سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان و اخذ ویزا

  شنبه، 30 دی 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان و اخذ ویزا
جهت دریافت ویزای آلمان و اقامت در قطب اول اقتصاد و صنعت اتحادیه اروپا، متقاضیان بایستی به سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان یا همان سیستم وقت سفارت آلمان، توجه داشته باشند. سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان که از آبان ماه 1402 جایگزین سیستم رزرو نوبت و تایید مدارک قبلی شد، دارای مزایای ویژه‌ای است.

جهت دریافت ویزای آلمان و اقامت در قطب اول اقتصاد و صنعت اتحادیه اروپا، متقاضیان بایستی به سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان یا همان سیستم وقت سفارت آلمان، توجه داشته باشند. سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان که از آبان ماه 1402 جایگزین سیستم رزرو نوبت و تایید مدارک قبلی شد، دارای مزایای ویژه‌ای است که به‌خصوص برای خانواده‌ها، فرآیند اخذ ویزای آلمان را تسهیل می‌کند.

البته شرکت ویزامتریک نیز در این مسیر، به‌عنوان مجموعه واسط میان متقاضیان و سفارت آلمان فعالیت می‌کند و فرآیندهای مربوط به پذیرش افراد، از طریق این شرکت انجام خواهد شد. در ادامه به بررسی جزئیات شرایط اخذ وقت برای انواع ویزای کشور آلمان خواهیم پرداخت.

ویزامتریک آلمان چیست؟

ویزامتریک یک شرکت واسطه میان متقاضیان دریافت ویزای آلمان و تایید مدارک و سفارت آلمان محسوب می‌شود. اگرچه با ایجاد سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان، امور مربوط به وقت ویزامتریک به مرحله دوم انتقال یافته است؛ اما باز هم بسیاری از فرآیندهای کاری مرتبط با کنسولگری آلمان، از طریق این شرکت انجام می‌شود. به بیان کلی، شرکت ویزامتریک کلیه مراحل پیش نیاز برای صدور ویزا را انجام می‌دهد.

دولت آلمان حتی با وجود سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان، مسئولیت بسیاری از امور از جمله دریافت مدارک، تحلیل و آنالیز مدارک و ارسال درخواست افراد به کنسولگری یا سفارت آلمان را به شرکت ویزامتریک سپرده است. بایستی بدانید که این شرکت در صادر کردن نهایی ویزا، نقش خاصی را بر عهده ندارد و تنها به‌عنوان یک شرکت واسط و برای سبک کردن حجم بالای درخواست‌ها (به‌منظور اخذ انواع ویزای آلمان)، مشغول فعالیت خواهد بود. ذکر این نکته هم الزامی است که ویزامتریک، در تعیین زمان صدور ویزا نیز نقشی نخواهد داشت.

مهم‌ترین دلیل حجم بالای درخواست‌ها برای دریافت وقت ویزامتریک، قرارگیری آلمان در رتبه نخست صنعت و اقتصاد اتحادیه اروپاست؛ همچنین مراکز علمی و دانشگاهی معتبری نیز در این کشور مشغول فعالیت هستند که نخبگان و افراد دارای مهارت‌های فنی را، علاقه‌مند به حضور در آلمان می‌کند. البته رغبت کشور آلمان به پذیرش مهاجر و تکمیل نیروهای انسانی دارای مهارت کشور خود نیز، در افزایش حجم درخواست‌ها برای دریافت ویزای این کشور، بی‌تأثیر نبوده است. از همین رو همواره بسیاری از افراد، درخواست‌نامه و مدارک خود را به شرکت واسط ویزامتریک تحویل می‌دهند تا امور مهاجرت‌شان به این کشور تسهیل شود.

سفارت آلمان در ایران

سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان

در سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان که با نام «سیستم وقت سفارت آلمان» نیز شناخته می‌شود، دیگر به تأیید مدارک دانشجویان نیازی نخواهد بود. بایستی بدانید که سیستم وقت سفارت آلمان، از تاریخ 25 آبان تغییر کرده است؛ بدین‌گونه که در پی ایجاد تغییرات، ابتدا متقاضی دریافت ویزای آلمان، باید در فهرست انتظار سفارت ثبت‌نام کند. برای انجام این کار با مراجعه به سامانه موردنظر، متقاضی با فرمی روبه‌رو می‌شود که باید در آن، اطلاعاتی نظیر: نام و نام خانوادگی، ایمیل، شماره تلفن، هدف از قانونی شدن-تصدیق اسناد و شماره پاسپورت خود را وارد کند. سپس ایمیل تایید نام‌نویسی خود را دریافت می‌کند.

در ادامه فرآیند، تعیین وقت ویزامتریک به‌منظور ارائه مدارک، از سوی شرکت ویزامتریک به متقاضی اعلام خواهد شد. لازم به‌ذکر است که در سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان، تعیین نوبت فقط بر مبنای ترتیب زمانی افراد ثبت‌نام‌کننده صورت می‌پذیرد؛ بنابراین هر زمان که روز موردنظر برای مصاحبه تعیین شود، از طریق ارسال ایمیل، متقاضیان از روز و ساعت نوبت خود مطلع خواهند شد. از جمله مزایای سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • با حذف مرحله تایید مدارک دانشجویان، فرآیند دریافت ویزا سریع‌تر پیش خواهد رفت.

  • در سیستم جدید وقت سفارت آلمان، متقاضیان قادر خواهند بود که مدارک خود و اسناد هویتی اعضای درجه یک خانواده خود، اعم از همسر و فرزندان را به‌صورت همزمان به مرجع موردنظر ارائه کنند؛ تا از سوی سفارت، مورد بررسی و تایید قرار بگیرد.

  • بر مبنای توضیحات فوق، دیگر خانواده‌ها به رزرو نوبت‌های جداگانه احتیاجی نخواهند داشت و برای هر خانواده، تنها یک نوبت تعیین می‌شود. بدین صورت، فرآیند دریافت ویزا به‌طور یکپارچه‌تر و کم‌هزینه‌تری پیش می‌رود و انجام امور برخلاف گذشته، زمان‌بر نخواهد بود.

به‌خاطر داشته باشید که نام‌نویسی در لیست انتظار، نیازی به انجام هزینه ندارد؛ اما هنگام تأیید مدارک در ویزامتریک، هزینه بررسی و پذیرش بایستی پرداخت شود.

ویزای آلمان

مراحل گرفتن وقت در ویزامتریک

در پی سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان، تفاوت‌هایی در فرآیند اخذ ویزای آلمان به‌وجود آمده است؛ اما همچنان شرکت ویزامتریک، نقش واسطه خود را برای انجام امور بر عهده دارد. با مراجعه به وب‌سایت ویزامتریک، خواهید دید که روند درخواست ویزای شینگن آلمان، در سه مرحله کلی تشریح شده است:

  • آماده‌سازی مدارک متقاضیان: اولین مرحله مربوط به «آماده‌سازی اسناد و مدارک» است؛ چنان‌که متقاضیان باید مدارک و اسناد موردنیاز را تا روز تعیین شده برای قرار ملاقات، به‌طور کامل آماده کنند.

  • رزرو قرار ملاقات افراد: در گام دوم، «رزرو قرار ملاقات با سیستم اعطای وقت ویزامتریک» صورت می‌پذیرد. افرادی که متقاضی دریافت ویزای آلمان هستند، بایستی وقت ملاقات خود را از طریق این شرکت و به‌صورت آنلاین رزرو کنند. نهایتا در روز تعیین شده برای قرار ملاقات، افراد باید به شرکت ویزامتریک مراجعه کنند.

  • تحویل پاسپورت: مرحله سوم نیز با نام «مرحله تحویل پاسپورت» معرف حضور افراد است؛ به‌طوری‌که بعد از بررسی مدارک و تمامی جوانب امر و با پایان یافتن فرآیندهای مربوط به درخواست‌های مراجعین، متقاضیان می‌توانند گذرنامه خود را از طریق سرویس پیک یا شرکت ویزامتریک دریافت کنند.

    دریافت ویزای آلمان

شرایط و مدارک لازم برای درخواست ویزا از سفارت آلمان

در سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان، پس از آن‌که از سوی سیستم شرکت ویزامتریک، یک نوبت برای انجام فرآیند مصاحبه (جهت دریافت ویزای آلمان) تعیین شد، مدارک زیر بایستی توسط متقاضی به مرجع مربوطه ارائه شود:

  • اصل و کپی پاسپورت یا همان گذرنامه متقاضی

  • تمامی مدارک هویتی اصلی ترجمه شده؛ اعم از شناسنامه، کارت ملی و ...

  • عکس پرسنلی با پس زمینه سفید که در آن فرد باید مستقیما روبه‌روی دوربین بایستد و تمامی صورت وی به‌طور کامل مشخص باشد.

  • ارائه کلیه ویزاهایی که فرد در سفرهای گذشته خود به قاره اروپا، دریافت کرده است.

  • ارائه نشانی محل سکونت در کشور آلمان

  • تقدیم بیمه مسافرتی فرد

  • فرم پر شده برای درخواست ویزای مربوطه؛ فرم موردنظر باید همراه با عکس متقاضی و امضای وی به سفارت آلمان تقدیم شود.

  • تقدیم گواهی‌های اشتغال

  • متقاضیانی نیز که کارمند هستند، بایستی اصل گواهی اشتغال خود را به همراه ترجمه آن، به مرجع صدور ویزا تقدیم کنند.

  • تقدیم مدارک مرتبط با تمکن مالی فرد، نظیر پرینت چهار گردش آخر حساب وی؛ این مدرک بدین منظور دریافت می‌شود که مشخص شود متقاضی می‌تواند تا مدتی پس از حضور در آلمان، از پس مخارج ابتدایی خود بر‌آید و برای درآمدزایی، به کارهای خلاف روی نمی‌آورد.

  • مجموعه اسناد و مدارک مرتبط با در اختیار داشتن املاک، اوراق بهادار و هرگونه سهام

  • مدارک مربوط به ازدواج متقاضی. چنان‌چه فرد متقاضی متاهل باشد، بایستی مدارک ازدواج به‌صورت ترجمه شده ارائه شود.

بایستی بدانید که در سیستم جدید وقت دهی سفارت آلمان نیز، تمامی مدارک فوق باید به شرکت ویزامتریک و سپس به سفارت آلمان تحویل داده شود و تنها نحوه فرآیند انجام امور، دستخوش تغییرات محدودی شده است؛ ضمنا مدارک ذکر شده در بالا، در زمره مدارک عمومی جای دارند و بسته به نوع ویزا، ارائه برخی دیگر از اسناد نیز الزامی خواهد بود. طی مراجعه به وب‌سایت تعیین وقت ویزامتریک، فایل‌های PDF مربوط به مدارک کامل موردنیاز برای دریافت انواع ویزای: گردشگری، سفر تجاری، سفر برای بازدید از خانواده و دوستان، سفر برای درمان پزشکی خود، حضور در آلمان به‌عنوان همراه یک بیمار، بازدید نمایشگاهی، ویزای حضور در رقابت‌های ورزشی، ترانزیت فرودگاهی، سفر برای حضور در کنگره و سمینار و مأموریت‌های کاری، قرار داده شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (207 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت