تفاوت مرواریدهای اصل و فیک در چیست؟

  شنبه، 18 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
تفاوت مرواریدهای اصل و فیک در چیست؟
مروارید یکی از سنگ‌های زیبا و قیمتی است که بسیاری از خانم‌ها به آن علاقه زیادی دارند. اگرچه تصور می‌شود که این جواهر برای خانم‌های مسن مناسب است اما چنین تصوری اشتباه است و همه خانم‌ها حتی خانم‌های جوان هم می‌توانند از جواهرات مروارید استفاده کنند.

مروارید (Pearls) یک جسم سخت تولید شده در داخل بافت نرم صدف زنده است. درست مانند پوسته صدف ، یک مروارید از کربنات کلسیم به صورت کریستالی تشکیل شده است که در لایه های متحدالمرکز رسوب کرده است. مروارید ایده آل کاملا گرد است و صاف می باشد، اما اشکال مختلف دیگری نیز در طبیعت به وجود می آید که به آن ها مروارید باروک می گویند. قرن ها است که از مرغوب ترین مرواریدهای طبیعی به عنوان سنگ های قیمتی و اشیای زیبای بسیار ارزشمند استفاده می شود. به همین دلیل ، مروارید به استعاره ای برای هر چیز نادر ، خوب ، تحسین برانگیز و ارزشمند تبدیل شده است.

مروارید واقعی چیست؟

بهترین نوع این سنگ های ارزشمند خود به خود در طبیعت بوجود می آیند، اما بسیار نادر هستند. از این مرواریدهای وحشی که به عنوان مرواریدهای طبیعی یاد می شود در درجه اول در جواهرات استفاده می شود ، اما در گذشته برای تزئین لباس نیز از آنها استفاده می شده است. این سنگ ها همچنین خرد شده و در محصولات آرایشی ، دارویی و فرمولاسیون رنگ مورد استفاده قرار می گیرند. یک مروارید واقعی توسط صدف های مروارید دار در آب شیرین یا نمک تولید می شود. بسته به اینکه انسان درگیر باشد یا خیر، این گوهر ارگانیک می تواند طبیعی یا تقلبی باشد. شایان ذکر است که تقریباً تمام مرواریدهای موجود در بازار امروزه تقلیدی هستند.مرواریدهای طبیعی که بدون دخالت انسان تشکیل شده اند بسیار نادر و از نظر تجاری نیز مقرون به صرفه نیستند.

مروارید تقلبی چیست؟

مرواریدهای تقلبی یا تقلیدی، مهره های ساخته شده توسط بشر هستند. آن ها غالباً از شیشه، پلاستیک، آلباستر یا پوسته هایی ساخته می شوند که دارای پوشش مروارید هستند تا ظاهری مشابه مرواریدهای واقعی داشته باشند.برخی از جعلی ها به راحتی قابل مشاهده اند، اما برخی از آن ها بسیار نزدیک به موارد واقعی هستند.معروف ترین مروارید Majorica که از شیشه ساخته شده است، اغلب می تواند چشم های شما را گول بزند.

تفاوت مرواریدهای اصل و فیک

تفاوت زیادی بین مروارید های اصل و تقلبی وجود دارد اگر این تمایزهای ظریف را بشناسید راحت تر میتوتنید مروارید های اصلی را از بدل آنها تشخیص دهید.
در ادامه لیستی از تفاوت های مروارید های طبیعی و تقلبی تهیه کرده ایم که به آن میپردازیم:

درخشش:

مرواریدهای تقلبی درخشش یکنواختی دارند بطوری که تمام قسمت های مروارید براق است. از آنجا که مرواریدهای طبیعی توسط نرم تنان ساخته میشوند،دارای نقص کمتری میباشند و درخشش در تمام قسمت های مروارید یکسان نیست و جلای عمیق تری دارند. در صورتی که مرواریدهای تقلبی فقط سطحشان درخشان است و جلای آنها عمق ندارد.

یکنواختی:

بعنوان مثال یک گردنبند مرواریدی دخترانه تقلبی مرواریدهایی خواهد داشت که همه یکنواخت و کاملا کروی هستند. اگر خیلی دقیق بررسی شوند هیچ لک و نقصی ندارند.
اما وقتی در زیر میکروسکوپ به مرواریدهای طبیعی نگاه کنید،دارای نواقص جزئی می باشند .کارشناسان این اصل را جز مهمترین راه تشخیص مروارید اصل از بدل می دانند.

رنگ و سنگ فرش(پوشش بیرونی مروارید):

مرواریدهای تقلبی علاوه بر یکنواختی در اندازه ،رنگ یکنواختی نیز دارند ولی مرواریدهای طبیعی تفاوت های بسیار ظریف در رنگ و دارای یک طیف متفاوت هستند.

وزن:

مروارید های تقلبی وزن سبکی در مقایسه با مرواریدهای طبیعی دارند. جعل کنندگان با استفاده از مواد سنگین تر مثل شیشه سعی برا افزایش شباهت به مروارید اصل برای فریب مشتریان مروارید دارند !روش های بالا برای سنگ مروارید سیاه هم قابل اجرا هست و غافل نشوید!

توجه به شکل مروارید

وقتی مرواریدهای واقعی را از نزدیک و یا ذره بین بررسی می کنید، بی نظمی ها و برجستگی های ریزی را در سطح هر مروارید مشاهده خواهید کرد. در رشته ای از مرواریدهای پرورشی، شما همیشه می توانید تفاوت های بسیار کوچکی را بین آن ها مشاهده کنید، حتی وقتی که از کیفیت عالی و مطابقت برخوردار باشند.

اگر مرواریدها از نظر شکل، اندازه، رنگ و ویژگی های سطح کاملاً یکسان باشند، احتمالاً تقلبی هستند. علاوه بر این مرواریدهای پرورشی و طبیعی نور را متفاوت از مرواریدهای تقلبی منعکس می کنند. مرواریدهای تقلبی ظاهری شیشه ای دارند و غیر طبیعی هستند. لایه بیرونی آن ها نیز ممکن است نور را بر روی قسمت های مختلف مروارید به گونه ای متفاوت منعکس کند.

اگرچه مرواریدهای اصل کاملاً گرد جزء موارد نادر هستند، اما گردنبندها هرگز از این نوع مرواریدها ساخته نمی شود. یک گردنبند ساخته شده از مروارید که بی نقص، صاف و گرد است مطمئناً جعلی است و تشخیص مروارید اصل را آسان می کند.

تست دندان مروارید:

یکی دیگر از راه های واقعا آسان برای تشخیص اصل بودن مروارید ،انجام آزمایش دندان است که از گذشته بین مردم مرسوم بوده است.
مروارید را به آرامی در امتداد سطح دندان خود بکشید اگر مروارید ها طبیعی باشند احساس چسبندگی مانند کاغذ سمباده داشته و اصطکاک زیادی وجود دارد. همچنین سطح مروارید های تقلبی صاف و یکدست میباشد.

تفاوت مرواریدهای آب شیرین و آب شور

مرواریدهای آب شیرین و آب شور ممکن است گاهی اوقات کاملاً شبیه به هم باشند ، اما از منابع مختلفی تهیه می شوند. مرواریدهای آب شیرین در گونه های مختلف صدف های reshwater ، خانواده Unionidae ، که در دریاچه ها ، رودخانه ها ، استخرها و سایر آب های شیرین زندگی می کنند ، تشکیل می شوند. این صدف های مرواریدی آب شیرین نه تنها در آب و هوای گرم بلکه در مناطق معتدل و سردتر مانند اسکاتلند (جایی که طبق قانون از آنها محافظت می شود) نیز وجود دارند. بیشتر مرواریدهای کشت شده آب شیرین امروزه از کشور چین عرضه می شوند.

مرواریدهای آب شور در صدف های مرواریدی ، خانواده Pteriidae ، که در اقیانوس ها زندگی می کنند ، رشد می کنند. صدف های مرواریدی آب شور معمولاً در تالاب های محافظت شده یا مرجان های آتشفشانی کشت می شوند.

نکات مهم دیگر

  • مرواریدهای اصل و پرورشی از نظر اندازه کاملا یکسان و همشکل نیستند.
  • مروارید اصل سنگین است تقریبا به سنگینی شیشه.
  • مروارید اصل در تماس با گرمای دست سریع تر از پلاستیک و مواد مصنوعی گرم می شوند.
  • سوراخ های مروارید اصل تا حد ممکن کوچک تعبیه می شود تا مروارید آسیب کمتری ببیند.
  • سوراخ مروارید اصل در دو طرف آن نسبت به مرکز آن عریض تر است و به راحتی نمی توان آن سوی سوراخ را دید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (468 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان