سیستم توربو شارژر در خودرو چگونه کار می کند؟

  سه شنبه، 12 اسفند 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
سیستم توربو شارژر در خودرو چگونه کار می کند؟
مهم ترین مشکلی که توربو شارژر در خودرو به وجود می آورد، این است که در سرعت های بالا، افزایش دمای هوای ورودی باعث می‌شود که احتراق سوخت پیش از ورود به سیلندر توسط جریان هوای داغ ایجاد شود. پس دمای ورودی به موتور از توربو شارژر در خودرو بسیار زیادتر است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، توربوشارژرها سیستم های متشکل از یک توربین گازی و کمپرسور هوا هستند که هوا را با فشار به درون سیلندر رسانده وسبب افزایش توان موتور می شوند. توربین در مسیر گازهای خروجی اگزوز قرار دارد و بر اثر فشار گازهای خروجی به گردش در آمده، محرکه مورد نیاز کمپرسور را تأمین می کند. مزیت این سیستم نسبت به سایر گونه های شارژ بهره گیری از انرژی گازهای خروجی و قابلیت زیست محیطی این سیستم است. چون گاز خروجی اگزوز در مسیر گردش طولانی تری تا رسیدن به هوای آزاد گردش می کند لذا دمای آن کاهش می یابد از اینرو قابلیت واکنش نیتروژن و ترکیبات مربوطه و سایر گازها با اکسیژن هوا وامکان تشکیلNOX ,HC کاهش می یابد. همچنین تأمین اکسیژن کافی سبب بهسوزی سوخت داخل سیلندر می گردد. علی رغم مزایای فوق با توجه به ماهیت ترموردینامیکی هوا که در اثر فشرده سازی افزیش دما می دهد، این امر در موتورهای بنزینی سبب خودسوزی سوخت در سیلندر پیش از جرقه شمع می گردد.

عملکرد سیستم توربو شارژر در خودرو

قبلا گفتیم که برای به حرکت در آمدن خودرو نیاز به سوخت و اکسیژن داریم.

اما هر چه هوا و اکسیژن بیشتری به سوخت برسد، احتراق به صورت بهتری انجام خواهد شد. نصب سیستم توربو شارژ این کار را برای ما راحت تر کرده و قدرت موتور را افزایش خواهد داد.

عملکرد توربو شارژر در خودرو به این صورت است؛ که گازهای خروجی باعث به چرخش در آمدن توربین و انتقال نیروی توربین به وسیله ی یک شفت به کمپرسور و سبب کاهش بیشتر هوا به داخل موتور خواهند شد. اما با افزایش سرعت خودرو و به تبع آن افزایش و سرعت یافتن گازهای خروجی، مکش کمپرسور افزایش یافته و در سرعت بالا، اکسیژن بیشتری به موتور خواهد رسید.

یا به عبارت دیگر چون گازهای خروجی از منیفولد دود، بسیار داغ هستند و با قدرت زیاد در حرکت اند به سمت توربو شارژر در خودرو هدایت می شوند و باعث به حرکت درآمدن توربین خواهند شد. توربین که با کمپرسور در یک جهت بسته شده اند، باعث به گردش درآمدن کمپرسور شده و کمپرسور هوا و اکسیژن را به داخل سیلندر هدایت می کند.

پس در نتیجه اکسیژن بیشتری به موتور وارد شده و در نهایت قدرت موتور افزایش خواهد یافت.هر چه توربین بزرگ تر باشد، میزان هوای فشرده و در واقع میزان تقویت و قدرت موتور بیشتر خواهد بود.

اما مهم ترین مشکلی که توربو شارژر در خودرو به وجود می آورد، این است که در سرعت های بالا، افزایش دمای هوای ورودی باعث می شود که احتراق سوخت پیش از ورود به سیلندر توسط جریان هوای داغ ایجاد شود. پس دمای ورودی به موتور از توربو شارژر در خودرو بسیار زیادتر است.

اگر این هوای داغ به موتور وارد شود، سبب داغ شدن بیش از اندازه ی موتور و قطعات داخلی آن خواهد شد.

این داغی در هوا به این علت اتفاق می افتد که فشرده کردن هوا به وسیله ی کمپرسور، باعث بالا رفتن چگالی و دمای هوا می شود و در ثانی داغ بودن دود خروجی از منیفولد که باعث به حرکت درآوردن توربین است، هم بر روی داغی هوا تاثیر می گذارد.

دمای حاصل از چرخش سریع توربین و گازهای خروجی که خود به تنهایی و به اندازه کافی داغ هستند، گاهی از اوقات به بیش از ۱۳۰ درجه سانتیگراد می رسد. گرم بودن هوا به چند دلیل برای سلامت پیشرانه ی اتومبیل مناسب نیست.

دمای بالا می تواند باعث افزایش دمای مخلوط هوا و سوخت شود که خود این کار موجب پدیده های مخربی مثل انفجار زود هنگام در خودرو خواهد شد.

در انفجار به اصطلاح زود هنگام مخلوط سوخت و هوا آنقدر بالا رفته و افزایش می یابد که پیش از موعد جرقه زدن شمع ها، گاز های سوختنی مشتعل می شوند.

این انفجار نه تنها باعث افت توان پیشرانه خواهد شد، بلکه آثار بسیار مخربی برای کارکرد موتور نیز خواهد داشت و همینطور افزایش بیش از حد دما می تواند بر روی قطعات تأثیر گذاشته و از عمر مفید آنها بکاهد.

دلیل دیگر اینست که با افزایش دما، چگالی آن کاهش پیدا کرده که این به معنای افت عملکرد پیشرانه در موتور است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان