ایموبلایزر یا سیستم ضد سرقت خودرو چگونه کار می‌کند؟

  سه شنبه، 15 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
ایموبلایزر یا سیستم ضد سرقت خودرو چگونه کار می‌کند؟
خودروهای مدرن سوئيچ ایموبلایزر دارند و عملکرد آن به این صورت است که یک قفل نرم‌افزاری روی کامپیوتر خودرو گذاشته می‌شود تا از روشن شدن موتور خودرو جلوگیری کند

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از آپشن هایی که معمولا در خودروها موجود می باشد، ایموبلایزر می باشد که در واقع نوعی سیستم امنیتی محسوب شده و مانع از سرقت خودرو می گردد. این سیستم در حقیقت یک کد مخصوص را برای سوئیچ و محل قرار گرفتن آن تعریف می کند که به واسطه آن، کلیدهای دیگر، هر چند با شکل ظاهری یکسان، نخواهند توانست خودرو را روشن نمایند. سیستم ایموبلایزر دارای قسمت های متعددی می باشد و طرز کار خاصی دارد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت و این سیستم امنیتی خودرو را تشریح می کنیم.

ایموبلایزر چیست؟

ایموبلایزر یکی از سیستم های امنیتی خودرو است که به سبب نام خاصی که دارد، همچون سیستم کروز کنترل که در گذشته به تشریح آن پرداختیم، ممکن است برای بسیاری از افراد چندان مانوس نباشد. تقریبا تمامی خودروهای جدید از سیستم ایموبلایزر برخوردار هستند. بخشی از این سیستم در واقع همان کد مخصوصی است که در کلید های خودروی شما تعبیه شده است و به واسطه آن می توان خودرو را پس از چرخاندن سوئیچ در استارت، روشن نمود.

اگر در هنگام چرخاندن سوئیچ و استارت زدن خودرو، کد کلید با کد سیستم ایموبلایزر جای گرفته در خودرو همخوانی نداشته باشد، آنگاه هر چقدر هم که سعی کنیم، نخواهیم توانست خودرو را روشن نماییم. در حقیقت با استفاده از این سیستم امنیتی، یک لایه امنیتی ایجاد خواهیم کرد که با استفاده از آن تنها کلیدهایی موفق به روشن کردن خودرو خواهند شد که از قبل برای سیستم ایموبلایزر تعریف شده باشند.

ایموبلایزر چگونه کار می کند؟

سیستم ایموبلایزر از قسمت های مهمی مانند بورد موجود در سوئيچ خودرو، حافظه سوئیچ، بورد ایموبلایزر (در زیر فرمان نصب می شود) و قفل نرم افزاری موجود در کامپیوتر خودرو تشکیل شده است. در مرحله تولید خودرو، روی سوئيچ آن کد مخصوصی گذاشته می شود که با سیستم ضد سرقت هم خوانی دارد. هنگامی که سوئيچ را می چرخانید اطلاعات آن پردازش می شود و در صورت درست بودن کد، خودرو روشن می شود اما اگر کد دسترسی مطابقت نداشته باشد خودرو تنها استارت می خورد و روشن نمی شود.

در گذشته هنگام تحویل خودرو کد مربوطه همراه سوئيچ به مشتری تحویل داده می شد و امروزه تنها با درخواست مشتری و احزار هویت آن، کد مربوط به سوئيچ تحویل داده می شود.

کد خوانی سوئيچ چگونه انجام می شود؟

پس از اینکه سوئيچ باز می شود، UCH یا سیستم کنترل تجهیزات با استفاده از میدان مغناطیسی تولید شده به وسیله ترانسپاندر با اعلام به چیپ در خواست کد ثبت شده را می کند. چیپ این کد را برای UCH ارسال می کند و در صورت صحیح بودن، موتور اجازه روشن شدن را از کامپیوتر دریافت می کند. اطلاعات بین چیپ و سوئيچ با چیپ توسط ترانسپاندر جا به جا می شود.

ترانسپاندر چیست؟

پس از قرار گرفتن سوئيچ در جای خود، کد ثبت شده توسط یک آنتن مخصوص دریافت می شود که این گیرنده ترانسپاندر نام دارد.

اقدامات امنیتی ایموبلایزر

  • قطع جرقه شمع ها
  • قطع برق مثبت بعد از انداختن سوئيچ
  • جلوگیری از پاشش سوخت
  • قطع برق پمپ بنزین و انژکتورها

معنای چراغ های هشدار ایموبلایزر

  • روشن بودن دائمی چراغ

خراب بودن سیستم ایموبلایزر یا پریدن کد آن

  • خاموش بودن چراغ

ایموبلایزر غیر فعال است

  • چشمک سریع و چهار چشمک در ثانیه

ایموبلایزر فعال و سوئيچ باز است

  • یک چشمک در ثانیه

ایموبلایزر فعال و سوئيچ بسته است.

در صورت گم شدن سوئيچ خودرو چه باید کرد؟

اگر خودرو شما تولید داخل است و سوئيچ آن را گم کرده اید اصلا نگران نباشید چراکه کلید سازها بدون داشتن کد دسترسی، کد قبلی را غیرفعال کرده و کد جدیدی را برای سوئيچ خودرو تعریف می کنند. بحث سوئيچ در خودرو های خارجی کمی پیچیده می شود و تنها راه حل پیدا کردن کد سوئيچ یا ساختن کلید جدید با استفاده از کامپیوتر خودرو است. بیشتر خودروها سوئيچ یدک دارند که با استفاده از آن می توان کد را تغییر داد تا از سرقت خودرو جلوگیری شود.

قابل توجه است که ایموبلایزر، امنیت صد درصدی خودرو را تضمین نمی کند و با دستکاری سیستم برق خودرو می توان به آن نفوذ کرد. اگر سیستم برق خودرو برای پاک کردن کد از روی کامپیوتر زیاد دستکاری شود، برای راه اندازی خودرو باید به نمایندگی های آن مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (54 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان