آشنایی با ارز دیجیتال میم‌ کوین یا جوک کوین

  دوشنبه، 24 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال میم‌ کوین یا جوک کوین
دیفای به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی اشاره دارد که می‌توانند امور مالی مهمی مانند دریافت وام و معاملات مالی را به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه انجام ‌دهند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، میم کوین (memecoin) یا جوک کوین ارز دیجیتالی است که از رواج یک شوخی اینترنتی آغاز می شود. درواقع، می توان گفت میم کوین ایده طنزی است که تبدیل به یک ارز دیجیتال می شود و جالب اینجاست که بسیاری از میم کوین ها ارزش بازار بالایی پیدا می کنند.

در این دیفایِ مرموز، مرز بین بازی و امور مالی خیلی سریع مبهم و نامشخص شد و البته مرز بین بانک داری و شرط بندی همیشه مبهم بوده است. مایا زهاوی (Maya Zehavi)، مشاور در زمینه بلاک چین و صاحب یکی از منطقی ترین حساب های توییتر ارزهای دیجیتال، طی مصاحبه ای گفت:

اگر قرار بود شوخی ها در بازار خُرده فروشی جایگاهی داشته باشند، این بازار نابود می شد؛ زیرا این یک بازیِ خرده فروشی نیست، مگر اینکه شما زودتر از همه در آن سرمایه گذاری کنید.

طبق گفته زهاوی، آنقدر کارمزدها بالاست که معاملاتی با ارزش کمتر از ۱۰,۰۰۰ دلار صرفه ندارند. به گفته زهاوی، سرمایه گذاران خُرد نباید وارد این بازار شوند.

هر روز یک میم کوین جدید

تا مدت ها دیفای افتان وخیزان به پیش می رفت و بی سروصدا به ارزش خود می افزود. اما، در ژوییه سال جاری (تیر ماه) ورق برگشت. پلتفرم وام دهی کامپوند فایننس (Compound Finance) شروع به تمرکززدایی و توزیع یک توکن نظارتی (governance token) کرد که به کاربران اجازه می داد در مورد تغییرات کُد رأی بدهند. پس از آن بود که جنون دیفای آغاز شد.

جیسون چوی (Jason Choi)، مدیر ارشد تحقیقات در شرکت سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال اسپارتان کپیتال (Spartan Capital)، در مصاحبه ای توضیح داد:

به نظر می رسد دو سیستم و بازار مجزا وجود دارند. بازاری پیش از ظهور توکن کامپ (COMP) [از پلتفرم کامپوند فایننس] و بازاری پس از آن. اکنون، نسبت به گذشته افراد تمایل بیشتری به ریسک کردن دارند و ما هر روز شاهد ظهور یک میم کوین جدید هستیم.

روز ۱۹ اوت (۲۹ مرداد)، قبل از رشد شدید توکن های دیفای، جیسون سامنساتو (Jason Somensatto)، مشاور حقوقی در پروژه های دیفای، در رشته توییتی نوشت:

من کسی هستم که طی دو سال گذشته همیشه طرفدار سرسخت دیفای بوده ام و مایلم خود را یکی از اولین وکلای فعال در این حوزه بدانم؛ با این حال، برخی پروژه های جدید و محبوب دیفای مرا بسیار غافلگیر و شگفت زده می کنند. من طی هفته گذشته خیلی در این مورد فکر کرده ام و اکنون می خواهم نظرم را به اشتراک بگذارم. پروتکل های دیفایی که ارزش اقتصادی به این حوزه اضافه نمی کنند و فقط برای پیشبرد چرخه تأمین سود برای سفته بازها استفاده می شوند، احتمالاً در کوتاه مدت پیروز خواهند شد. ما باید با این حقیقت کنار بیاییم. آنها چیز زیادی در مورد آینده امور مالی به ما آموزش نمی دهند؛ اما امیدواریم به ما نشان دهند توکن هایی که برای حاکمیت (رأی دادن) کاربرد دارند چگونه می توانند اعضا را به مشارکت عملی در یک جامعه ارز دیجیتال تشویق کنند. سفته بازها به شکل فعال و به منظور کسب سود حداکثری، برای مشارکت در حاکمیت پروتکل ها با یکدیگر همکاری می کنند. در نتیجه، اکثر پروژه های موفق و مشهور دیفای در آینده نزدیک، ممکن است به آنچه ایجاد می کنند چندان مرتبط نباشند؛ اما می توانند آموزه های جالبی در خصوص ایجاد جوامع آینده در اختیار ما بگذارند، آموزه هایی در مورد چگونگی تشویق و ترغیب اعضا به مالکیت و حاکمیت یک دارایی عمومی.

توضیح چند میم کوین

توضیح میم کوین ها چندان ساده نیست.

عجیب بودن این ارزهای دیجیتال با توکن یام آغاز شد. به نظر می رسید یام آغازکننده عصر «اول نقدینگی، بعد هدف» باشد. درواقع، شیوه کار این توکن ها، ابتدا تأمین سرمایه و نقدینگی بدون هدف و صرفاً برای سرگرمی و کسب سود، سپس سربرآوردن مشکلات، بعد حل کردن مشکلات برای ادامه مسیر و درنهایت رسیدن به هدف است.

حال، این میم کوین های مختلف چه می کنند؟ دشوار می توان آنها را توضیح داد، اما ما تلاش مان را می کنیم. در این فهرست، تعدادی از این میم کوین ها را به طور خلاصه با هم مرور می کنیم:

یام

توکن یام شبیه به توکن امپلفورث کار می کند و با تنظیم نوسانات عرضه، نوسانات قیمت را کنترل می کند؛اما در هر صورت درگیر نوسان است. با این حال، یک تفاوت اساسی بین این دو توکن این است که هرگاه توکن یام عرضه خود را افزایش می دهد، به طور خودکار کوین درآمدزای yCRV را نیز روی پلتفرم یرن فایننس خریداری می کند. یام توسط کاربرانی توزیع می شود که در استخرهای مختلف نقدینگی سرمایه گذاری می کنند. همچنین، اساس و بنیاد یام روی نظارت کاربران استوار است.

اسپاگتی

توکن اسپاگتی با ایجاد یک (یا چند) استخر که کاربران بتوانند دارایی خود را در آن قرار دهند، از اسکریپت یرن فایننس استفاده می کند. این استخرهای نقدینگی به دنبال بهترین و بیشترین سود و بازده ممکن خواهند بود، حتی اگر بازده مخصوص توکن تغییر کند. در این قسمت، اندکی تفاوت وجود دارد. هنگامی که استخر قفل می شود، قفل شده باقی می ماند و قوانین اِعمال می شوند؛ این پلتفرم همچنین وظیفه توزیع توکن پاستا (PASTA) را بر عهده دارد.

بِیسد

توکن بیسد (Based) نیز مانند امپلفورث کار می کند، با این تفاوت که ویژگی های خاص بیسد قابلیت بازی را برای معامله گرهای حرفه ای افزایش می دهد. اولین ویژگی مخصوص بیسد ناگهانی نبودن ری بیس ها است. همچنین، طراحی برای توزیع اولیه آن به منظور کاهش قدرت سلطه نهنگ ها انجام شد و حداقل به نظر می رسید که به اولین افرادی که وارد این پلتفرم شدند، پاداش می دهد. در اصل، بیسد قصد دارد سازوکاری قابل پیش بینی ایجاد کند که بتوان آن را با توجه به شرایط بازار، به روش های مختلف انجام داد. این کار باعث می شود که حداقل روی کاغذ این امر برای کسانی که در دید هوشمندانه ای در سطح کلان دارند، جذاب باشد. یکی دیگر از ویژگی های عجیب بیسد این است که این پلتفرم خود را به طور کامل و شفاف در صفحه اول وب سایت خود توضیح می دهد و این کار دیوانگی است!

سوشی سواپ

سوشی سواپ یک بازارساز است که بر اساس یونی سواپ کار می کند، با این تفاوت که سوشی سواپ توکنی درون ساخته و نظارتی دارد. این توکن عملاً به نفع افرادی است که از ابتدای راه اندازی، سرمایه خود را وارد این پلتفرم می کنند. البته صحت عملکرد سوشی سواپ اصلاً مشخص نیست.

تندیز

تندیز، مشهور به «دوج کوینِ عصر دیفای» توکنی است که «ابر تورم منفی» ایجاد می کند. یعنی قرار است بدون هیچ هدفی و فقط با کاهش عرضه، در جهت افزایش ارزش تلاش شود. این توکن خودش می گوید که یک شوخی است اما در روزهای اولیه عرضه میلیون ها دلار حجم معامله را به ثبت رساند. این پلتفرم با عرضه مجموعه ای توکن کار خود را آغاز کرد که بخش زیادی از آن هر روز سوزانده می شوند. بخشی از توکن های تندیز نیز بعداً به افرادی اختصاص داده می شود که بیشترین دارایی را در اختیار دارند و این کار طبیعتاً سرمایه آنها را بیشتر می کند. با توجه به این نکته، این پلتفرم فقط از استخر یونی سواپ این کوین ها را می سوزاند؛ بنابراین، هر چه افراد میل بیشتری برای کسب دارایی بیشتر داشته باشند، توکن تِند (TEND) کمتری می سوزد. علاوه بر این، هر فردی می تواند فرایند سوزاندن توکن ها را آغاز و در ازای آن، به میزان اندکی توکن تِند به دست آورد. این پلتفرم جزئیات بسیاری دارد؛ اما همه آن مبتنی بر سفته بازی است و اصلاً تظاهری به افزودن ارزش نمی کند.

وایفی

بهترین توضیح برای این پلتفرم این است که آن را یک انجمن یا همکاری در کسب وکار بدانیم. به نظر می رسد، هدف اینجا کسب هرچه بیشتر قدرت در پلتفرم یرن فایننس است تا وایفی (Wifey) بتواند از آن برای کسب سود بیشتر استفاده کند. این پلتفرم همچنین کُندترین گرافیک و رابط کاربری را بین پروژه های یادشده دارد که خود نکته حائز اهمیتی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (469 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (350 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (72 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند