همه چیز درباره استخر‌های ماینینگ

  سه شنبه، 22 مهر 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
همه چیز درباره استخر‌های ماینینگ
ماینینگ با استفاده از استخر‌های ماینینگ روشی است که در آن چندین کاربر(ماینر) برای استخراج بلاک با یکدیگر همکاری می‌کنند و سپس بر اساس توان محاسباتی هر کاربر پاداش استخراج بلاک در میان ماینر‌ها تقسیم می‌گردد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، استخر استخراج (Mining Pool)، محلی مجازی است که جامعه ای از ماینرها هر کدام قدرت پردازشی دستگاه های خود را در آنجا با یکدیگر ادغام می کنند تا شانس خود را برای سودآوری در ماینینگ افزایش دهند. از آنجایی که رقابت بر سر حل کردن مسائل پیچیده ریاضی در شبکه بیت کوین بسیار زیاد است، ماینرها قدرت پردازشی خود را در استخر استخراج متمرکز می کنند.

برای درک بهتر استخر استخراج، لازم است که فرایند ماینینگ را کمی توضیح دهیم. در فرایند ماینینگ، ماینرها تراکنش ها را در بسته هایی به نام «بلاک» (Block) قرار می دهند. برای اتصال یک بلاک به بلاک چین، ماینرها باید با حدس زدن اعداد و حل معادلات ریاضی، جواب معادله یا همان هش بلاک را بدست بیاورند. این کار مستلزم داشتن قدرت پردازش سخت افزاری و مصرف برق است. هدف ماینینگ این است که شبکه را امن نگه دارد و از حملات به آن جلوگیری کند. در نهایت برای اینکه انگیزه کار برای ماینینگ وجود داشته باشد، هر ماینری که زودتر از بقیه به جواب معادله برسد، پاداش می گیرد که به آن پاداش بلاک (Block Reward) هم می گویند. مثلاً پاداش بلاک فعلی بیت کوین، ۱۲.۵ واحد بیت کوین است که هر ده دقیقه تولید و به ماینرها تعلق می گیرد.

ماینینگ با استفاده از استخر های ماینینگ روشی است که در آن چندین کاربر(ماینر) برای استخراج بلاک با یکدیگر همکاری می کنند و سپس بر اساس توان محاسباتی هر کاربر پاداش استخراج بلاک در میان ماینر ها تقسیم می گردد. ماینینگ با استفاده از استخر به طور موثری فرآیند تصادفی کشف هر بلاک و دریافت پاداش استخراج هر بلاک را کاهش داده و آن را به طور یکنواخت تری در طول زمان توزیع می کند.

بنابراین، استخر های ماینینگ بیت کوین روشی برای ماینر ها هستند تا منابع خود را به یکدیگر متصل کرده و قدرت پردازشی خود(هش ریت) را به اشتراک بگذارند در این حالت پاداش استخراج هر بلاک، بر اساس میزان سهم توان محاسباتی که برای حل بلاک به اشتراک گذاشته اند، بین آن ها تقسیم می شود.

استخر های ماینینگ ماینر ها را با یکدیگر هماهنگ می کند. همانند بخت آزمایی، شانس شما برای برنده شدن در لاتاری بسیار پایین است. بنابراین، با افراد دیگری یک گروه را تشکیل داده و توافق می کنید که جایزه را تقسیم کنید. این اقدام شانس برنده شدن شما را افزایش می دهد اما مقدار جایزه را نیز کاهش می دهد.

استخر ماینینگ به عنوان یک هماهنگ کننده برای تمامی اعضای استخر عمل می کند:

  • دریافت هش اعضای استخر
  • جستجو برای پاداش هر بلاک
  • ثبت سهم شرکت کنندگان از فعالیت استخراج
  • تخصیص متناسب پاداش های استخراج هر بلاک به شرکت کنندگان

ماینر ها در عوض اجرای کلاینت بیت کوین، با اجرای نرم افزاری که استخر به آن ها ارائه می کند تنها هش(توان پردازشی) را به استخر ارائه می کنند.

اوپراتور استخر

اوپراتور استخر به طور تصادفی بخش کوچکی از کاری که توسط هر عضو استخر ارائه می شود را تایید می کند. ماینر ها نمی دانند کدام بخش از نتایج محاسباتی که به استخر ارسال می کنند تایید می شود، بنابراین نمی توانند تقلب کنند.

معمولا استخر ها واحد های کاری را در محدوده ی ۰ الی ۴,۲۹۴,۹۶۷,۲۹۵ به کاربران ارائه می کنند. هنگامی که ماینر به کار خود خاتمه داد، واحد کاری جدیدی را با شماره ی متفاوت(و یا آدرس پرداخت) درخواست می کند. ماینر های متفاوت واحد های کاری را با جزئیات متفاوتی دریافت می کنند.

استخر ها برای کاهش بار، به سمتی حرکت می کنند که در آن ماینر ها می توانند جزئیات ایجاد تراکنش ها و محاسبه ی Merkle root(در علم کامپیوتر به صورت درختی توصیف می شود که هر برگ(گره یا Node) با هش بلاک داده برچسب گذاری می شود و امکان تایید امن محتویات ساختار های داده ی بلند را ایجاد می کند) را تغییر دهند. بنابراین بدون کسب مجوز جدید از استخر می توانند فعالیت های گسترده تری را انجام دهند.

چگونه می توان رمزارزها را از استخر برداشت کرد؟

به طور کلی دو روش پرداخت به ماینر ها وجود دارد، اولین روش در اختیار داشتن کیف پول و ارسال دارایی به ماینر ها در زمان ارائه ی درخواست برداشت از سوی آن ها است.

روش دوم که استخر هایی همانند eligius.st و p2pool از آن استفاده می کنند به ردیابی سهم کاربران و ارسال پاداش استخراج هر بلاک به طور مستقیم و به حساب آن ها وابسته است. در این روش شما هیچ بیت کوینی نزد استخر نخواهید داشت و از خطر سرقت در امان خواهید بود.

طرح های معمول پرداخت عبارتند از:

PPS یا پرداخت به ازای هر سهم(Pay Per Share): در این روش هر سهم ارزش مشخصی به واحد بیت کوین(BTC) دارد. از آنجایی که یافتن یک بلاک به طور متوسط به این روش برای اوپراتور استخر پر ریسک است، بنابراین کارمزد این روش بالاست.

SMPPS: این روش همانند روش Pay Per Share است با این تفاوت که هرگز بیش از درآمد استخر پرداخت انجام نمی شود.

ESMPPS: همانند روش SMPPS بوده با این تفاوت که پرداخت ها برای همه ی اعضای طلب کار از استخر برابر خواهد بود.

CPPSRB: پرداخت به ازای هر سهم(Share) به همراه پرداخت های عقب افتاده.

Proportional: در روش تناسبی در هنگام استخراج هر بلاک، پاداش در میان تمامی کارگرها(Worker) به تناسب میزان سهمی که هر یک در استخراج بلاک دارند، توزیع می شود.

PPLNS: پرداخت بر اساس آخرین سهم ها. این روش مشابه روش تناسبی است اما N سهم آخر را به جای بررسی تعداد سهم های هر مرحله در نظر گرفته و از دیگر سهم ها در هر مرحله صرفنظر می کند.

امتیاز(Score): سیستم های برپایه ی امتیاز دارای پاداش تناسبی بوده اما دارای ضریب زمان ارائه هستند. هر سهم ارائه شده به استخر با فاکتور زمان و از آغاز مرحله ی کنونی ارزش بیشتری دارد. برای هر سهم امتیاز با رابطه ی score += exp(t/C) بروزرسانی می شود. این ویژگی موجب می گردد سهم های بعدی نسبت به سهم های ابتدایی ارزش بیشتری داشته باشد. بنابراین زمانی که ماینر ها فعالیت خود را در استخر متوقف می کنند، امتیاز آن ها به طور چشمگیری کاهش می یابد. پاداش ها متناسب با امتیازات (و نه سهم ها). محاسبه می شود. (در استخر Slush فاکتور C=300 و تمامی امتیازات طبیعی است).

سهم(Share) چیست؟

هر سهم به هش های کوچکتر از هدف برای سختی ۱ گفته می شود. هر هش ایجاد شده برای تبدیل شدن به یک سهم معتبر، شانسی برابر ۱ در تقریبا ۴ میلیارد(۲ به توان ۳۲) دارد. در مقایسه، اگر سختی شبکه ۲ میلیون باشد، یافتن هش معتبر برای بلاک دو میلیون مرتبه آسان تر است و به طور متوسط یافتن هش معتبر برای بلاک به دو میلیون سهم(۸ کادریلیون هش) نیاز دارد.

سهم ها «ارزش» واقعی ندارند. در شبکه ی بیت کوین آن ها بی ارزش هستند. تنها هش با هر مقداری که از هدف کوچکتر است(از طریق سختی تعیین می شود).

چرا سختی استخر ها نسبت به بلاکچین متفاوت است؟

از آنجایی که هدف پیگیری فعالیت های انجام شده در یک شیوه ی قابل تایید است. درصورتی که استخر از سختی برابر با سختی استخراج هر بلاک استفاده کند، تنها یک سهم به ازای هر بلاک یافت خواهد شد و توسط ماینری که بلاک را حل کرده است یافت می شود. تمامی پاداش ها به یک دارنده ی سهم اختصاص می یابد و به عبارت دیگر مرحله ی پیچیده ای از ماینینگ تنها(Solo mining) ایجاد شده است.

بر خلاف تصور عموم، ماینینگ یک فرآیند در حال پیشرفت نیست. هر هش احتمال یکسانی برای تبدیل شدن به یک هش معتبر شبکه دارد. ممکن است خوش شانس باشید و با هش بعدی سهم معتبری پیدا کنید. ماینر در هنگام استخراج با سختی شبکه ی پایین، سهم بیشتری از هش ریت شبکه خواهد داشت و به این ترتیب ردیابی فعالیت های ماینر ها و میزان فعالیت آن ها بهبود یافته و پرداخت به طور مناسب صورت می گیرد.

چه چیزی مانع تقلب ماینر ها در استخر می شود؟

استخر به شما قالب بلاکی را که باید بر روی آن کار کنید را ارسال می کند. شما باید بلاکی را پیدا کنید که با قالبی که از استخر دریافت کرده اید، مطابقت داشته باشد. ازآنجایی که قالب بلاک، تراکنش ها را نیز شامل می شود و پاداش را به استخر منتقل می کند، ماینر قادر به سرقت پاداش نیست.

ماینینگ فردی در مقابل ماینینگ با استفاده از استخر

انتخاب میان این دو گزینه تنها به «کارمزد استخر بستگی دارد». اگر ماینر به صورت سولو(انفرادی) استخراج رمزارز را آغاز کند و انتظار داشته باشد روزانه ۰٫۵ بیت کوین دریافت کند، می توان انتظار داشت که در مدت ۲۵ روز یک بلاک بیت کوین استخراج گردد. هر چند این فرایند کاملا تصادفی است. ممکن است در یک روز دو بلاک استخراج شود و یا در یک ماه هیچ بلاکی یافت نشود.

اگر در یک استخر فعالیت استخراج را انجام دهید، کارمزد استخر را پرداخت خواهید کرد. کارمزد ۳ درصدی استخر به معنای آن است که ۳ درصد درآمد کمتری خواهید داشت. بعلاوه، اغلب استخر ها کارمزد تراکنش ها را پرداخت نمی کنند. اما درآمد ماینر پایدار تر می شود. پرداخت ها شکل منظم تری به خود گرفته و تغییرات شدیدی نخواهد داشت.

یکی از معایب استفاده از استخر های ماینینگ، متمرکز بودن آن است. اغلب استخر های ماینینگ دارای گره های متمرکزی هستند که ممکن است مورد حمله ی DDOS قرار بگیرند، اگر این موضوع در نظر گرفته نشود، در زمان اجرای حملات فعالیت ماینر ها بی ثمر خواهد بود.

توصیه می شود به استثنای زمانی که قدرت محاسباتی بالایی در اختیار دارید، در استخر ها فعالیت ماینینگ را انجام دهید.

چگونه می توانم استخر ماینینگ راه اندازی کنم؟

P2Pool و Pushpool دو گزینه ای هستند که امکان راه اندازی استخر را مهیا می کنند. آن ها خدماتی را ارائه می کنند اما GUI باید توسط شما و با تنظیماتی که مایل هستید ایجاد شود.

در صورتی که قصد راه اندازی استخر ماینینگ را دارید، از آنجایی که در این فعالیت ترافیک بالایی مصرف می شود، به سروری با پنهای باند بالا نیاز خواهید داشت(وابسته به منطقه ای که در آن قرار دارید، یافتن سرور ممکن است دشوار باشد).

ممکن است ایجاد استخر ماینینگ دشوار باشد اما ماینینگ ترکیبی سود آوری راه اندازی استخر را افزایش می دهد.

چگونه استخر ماینینگ را انتخاب کنیم؟

معیار هایی که باید در زمان انتخاب استخر ماینینگ در نظر گرفت کدام اند؟ اغلب ویژگی های اشاره شده بر موضوعات ادراکی همانند کارمزد(کارمزد پایین تر مطلوب تر است)، اعتبار استخر و پایداری آن(Uptime) اشاره دارد.

اوپراتور قابل اعتماد استخر به اعتبار استخر مرتبط است. ماینر ها نمی خواهند در استخری فعالیت کنند که مالک آن داراییشان را به سرقت ببرد. این احتمالا مهمترین معیار برای بررسی است. در اینترنت جستجو کنید، در جامعه ی رمزارزی و فروم ها در رابطه با تجربیات کاربران نسبت به استخر مورد نظر تحقیق کنید.

کارمزد ها عامل مهم دیگری هستند، اخذ کارمزد کمتر از طرف استخر به معنای آن است که پول بیشتری به شما تعلق می گیرد. استاندارد این صنعت در محدوده ی ۱ درصد است، بنابراین کارمزد ها در این محدوده عادی است.

هش ریت استخر نیز عامل مهم دیگری در پیوستن به یک استخر محسوب می گردد. ماینر ها خواستار استفاده از استخری هستند که هش ریت بالایی داشته و تعداد زیادی بلاک استخراج می کند، بنابراین درآمد پایداری در هنگام استخراج در اختیار خواهند داشت.

موقعیت سرور و زمان فعالیت: موقعیت سرور به دلیل تاخیر تاثیرگذار خواهد بود. به ویژه هنگامی که رمزارزی را با هش ریت بالا و سختی استخراج زیاد استخراج می کنید، شما باید در اعلام بلاک یافت شده به سرعت عمل کنید.

پایداری استخر(Uptime) عامل مهم دیگری است. همانند وب سایت های معمولی که در زمان آفلاین بودن مالک آن متضرر می شود، در صورتی که استخر ماینینگ از دسترس خارج شود، تمامی ماینر هایی که از آن استخر استفاده می کنند متضرر می شوند.

زمان بندی پرداخت نیز عامل مهم دیگری است. از آنجایی که برخی افراد پرداخت های با مبالغ بالا و برخی دیگر پرداخت های خُرد را ترجیح می دهند. از نظر امنیتی پرداخت های کوچ ویژگی بهتری است زیرا چنانچه حادثه ای اتفاق بیفتد دارایی زیادی را از دست نخواهید داد.

طرح های پرداخت نیز ویژگی دیگری است که در انتخاب یک استخر باید به آن توجه داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (469 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (349 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (72 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند