ساعدنیوز
ساعدنیوز

تاریخچه فولکس واگن، برند محبوب خودروسازی آلمان

  سه شنبه، 14 دی 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
تاریخچه فولکس واگن، برند محبوب خودروسازی آلمان
گروه فُلکس‌واگِن آگِ، (Volkswagen AG) ابرشرکت خودروسازی و صنایع سنگین آلمانی چندملیتی است، که در زمینه طراحی، مهندسی، تولید و توزیع انواع خودروها، وسایل‌نقلیه تجاری، موتورسیکلت‌ها، موتورهای درون‌سوز و توربین‌ها فعالیت می‌نماید. این ابرشرکت اکنون بزرگترین شرکت وسایل نقلیه در جهان است. با ما همراه باشید تا با این برند بزرگ و محبوب آشنا شویم.

میان تمامی خودروهایی که در خیابان می بینید، تعداد محصولات فولکس واگن از باقی برندها بیشتر و مدل هایش قابل تشخیص تر است. پس از تویوتا، این برند در سال 2018، یکی از بزرگترین خودروسازهای جهان محسوب می شد. از آنجایی که این کارخانه تاثیر بسیار زیادی بر صنعت خودرسازی داشته و تقریبا یکی از معدود یادگارهای خوش و مفید آلمان از دوران آدولف هیتلر و دوستان نازی اش است، به تشریح تاریخچه فولکس واگن پرداخته می شود.

قطعا همه می دانند که این برند محبوب متولد آلمان بوده و معنای آن “خودروی مردمی” است، یعنی خودرویی که برای راحتی مردم طراحی شده است. فولکس واگن به درخواست رهبر آن زمان آلمان- آدولف هیتلر، در دهه 30 میلادی پایه گذاری شد تا خودوریی که توسط فردیناند پورشه طراحی شده بود را تولید کند.

در آن برهه زمانی، هیتلر به دنبال کسی بود که یک خودروی ارزان قیمت برای قشر کارگر آلمان بسازد. در همین حین، فردیناند پورشه هم در حال طراحی محصول ارزان قیمتی بود که هم برای خانواده ها مناسب باشد و هم مانند یک خودروی واقعی عمل کند. او قبلا هم خودروهای کوچکی که موتورشان در بخش عقبی قرار داشت و شبیه نوعی سوسک به نام بیتل بودند، طراحی کرده بود. از آنجا که در آلمان، تنها افراد ثروتمند توان مالی برای خرید خودرو را داشتند، هیچ کارخانه ای مایل به ساخت خودروهای ارزان قیمت مد نظر هیتلر و پورشه نبود.

جالب است بدانید، با اینکه هیتلر به خودروهای مختلف علاقه زیادی داشت، هرگز رانندگی یاد نگرفت و خودروی مورد نظر او باید برای چهار سرنشین مناسب بود، حداقل با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حرکت می کرد و گازوئیل مصرفی آن از 7 لیتر به ازای 100 کیلومتر فرا تر نمی ‍ رفت.

شرکت فولکس واگن

اولین خودرو سواری فولکس واگن چه بود؟

از آنجایی که هیچ شرکتی مایل به تولید خودروی این چنین ارزان نبود، هیتلر یک کارخانه دولتی به نام KdF-Wagen افتتاح کرد. KdF مخفف عبارتی آلمانی و به معنی “قدرت از طریق لذت” بود. این کارخانه در شهرولفزبرگ ساخته شد، شهری که تنها مخصوص کارگران آلمان نازی بود. اما متاسفانه تا پایان ساخت این کارخانه در سال 1938، جنگ جهانی دوم آغاز شد. سپس این کارخانه با لوگوی VW به کنترل ارتش درآمد و فقط و فقط به تولید خودروهای مشابه جیپ برای ارتش نازی پرداخت. بنابراین رویای هیتلر در آن برهه زمانی تحقق نیافت.

کارخانه مذکور در آن دوران آسیب فراوانی دیده بود و پس از پایان جنگ و بازگشایی مجدد آن توسط انگلیس و آمریکا، قادر بود تنها خودروهای بسیار کمی تولید کند. بنابراین ارتش انگلستان تصمیم گرفت شرکتی پیدا کرده که کارخانه را دوباره سرپا کند. آن ها کارخانه را به طور رایگان به هنری فورد پیشنهاد دادند، اما مشاور فورد معتقد بود که بازسازی مجدد این کارخانه غیرممکن و بی ارزش است. بنابراین کارخانه فروپاشیده، به تنهایی و تحت نظارت Heinz Nordhoff به زندگی خود ادامه داد.

در ابتدا آنها فقط مدل “فولکس واگن بیتل” را تولید می کردند که به سدان Type 1 نیز معروف بود و در کشورهای مختلف، القاب مختلف داشت. مثلا در آمریکا آن را با نام Bug، به معنای سوسک یا حشره می شناختند. بنابراین بیتل اولین خودروی سواری بود که توسط این کارخانه و تحت نظارت سرگرد ایوان هرست، به مرحله تولید انبوه رسید.

فولکس واگن بیتل

در ابتدا فروش بیتل در خارج از آلمان تعریف چندانی نداشت. اما پس تبلیغات هوشمندانه، این ماشین فولکس واگن جمع و جور، در بین سال های 1945 تا 1955 طرافداران جوان زیادی را به سوی خود جذب کرد. جالب است بدانید که در یکی از تبلیغات، قیمت آن هزار و 699 دلار اعلام شد.

در اواخر دهه 40 میلادی، مدل Type 2 که به نوعی اتوبوس محسوب می شد، قدم به عرصه گذاشت و معرفی شد. این ماشین به VW Bully یا همان فولکس واگن قدرتمند (قلدر) هم معروف بود. موتور “قلدر” هم مانند “سوسک”، در بخش عقبی آن تعبیه شده بود. چیزی نگذشت که این دو ماشین، محبوبیتی جهانی بدست آوردند. آن روزها در اکثر کشورها تیپ 1 و تیپ 2 فولکس واگن را می شناختند؛ تا جایی که حتی در دهه های 60 و 70، بیتل همچنان پرفروش ترین محصول زمان خودش بود.

شکست فورد در مقابل بیتل

بسیاری همه دلایل محبوبیت بیتل را قابل اطمینان بودن، نگهداری راحت و کم مصرف بودنش می دانستند. این محصول فولکس واگن تا سال های سال در کارخانه های آلمان، برزیل و مکزیک تولید می شد تا جایی که در روز 17 فوریه سال 1972، بیتل 15 میلیونی شدن خود را جشن گرفت و توانست فورد مدل T را به عنوان محبوبترین خودرو جهان شکست دهد! مسلما، تام فورد و مشاورش هیچ وقت فکر نمی کردند از رد پیشنهاد بازسازی یک کارخانه آسیب دیده تا این اندازه ضرر کنند. بیتل محبوب در سال 2019 به نوستالژی نسل ها و افراد بی شماری تبدیل شد، چرا که از عرصه ی تولید خداحافظی کرد و خط تولید آن برای همیشه بسته شد.

برخلاف موفقیت چشم گیر بیتل در اوایل دهه 70، کارخانه نیاز به مدل های جدیدی داشت تا جایگزین بیتل شوند. بنابراین با کمک اتحادیه آئودی/اتو که در دهه 60 توسط فولکس واگن خریداری شده بود، دانش قرار دادن موتورها در بخش جلویی ماشین به گنجینه ی این برند محبوب اضافه شد. همچنین در سال 1974، مدل گلف که حالا ورژن الکتریکی هم دارد، به محض خروج از درهای کارخانه محبوبیت بسیار زیادی بدست آورد. این مدل که در سایر کشورها Rabbit یا همان خرگوش نامیده می شد، برند خود را مججدا به بازی تولید خودرو بازگرداند.

این محصول از آن زمان تاکنون، در هشت نسل ارائه شده است. در همان سال ها مدل جدیدی به نام Scirocco وارد تاریخچه فولکس واگن شد و پس از آن در سال 1976، سوگولی اروپای غربی، یعنی مدل Polo پا به بازاری کوچکتر گذاشت. در دهه بعدی، فولکس واگن پا به عرصه ی کوشش و تلاش برای تولید محصولات بهتر و با کیفیت تر گذاشت و نسل جدیدی از مدل های قبلی خود را ارائه کرد.

فولکس واگن Scirocco

چرا فولکس واگن همچنان محبوب و معتبر است؟

قطعا این برند محصولات بسیار به یادماندنی در طول زمان تولید کرده و اکنون نیز در لیست محبوب ترین برندهای خودرویی دنیا رتبه دوم را دارد؛ اما آنطور که مشخص است، هیچ کدام از این مدل ها به پای گلف نمی رسند. مدل گلف در بین تمامی خودروهای ساخته شده توسط این کارخانه، محبوب ترین آن ها است. از این رو اگر مدلی محبوب باشد، بنابراین طرفداران زیادی دارد و اگر خودرویی طرفداران زیادی داشته باشد، قطعا فروش قابل توجهی هم خواهد داشت که گلف نیز از این قاعده مسثتنی نیست.

پرفروش ترین خودروی تاریخ فولکس واگن چیست؟

جالب توجه است که گلف در سال 2018 دومین خودروی پرطرفدار در انگلستان بود. این خودرو توانست از اولین روز تولید، درست در 46 سال گذشته تاکنون پرطرفدار ترین و پرفروش ترین خودروی تاریخچه فولکس واگن باشد.

قابل توجه است که این برند همچنان در بازار خودرو با مدل های تیگوان، اطلس و غیره در کنار سایر رقبای خودروسازش می تازد چرا که فولکس واگن اطلس 2019 Volkswagen Atlas در سال گذشته به عنوان یکی از بهترین خودروهای خانوادگی جهان شناخته شده است.

همکاری فولکس واگن با بیل گیتس

غول های خودروسازی پورشه (Porsche) و تسلا (Tesla)، در زمینه تولید باتری های قدرتمند برای خودروهای الکتریکی در دنیا سرآمد هستند. این در حالی است که کمپانی محبوب آلمانی، یعنی فولکس واگن (Volkswagen) و یکی از نابغه های دنیای تکنولوژی و نوآوری های کامپیوتری، یعنی بیل گیتس، تصمیم گرفته اند که فناوری باتری های حالت جامد را وارد دنیای جدیدی کنند.

فناوری باتری حالت جامد فولکس واگن

کوانتوم اسکیپ (QuantumScape)، یک کمپانی آمریکایی واقع در کالیفرنیا است. این شرکت، مشغول کار کردن روی فاز جدیدی از باتری های حالت جامد است. به گفته کمپانی، این باتری ها از موارد قبلی بسیار قوی تر خواهند بود، چرا که سرعت شارژ پایین تری داشته و انرژی در آن ها فشرده تر است. همین امر به گسترش طیف خودروهای الکتریکی کمک بسزایی می کند. بیل گیتس که یکی از ثروتمندترین مردان جهان است، یکی از سرمایه گذاران بزرگ کمپانی کوانتوم اسکیپ محسوب می شود.

این تکنولوژی جدید از معادلات شیمیایی لیتیوم-فلز استفاده می کند. این بدان معناست که آنود این باتری ها، به لیتیوم زیادی نیاز نداشته و در همان اندازه همیشگی، مقدار انرژی بیشتری را فشرده و ذخیر می کنند. اگر این باتری ها از مراحل تست سربلند بیرون آیند، می توانند دنیای خودروهای الکتریکی را برای همیشه تغییر داده و موتورهای سوخت درونی را خیلی سریع تر از آنچه که فکر می کنیم از رده خارج کنند. کوانتوم اسکیپ می گوید که این باتری ها بسیار ایمن تر از قبل بوده و می توانند تا چند صد هزار مایل دوام آورند.

کمپانی محبوب فولکس واگن نیز تصمیم گرفته است تا مبلغی معادل 300 میلیون دلار آمریکا در این پروژه سرمایه گذاری کرده و تا سال 2025، از این باتری ها در ساخت محصولات الکتریکی خود کمک بگیرد. کمپانی های دیگر مانند SAIC Motor و Continental Tyre نیز در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند.

شارژر رباتی فولکس واگن چگونه است؟

کمپانی محبوب و دوست داشتنی فولکس واگن (Volkswagen)، همیشه به دنبال راه حل های خلاقانه و نوآورانه برای رفع مشکلات اساسی و مهم مشتریانش است، و البته به دنبال رقابت با رقبای قدری مانند تسلا (Tesla) و دیگر برندهایی که در مسیر روشن خودروهای الکتریکی به سوی آینده، پیشتازی می کنند.

حالا که ماشین های الکتریکی و هیبرید، هر روز بیش از دیروز محبوب تر شده و توسط غول های دنیای خودروسازی، بیش از پیش طراحی و رونمایی می شوند، به طبع نیاز به ایستگاه های شارژ این محصولات پاک نیز بالاتر می رود. چرا که نبود زیرساخت های مناسب هیچ فرقی با استفاده نکردن از این ماشین ها ندارد!

حالا تصور کنید که مانند هر روز، با ماشین الکتریکی خود به محل کارتان می روید، اما به محض رسیدن به محل کار، متوجه می شوید که شارژ باتری ماشین، به زودی تمام می شود. از طرفی، متاسفه ساختمان محل کار شما، زیرساخت های لازم مانند ایستگاه شارژ ماشین های الکتریکی را ندارد.

شرکت آلمانی Volkswagen، راه حل بسیار جالبی برای رفع این مشکل مهم پیدا کرده است. این کمپانی، از مدل اولیه یک ربات شارژر جمع و جور رونمایی کرد که می تواند به سادگی و بدون هزینه های اضافی ساخت و ساز ایستگاه های شارژ، خود را به ماشین شما برساند و آن را شارژ کند. احتمالا از جمله آخر تعجب کرده اید!

ربات شارژر فولکس واگن

از آنجایی که این تکنولوژی جدید یک ربات است، شما می توانید به کمک یک اپلیکیشن مخصوص یا Car-to-X، آن را فرا بخوانید تا با واحدهای ذخیره انرژی مخصوص شارژ کردن، به کمک شما بشتابد. به محض رسیدن ربات به خودرو، پروسه شارژ باتری، بدون هیچ دخالتی از سوی انسان، آغاز می شود، یعنی که این ربات هوشمند بانمک و دوست داشتنی، تمامی فرآیند را به تنهایی مدیریت می کند.

هنوز اطلاعاتی از ظرفیت این واحد های ذخیره انرژی در دست نیست. با توجه به اینکه مدل معرفی شده تنها یک مدل اولیه است، توقع می رود که در طول زمان به تکنولوژی های بیشتری مجهز شده و تا نشست خبری بعدی فولکس واگن، تکمیل تر شود. بنابراین، هنوز یابد منتظر اطلاعات و جزئیات بیشتر بمانیم.

فولکس واگن سهام پورشه را واگذار می کند

شرکت خودروسازی فولکس واگن به دنبال تسلا وارد صنعت خودروهای برقی شده و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۵ میزان فروش خودروهای برقی این شرکت آلمانی از تسلا بیشتر شود. از این رو، فولکس واگن باید پول کافی برای انجام طرح های تحقیق و توسعه ماشین های برقی در اختیار داشته باشد و به دنبال راهی برای این کار است.

مدیران فولکس واگن در حال بررسی واگذاری سهام پورشه هستند. با این کار، منابع مالی شرکت به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. هر چند، واگذاری سهام پورشه هنوز توسط فولکس واگن تایید نشده است. واگذاری سهام شرکت های زیرمجموعه، قبلا توسط دیگر خودروسازان بزرگ انجام شده است. برای مثال، در سال ۲۰۱۵، شرکت استون مارتین، سهام فراری را به صورت عمومی عرضه کرده بود.

عرضه اولیه سهام پورشه، اتفاق بزرگی است و می تواند منابع مالی زیادی را جذب کند. بر اساس تجزیه و تحلیل کارشناسان، ارزش برند پورشه حدود ۱۱۰ میلیارد یورو است. این در حالی است که ارزش برند فولکس واگن کمتر و حدود ۹۰ میلیارد یورو تعیین شده.

سهام پورشه تا سال آینده میلادی عرضه نمی شود و فولکس واگن همچنان سهام مدیریتی خود را حفظ خواهد کرد و احتمال دارد که ارزش برند پورشه به ۲۰۰ میلیارد یورو نیز برسد. فولکس واگن قصد دارد تا به جز خودروهای برقی هاچبک ID.3 و کراس اوور ID.4، کراس اوور بزرگ هفت نفره ID.6 را نیز برای رقابت با تسلا مدل X در ماه های آینده عرضه کند. همچنین این خودروساز آلمانی با مایکروسافت قراردادی برای تحقیق و توسعه خودروهای خودران به امضا رسانده است. با توجه به این موارد، واگذاری سهام پورشه برای جذب منابع مالی کاملا منطقی به نظر می رسد.

فولکس واگن شاسی بلند برقی می سازد

فولکس واگن اعلام کرده است که از اواخر سال 2021 تولید خودرو برقی شاسی بلند کوپه آی دی. ۵ شروع می کند. این کمپانی قصد دارد نسل جدید شاسی بلند آی دی .۴ را روانه بازار کند.

فولکس واگن آی دی. ۵

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (110 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (91 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (86 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (42 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (34 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/ ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت منحصربفرد روسای جمهور دوره‌های مختلف از رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید...
تیتر امروز   
دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...