سیری در معبد هفائستوس آتن و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
سیری در معبد هفائستوس آتن و جاذبه های آن!
معبد هفائستوس آتن یا هفایستیون یکی از زیباترین معابد یونانی می‌باشد که به خوبی از آن محافظت شده است. این معبد واقع در شمال غرب آگورای باستان آتن در بالای تپه‌های آگوریوس کولونوس و در نزدیکی آکروپلیس واقع شده است. از قرن هفتم تا سال 1834 از آن به عنوان یک کلیسای ارتدوکس به نام سنت جورج آکاماتس استفاده شده‌ است.

آگورای باستان، در قلب شهر مدرن آتن قرار دارد و قدم زدن در میان ویرانه‌های آن از جمله معبد هفائستوس، استوآی آتالوس و موزه‌ی آگورا، شما را در تاریخ به عقب و به دوران شکوهمندی یونان باستان برمی‌گرداند.

«آگورای باستان آتن» (Ancient Agora of Athens)، یکی از معروف‌ترین نمونه‌های میدان‌های قدیمی یونانی به شمار می‌رود که در شمال غربی آکروپولیس قرار گرفته و با تپه‌های اطرافش محاصره شده است. این میدان، زمانی مرکز شهر آتن، بازار و کانون فعالیت‌های تجاری، سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی محسوب می‌شد. این ناحیه تا اواخر دوره‌ی نوسنگی، منطقه‌ای مسکونی به حساب می‌آمد و یک قبرستان را هم دربرمی‌گرفت؛ تا اینکه در اوایل قرن 6 میلادی و در دوران «سولون» (Solon) به مکانی عمومی تبدیل شد. بهترین نوع سازماندهی آگورا به زمان «پسیستراتوس» (Peisistratos) برمی‌گردد که دستور داد خانه‌های شخصی را از این مکان به جای دیگری انتقال دهند و چاه‌ها را ببندند تا بتواند آن را به مرکز دولت آتن تبدیل کند.

ندین فواره، سیستم زهکشی و «محراب 12 خدایان» (Altar of the Twelve Gods) را نیز به دستور پسیستراتوس در آگورا تأسیس کردند. حفاری این منطقه‌ی باستانی در سال 1859 میلادی شروع شد و هنگام احداث خط آهن شهر آتن در سال 1890 توانستند بقایای ساختمان‌های متعددی را کشف کنند. برای مثال باستان‌شناسان، نشانه‌هایی را از چندین معبد دیگر یافتند که به قرن 4 و 5 قبل از مسیح و به خدایانی همچون زئوس، آپولو و «هفائستوس» تعلق دارد. برای اینکه بتوانند با خیال راحت در 12 هکتار زمین این ناحیه به حفاری بپردازند، مجبور شدند حدود 400 بنای مدرن این ناحیه را خراب کنند که ساخت آن‌ها چندین سال طول کشیده بود؛ اما کشف گنجینه‌های پنهان آگورا برایشان بیشتر از این‌ها ارزش داشت.

تنها ساختمانی که دوباره آن را بازسازی کر

دند، «استوآی آتالوس» (Stoa of Attalos) نام دارد که پیشگاه‌خانه‌ی مستطیل شکل و ستون‌داری بود که امروزه می‌توانید از موزه‌ی آگورا در آن دیدن کنید. استوآ آتالوس، از سنگ آهک و مرمر ساخته شده و «شاه آتالوس دوم» آن را به آتن هدیه کرده بود که از سال 159 تا 138 قبل از مسیح، بر شهر پرگامون حکومت می‌کرد. به همین دلیل برخلاف دیگر ساختمان‌های این ناحیه، در سال 1950 به بازسازی آن پرداختند و هزینه‌اش را خانواده‌ی آمریکایی «راکفلر» (Rockefeller family) تقبل کردند.

«معبد هفائستوس» (Temple of Hephaestus)، یکی دیگر از بناهای باشکوه در آگورا به حساب می‌آید که می‌توان گفت حتی از معبد پارتنون هم بهتر محافظت شده و تقریباً شکل و شمایل اصلی خود در دوران اوج آگورا را نگه داشته است. هفائستوس در اساطیر یونانی، به خدای آهنگری، صنعت‌گری و فلز شناخته می‌شود و معبد او در جایی قرار گرفته بود که در دوران اوجش، به مغازه‌های کوزه‌گری و فلزکاری بی‌شمار آگورا اشراف داشت. علاوه بر آن اگر سرتان را بالا بیاورید، می‌توانید به دورنمای آکروپولیس نیز دسترسی داشته باشید و اگر می‌خواهید از کل محیط آگورا در کمال آرامش و با خیال راحت بازدید کنید، بهتر است در فصل‌های غیر توریستی به آن سمت بروید. همچنین برای بازدید کلی از آگورا می‌توانید از راهنماها کمک بگیرید تا به ترتیب، شما را درمورد تغییرات کاربری و معماری آن در طول تاریخ مطلع کنند.

