتومبیل روشن نخواهد شد.

چگونه متوجه شویم که سوپاپ کنترل هوا دچار اشکال شده است؟

روش های مختلفی برای شناسایی مشکل سوپاپ کنترل هوا وجود دارند؛ با این حال، باید توجه کنید که این روش ها عمومی هستند و قطعیت کامل ندارند. اگر پس از ایجاد مشکل، این قطعه را تعویض، تعمیر یا تمیز کردید و هم چنان مشکل پابرجا بود، باید در سایر قطعات موتور به دنبال ایراد به وجودآمده بگردید. در ادامه، برخی از نشانه های خرابی سوپاپ کنترل هوا را شرح خواهیم داد:

یکی از نخستین نشانه های خرابی سوپاپ کنترل هوا، مشکل در آغاز به کار پیشرانه است. اگر این قطعه دچار ایراد شود، ممکن است نتوانید پیشرانه را روشن کنید یا در آغاز حرکت دچار مشکل شوید. اگر به چنین دردسری برخورد کردید، ممکن است سوپاپ کنترل هوای اتومبیل دچار مشکل شده باشد. علاوه برآن، در صورتی که صدای موتور هنگام فعالیت درجا تغییر کند، باید این قطعه را مورد بررسی قرار دهید تا از عملکرد این قطعه اطمینان حاصل کنید.

اگر فعالیت سوپاپ کنترل هوا دچار اخلال شود، ممکن است خودرو هنگام حرکت به صورت نامنظم کار کند و اصطلاحا ریپ بزند. این مسئله به دلیل عملکرد نامنظم سوپاپ کنترل هوا است که نمی تواند مطابق نیاز دریچه ورود هوا را باز و بسته کند و نسبت ترکیب سوخت و هوای مناسبی وارد پیشرانه نمی شود.

جرقه زدن اگزوز نیز یکی دیگر از نشانه های خرابی این قطعه است. هنگامی که سوپاپ کنترل هوا به درستی فعالیت نکند، نمی تواند مخلوط سوخت و هوا را مطابق نیاز به پیشرانه بفرستد. از این رو، معمولا مقداری از سوخت درون مجراها باقی می ماند که این سوخت راه خود را درنهایت به اگزوز خواهد یافت. ایجاد جرقه و آتش در اگزوز، یکی دیگر از نشانه های خرابی سوپاپ کنترل هوا است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان