دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

سرنوشت عظیم‌ترین گنج داریوش هخامنشی که در ایران مدفون است 

پنجشنبه، 23 شهریور 1402
کد خبر: 356347
ساعدنیوز: گنج پنهانی که می خواهیم درباره ی آن صحبت کنیم، بزرگ ترین گنج ایران است که دارای خصوصیات جالبی است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز، گنجینه پادشاه بزرگ ایرانیان، داریوش سوم هخامنشی که در سالهای 380 تا 330 قبل از میلاد می زیست، شاید بزرگترین گنج تمام دوران ها باشد. بخشی از این گنج را امپراتور مقدونیان، اسکندر (232 – 356 ق.م) زمانی که در سال های حدود (334 ق.م) کشور پادشاهی ایران را تسخیر و گنجینه های شوش، ایسوس (شهری در کشور ترکیه کنونی)، دمشق و تخت جمشید را چپاول کرد به تاراج برد.

امپراتور فاتح تنها در تخت جمشید حدود 9,000 تالنت طلا و 40,000 تالنت نقره به غنیمت گرفت. هر تالنت با معیارهای امروزی حدود 2٫26 کیلوگرم بود، یعنی بیش از 1000 تن یا به حساب دیگر بیش از 50 کاروان بزرگ از حیوانات بارکش که فقط غنیمت یکی از شهر های ایران را با خود حمل می کردند.

اما آمار نهایی شهر های ایران کمی تکان دهنده است. گنج خانه های تسخیر شده ایران را بر بیش از 3,000 شتر بارکش و 10,000 جفت قاطر (بیش از 23,000 حیوان بارکش) سوار کرد و به کشور خود برد. اسکندر در آن زمان در ایران بدون احتساب بخشی از گنجینه ها که داریوش سوم به نقاط امن برده بود، 750,000 تالنت (حدود 19,650 تن) یعنی تقریبا 980 کامیون باری 20 تنی پر از طلا و نقره به غنیمت گرفت، البته بدون محاسبه سنگ ها، جواهرات و هزاران شی گران بهای دیگر!

بنا بر نگارش های باستانی، وقتی که او بعد ها با ارتش خود به مصر لشکر کشی کرد، دستور داد که سپرهای حفاظتی سربازانش را با نقره خالص آب کاری کنند که نشان از عظمت غارت لشگر مقدونی در ایران بود.

اما سرنوشت باقی گنجینه ها چه شد؟

داریوش با کاروان کوچکی از گنجهایش به اقامتگاه تابستانی خود در هگمتانه (شهر همدان کنونی) رفت. بنا به نگارش های باستانی “داریوش هخامنشی قبل از آن که بمیرد دستور داد که تمام طلاها، نقره ها و اشیای قیمتی دیگر را در نزدیکی شهر دفن کنند. وقتی که اسکندر اقامتگاه تابستانی را به تسخیر در آورد، هیچ اثری از گنج بر جای نمانده بود. اسکندر نیروهایش را وادار کرد هفته ها در اطراف شهر بدنبال گنج مدفون بگردند که جستجویی بی حاصل بود.” در سال 1973 (1352 شمسی) شاه وقت ایران دستور کاوش این گنج را داد؛ یک هیئت آمریکایی با پیشرفته ترین تجهیزات حفاری و اکتشاف به کار پرداخت، اما نتوانست گنج را پیدا کند.

به این ترتیب: گنجینه طلای داریوش تا به امروز همچنان در مکانی به شعاع 100 کیلومتر، در اطراف شهر همدان خفته است. گنجینه ای که معلوم نیست کی و کجا بیدار شود و جهانیان را محو عظمتش کند.


20 پسندیدم 114 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
حاجیت
10 ماه پیش

درسته در همدان‌ نیست
پاسخ
آمارد
10 ماه پیش

چرا متن منو‌ پاکیدی . ها ،،🤔
پاسخ
سولار
10 ماه پیش

این گنج در همدان نیست اگر ببینید محو عظمت آن می شویدحیف که نمیشه دسترسی پیدا کرد
پاسخ
ابراهیم ش
10 ماه پیش

انشالله که هیچ وقت پیدا نشود ودر دل ایران بماند همچون نگینی زینت بخش
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
هزینه چاپ یک کتاب
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
ترجمه تخصصی کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
اعتراف طناز طباطبایی/ عاشق فوتبالیست معروف بودم و به خاطرش فوتبال می دیدم