ساعدنیوز
ساعدنیوز

علائم و نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی

  جمعه، 17 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
علائم و نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی
اگر جزو رانندگانی هستید که بی جهت و برای مدت طولانی، پای خود را روی کلاچ نگه می دارند، بهتر است بدانید که این کار نادرست از دلایل اصلی خراب شدن جعبه دنده است. این کار باعث می شود که بلبرینگ های شفت داخلی جعبه دنده با صفحه کلاچ درگیر شده و دچار فرسایش شوند.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز،در واقع گیربکس (جعبه دنده) در مسیر انتقال قدرت از موتور به چرخ های محرک، بعد از سیستم کلاچ، گیربکس یا جعبه دنده وجود دارد. همان طور ک می دانید، موتور خودرو وظیفه ی تولید قدرت را دارد؛ که این قدرت توسط گیربکس به چرخ ها خودرو انتقال می یابد.

گیربکس ( سیستم انتقال نیرو در خودرو)، وسیله ای است از دنده، کلاچ و قطعات محرک برای انتقال نیرو از موتور به چرخ ها استفاده می شود. در حرکت خودرو موتور، دور محدودی دارد. با فرمان راننده و تغییر دنده، دور موتور خودرو تغییر میکند و می توان با حرکت و سرعت بهتر رانندگی کرد.

در تعویض دنده ی معکوس برای کاهش سرعت خودرو به عنوان مثال دنده ی سه را به دنده ی دو انتقال می دهیم در اصطلاح می گویند دنده را کم یا معکوس کردن است. و گیربکس (جعبه دنده) درگیر می شود، سرعت ماشین را کاهش می دهد.

به طور خلاصه گیربکس در جهت افزایش و کاهش سرعت خودرو ، یکی از مهم ترین اجزای فنی خودرو است.

گیربکس دور موتور خودرو را بر اساس شرایط که در رانندگی وجود دارد به وسیله ی تجهیزات سیستم انتقال توان به چرخ ها می رساند. سرعت را بر اساس فرمان راننده فراهم می کند.

گیربکس ها دو نوع هستند: گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک . ابتدا به سراغ نوع اتوماتیک می رویم، زیرا این روزها خودروهای مجهز به این نوع گیربکس، بازار خوبی دارند؛ همچنین در مورد اینکه گیربکس چیست و چگونگی عملکرد آن صحبت می کنیم و سپس شما را با نشانه های بروز مشکل در گیربکس آشنا می کنیم.

گیربکس اتوماتیک (Automatic Transmission)

گیربکس اتوماتیک یکی از محبوب ترین امکانات خودرو در میان رانندگان است، اما اختلاف نظرهای زیادی در مورد عملکرد پر هزینه و پر مصرف آن وجود دارد. بسیاری معتقدند که جعبه دنده اتوماتیک، مزیت های چندان بالایی هم نسبت به جعبه دنده دستی ندارد.

به نظر این افراد، هزینه تعمیر و نگهداری جعبه دنده های خودکار بسیار بالاست و مصرف سوخت بیشتری نسبت به نوع دستی دارند. این باور اشتباه است. در مورد قیمت بالا، باید گفت که این مسئله کاملاً طبیعی است، و شما حتماً ترجیح می دهید به جای یک عمر درگیر شدن با مشکلات جانبی تعویض دنده دستی، مقدار بیشتری هزینه کنید.

در مورد مصرف سوخت بالا هم توضیح جامعی نیاز است تا این باور غلط از بین برود. خودروهایی که گیربکس دستی دارند، هنگام توقف باید خلاص شوند وگرنه خاموش می شوند. در خودروهای گیربکس اتوماتیک، نیازی به خلاص شدن دنده نیست و سیستم جعبه دنده، خودرو را تا زمان حرکت مجدد در همان حالت نگه می دارد. در این شرایط، مقدار بنزین مصرفی، کمی بیشتر است؛ با این حال، خودروهای گیربکس اتوماتیک در سرعت های بالا، مصرف سوخت بسیار پایین تری نسبت به خودروهایی با جعبه دنده دستی دارند.

گیربکس های اتوماتیک شامل گیربکس های AMT، دوکلاچه DCT، سیاره ای AT و CVT می شود. این نوع گیربکس از بخش های مبدل گشتاور، کلاچ گیربکس اتوماتیک، چرخ دنده های گیربکس اتوماتیک و کامپیوتر مرکزی خودرو یعنی ECU تشکیل می شود.

ظاهر و عملکرد تمامی جعبه دنده های اتوماتیک تقریباً شبیه به هم است. تمامی این جعبه دنده ها، نیروی مکانیکی را از پیشرانه دریافت می کنند و توسط مبدل گشتاور به جعبه دنده انتقال می دهند. نیروی منتقل شده به جعبه دنده، شروع به چرخاندن محور ورودی جعبه دنده می کند.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

بررسی روغن جعبه دنده اتوماتیک مثل بقیه جعبه دنده ها انجام می شود. گیت روغن را بیرون بیاورید. اگر روغن روی گیت، تیره رنگ بود و ریزگرد داشت، بوی روغن سوخته می داد و غلظت آن کم بود، گیربکس خودروی شما نیاز به بررسی دارد.

سطح روغن جعبه دنده را هم بررسی کنید. ممکن است جعبه دنده دچار ترک، خوردگی و نشتی روغن شده باشد. گاهی اوقات هم نشتی در یکی از قطعات یا اتصالات جعبه دنده است که به راحتی قابل تعویض و برطرف کردن است. پس بی معطلی به سراغ تعمیرکار بروید تا محل اصلی را تشخیص دهد. به خاطر داشته باشید که کمبود روغن باعث گرم شدن بیش از حد گیربکس می شود و تعویض دنده را سخت می کند. کم شدن روغن گیربکس، برابر با مرگ گیربکس اتوماتیک است.

لغزش گیربکس از جمله مشکلاتی است که ممکن است هر کسی با آن مواجه نشود. اگر با گرفتن پدال گاز، تغییری در سرعت خودرو ایجاد نشد، گیربکس شما لغزش دارد. در چنین مواقعی نباید رانندگی کنید، زیرا لغزش جعبه دنده به سرعت روی کلاچ اثر می گذارد و آن را دچار ساییدگی می کند. برای تعویض دیسک کلاچ های ساییده شده باید جعبه دنده باز شود.

اگر تعویض دنده به راحتی انجام نشود و با ضربه ای غیر طبیعی همراه باشد، جعبه دنده خودرو به اصطلاح، تقه می زند.

عوامل خرابی گیربکس اتوماتیک

جعبه دنده اتوماتیک، همان طور که از نامش پیداست، عملکردی خودکار دارد. مهم ترین عملی که باید برای مراقبت از این سیستم انجام داد، نداشتن تغییر در حالت های ناگهانی و عدم استفاده از حالتی مغایر با شرایط خودرو است. با مطالعه موارد زیر، بیشتر متوجه این نکته خواهید شد:

وقتی در وضعیت خلاص، پا روی پدال گاز گذاشته اید، حالت D) Drive) را انتخاب نکنید.

در زمان حرکت خودرو، دنده جعبه دنده (P, R, N, D) را تغییر ندهید.

قبل از توقف کامل خودرو، حالت P) Park) را فعال نکنید.

در سرازیری ها، از حرکت با دنده خلاص بپرهیزید.

سرویس های دوره ای و استفاده از روغن مخصوص هر خودرو را فراموش نکنید.

گیربکس چیست؟ (Manual Transmission)

وظیفه جعبه دنده ، کنترل نیروهای وارد شده از سمت موتور و تنظیم سرعت چرخ هاست. جعبه دنده های دستی جزو ساده ترین سیستم های جعبه دنده است. جعبه دنده دستی با کمک چرخ دنده های مختلف و سرعت های متفاوت شان، نیرو را از موتور، دریافت و آن را به چرخ ها منتقل می کند. منظور از چرخ دنده های مختلف، همان دنده های سنگین و سبک است. دنده های سنگین به لحاظ وزنی، سنگین تر از دنده های سبک هستند، چرا که قطر آن ها بیشتر است.

تعداد دنده های روی چرخ دنده سنگین، بیشتر از تعداد دنده های روی چرخ دنده های سبک است؛ بنابراین مدت زمانی که طول می کشد تا چرخ دنده سنگین یک دور بزند، بیشتر از یک دور کامل چرخ دنده سبک است. دلیل قدرت بیشتر و سرعت کمتر دنده های سنگین نیز همین تفاوت فیزیکی است. ارتباط سیستم جعبه دنده با موتور به وسیله پدال کلاچ، قطع و وصل می شود، به این صورت که با گرفتن کلاچ، ارتباط موتور و جعبه دنده قطع و با رها کردن آن، ارتباطشان برقرار می شود.

علائم خرابی گیربکس دستی

نشت روغن از جعبه دنده دستی، جزو علائم خرابی این سیستم محسوب می شود.

شنیدن صداهای غیر عادی، از جمله نشانه هایی است که با بروز آن، دنده های جعبه دنده را باید تعویض کرد. یکی از دلایل بروز چنین مشکلی، کمبود روغن جعبه دنده است.

گرم شدن بیش از اندازه جعبه دنده نیز یکی از نشانه های خرابی آن و از نتایج کم شدن یا بی کیفیت شدن روغن جعبه دنده است. یکی از مهم ترین وظایف روغن جعبه دنده، خنک کردن جعبه دنده است.

دنده ها به راحتی تعویض نمی شوند. در چنین مواقعی اگر از سالم بودن و عملکرد صحیح کلاچ خودروی تان مطمئن بودید، به سراغ عیب یابی سیستم جعبه دنده بروید.

اگر در حین رانندگی، دنده به صورت خود به خود از جا پرید و از جای خود خارج شد، قطعاً سیستم جعبه دنده شما به مشکل برخورده است.

لرزش غیر عادی دسته دنده، نشانه دیگری است که ممکن است به دلیل عدم نصب صحیح آن پیش آید.

عوامل خرابی گیربکس دستی

اگر جزو رانندگانی هستید که بی جهت و برای مدت طولانی، پای خود را روی کلاچ نگه می دارند، بهتر است بدانید که این کار نادرست از دلایل اصلی خراب شدن جعبه دنده است. این کار باعث می شود که بلبرینگ های شفت داخلی جعبه دنده با صفحه کلاچ درگیر شده و دچار فرسایش شوند.

رانندگی با دنده نامناسب و کشیدن دنده معکوس نیز باعث خراب شدن جعبه دنده خودرو می شود.

کم یا بی کیفیت بودن روغن جعبه دنده، خوردگی و ساییدگی دنده، کشویی دنده یا دنده برنجی، خراب شدن بلبرینگ ها، فنر و ساچمه هم از دیگر دلایل خرابی جعبه دنده دستی است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (134 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (64 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (59 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (48 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (35 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (36 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (32 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (25 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده