دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / قیمت دلار و نرخ ارز /

تفاوت ها و شباهت های فارکس و ارزهای دیجیتال 

یکشنبه، 09 آذر 1399
در قانون ایران استفاده از بازار فارکس ممنوع و از نظر شرعی حرام اعلام شده است. امکان خرید و فروش ارز ها فقط از طریق صرافی ها مجاز است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، فارکس(FOREX) در لغت از عبارت Foreign Exchange که به معنای تبادل ارزهای خارجی است تشکیل شده. در حقیقت شما می توانید در این بازار به داد و ستد انواع ارزهای خارجی نسبت به یکدیگر بپردازید. این تبادل ممکن است برای خریدوفروش کالا، خدمات شرکت ها و دولت ها، هزینه های سفر و خرید مسافران یا سرمایه گذاری اشخاص و بنگاه ها در کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه معاملات در فارکس چگونه است؟

معاملات در فارکس همیشه به صورت جفت ارز است. یعنی وقتی شما در بازار فارکس ارزی را خریداری می کنید، در همان لحظه ارز دیگری را فروخته اید. پس به نوعی می توان درنظر گرفت که شما به اصطلاح همواره در حال آربیتراژ هستید و سرمایه شما در حال گردش است.

به طور مثال:

وقتی شخصی جفت ارز یورو به دلار(EUR/USD) را در قیمت 1.0830 خریداری می کند، به این معنی است که 1.0830 دلار هزینه کرده تا بتواند 1 یورو خریداری کند.

در بازار فارکس گروه های مختلف سرمایه گذاران فعالیت کرده که به اصطلاح بازیگران بازار فارکس نیز نامیده می شوند. این سرمایه گذاران از قشرهای مختلف کشورهای مختلف از سرمایه گذاران خورد تا سرمایه گذاران کلان و حتی بانک های مرکزی کشورهای دنیا را تشکیل می دهند. این سرمایه گذاران با انگیزه های کاملاً مختلفی در این بازار به معامله می پردازند که در نهایت همگی به دنبال کسب سود از این بازار هستند.

مجموع همه این اهداف، بدان معنی است که تبادل ارز در بازار فارکس تنها با هدف سفته بازی نیست و در حقیقت هرکدام از فعالان در این مارکت، به نوعی نقش خود را ایفا می کنند و به همان مقدار تاثیرگذار هستند.

مزایا فارکس

همانطور که گفتیم مهمترین مزایای فارکس بازبودن ۲۴ ساعته در تمام طول هفته است که منجر به نقد شوندگی بیشتر این بازار میشود. همچنین کارمزد معاملات فارکس صفر است که در مقابل بازار های موازی مثل بورس ایران مزیت بزرگی است.

یکی از مزایای فارکس استفاده از اهرم یا لوریج است، به این معنی که شما میتوانید ضریب تاثیر یک معامله را بیشتر کنید.

مثلا اگر یک دلار دارید، می توانید یک معامله ۱۰ دلاری ببندید و ۱۰ برابر سود کنید؛ اما اگر شرایط بر وفق مراد نبود ۱۰ برابر زیان میکنید. پس شما میتوانید با ریسک بیشتر سود بیشتری کنید.

عدد ضریبی که به طور معمول تریدر های فارکس از آن بهره میگیرند، ۱۰۰ و ۵۰۰ است.

سرمایه گذاری در فارکس یک تیغ دو لبه !

شاید در نگاه تازه واردان لوریج نعمت بزرگی است، اما برای استفاده از آن باید علم تابلو خوانی ، تحلیلگری و مدیریت سرمایه را بلد بود. چه بسا افرادی که در آرزوی یک شبه میلیونر شدن با استفاده از اهرم نه تنها سرمایه خود را از دست دادند، بلکه ضرر های زیادی متحمل شدند.

البته لازم به ذکر است در بورس ایران هم این قابلیت تحت عنوان بازار آتی وجود دارد که زیاد مورد استقبال قرار نگرفته است.

فارکس به دلیل اینکه سابقه طولانی دارد بروکر ها و شعبه های زیادی دارد.

معایب فارکس

در قانون ایران استفاده از بازار فارکس ممنوع و از نظر شرعی حرام اعلام شده است. امکان خرید و فروش ارز ها فقط از طریق صرافی ها مجاز است.

دلیل نامشروع بودن فارکس، اهرم و طمع افراد برای معاملات پر ریسک و ربوی بودن برخی معاملات عنوان شده. همچنین برخی از معاملات به دلیل ماهیت آتی بودن، به عنوان معاملات صوری تلقی میشوند.

از نظر سیاسی به دلیل جلوگیری از خروج ارز از کشور ممنوع اعلام شده است.

متاسفانه فقط ایران به صورت قاطع تجارت در بازار فارکس را ممنوع اعلام کرده و در کشور های دیگر قانونی است.

این قانون باعث شده عملا سودجویانی از آب گل آلود ماهی بگیرند و با استفاده از طرح های پانزی و هرمی شروع به کلاهبرداری کنند.

بورس بهتر است یا فارکس؟

فارکس و ارز های دیجیتال شباهات خیل زیادی دارند. برای جامعیت این مقایسه بهتر است بورس ایران را هم دخیل کنیم تا مقایسه ای جامع تر بین فارکس و بازار های مالی دیگر داشته باشیم:

  • حجم معاملات: حجم معاملات فارکس به دلیل سابقه زیاد و بین المللی بودنش چندین برابر بازار بورس ایران است که قابلیت باعث نقد شوندگی بیشتر می شود. ارز های دیجیتال هم با اینکه نوپا هستند اما روزانه میلیارد ها دلار گردش مالی از سراسر دنیا دارند.
  • میزان نوسان: دامنه نوسان در بازار فارکس و ارز های دیجیتال بسیار بالاست، اما در بورس تهران این دامنه به ۳% و ۵% محدود شده. برای آماتور ها این مزیت بزرگیست و باعث امنیت مالی بیشتر میشود اما برای حرفه ای ها جذابیت فارکس از بورس بیشتر میشود.
  • اهرم یا لوریج: گفتیم که اهرم باعث چندین برابر کردن سود و زیان میشود. اهرم به خودی خود برای معامله گران حرفه ای امتیاز بزرگیست. در ارز های دیجیتال هم در اکثر صرافی ها لوریج وجود دارد اما در ایران به دلیل ربوی بودن اهرم نداریم.
  • ساعات معاملات: بورس ایران فقط روزهای کاری از ۹ تا ۱۲:۳۰ باز است اما فارکس و ارز دیجیتال هر روز هفته و ۲۴ ساعته.
  • بازار دو طرفه: فارکس از گذشته از امکان دو طرفه معامله کردن استفاده میکرده. اخیرا بازار بورس ایران هم این امکان را برای جذب سرمایه گذاران حرفه ای اضافه کرده است. ارز های دیجیتال هم این امکان را فراهم ساخته اند.
  • مالکیت: شما در فارکس مالک هیچ ارز یا شرکتی نمیشوید اما در بورس ایران با خرید سهام یک شرکت در واقع مالک درصدی از آن شرکت(به میزان سهامتان بستگی دارد) میشوید. در ارزهای دیجیتال شما حتی اگر ساتوشی ناکوموتو باشید و چند ملیون بیت کوین داشته باشید باز هم هویتتان پنهان است و مالک هیچی نیستیند!

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC