تفاوت بروکر و صرافی در خرید و فروش ارز دیجیتال

  پنجشنبه، 29 آبان 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
تفاوت بروکر و صرافی در خرید و فروش ارز دیجیتال
یکی از ویژگی‌‌های بروکر‌‌ها، امکانات تحلیلی نسباتاً پیشرفته‌‌تر نسبت به صرافی‌‌ها است. این امکانات به شما اجازه می‌‌دهند که تحلیل‌‌های دقیق‌‌تری از بازار ارز مورد نظر خود به دست بیاورید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دو راه برای معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال وجود دارد، با استفاده از یک صرافی و یا استفاده از یک بروکر. این دو با هم تفاوت هایی دارند که برای عموم مردم واضح نیستند. در ادامه ابتدا به تعریف این دو مفهوم می پردازیم و سپس مواردی را که معامله گران باید در هنگام خرید ارز دیجیتال در یک صرافی و یا در یک پلتفرم معاملاتی آنلاین یک بروکر مد نظر قرار دهند را بررسی خواهیم کرد.

بروکر (Broker) چیست؟

کارگزار به فرد یا سازمانی گفته می شود که بین خریدار و فروشنده ارتباط لازم را بوجود می آورد و در ازای آن حق العمل (حق کمیسیون) دریافت می نماید. یک کارگزار به طور عام مجموعه ای از فعالیت های لازم بین خریدار و فروشنده را با توجه به مسئولیت قبلی که خریدار و فروشنده به او واگذار کرده اند انجام می دهد تا در شرایط مشخص و امن موضوع مورد معامله و هزینه های اصلی و جانبی آن تبادل گردد. با توجه به این تعریف مشخص می گردد که در هر بازاری به طور حتم کارگزارهای اختصاصی برای آن بازار وجود دارد.

وظیفه بروکر ها، عرضه قیمت یک دارایی در بازار به مشتریان است. از سوی دیگر بر اساس توافقی که با مشتریان دارند، از طرف آنها اقدام به خرید و فروش می کنند. پس از پایان معامله هم، درصدی از یک یا هر دو طرف معامله را به عنوان کمیسیون دریافت می کنند.

در بازار رمزارزها نیز چنین واسطه هایی وجود دارند که بروکر ارز دیجیتال نام دارند. بروکر ها با ایجاد سایت یا اپلیکیشن یا هر پلتفرم دیگری، دسترسی کاربران را به بازار بزرگ خود فراهم می کنند. کاربران در این پلتفرم ها می توانند به قیمت لحظه ای ارز های دیجیتال و همچنین قیمت های پیشنهادی دیگران، دسترسی داشته باشند. سپس با استفاده از تحلیل ها و تجارب خود، دستور خرید یا فروش ارز مورد نظر را صادر می کنند.

بروکر با جفت کردن درخواست های خرید و فروش، نیاز کاربران خود را برطرف می سازد.

بازارهای معاملاتی صرافی های بزرگی همچون بایننس را می توان جزو بروکرها در نظر گرفت.

صرافی (Exchange) چیست؟

کمتر کسی وجود دارد که نداند کار صرافی، تبدیل ارز های مختلف به یکدیگر است. به عنوان مثال، این تبدیل ارز در حوزه ارز های فیات شامل تبدیل ریال به دلار یا بالعکس می شود. در دنیای ارز های دیجیتالی نیز شامل تبدیل یورو به بیت کوین و غیره می شود. البته به همت صرافی های آنلاین ایرانی، امکان تبدیل ریال به بیت کوین و آلت کوین ها نیز وجود دارد.

با این تفاسیر، بروکر ارز دیجیتال را نیز می توان نوعی صرافی قلمداد کرد. چراکه بروکر ها امکان خرید بیت کوین با دیگر ارز ها را فراهم کرده اند.

خرید ارز های دیجیتال از طریق بروکر و صرافی های آنلاین امکان پذیر است.

قیمت ارز های دیجیتال در یک صرافی، بر اساس حجم معاملات، تعداد کاربران، خریداران و فروشندگان آن متغیر است. در صرافی های آنلاین، با افزایش تقاضا قیمت ها افزایش و در صورت کاهش تقاضا قیمت ها افت پیدا می کنند. در این میان، صرافی ها از هر معامله، درصدی را به عنوان حق الزحمه خود برمی دارند.

مهم ترین تفاوت صرافی با بروکر ارز دیجیتال چیست؟

با توجه به آنچه گفته شد، با یک مثال ساده، تفاوت بروکر و صرافی های ارز دیجیتال را بیان می کنیم.

فرض کنید آقای الف می خواهد 0.002 (دو هزارم) بیت کوین را به مبلغ 20 دلار از طریق بروکر بخرد. بروکر این درخواست را به افرادی که می خواهند 0.002 بیت کوین را با قیمت 20 دلار به فروش برسانند، اعلام می کند. اولین نفری که این پیشنهاد را قبول کند، معامله صورت می گیرد. البته در این میان ممکن است فردی قیمتی نزدیک این رقم را درخواست کرده باشد، اما این درخواست را دریافت کند. درست مانند آنچه در بورس اتفاق می افتد. اما در یک صرافی آنلاین، قیمت خرید از فروشندگان و بالعکس، برای همه یکسان است. آقای الف برای خرید بیت کوین با قیمت20 دلار از صرافی، باید از میان صرافی ها نزدیک ترین قیمت را برگزیند. این یعنی محدودیت در انتخاب.

تفاوت بروکر ارز دیجیتال و صرافی در ثبت نام و وریفای حساب

یکی از تفاوت های بروکر و صرافی ارز دیجیتال در نحوه ثبت نام و فعال سازی آنها مشهود است.

ثبت نام و وریفای حساب بروکر ارز دیجیتال

ثبت نام در بروکر ها به راحتی ثبت نام در هر سایت دیگری است. اما وریفای حساب نیازمند ارائه حداقل 2 مدرک معتبر است. مدرک اول، مدرکی است که برای تأیید هویت شما درخواست می شود و می تواند پاسپورت یا کارت شناسایی باشد. مدرک دوم نیز مدرکی است که باید مشتمل بر آدرس شما باشد. البته برخی از بروکر ها هیچ مدرکی برای احراز هویت درخواست نمی کنند. پروسه تأیید حساب بروکر معمولاً بیشتر از 30 دقیقه طول نمی کشد.

ثبت نام و وریفای حساب صرافی

ایجاد یک حساب کاربری در یک صرافی آنلاین نیز، کار بسیار آسانی است. برای استفاده از خدمات صرافی نیز نیاز به گذراندن مراحل احراز هویت دارید. این مراحل در صرافی های مختلف متفاوت است. در اکثر صرافی های ایرانی، علاوه بر تأیید مدارک هویتی، تصویر خود را نیز مطابق شرایط سایت باید بارگذاری کنید. البته در برخی از صرافی های بزرگ جهان مانند بایننس، نیازی به احراز هویت نیست. بعد از ثبت نام در بایننس می توانید اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر خود کنید.

تفاوت بروکر و صرافی در واریز و برداشت

هر قدر صرافی و بروکر در مراحل ثبت نام شبیه هستند، در مراحل واریز و برداشت با هم متفاوت اند.

واریز و برداشت در صرافی های ارز دیجیتال

واریز و برداشت ارز های فیات در صرافی های آنلاین ایرانی کار چندان دشواری نیست؛ چراکه به راحتی می توانید کیف پول خود را شارژ کنید. هر زمانی هم که به پولتان نیاز داشتید می توانید آن را با کسر کارمزد دریافت کنید. این موضوع برای صرافی های خارجی صدق نمی کند. در صرافی های بزرگی مانند بایننس شما امکان سپرده گذاری ارز های فیات را ندارید و ثمن معامله فقط ارز های دیجیتال هستند.

واریز و برداشت در بروکر ارز دیجیتال

برخلاف صرافی های آنلاین خارجی، بروکر ها فقط از ارز های فیات مانند یورو پشتیبانی می کنند. شما برای خرید بیت کوین یا ارز های دیگر، می توانید از کارت های اعتباری نیز استفاده کنید. در حال حاضر تنها راه خرید ارز دیجیتال از بروکر ها برای ایرانی ها، استفاده از وب مانی است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله آموزش تبدیل وب مانی به بیت کوین مراجعه کنید.

تفاوت بروکر و صرافی در خرید و فروش (ترید)

خرید و فروش (ترید) در بروکر ارز دیجیتال

یکی از ویژگی های بروکر ها، امکانات تحلیلی نسباتاً پیشرفته تر نسبت به صرافی ها است. این امکانات به شما اجازه می دهند که تحلیل های دقیق تری از بازار ارز مورد نظر خود به دست بیاورید.

البته بروکر ها بی عیب و نقص نیز نیستند. مثلاً در فهرست ارز های قابل ترید در بروکر ها، ارز های محبوب و مشهور مانند بیت کوین و اتریوم به چشم می خورند.

خرید و فروش (ترید) در صرافی ارز دیجیتال

هرچند در برخی از صرافی ها، امکاناتی برای تحلیل بازار وجود دارد، اما این امکانات به گستردگی بروکر ها نیست. در مقابل، برخی از صرافی ها بیش از یکصد ارز دیجیتال را پشتیبانی می کنند. این گستردگی ارز ها منجر به انتخاب آزادانه تر برای کاربر می شود. همچنین پشتیبانی این صرافی ها از لیمیت اوردر (Limit Order) و استاپ لیمیت (Stop Limit) می تواند ضرر های احتمالی را کاهش دهد.

سخن پایانی

اگر به فکر خرید و نگهداری یا ایجاد درآمد از طریق ارز های دیجیتال هستید، حتماً نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

اول اینکه استفاده از بروکرهای ارز دیجیتال برای ایرانیان به صورت بسیار محدود و سخت صورت می پذیرد. استفاده از وب مانی برای خرید هم تنها یک پیشنهاد است که ممکن است عملی نشود.

دومین مطلبی که در این زمینه باید در نظر بگیرید، اصل احتیاط است. برای شروع، حتماً با مبالغ اندک کار را آغاز کنید. در ضمن، خرید ارز های دیجیتالی از صرافی های ایرانی نسبت به بروکر ها و صرافی های خارجی، کاری معقول تر به نظر می رسد.

در نهایت، این شما هستید که تصمیم خواهید گرفت کدام شیوه خرید و فروش رمزارز برای شما مناسب تر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (469 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (349 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (72 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند