دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

طالبان دستور لغو جواز فعالیت آرایشگران زن را صادر کردند 

دوشنبه، 12 تیر 1402
کد خبر: 346642
ساعد نیوز: طالبان در دوران نخست حکومت خود در نیمه دوم دهه 90 میلادی نیز تمام آرایشگاه‌های زنانه را تعطیل کرده بودند و زنان پنهانی به حرفه آرایشگری می‌پرداختند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از اسپوتنیک، اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان، از آن‌ها خواسته است که تا یک ماه دیگر به فعالیت خود در این زمینه پایان دهند و مجوز کارشان لغو می‌شود.

یکی از مسئولان صنف آرایشگران زن استان هرات در غرب افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفت که اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان، هیچ توضیح و دلیلی برای ممنوعیت فعالیت کار آرایشگران زن ارائه نکرده است.

او تاکید دارد که فقط در استان هرات، حدود 2500 زن به حرفه آرایشگری اشتغال دارند و ممنوعیت کار آنان، باعث خواهد شد که همه این زنان شغل و ممر درآمد خود را از دست بدهند.

او گفت که بیشتر زنان آرایشگر، تنها نان‌آوران خانواده‌ها خودند و طالبان نباید حق کار را از آنان بگیرند.

که بر ممنوعیت فعالیت زنان آرایشگر تاکید دارد.

در این فرمان آمده است که از پنجم مرداد سال جاری خورشیدی، آرایشگاه‌های زنانه اجازه فعالیت نخواهند داشت و جواز کار آن‌ها لغو خواهد شد.

اداره‌ امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این فرمان مکتوب به تمام آرایشگاه‌های زنانه در سراسر کشور یک ماه مهلت داده است تا به فعالیت‌های خود پایان دهند.

در این متن از شهرداری‌ کابل نیز خواسته شده است که آن را در تمام استان‌های کشور تکثیر، و از اجرایی شدن آن اطمینان حاصل کنند.

این فرمان با امضای محمد فقیر محمدی، معاون مسلکی و سیاست‌های وزارت امر به معروف طالبان صادر شده و یک نسخه آن نیز به اتحادیه آرایشگران فرستاده شده است.

طالبان در دوران نخست حکومت خود در نیمه دوم دهه 90 میلادی نیز تمام آرایشگاه‌های زنانه را تعطیل کرده بودند و زنان پنهانی به حرفه آرایشگری می‌پرداختند.

طالبان پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در اوت 2021، در نخستین اقدام‌های خود، آموزشگاه‌های رانندگی زنان را در افغانستان تعطیل کردند و در پی آن، محدودیت‌های بیشمار دیگری نیز بر آموزش و کار زنان اعمال کرده‌اند.

با گذشت بیش از 22 ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان و افزایش فقر در میان شهروندان، بیشتر آرایشگاه‌های زنان از فعالیت بازمانده‌اند و شمار مشتریان این آرایشگاه‌ها هم روز به روز کاهش یافته است.

طالبان نزد نهادهای مدافع حقوق زنان و حقوق بشر به حکومت «زن‌ستیز» و باورمند به «آپارتاید جنسیتی» متهم‌اند. این گروه فعالیت زنان را در نهادهای غیر‌دولتی، به‌شمول دفاتر سازمان ملل متحد، نیز منع کرده است. در حکومت طالبان، دختران فقط در سطح دبستان اجازه تحصیل دارند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه چاپ یک کتاب
(عکس) رابطه ی خواهر برادری ایده آل علیرضا جهانبخش و خواهر زیبا روی او / چقدر شبیه هم هستن !؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ترجمه تخصصی متن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویدیو/ مکالمۀ انگلیسی خنده‌دار بعبعی با فامیل‌دور/ ایرج طهماسب چقدر ریلکس خوابیده