چگونه در خرید و فروش ارز دیجیتال ریسک کمتری داشته باشیم؟

  سه شنبه، 22 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه در خرید و فروش ارز دیجیتال ریسک کمتری داشته باشیم؟
همیشه سعی کنید که با استدلال و منطق انتخاب‌ خود را انجام دهید، و ضمن حذف احساسات از جنبه‌های روانی مبادلات، براساس اطلاعاتی که در مقابل شما قرار دارد(مانند قیمت، حجم، اخبار و روند حرکت) عمل کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، برخلاف تصور عموم، تغییر قیمت در بازار رمزارز بی حساب و کتاب نیست و با یادگیری چند گام اساسی می توانید ریسک خود را پایین آورده و سرمایه تان را مدیریت کنید.

مهم ترین ابزار مدیریت ریسک در دنیای رمزارز فراگیری اصول و قواعد تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است. درست مثل بورس اوراق بهادار در دنیای رمزارزهم از طریق این تحلیل ها می توانید ارزش واقعی دارایی های خود را محاسبه کنید.

این کار ریسک سرمایه گذاری شما را کاهش داده و کمک می کند شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشید. البته اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را نمی توانید در کتاب ها یا شرکت در کلاس های آموزشی یاد بگیرید. اگرچه این کارها کمک می کنند اما کافی نیست و با کسب تجربه می توانید به این تحلیل ها تسلط یابید.

تعیین نوع برنامه ریزی و تجارت

یکی از مولفه های اصلی برای رسیدن به یک برنامه ی مدیریت ریسک موفقیت آمیز، تعیین نوع تجارت و مهارت های ذاتی شماست، که می توانید بر اساس شخصیت های معرفی شده در ادامه ی مطلب تا حدی آن را مشخص کنید:

  • معمولا میزان سود و ضیان من برابر است – هنگامی که این اتفاق برای شما رخ می دهد، نشان دهنده ی آن است که مدیرت ریسک شما تاثیرگذار و کارآمد می باشد، با این حال شما بیش از اندازه ریسک می کنید و نمی توانید هرچیزی را به سرمایه ی قابل توجه تبدیل کنید و یا به سختی قادر به پرداخت هزینه و کارمزد مبادلات خود هستید.
  • من درآمد کمی دارم – در اینگونه موارد می توان گفت که مدیریت ریسک شما مناسب و کارآمد است، اما شما اجازه نمی دهید که مبادلات به درستی صورت بگیرند. این مشکل نشان دهنده ی آن است که معمولا تصمیمات تجاری شما تحت تاثیر احساسات قرار می گیرد، مانند بستن زود هنگام یک موقعیت تجاری مناسب که به عنوان «دستان ضعیف یا Weak Hands» از آن یاد می شود.
  • من درآمد زیادی دارم – هنگامی که به این نقطه رسیده باشید یعنی استراتژی مدیریت ریسک شما به خوبی جواب داده و شما می توانید با اعمال اندازه ی مناسب در مبادلات، میزان ریسک و خطر مناسب خود را انتخاب کنید. این معمولا نشانده ی آن است که شما مبادلات خود را در نقاط از پیش تعیین شده متوقف می کنید و اجازه می دهید که دیگران کار خودشان را بکنند.
  • من معمولا دچار ضرر می شوم – هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، می تواند نشان دهنده ی آن باشد که شما درک محدودی از چرخه ی بازار دارید و باید در رابطه با کلاس دارایی هایی که روی آن ها سرمایه گذاری می کنید، تحقیقات گسترده تری انجام دهید؛ علاوه بر این شما تمایل دارید تا بر روی پروژه ها، توکن ها و رمزارزهایی که نقدینگی پایینی دارند سرمایه گذاری کنید.

انتخاب کنید

شما می توانید بر اساس شخصیت های فوق الذکر، ذهنیت تجاری خود را مشخص کنید. ایده ی کلی این است که مشخص کنید کدام عادت ها باعث می شوند شما با انتخاب اشتباه به ضرر مالی برسید، و کدام عادت ها شما را به سمت سودآوری راهنمایی می کنند.

همیشه سعی کنید که با استدلال و منطق انتخاب خود را انجام دهید، و ضمن حذف احساسات از جنبه های روانی مبادلات، براساس اطلاعاتی که در مقابل شما قرار دارد(مانند قیمت، حجم، اخبار و روند حرکت) عمل کنید.

تمام تخم مرغ هایتان را در یک سبد قرار ندهید

مهم نیست که یک فرصت تجاری خاص به چه اندازه وسوسه انگیز و امیدوارکننده به نظر می رسد، هرگز تمام دارایی های خود را در یک مسیر قرار ندهید.

به طور کلی، انتخاب انواع مختلف از یک کلاس دارایی(و همچنین انتخاب ترکیبی سخاوتمندانه از دارایی های مختلف در سبد دارایی های تحت مدیریت شما) یک اقدام مناسب در راستای کاهش تاثیر تغییرات قیمت بزرگ در یک بازار/صنعت خاص است.

نوسانات بازار رمزارزی به این معناست که هر مبادله یا تجارتی، حتی یک تجارت به ظاهر کامل و بی نقص هم می تواند سقوط کرده و منجر به ضرر مالی قابل توجهی شود. بنابراین توصیه می شود که همیشه در ۵ رمزارز مختلف و یا حتی بیشتر، سرمایه گذاری کنید.

همچنین بخاطر داشته باشید که هنگام دوری از مبادلات دستی، مانند زمان استراحت و یا حضور در محل کار، حتما از ویژگی توقف ضرر(Stop-Loss) ارائه شده توسط صرافی های رمزارزی استفاده کنید.

اشتباه رایج مبادله گران تازه کار

مبادله گران و کاربران تازه کار صنعت رمزارزی معمولا موفق به انتخاب یک استراتژی خروج مناسب نمی شوند. این کاربران اغلب پس از مراجعه به رایانه های شخصی خود متوجه می شوند که سبد رمزارزهای تحت مدیریت آن ها با کاهش ۲۰ درصدی روبرو شده و اکنون در یک روند نزولی جدید گرفتار شده اند. استفاده از یک استراتژی خروج مناسب نه تنها باعث کاهش خطر و ریسک می شوند، بلکه به شما اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر روی ضرر مالی احتمالی داشته باشید.

در نهایت، استفاده از یک استراتژی خرید و نگهداری که در آن شما بر روی یک رمزارز سرمایه گذاری کرده و برای مدت طولانی از فروش آن خودداری می کنید، می تواند اغوا کننده باشد. این رویکرد منفعلانه اغلب به دلیل سادگی، برای مبادله گران تازه کار وسوسه انگیز به نظر می رسد و غالبا با کاهش ریسک همراه است.

با این وجود بعید به نظر می رسد که با استفاده از این استراتژی و خطر نکردن در بازار رمزارزی به سود چشم گیر برسید. بنابراین، وارد گود شوید، از ریسک و خطر نترسید و از برنامه ریزی مناسب برای انجام مبادلات اطمینان حاصل کنید؛ زیرا در صورت اجرای صحیح مبادله ی رمزارزی، این فعالیت تجاری می تواند سرگرم کننده و سودآور باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (465 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (333 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (60 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند