تفاوت طلای زرد با طلای سفید

  یکشنبه، 04 خرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
تفاوت طلای زرد با طلای سفید
طلای زرد راحت‌تر از طلای سفید خراشیده می‌شود و جنس نرم‌تری دارد، زیرا در ساخت طلای سفید از فلزات محکم‌تری استفاده می‌شود.برای حفظ جلا می‌توانید طلای زرد را پولیش کنید اما اینکار یک لایه از طلای شما را از بین می‌برد، اما در طلای سفید اگر هم خراش بوجود ییاید می‌توانید قطعه را با رادیوم پر کنید و سطح را بازیابی نمایید.

به چه چیزی طلای سفید می گویند؟

در اواخر دهه 20 و 30 میلادی جواهرات ساخته شده از طلای سفید اولین بار بر سر زبان ها افتاد و تا به امروز توانسته طرفداران بسیاری را به خود جذب کند.قبل از اینکه توضیحات در رابطه با طلای سفید را آغاز کنیم بهتر است بدانیم آلیاژ یعنی چه؟ آلیاژ در واقع ترکیبی از فلزات با یکدیگر یا با سایر عناصر نافلزی است که خواص متفاوتی از عناصر تشکیل دهنده خود دارد.طلای سفید آلیاژی از طلا است که از ترکیب آن با حداقل یک فلز سفید رنگ به دست می آید. آلیاژهایی که در ساخت طلای سفید استفاده می شوند اغلب پالادیوم، روی، مس، نیکل، منگنز و نقره هستند.رنگ نهایی طلای سفید ناشی از روکش کردن آن با فلز رودیم است. در واقع از آنجا که طلای سفید جلا و درخشندگی خود را بعد از مدتی از دست می دهد، یک لایه فلز رودیم روی سطح آن می کشند که باعث درخشندگی آن می شود. همچنین با اضافه کردن مقداری مس به طلا هم می توان طلای صورتی رنگ تولید کرد.افراد زیادی فکر می کنند طلای سفید در طبیعت وجود دارد و قابل استخراج است، در حالی که با توجه به مطالب ذکر شده در بالا طلای سفید، آلیاژی از طلا است که از ترکیب آن با فلزات سفید رنگ بدست می آید. برای ساخت طلای سفید بیشتر از پلاتین و نقره استفاده می شود.

عیار طلای سفید چند است؟

عیار طلا نشان دهنده خلوص آن است و در واقع وزن طلای استفاده شده برای ساخت قطعه در هر 1000 گرم است. به عنوان مثال عیار سکه بهار آزادی 22 از 24 (900 از 1000) است یعنی از 1000 گرم آلیاژ استفاده شده برای ساخت سکه بهار آزادی 900 گرم آن طلا است و مابقی فلزات دیگر مانند مس.بالاترین عیار طلای سفید موجود در بازار 18 است. عیار 18 از 24 (750 از 1000) یعنی 18 قسمت طلا و 6 قسمت فلزات دیگر تشکیل دهنده آلیاژ طلای سفید هستند. همچنین عیار جواهراتی که با طلای زرد هم ساخته می شود 18 است.لازم به ذکر است که طلای سفید در عیارهای 14 و 12 نیز در بازار موجود است که جنس آن ها محکم تر، جلای کمتر و قیمت پایین تری نسبت به طلای 18 عیار دارند.

متداول ترین ترکیب های آلیاژی برای ساخت طلای سفید کدامند؟

در حال حاضر متداول ترین ترکیب هایی که برای ساخت طلای سفید استفاده می شود به شرح زیر است:

  • آلیاژ طلا – پالادیوم – نقره (طلا: 750، پالادیم: 200 ، نقره: 50)
  • آلیاژ طلا – نیکل – مس – روی (طلا: 750 ، نیکل: 135 ، مس: 85 ، روی: 30) که از نیکل برای افزایش استحکام از مس برای افزایش چکش خواری و از روی برای جلوگیری از زنگ زدن مس در این ترکیب استفاده شده است. این آلیاژ قیمت پایین تری نسبت به آلیاژ قبلی (طلا – پالادیوم – نقره) دارد و ممکن است باعث حساسیت پوستی و جوش زدن بشود.
  • آلیاژ طلا – آلومینیوم (78.49 طلا و مابقی آلومینیوم) از این ترکیب برای ساخت طلای ارغوانی رنگ استفاده می شود.
  • طلا – ایندیم (46.17 طلا و 53.83 ایندیم) برای ساخت طلای آبی رنگ.

طلای سفید چه تفاوتی با طلای زرد دارد؟

علاوه بر رنگ تفاوت های دیگری بین طلای سفید و طلای زرد وجود دارد؛ این تفاوت ها عبارتند ز:

  • طلای زرد راحت تر از طلای سفید خراشیده می شود و جنس نرم تری دارد، زیرا در ساخت طلای سفید از فلزات محکم تری استفاده می شود.
  • برای حفظ جلا می توانید طلای زرد را پولیش کنید اما اینکار یک لایه از طلای شما را از بین می برد، اما در طلای سفید اگر هم خراش بوجود ییاید می توانید قطعه را با رادیوم پر کنید و سطح را بازیابی نمایید.
  • همانطور که در متن هم اشاره شد آلیاژی که برای سخت طلای سفید استفاده می شود با طلای زرد متفاوت است.
  • ترکیبات طلای سفید ممکن است باعث حساسیت های پوستی شود اما طلای زرد این مشکل را کمتر دارد.

در حالت عادی تشخیص این دو فلز گرانبها از یکدیگر از روی ظاهر سخت است، بارزترین تفاوتی که در هنگام خرید این دو برای تشخیص بهتر باید به آن توجه کرد، تفاوت در قیمت این دو نسبت به وزن آن ها است. گفته شده که پلاتین نسبت به طلای سفید قیمت بیشتری دارد.

قیمت طلای سفید چگونه محاسبه می شود؟

قیمت طلا سفید بستگی به وزن و عیار آن دارد، همانطور که گفته شد طلای سفید در عیارهای 18، 17، 14 و 12 در بازار موجود است. قیمت یک گرم طلای سفید 18 عیار از فرمول زیر بدست می آید:برای بدست آوردن قیمت نهایی باید وزن طلای سفید خریداری شده را در عدد بدست آمده از فرمول بالا ضرب کنیم.

مزایا و معایب طلای سفید

مزایای طلای سفید عبارتند از:

طلای سفید جایگزین مناسبی برای پلاتین با ظاهری مشابه و قیمتی ارزان تر است.رنگ خنثی آن مطابقت خوبی با سنگهای قیمتی و الماس های مختلف دارد.پوشش سخت رادیوم در طلای سفید محافظ خوبی در برابر سایش و خط خوردگی می باشد.مقاومت طلای سفید به دلیل آلیاژ با فلزات سخت تر، بیشتر از طلای زرد است.

مضرات طلای سفید عبارتند از:

فرق طلای سفید و زرد در حساسیت پوستی نیز وجود دارد. اگر به نیکل آلرژی دارید ممکن است طلای سفید باعث سوزش پوست تان شود.روکش رادیومی طلای سفید باید به صورت دوره ی تمیز شود و به مراقبت بیشتری نیاز دارد.تغییر اندازه حلقه طلای سفید نیاز به یک مرحله آبکاری اضافی و هزینه بالاتری دارد.

مزایا و معایب طلای زرد

مزایای طلای زرد عبارتند از:

دارای رنگ زیبا و ظاهر کلاسیک می باشد.تعمیرات طلای زرد ﺁسان بوده و ریسک کمتری دارد.

معایب طلای زرد عبارتند از:

به دلیل محبوبیت کمتر، طرح های حلقه های نامزدی طلای زرد کمتر است.تطبیق دادن با الماس ها و سنگ های قیمتی در آن سخت تر است.احتمال خراش برداشتن و ساییدگی در طلای زرد دیگر تفاوت طلای سفید و زرد است، زیرا که این امکان در طلای زرد بیشتر است.

آیا طلای زرد بهتر است؟

گرچه طلا سفید طلای کامل نیست، اما در عوض طلای زرد دارای مشکلات خاص خود است. طلا یک فلز نرم است و هرچه بیشتر از طلا و جواهر طلا باشد، راحت تر خراشیده خواهد شد. شما همیشه می توانید زردی طلا را جلا دهید، اما پولیش کردن طلا همیشه یک لایه از طلای شما را به همراهش می برد. در مقابل، هنگامی که طلای سفید باعث خراش های زیادی می شود، شما همیشه می توانید آنها را پاکسازی کنید و قطعه را با ردیوم پر کنید و لایه سطحی طلا و جواهر را بازیابی کنید. طلا زرد با عیار پایین با دوام تر است، اما اگر شما به آلکیل های نیکل حساس هستید، طلای ۱۰ عیار یا حتی ۱۴ عیار ممکن است برای شما مفید نباشد.

دانستنی هایی که باید در هنگام خرید طلا و جواهر به آنها توجه کنید

برای یک انتخاب خوب در دنیای طلا و جواهر باید به چند نکته توجه کنید:

  1. اگر پوست تان سفید یخی است، ترجیحا به جای طلای زرد از طلای سفید استفاده کنید.درخشندگی طلای سفید، زیبایی و جلوه پوست تان را بیشتر می کند.
  2. موقع انتخاب دستبند دقت کنید که دستبندتان تنگ نباشد و ضمنا آنقدر هم بزرگ نباشد که با کاهش وزن تان توی دست لق بزند یا از دست بیفتد.اگر دست تان نسبتا چاق است، دستبندی انتخاب کنید که کیپ دست تان نباشد.دستبندهای تنگ، دست تان را چاق تر از آن چیزی که هست، نشان می دهند.در انتخاب دستبند باید راحتی دست را هم در نظر بگیرید. اگر دستبندتان باعث درد یا حس گرفتگی در مچ دست تان می شود، همیشه حس ناخوشایندی خواهید داشت و از خریدتان ناراضی خواهید بود.
  3. اگر پوست تان گندمگون (رنگی مابین سفید و برنزه) است، استفاده از طلای زرد و ترکیب آن با طلای قرمز برای جلوه پوست تان مناسب تر است.
  4. وقتی از گردنبند پهن استفاده می کنید، بهتر است از گوشواره صرف نظر کنید ، چون بخشی از فضایی که برای جلوه ی گوشواره تان لازم است، توسط پهنی و درخشندگی گردنبندتان از بین می رود. ضمنا بهتر است که رنگ سنگ های به کار رفته در جواهرتان با رنگ پوست تان هماهنگ باشد
  5. اگر پوست تان برنزه یا سبزه تیره است، ترجیحا از زیورآلاتی استفاده کنید که ترکیبی از طلای سفید و زرد باشند.
  6. در مهمانی های رسمی اگر تنها نگین انگشتر و یا نگین آویز گردنبندتان همرنگ لباس یا مکمل رنگ لباستان باشد، مناسب تر است.
  7. اگر طلا و جواهرتان را با استانداردها و معیارهای انتخابی خودتان بخرید، مطمئنا علاقه بیشتری به آن پیدا خواهید کرد و در نهایت هم از خرید خودتان راضی و خشنود خواهید بود. اسیر مد بودن و تقلید کورکورانه از مد روز، باعث می شود حس مالکیت و علاقه تان نسبت به آنچه خریداری کرده اید، به مرور از بین برود.
  8. اگر طلا و جواهرتان را با استانداردها و معیارهای انتخابی خودتان بخرید، مطمئنا علاقه بیشتری به آن پیدا خواهید کرد و در نهایت هم از خرید خودتان راضی و خشنود خواهید بود. اسیر مد بودن و تقلید کورکورانه از مد روز، باعث می شود حس مالکیت و علاقه تان نسبت به آنچه خریداری کرده اید، به مرور از بین برود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان