دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار! 

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
کد خبر: 389264
ساعد نیوز: سن سیگاری شدن خانم‌ها به 13 سال کاهش یافت، این در حالیست که عوارض سیگار کشیدن زنان 10 برابر مردان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فارس، الان یه سیگار میطلبه، خیلی نَسَخم، هوا جون میده برای یه نخ سیگار، خستم یه سیگار میتونه حالمو جا بیاره…»؛ در گفت‌وگوهای مختلف با افراد سیگاری به چنین جملاتی برمی‌خوریم. افراد برای تسکین درد و ناراحتی یا فروکش کردن هیجانات و شادی به استعمال سیگار روی می‌آورند. آمار و ارقام وزارت بهداشت از افزایش مصرف دخانیات در کشور حکایت می‌کند. محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران 22 اردیبهشت گفت که «سن مصرف دخانیات در مردان به 12 سال و در زنان به 13 رسید.» این در حالیست که عوارض سیگار کشیدن برای زنان 10 برابر بیشتر از مردان است.

اردیبهشت سال گذشته بود که مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد که طبق مطالعات انجام شده از سال 95 تا 1400، میزان مصرف سیگار در دختران نوجوان ایرانی 133 درصد افزایش یافته است.

بنا بر تحقیقات انجمن‌های مبارزه با دخانیات، نسبت افرادی که با مصرف نخستین بار نیکوتین، به آن معتاد می‌شوند 9 به 10 است. در ایران سالانه 73میلیارد تا 80 میلیارد نخ مصرف می‌شود؛ با تقسیم این عدد بر کل جمعیت ایرانی‌ها، سهم هر ایرانی سالانه حدود 860 نخ سیگار است. «سیگارهای الکترونیکی» و «ویپ» 10 سال است برای ترک سیگار وارد بازار شده که به گفته متخصصان این حوزه، سبب افزایش مصرف سیگار شده است.

کارشناسان ظهور کافی‌شاپ ها، سفره‌خانه و قهوه‌خانه‌ها در شکستن قبح سیگار و قلیان کشیدن زنان به عنوان محیطی امن و دور از دید همگان تاثیرگذار می‌دانند. این در حالیست که در سال 85 قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» تصویب شده است و بر مبنای آن استفاده از دخانیات در مکان‌های عمومی مثل رستوران‌ها و کافه‌ها ممنوع است. اما با اینحال «80 درصد در اماکن ممنوعه دخانیات استعمال می‌شود.»

محسن مسعودیان، پژوهشگر اجتماعی، می‌گوید که افرادی که به سیگار روی می‌آورند در تقلید از یکی از اعضای خانواده به اعتیاد روی می‌آورند. «اعتیاد پدر یا سرپرست خانوار یا الگوی مصرف سیگار در هر دو والد که به صورت آشکار و یا پنهان بر رفتار مصرف سیگار افراد تاثیر می‌گذارد.» اما منصوره نیکوگفتار، روانشناس، معتقد است که موضوع تقلید روی همه بچه‌ها صدق نمی‌کند. خیلی از بچه‌ها برعکس والدین‌شان کاملا سالم هستند چون به چشم، تاثیر منفی سیگار را می‌بینند. «اعتیاد متاثر از دوستان و تبعیت از مد است و این رفتار در سال‌ها توسط فیلم‌های سینمایی داخلی و خارجی نهادینه شده که در آن‌ها به عنوان نوعی رفتار هیجانی به سیگار کشیدن نگاه شده است. »

اکرم سهرابی، روانشناس، معتقد است که «آموزش، مشاوره و تشکیل جلساتی برای جوانان از طریق کلاس‌ها و رسانه‌ها و به تصویر کشیدن آسیب‌های اجتماعی و جسمی در بانوان می‌تواند تاثیرگذار باشد.» مهم‌ترین جایگاه در این زمینه را می‌توان «خانواده» دانست از این جهت که می‌تواند نقش به سزایی در تعیین الگو داشته باشند. بنابراین حمایت اجتماعی و صمیمیت در خانواده و آگاه‌سازی والدین و فرزندان می‌تواند از شیوع سیگار در بین دختران و جوانان بکاهد. گفت‌وگوی مستمر میان اعضای خانواده و توجه خاص به ریشه‌ها و دلایل سرپیچی نوجوان و جوان از هنجارهای فردی و اجتماعی، هویت‌یابی و حتی جلوگیری از تعارض‌های خانوادگی می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد و از ایجاد انگیزه‌های منفی در آن‌ها و سوق به سمت مصرف سیگار خودداری کند.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دستبندهای اسپرت دخترانه ؛ دختر خانم های جوان برای انتخاب دستبند ببینند
نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(ویدیو) شیرین زبانی دختر خوشگل سروش رفیعی با کلاه عروسکی و موهای فرفری، در خارج از کشور/ اومده خارج همش میخوره🤣
چشمان پر از اشک، تسبیح در دست و ذکر خدا تنها دل مشغولیِ مادر سیدابراهیم رئیسی با گذشت نزدیک به 40 روز از فراق فرزند شهیدش +عکس
سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
نگاهی به چیدمان مفصل میز پذیرایی و ناهارخوری خوش رنگ و لعاب لاله اسکندری در میزبانی از بازیگران در خانه بالا شهری اش+ویدیو/ از چند رقم میوه تا چند جور خورشت خوشمزه
تمرینات سخت ورزشی ابریشم ارجمندخواه دختر وزنه بردار ایرانی/هزار ماشالله شیر زن ایرانی +فیلم
(عکس) کیک تولد مجلل همسر سالار عقیلی با نقش و نگار پیانو در کنج سنتی و دنج منزلش / مگه چقدر مهمون دارید که کیک به این بزرگی سفارش دادید؟