معبد هفائستوس

معلولیت هفائستوس و سقوط از المپ

او به خاطر طرفداری از مادر توسط زئوس به زمین افکنده شد و لنگ شد. در آثار هومر؛ هفائستوس فرزند زئوس و هرا و لنگ زاده می‌شود و در ایلیاد به هنگامی که هرا و زئوس دربارهٔ هراکلس مشاجره می‌کنند، هفائستوس جانب مادر را می‌گیرد و زئوس که از این ماجرا خشمگین است یک پای هفائستوس را می‌گیرد و او را به آسمان پرتاب می‌کند و پس از این ماجرا هفائستوس لنگ هشت سال را از جانب تتیس پرستاری می‌شود. داستان رانده شدن هفائستوس همانند طرد یک فرزند خوانده از جانب زئوس و پرستاری او از جانب تتیس، گویای پیوند این روایت با اسطوره جانشینی است و گوئی هفائستوس خدائی است که آهنگ برانداختن زئوس را داشت. در اسطوره‌ای بر گرفته از سفالی منقوش و انحصاری هفائستوس به هنگام غیبت خود از المپ تختی از طلا می‌سازد و آن را برای مادر خود به المپ می‌فرستد و هرا با نشستن بر تخت نمی‌تواند از روی آن برخیزد. از آن جا که تنها سازنده تخت از این راز آگاه است، خدایان دیونیسوس را به دنبال هفائستوس می‌فرستند. دیونیسوس؛ آهنگر خدا هفائستوس را مست سوار بر یک خر به المپ بازمی‌گرداند و وی مادرش را آزاد می‌کند.

در روایتی دیگر لنگ به دنیا آمد و به همین سبب از آسمان‌ها رانده شد. در روایتی دیگر هفائستوس کور و شاگرد یک رامشگر و در آهنگری او کار می‌کند و در جبران ناتوانی در کاربرد چشم‌ها یا که پای خود دست‌ها و شانه‌هایش را به کار می‌گیرد و از دست دادن چشم بر اثر جرقه آهن شاید خاستگاه اسطوره سایکلاپس چشم است. هفائستوس صنعتگر ورزیده‌ای بود که در جزیرهٔ لیمنوس زندگی می‌کرد.

معبد هفائستوس

ساخته‌های فوق‌العاده هفائستوس

با بودن آهنگر و صنعت‌گری ماهر، هفائستوس سازنده اجسام فوق‌العاده‌ای از مواد مختلف، به ویژه فلز بود. او با کمک سیکلوپ‌ها که همچنین کارکنان و دستیارهای او به‌شمار می‌رفتند، آذرخش و عصای سلطنتی زئوس را درست کرد. او همچنین سلاح‌ها و زره‌های بیشماری را برای ایزدان و پهلوانان خلق کرده بود. برای آتنا، سپر ایجس را درست کرد و برای کمان ایزد عشق اروس یا کوپیدو پیکان درست نمود. ارابهٔ باشکوه و آتشین ایزد خورشید هلیوس که از صبح تا غروب با آن در آسمان‌ها می‌تاخت، توسط هفائستوس ساخته شده بود. همچنین زرهٔ شکست‌ناپذیر آشیل، در زمان محاصره تروا بدست او ساخته شده بود. هفائستوس، به دستور زئوس نخستین زن روی زمین را خلق کرد. او بوسیلهٔ آب و خاک اولین زن را ساخت. نام این زن پاندورا بود و در نتیجه بازکردن جعبه‌ای که گفته شده بود هرگز نگشاید، مصیبت‌ها را بر روی زمین پراکنده کرد.

خلاصه

معبد دیگری در شهر آتن بنایی باستانی، اثری فاخر و مکانی پرداستان، که امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهر آتن هر ساله گردشگران بسیاری را پذیراست. معبد هفائستوس در سال 449 پیش از میلاد ساخته شد، بر اساس اطلاعات موجود، ایکتینوس یکی از معماران سرشناس آن روزگار این بنای زیبا و با شکوه را ساخت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (505 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (264 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (118 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (62 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) تصویری از آیت الله آل هاشم امام جمعه مردمی و محبوب تبریز سوار بر تراکتور/ چون از جنس مردم بود محبوب بود (28 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) لیستی کامل از بازیگران مردی که با گریم زنانه در دنیای هنر ظاهر شدند+عکس/ از اکبر عبدی و محسن تنابنده تا امین حیایی و سپند امیرسلیمانی (16 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد