ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه راه اندازی مزرعه‌ی استخراج رمزارز یا فارم ماینینگ

  سه شنبه، 22 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه راه اندازی مزرعه‌ی استخراج رمزارز یا فارم ماینینگ
انرژی الکتریکی یکی از عوامل با اهمیت در راه‌اندازی یک فارم محسوب می‌شود، در حقیقت هزینه‌ی پرداختی برای انرژی الکتریکی یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در سود‌آوری و بازگشت سرمایه‌ی یک ماینر محسوب می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،استخراج ارزهای دیجیتال یکی از راه های کسب درآمد ازطریق ارزهای دیجیتال محسوب می شود که در سال های اخیر در کانون توجه بسیاری قرار گرفته است. ۱۰ سال پیش، استخراج بیت کوین بسیار ساده بود؛ به گونه ای که افراد با کامپیوترهای شخصی بیت کوین استخراج می کردند. بااین حال، افزایش قیمت بیت کوین باعث شده است عده زیادی به این کار روی بیاورند. اکنون با استخراج بیش از ۸۵ درصد بیت کوین جهان، ماینینگ این رمزارز بسیار سخت شده و تنها در فارم های بزرگ و با کمک دستگاه های مخصوص امکان پذیر است. بااین همه، همچنان استخراج یکی از روش های جذاب کسب درآمد از رمزارزها است که بسیاری را به خود جذب می کند.

در این مقاله اصول مهمی را که در طراحی و تاسیس مزرعه ی ماینینگ باید در نظر گرفت، ارائه می کنیم.

اصول عملکرد

استخراج رمزارز با پردازش محاسبات ریاضی توسط تجهیزات استخراج رمزارز همانند اسیک ها(Asic) و یا ریگ های ماینینگ دارای کارت های گرافیکی(Gpu) به طور پیوسته و دائم کار انجام می شود. تجهیزات پیشرفته تر دارای قدرت محاسباتی بالا(Hash Rate) و مصرف انرژی الکتریکی کمتری هستند.

برآورد صحیح و معیار های تصمیم گیری

کسانی که قصد ورود به صنعت ماینینگ را دارند باید با برنامه و در نظر گرفتن نوسانات رمزارزها و برآورد های صحیح اقدام کنند. معیار قرار دادن دیگر ماینر ها و صحبت های دیگران برای آغاز فعالیت در این حوزه می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. از آنجایی که قیمت دستگاه های ماینینگ با توجه به قیمت رمزارزها و در نتیجه میزان استقبال از این تجهیزات تغییر می کند، خرید تجهیزات ماینینگ در قیمت های بالا ریسک سرمایه گذاری را افزایش خواهد داد زیرا ممکن است با تغییر شرایط بازار رمزارزی قیمت رمزارزها کاهش یافته و سرمایه گذار به سود آوری نرسد، در نتیجه تصمیم گیری باید به دقت و آگاهانه انجام شود.

با توجه به محدود بودن عرضه ی رمزارزها بر خلاف پول های رایج در جوامع، رقابت ماینر ها در افزایش قدرت محاسباتی و کاهش هزینه های پرداختی شکل هوشمندانه تری پیدا کرده است. عملیات ماینینگ هر روزه در حال پیشرفت است، شرکت های تولید کننده ی تجهیزات ماینینگ به طور پیوسته با استفاه از فن آوری روز دستگاه های با قدرت محاسباتی بالاتر و مصرف انرژی کمتری را به بازار عرضه می کنند. ماینر هایی که توانستند شرایط نزولی سال ۲۰۱۸ را با مدیریت صحیح و تغییرات هوشمندانه سپری کنند در شرایط بازار صعودی به سرعت شرایط سودآوری را تجربه خواهند کرد.

انتخاب دستگاه های ماینینگ

انتخاب دستگاه های ماینینگ باید با دقت و آگاهانه صورت بگیرد. فارم های ماینینگ گاهی با استفاده از اسیک ها، گاهی با استفاده از ریگ های دارای کارت گرافیکی و گاهی ترکیب این دو پیاده سازی می شوند. هر کدام از این ترکیب ها مزایا و معایبی دارند که باید با توجه به شرایط، بودجه، موقعیت مکانی فارم، توان الکتریکی در دسترس و ریسک پذیری سرمایه گذاران و انتظارات انتخاب شوند.

ریگ های ماینینگ با توجه به استفاده از تعداد زیادی کارت گرافیکی آلودگی صوتی کمتری تولید می کنند بنابراین می توان از این تجهیزات در مکان های مسکونی و سایر مکان هایی که سرو صدا مشکل ایجاد می کند، استفاده نمود. اما این نوع تجهیزات ماینینگ به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارند. ریگ های ماینینگ بدون استفاده از تجهیزات جانبی(Watch Dog) قادر به ادامه ی عملیات ماینینگ در صورت قطعی برق نیستند. با توجه به فعالیت دائم ریگ های ماینینگ، گرد و خاک بر روی هیت سینگ نشسته و موجب کاهش توان دفع حرارت می گردد، بنابراین پاک کردن آلودگی به کمک دمنده(Blower) و به طور مرتب موجب بهبود خنک سازی و افزایش طول عمر تجهیز می گردد. از آنجایی که در فارم ماینینگ ممکن است تعداد زیادی ریگ ماینینگ قرار داشته باشد، تعمیر و نگهداری به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

اهمیت انرژی الکتریکی

انرژی الکتریکی یکی از عوامل با اهمیت در راه اندازی یک فارم محسوب می شود، در حقیقت هزینه ی پرداختی برای انرژی الکتریکی یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در سود آوری و بازگشت سرمایه ی یک ماینر محسوب می شود.

از آنجایی که تجهیزات ماینینگ توان الکتریکی زیادی مصرف می کنند، قرار گرفتن آن ها در یک مجموعه و در کنار هم به مکانی دارای دسترسی به برق صنعتی با توان بالا نیاز دارد. برآورد می شود استخراج بیت کوین سالیانه ۲۲ تراوات ساعت(TWh) انرژی الکتریکی مصرف می کند. توزیع انرژی الکتریکی در فارم ها با استفاده از تابلو برق انجام می شود یعنی ورودی برق وارد تابلو شده و پس از عبور از تجهیزات محافظتی الکتریسیته در میان دستگاه های ماینینگ توزیع می شود. طراحی تابلو برق با توجه به نوع تجهیزات و تعداد آن ها انجام می شود.

برآورد توان الکتریکی برای راه اندازی فارم ماینینگ

باید توجه داشت در برق صنعتی که در فارم ها مورد استفاده قرار می گیرد تعداد تجهیزات در میان سه فاز توزیع می گردد یعنی هر یک از فازها به همراه یک نول، یک سوم از دستگاه های ماینینگ موجود در فارم را تغذیه می کند. همچنین توان مصرفی کل تجهیزات نباید از ظرفیت توان خریداری شده از شرکت برق بیشتر باشد.

برای مثال در صورتی که قصد راه اندازی یک فارم با ۱۰۰ دستگاه Antminer S9j را داشته باشیم، از آنجایی که توان مصرفی هر اسیک از مدل اشاره شده معادل ۱۳۱۴ وات است، به ظرفیت توان الکتریکی خریداری شده ای معادل ۱۳۱٫۴ KW نیاز خواهیم داشت.

البته توصیه می شود ظرفیت توان مصرفی فارم ماینینگ، «۱۰-۲۰ درصد» کمتر از ظرفیت برق خریداری شده طراحی شود. بنابر این در مثال بالا به ظرفیت توان الکتریکی معادل ۱۴۵ کیلووات نیاز خواهیم داشت.

فارم هایی که با استفاده از ریگ های ماینینگ ایجاد شده اند نیز به دلیل استفاده از کارت های گرافیکی پر مصرف، توان الکتریکی زیادی را مصرف می کنند. ضعیف ترین کارت های گرافیکی توان ۵۰ وات و کارت های حرفه ای ۱۰۰ الی ۶۰۰ وات توان مصرف می کنند. دیگر اجزاء باقیمانده کامپیوتر نیز ۱۵۰ الی ۴۰۰ وات توان مصرف می کند. بنابراین ریگ ماینینگ دارای ۸ کارت گرافیکی می تواند همانند اسیک توان الکتریکی بالایی را مصرف کند(ریگ ماینینگ دارای ۶ کارت گرافیکی به طور میانگین می تواند ۱ کیلوات در هر ساعت توان الکتریکی مصرف کند).

انتخاب محل تاسیس فارم

خنک کردن تجهیزات ماینینگ اهمیت بالایی دارد، بالا رفتن دما موجب کاهش طول عمر تجهیزات شده و نقش مهمی را در سود و یا زیان ماینر ایفا می کند. به منظور کاهش هزینه های خنک سازی و افزایش بهره وری و توان رقابتی، مزارع ماینینگ معمولا در مکان های دارای آب و هوای سرد و خشک تاسیس می شوند.

صدای تجهیزات عامل مهم دیگری در انتخاب محل قرارگیری فارم ماینینگ است، صدای بالای دستگاه های اسیک مشکلاتی را در مناطق مسکونی و تجاری و گاها صنعتی ایجاد می کند. بنابراین پیاده سازی فارم ماینینگ در محل زندگی شخصی کاملا نامناسب محسوب می شود. بهتر است در ساخت ساختمان محل قرارگیری تجهیزات از مواد عایق صدا استفاده شود.

تجهیزات خنک کننده در فارم ها

دستگاه های ماینینگ معمولا در قفسه هایی به صورت مرتب در استخر طوری توزیع می شوند که گردش هوا در میان آن ها به خوبی انجام شود. معمولا پیش از آغاز نصب تجهیزات ماینینگ در فارم، سیستم تهویه در محل تاسیس فارم طراحی و نصب می شود. سیستم تهویه باید قدرتمند و به شکلی طراحی شود که از یک سمت هوای خنک وارد فارم شده و از سوی دیگر هوای گرم خارج گردد. تعداد زیاد تجهیزات گرمای زیادی را در فارم تولید خواهد کرد و برای افزایش طول عمر تجهیزات باید سیستم تهویه ی مناسب نصب شود.

در هنگام نصب و مونتاژ قفسه ها داشتن فضای آزاد بسیار مطلوب است زیرا خنک کننده ها در یک فضای بسته هوای گرم را مجددا وارد چرخه ی عملیات خنک سازی کرده و عملا کارایی خود را از دست می دهد.

سیستم خنک کننده Oil Cooling معمولا به دلیل هزینه ی بالا و دیگر مشکلاتی که ایجاد می کند در فارم ها استفاده نمی شود. مزارع معمولا در مکان های دارای آب و هوای سرد و خشک پیاده سازی شده و توسط هوا خنک می شوند.

البته می توان از هوای گرم تولید شده در این مزارع برای سیستم گرمایشی منازل و یا دیگر فعالیت ها استفاده کرد و با این عمل از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...