سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

  سه شنبه، 04 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست و چگونه کار می کند؟
این سیستم از سنسورهای راداری استفاده می‌کند که در هر دو طرف خودرو و نزدیک به عقب خودرو قرار گرفته است. هنگامی که خودرویی در نقطه کور خودرو شما تشخیص داده شود، علامتی روی آینه بغل ظاهر می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سیستم هشدار نقطه کور با نام کامل Bilnd Spot Monitor به صورت اختصاری با نام BSM در صنعت خودروی شناخته می شود.

همانطور که می دانید آینه های جانبی با وجود اینکه دید عقب را در اختیار راننده قرار می دهند، اما دارای نقاط کور هستند.

در صورتی که خودرویی در نقطه کور آینه قرار داشته باشد، راننده نمی تواند آن را ببیند.

این نقاط کور ریسک خطر برخورد را افزایش می دهد.

به طور ویژه زمانی که راننده قصد تغییر خط در مسیر را داشته باشد، لازم است تا اطمینان حاصل کند خودروی دیگری در نقطه کور او وجود ندارد.

در سیستم هشدار نقطه کور BSM ، سنسورهایی در سپر عقب خودرو نصب می شوند.

این سنسورها وجود خودروی دیگر در نقطه کور را تشخیص می دهند.

معمولا این سیستم در اکثر خودروها به صورت بصری و با یک چراغ هشدار که در آینه ها کار گذاشته شده است، وجود خودروی دیگر در نقطه کور را به راننده هشدار می دهند.

دو نوع سیستم هشدار نقطه کور در خودروها استفاده می شود:

۱٫ سیستم هشدار وجود مانع در نقطه کور خودرو

در صورت وجود مانع در نقطه کور این سیستم به راننده به صورت صوتی و یا تصویری هشدار می دهد. البته این سیستم می تواند دارای هشدار چرخش نیز باشد که هنگام تغییر لاین و یا چرخش به چپ و راست و در صورت وجود مانع به راننده هشدار دهد.

۲٫ سیستم هشدار نقطه کور با فرمان اضطراری خودکار

هنگامی که می خواهید به چپ یا راست بپیچید و یا تغییر لاین دهید و هشدار نقطه کور را دریافت می کنید، سیستم به صورت خودکار کنترل فرمان و ترمز را به دست می گیرد و از پیچیدن و تغییر لاین جلوگیری می کند.

سیستم هشدار نقطه کور چطور کار می کند؟

این سیستم از سنسورهای راداری استفاده می کند که در هر دو طرف خودرو و نزدیک به عقب خودرو قرار گرفته است. هنگامی که خودرویی در نقطه کور خودرو شما تشخیص داده شود، علامتی روی آینه بغل ظاهر می شود.

همچنین این سیستم در زمانی که می خواهید خودرویتان را از پارک دربیاورید نیز کاربرد دارد و اگر خودرویی از به خودروی شما نزدیک شود، هشدار می دهد. در این هنگام علامت چشمک زنی روی آینه بغل خودرو نمایش داده می شود و همچنین به صورتی صوتی نیز هشدار داده می شود.

این سنسورها امواج را ارسال می کنند و سپس امواج برگشتی را دریافت می کنند و بدین شکل موانع و یا خودروهایی را که در نقطه کور قرار دارند، شناسایی می کنند. همچنین این سنسورها توانایی تشخیص رنگ سیاه آسفالت و رنگ سفید خط کشی های خیابان را نیز دارند.

خودروهای دارای هشدار نقطه کور

با وجود اینکه فناوری هشدار نقطه کور در دسترس همه قرار دارد اما متاسفانه جزو استانداردهای ایمنی خودروها نیست و در بسیاری از خودروهای ارزان قیمت استفاده نمی شود.

البته خودروسازان به این نکته واقف هستند که نصب این سیستم در آینه های بغل همه خودروها توجیه اقتصادی ندارد، به دلیل اینکه آینه بغل می تواند به راحتی شکسته و خراب شود و تعویض آنها در صورت استفاده از سیستم هشدار نقطه کور هزینه زیادی روی دست دارندگان خودروهای ارزان قیمت می گذارد.

مرسدس بنز

با این تفاسیر، سیستم هشدار نقطه کور باید یکی از استانداردهای ایمنی خودرو باشد، برای مثال همه محصولات مرسدس بنز دارای سیستم هشدار نقطه کور هستند و این سیستم توانسته جان افراد زیادی را نجات دهد.

بی ام و

جای تعجب است که دیگر خودروسازان آلمانی، مثل مرسدس بنز عمل نمی کنند. هشدار تغییر لاین یکی از استانداردهای ایمنی در خودروهای بی ام و سری ۳ به بالای بی ام و است و به این ترتیب خودروهای سری پایین تر BMW از این فناوری بی بهره اند و همین طور هیچ کدام از خودروهای مینی، از زیرمجموعه های بی ام و، از سیستم هشدار نقطه کور استفاده نمی کند.

آئودی

سیستم هشدار نقطه کور به صورت استاندارد روی مدل های A4 به بالا نصب می شود اما مالکان مدل های A3 به پایین، برای نصب این سیستم بر روی خودروهایشان باید هزینه جداگانه ای پرداخت کنند.

فولکس واگن

فولکس واگن پولو به دلیل اینکه قدیمی شده فاقد فناوری هشدار نقطه کور است، با این حال بیشتر مدل های میان رده و بالارده این خودروساز آلمانی دارای این تکنولوژی است.

هیوندا

به طور کلی برای اینکه از این فناوری استفاده کنید، باید هزینه آن را پرداخت کنید. هیوندا جنسیس به صورت استاندارد از تکنولوژی هشدار نقطه کور بهره می برد، اما برای استفاده از این فناوری در سایر مدل ها باید هزینه آن را پرداخت کنید.

تویوتا

استفاده از سیستم هشدار نقطه کور در محصولات تویوتا مشابه استفاده از آن در خودروهای تولید هیوندای است. البته بیشتر مدل های لکسوس به جز مدل RC از این سیستم بهره می گیرند.

مزدا

سیستم هشدار نقطه کور روی مزدا ۶، CX-5، CX-9 و MX-9 قرار دارد، اما برای استفاده از آن در مدل های ۳ و CX-3 مزدا باید هزینه کنید. این فناوری به هیچ صورت در مزدا ۲ وجود ندارد و نصب نیز نمی شود.

فورد

اگر خودروی فورد دارید، می توانید با پرداخت ۱۳۰۰ دلار یک بسته ایمنی تهیه کنید که سیستم BLIS (سیستم اطلاعات نقطه کور) یکی از آپشن های آن است.

ولوو

سیستم BLIS (سیستم اطلاعات نقطه کور) در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت ولوو ابداع شد.

کیا

شرکت کره ای کیا نیز در بعضی از خودروهای خود از سیستم هشدار نقطه کور استفاده می کند. این سیستم در این شرکت «دستیار جلوگیری از برخورد نقطه کور» یا به طور مخفف BCA نامیده می شود.

راهنمای استفاده از سیستم هشدار نقطه کور

1. آماده باشید

حواستان به هشدارها و علائم سیستم باشد تا اگر خودرویی در نقطه کور قرار گرفت، سریع متوجه شوید.

2. با هشدارها آشنایی داشته باشید

وقتی خودرویی به طرف چپ یا راست خودروی شما نزدیک می شود، هشداری روی آینه بغل نمایش داده می شود. در هنگام چرخش به چپ و راست و یا تغییر لاین صدایی می شنوید و هشدار چشمک زنی روی آینه بغل ظاهر می شود.

3. نگاه کنید

به یاد داشته باشید که در هنگام پیچیدن به چپ و راست از روی شانه هایتان به اطراف نگاه کنید و از چراغ راهنما استفاده کنید.

نکات استفاده از هشدار نقطه کور

  • سنسورهای هشدار نقطه کور را آلودگی، گل و لای و برف پاک کنید.
  • دفترچه راهنمای سیستم بخوانید تا با نوع هشدارها و علائم آشنا شوید.
  • هشدار نقطه کور برای استفاده در بزرگراه ها و سرعت مجاز رانندگی در بزرگراه ها طراحی شده است. هشدار نقطه کور ممکن است در سرعت های پایین و یا سرعت های خیلی زیاد خوب کار نکند.
  • بعضی از سیستم های هشدار نقطه کور نمی توانند موتورسیکلت ها، دوچرخه سوارها و عابران پیاده را تشخیص دهند. به همین دلیل همیشه باید در هنگام پیچیدن و یا تغییر لاین به اطراف نگاه کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان