عمر گیربکس اتوماتیک را چگونه زیادتر کنیم؟

  سه شنبه، 28 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
عمر گیربکس اتوماتیک را چگونه زیادتر کنیم؟
انتخاب روغن گیربکس مناسب در خودروهای گیربکس اتوماتیک از ضروریات است بنابراین در دفترچه راهنمای خودروی شما حتما به آن اشاره شده است. قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک به علت عملکردشان بسیار داغ می شوند؛ پس وجود روغن کافی، سالم و متناسب با آن امری بسیار حیاتی است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، زمانی که درباره ی اجزای خودرو و فرایند حرکت خودرو صحبت می کنیم؛ گیربکس یکی از مهم ترین اجزای خودرو و سیستم انتقال قدرت خودرو است. گیربکس در لغت به معنی جعبه دنده پیشرانه گفته می شود.

درواقع گیربکس در مسیر انتقال قدرت از موتور به چرخ های محرک، بعد از سیستم کلاچ، گیربکس یا جعبه دنده وجود دارد. همان طور ک می دانید، موتور خودرو وظیفه ی تولید قدرت را دارد؛ که این قدرت توسط گیربکس به چرخ ها خودرو انتقال می یابد.

گیربکس (سیستم انتقال نیرو در خودرو)، وسیله ای است از دنده، کلاچ و قطعات محرک برای انتقال نیرو از موتور به چرخ ها استفاده می شود. درحرکت خودرو موتور، دور محدودی دارد. بافرمان راننده و تغییر دنده، دور موتور خودرو تغییر می کند و می توان با حرکت و سرعت بهتر رانندگی کرد.

راهکارهایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

آیا می دانید در خودروهای گیربکس اتوماتیک، خلاص رانندگی کردن در سراشیبی منجر به کاهش مصرف سوخت نمی شود؟

این تصور در مورد خودروهای گیربکس اتوماتیک اصلا درست نیست و تنها باعث فشار آمدن به گیربکس خودرو می شود. چرا که سیستم خودروهای اتومات آنقدر پیشرفته هست که در سراشیبی ها سوخت رسانی به موتور را کنترل و کم کند.

آیا می دانید که بهتر است بگذارید خودرو به آرامی از حالت خلاص (Neutral) به حالت (Drive) برسد؟

حتما پاسخ می دهید مگر کسی کاری به غیر از این می کند! جواب بله است. افراد بسیاری هستند که اطلاعات کافی ندارند و فکر می کنند برای بیشتر شدن شتاب اولیه می توانند از همان ابتدا وضعیت ماشین را به Drive تغییر بدهند و با فشردن پدال گاز حرکت کنند. آنها کاملا در اشتباه هستند. مطمئن باشید این کار جز خسارت و هزینه های گزاف تعمیرات، هیچ نتیجه دیگری برای شما نخواهد داشت.

آیا می دانید در دفترچه خودروی تان نوع روغن مخصوص آن نوشته شده است؟

انتخاب روغن گیربکس مناسب در خودروهای گیربکس اتوماتیک از ضروریات است بنابراین در دفترچه راهنمای خودروی شما حتما به آن اشاره شده است. قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک به علت عملکردشان بسیار داغ می شوند؛ پس وجود روغن کافی، سالم و متناسب با آن امری بسیار حیاتی است.

برای چک کردن عملکرد صحیح دنده ها و مابقی متعلقات گیربکس اتوماتیک و جلوگیری از بروز مشکل، بهترین گزینه سرویس های دوره ای است. خود شما هم می توانید در فواصل معین به آن سرکشی کنید. در بسیاری از خودروهای دنده اتوماتیک چک کردن گیج روغن کاری آسان و شبیه به سایر خودروهاست.

نکته: به طور کلی متخصصان حوزه خودرو توصیه می کنند روغن گیربکس را سالی یک بار تعویض کنید.

آیا می دانید تعویض حالت های گیربکس اتوماتیک باید در حالت سکون کامل خودرو باشد؟

در خودروهای اتوماتیک، عملکرد مکانیکی تعویض حالت گیربکس با اصطحکاکی همراه است که در صورت ساکن بودن فشار و سایش کمتری را متحمل خواهد شد. مثلا اگر در حال حرکت هستید و یکباره تصمیم می گیرید که دنده عقب بروید؛ نباید قبل از ایست کامل خودرو را از حالت Drive (رانندگی) به Reverse (دنده عقب) تغییر دهید.

این مسئله برای توقف هنگام پارک کردن هم صدق می کند. یعنی شما نباید قبل از توقف کامل خودروی تان حالت پارک (park) را انتخاب کنید.

آیا می دانید بالا رفتن دمای موتور قبل از هر قسمت، روی عملکرد گیربکس تاثیر می گذارد؟

سیستم خنک کننده خودروها علاوه بر کاهش دمای موتور، از بالا رفتن دمای روغن گیربکس هم جلوگیری می کند اما به طور کلی بالا رفتن دمای موتور نیز روی صحت گیربکس موثر خواهد بود. به همین دلیل سیستم خنک کننده کنترل دمای تمام این قسمت ها را بر عهده می گیرد. پس هیچوقت از سرویس سیستم خنک کننده خودروی تان غافل نشوید.

آیا می دانید گیربکس اتوماتیک فیلتر دارد؟

بله برخی از گیربکس های اتوماتیک دارای فیلتر هستند؛ به همین علت هم هست که باید هنگام تخلیه روغن گیربکس فیلتر آن را هم تعویض کنید. البته اکثر این خودروها فیلتر ندارند؛ شما باید برای دانستن این مسئله به مدل خودروی تان رجوع کنید.

استفاده کردن از خودروی دنده اتومات به عنوان یدک کش خصوصا در هوای گرم و استفاده طولانی مدت از زاپاس به عنوان تایر از جمله مسائلی است که انجامشان برای گیربکس اتوماتیک بسیار مضر است و منجر به خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان