گیربکس دو کلاچه چیست و چگونه کار می‌کند؟

  چهارشنبه، 29 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
گیربکس دو کلاچه چیست و چگونه کار می‌کند؟
در سامانه گیربکس دو کلاچه  یا  ( DCT ( dual-clutch transmission، از دو کلاچ مستقل برای اتصال و قطع انتقال نیرو استفاده می‌شود؛ یکی از کلاچ‌های بکار رفته در این سیستم وظیفه درگیر شدن با چرخ‌دنده‌های فرد گیربکس را دارد و دیگری چرخ‌دنده‌های زوج گیربکس را کنترل می‌کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، گیربکس های دو کلاچه نوع جدیدی از جعبه دنده ها هستند که به صورت نیمه خودکار عمل می کنند. این گیربکس ها برای افرادی مناسب است که راحتی گیربکس های اتوماتیک و هیجان جعبه دنده های معمولی را با هم می خواهند.سیستم های گیربکس دو کلاچه به گیربکسهای دستی شبیه تر هستند با این تفاوت که در گیربکس های دستی یا معمولی جریان انتقال نیرو همیشگی نیست و راننده برای تغییر ضریب دنده باید جریان نیرو را قطع کند، اما در گیربکس دو کلاچه،صفحات هیدرولیکی کلاچ به صورت پشت سر هم فعال می شوند و اجازه نمی دهند جریان نیروی منتقل شده به چرخ متوقف شود؛ از همین سو در خودرو هایی که از گیربکس دو کلاچه بهره می برند پدال کلاچ مشاهده نمی شود.

در کل با استفاده از این سیستم در حین تغییر دنده ها وقفه کمتری ایجاد می شود، برای مثال فرض کنید شما در حال رانندگی هستید و خودرو نیاز به تعویض دنده دارد و این کار به سرعت انجام می شود و دیگر نیازی به آزاد شدن کلاچ نیست و همه تغییر دنده ها در مدت میلی ثانیه صورت می گیرد که بسیار سریع تر از جعبه دنده های دستی است. البته این سیستم تاکنون تنها در برخی خودرو های پرقدرت مورد استفاده قرار می گرفت اما اکنون در حال ورود به خودرو های روزمره است.

مدت زمانی که یک فرد عادی در اتومبیل هایی با جعبه دنده دستی از دنده ای به دنده دیگر می زند حدود نیم ثانیه تا یک ثانیه است و البته این موضوع در جعبه دنده های اتوماتیک متداول بسیار طولانی تر است و در خودرو های مدرن امروزی نظیر محصولات مرسدس بنز دنده ها در مدت کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه تغییر می یابند. البته باید بدین نکته نیز توجه کرد که سرعت تغییر دنده بیشتر به سیستم جعبه دنده باز می گردد و برای مثال در سیستم DSG کمپانی فولکس واگن این کار تنها ۸ میلی ثانیه طول می کشد.

اغلب سیستم های DCT دارای دو حالت هستند. در حالت اتوماتیک تمام کار ها توسط کامپیوتر پردازش می شود و در زمان مورد نیاز برای تغییر دنده این موضوع اعمال شود و در حالت دستی نیز راننده امکان تغییر دنده از طریق دکمه های موجود را دارد که البته این دکمه ها نیز پشت فرمان و به صورت پدال قرار گرفته اند و در برخی موارد نیز این تعویض دنده از طریق حرکت دادن دسته دنده صورت می گیرد.

شاید بتوان گفت که سیستم دو کلاچه برای بسیاری دوست داشتنی است زیرا در موارد مورد نیاز، راننده می تواند به صورت دستی دنده ها را تغییر دهد و رانندگی هیجان انگیزی داشته باشد و البته امکان رانندگی به صورت اتوماتیک نیز وجود دارد که دیگر نیازی نیست راننده نگران تغییر دنده ها باشد.

گیربکس دو کلاچه برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ و بر روی فولکس واگن R32 مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن نیز سایر کمپانی های خودروساز به سمت این سیستم آمدند و از دیدگاه بسیاری از افراد این سیستم برای خودرو هایی با کارایی بالا که در آن ها دقت تغییر دنده بسیار مهم است، می تواند مناسب باشد.

رانندگی با سیستم دو کلاچه در خودرو های امروزی

فورد گیربکس دو کلاچه را با نام Powershift توسعه داده است که بر روی Fiesta و Focus شاهد آن هستیم و البته با برخی موانع رو به رو شده است و رانندگان احساس می کنند که تغییر دنده ها به صورت روان انجام نمی شود و انتخاب دنده بعدی نیز به کندی اتفاق می افتد و این موضوع زمانی که در سرعت پایین می خواهید شتاب بگیرید، بیشتر به چشم می خورد.

البته باید توجه داشت که این مشکلات تنها مربوط به سیستم DCT توسعه یافته توسط فورد نیست و برخی از رانندگان فولکس واگن نیز اعلام کرده اند که سیستم Dual Clutch نیز به صورت تشنجی عمل می کند که این موضوع در سرعت های پایین بیشتر دیده می شود.

این ها برخی از مشکلاتی بود که سیستم دو کلاچه دارد و البته بسیار کمتر از مشکلات سیستمهای تک کلاچ است و DCT به طور قابل ملاحظه ای عملکردی نرم تر از سیستم های تک کلاچ دارد و این دلیلی است که کمپانی هایی نظیر فراری و BMW نیز به سمت آن حرکت کرده اند.

طرز کار سیستم انتقال قدرت دو کلاچه

یک شفت دو قسمتى در مرکز DCT قرار دارد که بر خلاف گیربکس هاى دستى معمولى که همه چرخ دنده ها روى یک شفت ورودى قرار دارند ،DCT چرخ دنده هاى زوج و فرد را به وسیله دو شفت ورودى از هم جدا مى کند.

شفت خارجى به صورتى سوراخ شده که محفظه اى را براى شفت داخلى فراهم مى کند و شفت داخلى در آن جا مى گیرد. شفت خارجى به چرخ دنده هاى دو و چهار وصل است و شفت داخلى به چرخ دنده هاى اول، سوم و پنجم متصل است.

تصویر زیر ترتیب قرار گیرى اجزا را در یک سیستم پنج دنده DCT نشان مى دهد. توجه کنید که یک کلاچ چرخ دنده هاى دوم و چهارم را کنترل مى کند و کلاچ دیگر به صورت مستقل چرخ دنده هاى اول و سوم و پنجم را کنترل مى کند.

این همان چیزى است که تعویض برق آساى دنده ها را ممکن مى کند و در عین حال قدرت همواره به صورت ثابت یه چرخ ها منتقل مى شود. سیستم انتقال قدرت اتوماتیک استاندارد نمى تواند این نیاز را برطرف کند زیرا در این سیستم براى تمام چرخ دنده ها از یک کلاچ استفاده مى شود.

مزایاى سیستم انتقال قدرت دو کلاچه

  • چون گیربکس دو کلاچه به ترتیب یک چرخ دنده را خارج و دیگرى را درگیر مى کند شوک هنگام تعویض دنده (shift shock) کاهش مى یابد.
  • تعویض دنده تحت نیرو انجام مى گیرد یعنى یک جریان قدرت ثابت و پایدار بین موتور و چرخ ها وجود خواهد داشت.
  • با توجه به اینکه رفتن به دنده بالاتر ظرف ۸ میلى ثانیه انجام مى گیرد پس رانندگان در ضمن تعویض دنده یکى از چندین محاسن DCT ها را تجربه خواهند کرد و آن هم شتابگیرى دینامیک و پیوسته آن است.
  • کاهش مصرف سوخت

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان