دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

هنر و رسانه /

سریال پایتخت چه چیزی را از مردم گرفت؟! 

دوشنبه، 25 فروردین 1399
کد خبر: 74238
ساعد نیوز: با شروع پخش سری جدید از مجموعه طنز «پایتخت۶» و از همان قسمت‌های اولیه، مردم از خاصّ وعامّ احساس کردند انگار با پایتختی غیر از آن پایتخت‌ها مواجه شده‌اند و رنگ و بوی آن متفاوت از قبل می‌نمود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، روزنامه کیهان نوشت: با شروع پخش سری جدید از مجموعه طنز «پایتخت۶» و از همان قسمت های اولیه، مردم از خاصّ وعامّ احساس کردند انگار با پایتختی غیر از آن پایتخت ها مواجه شده اند و رنگ و بوی آن متفاوت از قبل می نمود.

سریال «پدر سالار» محصولی پر طرفدار و خاطره آمیز از دهه هفتاد بود که در نوروز امسال نیز بازپخش شد. کافی است بپردازیم به مهم ترین فهمی که مخاطب از این سریال بدست آورده یا می آورد با آنچه در مجموعه «پایتخت ۶» به آن می رسد.

در مجموعه «پدرسالار» پدری حضور دارد که به خاطر مواجهه با رفتارهای غیرمنتظره از فرزندان و عروسان خود در نهایت و از شدّت این ناراحتی، فرزندان را یکی یکی از خود دور کرده و نه تنها فرزندان با عتاب و تندی پدر روبه رو می شوند بلکه پدر شغل و درآمد روزانه آنها که متکی به پدر و سرمایه اوست را نیز از آنها گرفته و این اولاد و عروسان به یک باره مواجه می شوند با سه مشکل: اوقات تلخی تند پدر با آنان، فلج شدن بنیه اقتصادی منزل، آوارگی و بی خانمانی و سربار این و آن شدن!

در اینجا نمی توان از اشتباه پدر خانواده یعنی آقا اسدالله با فرزندان که نوعی از تندی و لجبازی را در خود دارد به سادگی گذشت، امّا آنچه مهمّ بوده و خود را بیشتر نشان می دهد، وجود نوعی از احساس شرم و گناه است که فرزندان هر از گاه در رفتار و روحیات خود بروز می دهند.

این آن چیزی است که در این مجموعه پُررنگ بوده و به مخاطب القاء می شود. یعنی روح تمام این سریال پر است از احساس گناه، شرم و شرمساری فرزند در مقابل پدر به خاطر حرکت یا حرکاتی که از آنان سر زده است. حرکاتی که شاید حتی حق آنان باشد، اما در مقابل شخص بزرگی چون پدر و بزرگ تر باید جانب حرمت و احترام را مراعات نمود.

خلاصه کلام اینکه آنچه از این سریال دستگیر مخاطب می شود دو پیام است: احترام و حرمت نگه داری کوچکتر مقابل بزرگ تر و عفو و چشم پوشی بزرگ تر از خطای کوچکتر.

حال بیاییم و نگاهی بیندازیم به رابطه و برخوردهای پدر و فرزندی که در «پایتخت۶» نصیب مخاطب می شود:

یک. بهتاش به دنبال جدایی و زندگی در خانه مجردی است، بهبود اعتراض ملایمی دارد، بهتاش قهر نموده و می رود و کارش را انجام می دهد (کار بدون هیچ پیامد منفی یا توجیه جنبه منفی آن انجام می شود، در نتیجه از طرف مخاطب جوان هم به عنوان یک کنش مثبت پذیرفته می شود)

دو. دختران نقی بدون اطلاع واجازه وی و اتفاقا شبی که قرار است او به سفر حج برود، به اردو می روند. او وقتی از این جریان مطلع می شود در مقابل تعجب و اعتراض در عدم اطلاع و خبر دروغ، همسرش یعنی هما با تندی به وی می گوید، اگر دختر تو هستند، دختر من هم هستند. (شکست اقتدار مرد در زندگی که لازمه هر مدیر از جمله مرد به عنوان سرپرست و مدیر خانواده است و پررنگی جنبه های فمینیستی)

سه. دختران نقی با سفارش و خرید پنهانی ماهواره و بدون اطلاع پدر هنگام نصب پنهانی، به پدر گوشزد می کنند که برای آموختن زبان لازم است. این مواجهه در کنار مانور زیادی به آنچه در اینستاگرام خود دارند، اجبار راه آمدن بزرگ تر با دنیای جدید حتی به اغماض از آسیب ها، را به نظاره می آورد.

چهار. رحمت که قرار است با مادر بهتاش و بهروز ازدواج کند، با وجود توافق اولیه نسبت به ازدواج با مادر و نیز با وجود بزرگ تری،اما در موارد متعدد از جانب این دو برادر حتی بهروز کوچک، تحقیر و توهین شده و در پایان نیز از بهروز کتک مفصلی می خورد.

شاید گفته شود چون مجموعه «پایتخت۶» طنز است و حتی موضوع و چارچوب ساختاری و مفهومی آن با مجموعه هایی چون «پدرسالار» متفاوت است، که باید گفت:

اولاً: پایتخت در سری های اولیه خود نیز طنز بود اما نه تنها این گونه اشکالاتی در آن مشهود نبود، بلکه با تصویر کشیدن از خانواده اصیل ایرانی، به برخی سنت های فراموش شده نیز می پرداخت.

ثانیاً: اینکه بخواهیم برای رسیدن به هدف از هر وسیله ای استفاده کنیم، این روش و این الگوی فرهنگ ماکیاولیسم است و در فرهنگ انسانی و اسلامی جایی ندارد.

اما در این ایام مجموعه دیگری به نام «دوپینگ» از شبکه سه نیز پخش می شد. ایرادهای گفته شده که بیان شد به شکلی دیگر در این مجموعه نیز دیده می شد، مخصوصاًًً که برخی حرکات جلف و سبک و زننده و دور از شیوه هنرمندی در آن دیده می شد که همان سخنان در این باره نیز صادق است.


150 پسندیدم 77 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
Arshida ( من ی بهرامی ام)
4 سال پیش

هیچ.... سریال پایتخت دلمو ازم گرفت.......💔😔
پاسخ
مهم نیس
4 سال پیش

چه بخوایم چه نخوایم برنامه های تلویزیون روی تربیت بچه ها تاثیر می‌ذاره.ما باید تو رسانه ها آرمان ها و اهدافمونو نشون بدیم به هم برای تحققشون نه اینکه واقعیت های جامعه رو بیان کنیم.واقعیت های جامعه رو تو خود اجتماع می‌بینیم نیازی نیست رسانه ها نشون بدن.
پاسخ
E.l
4 سال پیش

این نقی حاجی شده ،ارسطوی خلافکار، بهتاش بی ادب،فهمیه ی پلنگ، همای خودسر،ویلای لواسان،و در نهایت این پایتخت زرق و برق دار مطلوب هیچکس نبود
پاسخ
رضاپور
4 سال پیش

دانشمند! جامعه الان جامعه ساده حدود ۴۰ سال قبل نیست. از واقعیات جامعه فرار نکنید.
پاسخ
mahi
4 سال پیش

آقا اینا اصلا بد کاری نکردن بد فیلمی نساختن دارن خود جامعه رو میکوبن تو صورت خود مردم دارن میگن جامعه شما الان این جوری شده خود بیننده باید عقل و شعور داشته باشه بفهمه چیکار کنه چجوری بچشو تربیت کنه ک نره خود سر زنگ بزنه نصاب ماهواره و....
پاسخ
پیمان
4 سال پیش

سال ساخت این دو سریال را با یکدیگر اگر مقایسه کنیم متوجه این اختلافات فاحش میشویم همان موقع که سریال پدر سالار ساخته شد به نوعی تغییر رویکرد نسل جوانتر با اسلاف خود را به چالش میکشید که صد البته تفاوتهای فاحشی با به چالش کشیدن تفاوت نسل در سریال پایتخت دارد ومسلما هرچه جلوتر میرویم این تغیرات ونوع ان نیز متفاوت تر وبه نوعی عجیبتر خواهد شد من به درستی ویا غللط بودن ان کار ندارم ولی باید بپذیریم که اینگونه رفرمها خوب یا بد جز لاینفک زندگی است فقط باید سعی در کنترل و انداختن نسلهای جدید وجدیدتر در مسیر درست زندگی باشیم بدون اینکه کلا انها را نفی کرده وبه دید جوانانی از راه بدر شده به انها نگاه کنیم باید تا انجا که هنجارها اجازه میدهد با انها همسو شویم
پاسخ
Abol.sh
4 سال پیش

بعضی ها این سریال رو خیلی پیچیده میکنند میدانید این سریال رو همه نگاه میکنند کار آن لذت میبرن اما یک تعداد خیلی کمی واقع بین نیستم حالا که یک سریال پیدا شده که خیلی پر مخاطبه رو میخواین بد کنین اون بازیگرا 6 ماه بیشتر تو سره فیلم برداریم که واسه ما ایرانیا فیلم درست کنن بعد جواب ما بجای تشکر اینه واقا
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

حرف حق
پاسخ
ناشناس
4 سال پیش

دیگه وقت اون گذشته اینا تو همون قدیما موندن نسل عوض شده
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

جمع نبندید خیلی خانواده ها جلوی بچه هاشون حرص خوردن اصلا همه جامعه اینطور نیست
پاسخ
علیزاده
4 سال پیش

خیلی هم خوبه توی فیلم واقعیت جامعه رو برای مردم نشون بدن
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

سلام ای کاش یه پولی به تنابنده بدهند تا از سریالهای تلویزیونی که به شعور مخاطب توهین میشه نسازه
پاسخ
ناهید
4 سال پیش

خیلی ایراد میگیرید جامعه همینه بابا جون
پاسخ
..
4 سال پیش

خب کل خانواده پای تلویزیون نشسته اند ،کوچک تر ها یاد میگیرند و مثل انها رفتار می کنند
پاسخ
یاسر
4 سال پیش

سلام .امروزه اگر سریال پدر سالار پخش کنن . فقط به عنوان یه خاطره نگاه میکنن . نه به عنوان مسائل آموزشی . چون نه امروز همچین خونه ای هستش که پنج برادر با همسر و بچه هاشو در یک خونه زندگی کنن . نه فرهنگ امروز قبول میکنه . مثلا خانم خونه بخواد پرده خونش عوض کنه . یا مرد خونه بخواد رنگ دروازه خونرو عوض کنه . آیا با افکار زندگی پدر سالار میشه . خود بخود اراده جوانها در نوع انتخاب از بین میره . چون مالکیتی وجود نداره . موفق باشید .
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

سریال پایتخت با مجموعه ای از باریگرای خوب و دوست داشتنی سعی کردند اشتباهاتی رو برای ما به تصویر بکشن( ادب از که آموختی از بی ادبان) این ما هستیم که باید رفتارهای نادرستمون رو ببینیم. شده فکر کرده باشید اگه در روز از رفتار هامون فیلم میگرفتیم و شب به تماشا می نشستیم چه نظری درمورد خودمون داشتیم؟! چرا از حقیقت فرار کنیم. پر حرفی میشه ولی می خوام تا حد ممکن منظورم رو واضح بگم. به شخصیت هما نگاه کنید! شبیه به ما نیست؟ چقد از ما تحت مشکلات فراوانی که الان برامون پیش میاد دچار ناراحتی اعصاب میشیم هممون همون آدمای قبلیم؟ من به شخصه نیستم چون همش ذهنم پریشون بخاطر همه ی مشکلاتی که تو خانواده و جامعه برامون هست. بازیگر نقش هما خود ما نیستیم که یروزی اعصاب آرومتری داشتیم و حالا عصبیتر شدیم؟ نظر هر کس محترمه پس خواهشا به هم توهین نکنید قرار نیست همه یه عقیده داشته باشن اگه واقع ببین باشیم تقریبا تک تک این رفتارها از خودمون و اطرافیانمون سر میزنه پس بجای جبهه گیری خودمون اصلاح کنیم.هیچ چیزی و هیچ کسی نمی تونه مورد تایید همه باشه یه سریال هم مستثنی نیست. با تشکر
پاسخ
محمود
4 سال پیش

به نظر من اگه میگفت که این کارا بده به شعور مخاطب توهین میکرد بعد پایتخت هنوز تموم نشده که عاقبت این کارا رو ببینیم
پاسخ
رضا
4 سال پیش

من خودم شاید از آن دسته از آدمها هستم که به رفتار کوچکتر در مقابل بزرگتر اهمیت خیلی زیادی میدهم، اما واقعیت را نیز باید بذیرفت
پاسخ
علی
4 سال پیش

فیلم طنز هست .واسه خنده برلب مردم نه جدی
پاسخ
الهام
4 سال پیش

اصلا هم موافق نیستم .خیلی قشنگ ضعفی که در واقعیت در جامعه هست و به نمایش در اوردند
پاسخ
مشاهده همه دیدگاه ها دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله !
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
سابمیت مقاله چیست؟