دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / طلا و جواهرات /

سرویس زمردینی خاص که برای ثریا اسفندیاری همسر دوم محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد 

شنبه، 21 مرداد 1402
ساعدنیوز: ثریا اسفندیاری در مراسم ازدواج با شاه پهلوی از یک سرویس زمردی که برای او ساخته شده بود استفاده کرد.

ثریا اسفندیاری بختیاری هرگز فکرش را نمی‌کرد که روزی همسر محمدرضا پهلوی، شاه ایران، خواهد شد و می‌تواند هفت سال بر کشورش حکومت کند. ثریا از دی 1329 تا آخر اسفند 1336 همسر محمدرضا پهلوی بود و به «ملکه‌ای با چشمان زمردین» شهرت یافت.

او دوران کودکی‌اش را در اروپا سپری کرده بود و سپس به اصفهان بازگشته بود. انتخاب ثریا برای همسری محمدرضا به وسیله خواهر بزرگ‌تر شاه، شمس، انجام گرفت. شمس در یک مجلس مهمانی در سفارت ایران در لندن که ثریا هم دعوت شده بود، در همان نظر اول او را پسندید و مسئله را با خلیل خان اسفندیاری، پدر ثریا، در میان گذارد. شاه نیز پس از جدایی از فوزیه، باید مجدد ازدواج می‌کرد.

لباس عروسی ثریا توسط "کریستین دیور" طراحی شود اما آنقدر سنگین و بزرگ بود که ثریا نمی‌توانست به راحتی حرکت کند. در طراحی آن لباس از 20 متر ابریشم سفید و جواهراتی همچون طلا استفاده شده بود. وزن نهایی لباس عروس ثریا بیش از 30 کیلوگرم بود.

در بیشتر تصاویری که از مراسم عروسی ثریا اسفندیاری موجود است، او با یک سرویس زمرد دیده می‌شود. در واقع این سرویس زمرد برای مراسم شام و از مراسم عقد استفاده شد.

برای مراسم عقد، ثریا یک کلاه ژولیت که در آن زمان بسیار مد بوده استفاده کرد. گفته می‌شود این کلاه مزین به جواهرات بوده اما به‌طور مستند اطلاعاتی در این رابطه پیدا نکردم.

بعد از مراسم عقد، برای مهمانی و مراسم شام ثریا از یک سرویس زمرد استفاده کرد. سرویسی که شامل یک تاج، گردنبند،گوشواره، انگشتر و سنجاق سینه است. بسیاری بر این باورند که این سرویس برای ثریا اسفندیاری ساخته شده است اما این مساله درباره تمام قطعات سرویس صدق نمی‌کند.

نیم‌تاج طرح خورشید زمرد و الماس

این تاج برای ثریا ساخته شد. درباره سازنده آن اطلاعات دقیقی در دست نیست اما دو نیم‌تاج دیگر که بسیار شیبه این نیم‌تاج هستند وجود دارد. یکی نیم‌تاج پرنسس فوزیه و دیگری نیم‌تاج گریس کلی که هر دو از ساخته‌های ونکلیف اند آرپلز بوده است. با توجه به شباهت آن‌ها با این نیم‌تاج زمرد شاید بتوان گفت این نیم‌تاج هم از ساخته‌های ونکلیف می‌باشد.

گردنبندی که ثریا اسفندیاری در روز عروسی استفاده کرد، برخلاف تصور عموم برای او ساخته نشد. این گردنبند از قبل در خزانه ملی جواهرات ایران وجود داشت.

برای ساخت این گردنبند از ترکیب نقره و طلا و سنگهای زمرد و الماس استفاده شده است. سابقه این گردنبند به قرن 13 ه.ش. برمی‌گردد. این گردنبند متعلق به قمرالسلطنه، چهل و ششمین دختر فتحعلیشاه بوده است. بر اساس اسناد موجود فقط زنان رده بالای خانواده سلطنتی اجازه استفاده از این گردنبند را داشته‌اند. شکوه‌السلطنه، یکی از همسران ناصرالدین‌شاه و مادر مظفرالدین‌شاه هم از این گردنبند استفاده کرده است. بعد از آن هم ثریا اسفندیاری در روز عروسی ازین گردنبند استفاده کرد.

بخش فرهنگ و هنر ساعد نیوز یک پلتفرم برای افزایش آگاهی و اطلاعات شما در زمینه مد و فشن است ما در کنار شما هستیم تا بهترین ها را با یکدیگر تجربه کنیم. برای پیگیری جدید ترین اخبار، ترند های مد و فشن و تحلیل استایل سلبریتی ها با بخش فرهنگ و هنر ساعد نیوز همراه باشید.


2 پسندیدم 20 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
دکوراسیون سنتی و قدیمی اتاق موسیقی زهرا گونش در خانه‌اش در استانبول+عکس/ انتخاب پیانویی همرنگ با دیوار به سلیقه خانوم والیبالیست
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
هزینه چاپ یک کتاب
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی