تاریخچه جشن نوسره

  جمعه، 02 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
تاریخچه جشن نوسره
ایرانیان قدیم در هر ماه جشن های مختلفی را برگزار می کردند. در بهمن ماه نیز جشن های زیادی برگزار می شد که یکی از این جشن های فراموش شده ایرانی جشن نوسره است. جشن نوسره چیست؟ آداب و رسوم جشن نوسره چیست؟ تا پایان همراه ما باشید.

جشن های ایرانی به جشن هایی ملی و مردمی گفته می شود که دارای ریشه تاریخی ایرانی هستند و از دوران باستان تا به امروز رسیده اند. برخی از این جشن ها کم و بیش زنده هستند. جشن های زنده به جشن هایی اطلاق می شود که بنا به سنت تاریخی در میان مردم رایج است (مانند جشن نوروز). جشن های فراموش شده به جشن هایی اطلاق می شود که بنا به سنت تاریخی برگزار نمی شوند (مانند جشن بهاربد)، اما ممکن است کوشش هایی برای احیای برخی از آنها رواج داشته باشد.

یکی از مهم ترین بخش های هر فرهنگ و سنت، به جا آوردن آیین آن است. جشن های تاریخی و آیینی یادآور گذشته مردمانی است که در این پهنه جغرافیایی زندگی می کردند. جشن شب یلدا، جشن نوروز، جشن سپندارمذگان، جشن سده و جشن نوسره از رایج ترین جشن ها فرهنگ و تمدن ایرانی است. اهمیت جشن ها در تاریخ و فرهنگ ما چنان زیاد که با زنده نگهداشتن آن، هویت تاریخی و اصالت مان را زنده نگه میداریم. پس بدیهی است که عده ای فعال در این زمینه وجود دارند که تلاش می کنند مجدد این جشن های تاریخی را برقرار کنند. جشن نوسره نیز یکی از همین جشن های فراموش شده در ایران باستان است که با آن آشنا خواهید شد.

جشن نوسره

جشن های ایرانی چه ویژگی هایی داشتند؟

ایرانی های باستان به خدا اعتقاد داشتند و معتقد بودند که در دل خدا دو عنصر متضاد چون شک و تردید، تاریکی و روشنایی و سیاهی و سفیدی وجود دارد و به همین دلیل خود را موظف می دانستند که عناصر طبیعی را برای دفع اهریمن ستایش کنند. آریایی ها به دلیل اعتقاداتشان جشن های متعددی برگزار می کردند و در جشن ها سعی می کردند به نوعی مقام و موقعیت عناصر طبیعی را پاس بدارند. خواستگاه آریایی ها چون از مناطق سردسیر بود از سرما و تاریکی هراس داشتند و آن را نشان اهریمن می دانستند؛ آنها سعی می کردند با برگزاری جشن ها و آتش افروزی الهه ها و خدایانی که گرما و نور را جایگزین سرما و تاریکی می کردند به نوعی عبادت کنند. جشن های باستانی ویژگی های زیر را دارا بودند:

  1. جشن های ایرانی همگی در پیوند با پدیده های طبیعی و کیهانی و اقلیمی هستند و به همین علت سعی شده زمان برگزاری آنها هر چه بیشتر با تقویم طبیعی منطبق باشد.
  2. هیچکدام از جشن های ایرانی را نمی توان متعلق به هیچ دینی دانست و برگرفته از دستورهای دینی نیستند.
  3. جشن های ایرانی همواره با سرور و شادی همراه بودند و غم و اشک و گریه در آنها جایی نداشت.
  4. در جشن های ایرانی اثری از خشونت و بدرفتاری نسبت به گیاهان و حیوانات دیده نمی شود و همه در احترام و پاسداشت مظاهر طبیعت هستند.
  5. تفاوت های قومی و دینی و زبانی عاملی برای برگزار نشدن جشن های ایرانی نبوده و ایرانیان جشن ها و آیین های میهنی خود را یکپارچه و با همبستگی برگزار می کردند.

جشن نوسره چیست؟

جشن نوسره، یکی ازجشن هایی است که ایرانیان، در پنج روز مانده به جشن سده برگزار می شود. این جشن در بسیاری از شهر های ایران مثل شیراز، یزد و کرمان، همچنان برگزار می شود. مردم جشن نوسره را به این دلیل برگزارمی کنند، تا با پایکوبی و برپایی این جشن مقدمه ای برای برگزاری هرچه باشکوه تر جشن بزرگ سده ایجاد کنند. جشن نو سره را می توان به عنوان پیشواز از جشن سده که دردهمین روز بهمن ماه برگزارمی شود نام برد. یکی ازدلایل برگزاری جشن نوسره این بود که آریایی ها از تاریکی و سرما وحشت داشتند و آن را نشانه ای ازشیطان و نابودی می دانستند و تلاش می کردند با برپایی این جشن ها و روشن کردن آتش، خداوند را که منشا زندگی، نور و گرما است را به جای سرما، تاریخی و شیطان عبادت کنند. جشن نوسره به نوعی شکرگذاری از نعمت های خداوند نیز محسوب می شد.

جشن نوسره

جشن سده چیست؟

ایرانیان باستان در زمان خشایار شاه و آریاییان آداب و رسومی برای برگزاری جشن های مختلف داشتند. جشن سده یکی از جشن های زمستانه در ایران بود. آریاییان که در مناطق سردسیر ایران به وجود آمده بودند، صدمین روز از زمستان را ( از ابتدای آبان تا ده بهمن صد روز است) با روشن کردن آتش، خواندن سرودهای آیینی، خوردن شیرینی و نوشیدنی جشن می گرفتند. درواقع، به روایتی دیگر در این جشن، ایرانیان باستان با پیدا کردن آتش توانسته بودند، روز و شب های مانده تا عید نوروز و بهار را روشن و گرم نگهدارند و به همین علت، در 50 روز مانده به عید نوروز، روز و شب را جدا محاسبه می کردند و به روایتی، جشن سده، صد روز و شب مانده به نوروز نیز شناخته می شود.

عده ای به اشتباه، جشن سده و نوسره را یکی می دانند و فکر می کنند که نام دیگر نوسره، سده است. اما چنین نیست. جشن سده همان طور که توضیح داده شد، جشنی با آداب و رسوم خاص است که در زمان مشخصی برگزار می شود. هرچند ازنظر آیین برگزاری و هدف برگزاری با جشن نوسره چندان تفاوتی ندارد، اما این دو جشن در دو تاریخ مجزا برگزار می شوند و نباید آن ها را یکی دانست. جشن نوسره است که در پنج بهمن ماه و 5 روز قبل از جشن بزرگ سده برگزار می شد.

تاریخچه و آداب برگزاری جشن نوسره

ایرانیان در روز 5 بهمن برای چیرگی بر نیروی اهریمنی و دست یابی به روانی شاداب و سالم جشنی به نام نوسره را برگزار می کردند و مردم در این جشن ها شرکت می کردند و با سرور و دست افشانی و آتش افروزی و پایکوبی روان را شادابی می بخشیدند و خستگی های فکری و جسمی را از تن و روان خویش می زدودند. برپایی آتش و خواندن نیایش و دعا در درگاه حق از آداب برگزاری جشن نوسره بود. دهم بهمن زمان برگزاری جشن سده است، مردم با برگزاری جشن نوسره خود را برای برگزاری هر چه باشکوه تر جشن بزرگ سده آماده می کردند.

جشن نوسره در کدام شهرها و کشورها برگزار می شود؟

جشن نوسره را زرتشتیان ایرانی در پنجم بهمن ماه برگزار می کنند. این جشن در شهرهای یزد، روستاهای اطراف اردکان، کرمان، اصفهان، اهواز، شیراز وهمین طورکشورهای سوئد، کالیفرنیا آمریکا واسترالیا برگزار می شود. جشن نوسره شیراز از معروف ترین جشن های نوسره محسوب می شود. یزد و کرمان تنها شهرهایی هستند که جشن سده را نیز بسیار باشکوه تر از سایر مکان ها برگزار می کنند.

جشن نوسره

متاسفانه آیین کهن ما در حال فراموشی است و منابع مطلوبی برای ترویج آن وجود ندارد. قطعا هیچ یک از ما انشا در مورد جشن نوسره ننوشته ایم و اطلاعاتی از آن دراختیارمان قرارداده نشده است. به همین دلیل، تشریفینو برای درک بهتر آداب و رسوم کهن ایرانی و یادگارهای تاریخ کهن ایران، در تلاش است تا مطالبی مفید دراختیارتان قراردهد. جشن نوسره در پنج بهمن ماه برگزار می شود و برای برگزاری آن، آتشی افروخته می شود تا با اهریمن و نیروهای شیطانی در تضاد باشد و عبادت خداوند متعال و شکرگذاری از نعمت ها، در بطن این جشن نهفته است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (600 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان